Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20

Auteur Topic: Nieuw "inkoopbeleid" voor Roco  (gelezen 21924 keer)

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Nieuw "inkoopbeleid" voor Roco
« Reactie #45 Gepost op: 20 January 2014, 22:47:32 »
Nou,

Als consument zijn wij uiteindelijk de machtigste partij.
Ik koop zeer weinig nieuw spul, omdat ik weet dat ze me
een poot uitdraaien. Dus besluit IK dat ik mn centen niet
gun aan die malafide fabrikanten. Op het moment dat ze
een goede prijs/kwaliteit bieden (komt zo nu en dan weer
voor) dan komen ze bij mij weer in beeld.
Neem de oude ROCO N catalogus die nu deels weer
als Fleischmann word aangeboden. Prijzen zijn ronduit schandalig.

Daar heb ik me maar bij neergelegd, koop ik het toch niet....

Wel balen, maar ik kan er niet wakker van liggen, er zijn belangrijkere
zaken dan treintjes.
Ik moet nog maar zien hoe de grote traditionele fabrikanten er
over een paar jaar bij staan. Mocht er een RED xxxxx actie komen:
Ik doe er niet aan mee, eigen schuld, dikke bult.

Maar ja, al die mensen die in de produktontwikkeling zitten, produktie
mensen.... Dat zijn straks de echte verliezers...

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #46 Gepost op: 20 January 2014, 22:50:40 »
@Floris moet je voor de gein eens de UVP van een ketelwagentje waar al 100 varianten van zijn verschenen bekijken, of de nieuwe containerwagens.

Ik wil niet te ver afdrijven van het topic, maar in antwoord op jouw opmerking moet ik je dáárin gelijk geven..... Maar dan koop je je wagens toch bij Floco? Is volgens mij met uvp nog goedkoper

ddv

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 20 January 2014, 23:56:51 »
Ze weten wel hoe ze de hobby kapot moeten maken, in Duitsland c.s. trekt de economie weer aan ... dat merk je aan alles.
Wat je ook merkt is dat graaiërs ook hier de dienst uit maken, het is het snelle geld ... en dan ? ... zal ze een reet roesten.

In Nederland ligt dat een beetje anders, met de tóch al hoge prijzen in dit land loont het nog steeds om ... zelfs tegen UVP ... in het naburige "buitenland" [ja en binnen de EU is er ook nog steeds buitenland zolang er geen échte eenheid is] te kopen, het scheelt toch al snel het een en ander. Anderszijds huldig ik het standpunt van een gezonde mix, ik blijf [bij voorkeur] ook bij de modelspoorwinkel in de buurt kopen als het prijsverschil niet al te gek is, dat is goed voor onze eigen mensen. 

Verder denk ik dat de jeugd met dergelijke prijzen zéér zeker niet wordt gemotiveerd om een baantje te beginnen, voor zo'n smak geld kopen ze liever wat anders, de hobby zal op die manier langzaam maar zeker uitbloeden. Als je oude modelspoortijdschriften bekijkt ben je er overigens stil van wat ze toen allemaal zélf maakten ... maar goed dat is niet voor iedereen weggelegd.

Ik denk wel dat het aan de tijd is om ons zorgen te maken over deze ontwikkelingen hoewel de meesten van ons al een leeftijd hebben waarop dat eigenlijk niet meer zoveel zal bommen.

Groet Dieter

Marc tramt

• Online Online
« Reactie #48 Gepost op: 21 January 2014, 07:48:21 »
Als je oude modelspoortijdschriften bekijkt ben je er overigens stil van wat ze toen allemaal zélf maakten ...
Al eens goed rondgekeken op dit forum?   :-\

En uiteraard was alles vroeger beter, is de gemiddelde modelspoorder 73 jaar oud en de hobby over 10 jaar uitgestorven. Als ik de stands van BNLS en Modelspoorwijzer op de beurs in Rijswijk samen beschouw dan behoorde ik met mijn 46 jaar tot de oudere helft van de bemanning. Werd 20 jaar geleden ook al geroepen.  ;)
En qua prijsbeleid; ik kan me er niet druk om maken. Keuze of ik iets aanschaf hangt af van prijs/kwalitieit/wil-hebben-factor. Wat voor beleid Roco daar achter heeft hangen kan ik niets mee en me dus zeker niet druk om maken.  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #49 Gepost op: 21 January 2014, 08:33:16 »
Als je oude modelspoortijdschriften vergelijkt met wat er nu zelf gemaakt wordt? Dan is de wereld heel veel beter geworden!
Juist nu zijn de mogelijkheden in te stappen veel groter: Veel goedkoop tweedehands materiaal voorhanden, en heel veel mogelijkheden informatie te vinden om verder te komen.

Prijsbeleid van fabrikanten is niet zo boeiend. Je koopt wat je wilt binnen je budget. Is je budget niet toereikend? Groter budget regelen of andere oplossingen bedenken (zelfbouw etc)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #50 Gepost op: 21 January 2014, 08:35:09 »
Als je oude modelspoortijdschriften bekijkt ben je er overigens stil van wat ze toen allemaal zélf maakten ...

Ik weet niet wanneer je voor het laatst op een beurs als Ontraxs (ja, vrijwel álles zelfbouw) bent geweest, maar ik adviseer dringend eens verder te kijken dan de advies verkoopprijslijst van Rcoo in Duitsland en te zien wat er wél gebeurt in de modelspoorhobby. In elke prijsklasse trouwens. En al eens op Eurspoor geweest en gezien hoeveel jeugd er rondloopt? Welkom in 2014.

*edit: Tjalling, precies (y) En het complotdenken van meneer Nijboer ga ik maar niet eens op in.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2014, 08:37:33 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 21 January 2014, 09:03:38 »
Het is niet alleen bij de grote fabrikanten zo dat ze zelf een webshop opzetten en ze daarmee bij de winkeliers de klanten weghouden uit de winkel. Ook Artitec staat met stapels artikelen op de beurzen voor de verkoop met allerlei aanbiedingen. Leuk voor de winkeliers die daar ook staan met een kraam met Artitec spullen, waarop ze deze kortingen niet kunnen geven. Hoe bedoel je " klanten waardoor je zo groot geworden bent in de rug steken " De modelspoorwereld begint een beetje grimmig te worden. Whats next ???

Volgens mij hoort een fabrikant artikelen te produceren en winkeliers te verkopen. Maar de fabrikanten zijn de winkeliers op grote schaal aan het voorbijlopen (n@@ien )

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2014, 09:06:44 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 21 January 2014, 09:26:54 »
Maar wat als de winkelier niet genoeg van een fabrikant afneemt, en de fabrikant dan maar zelf de spullen verkoopt. Wat is daar mis mee?

Gr, Bert

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 21 January 2014, 09:32:40 »
@ Bert,

Als ik op beurzen rondloop zie ik bij de winkeliers op de tafels hele stapels Artitec liggen. Bijna overal voor de adviesprijzen en Artitec staat zelf onder die prijzen te verkopen. Ik heb overigens ook met een winkelier gesproken die hier ook helemaal niet over te spreken is ( zacht uitgedrukt ). Als het gaat om oudere modellen die bij de winkeliers niet meer te verkrijgen zijn en ze houden opruiming van de magazijnvoorraad dan is dat begrijpelijk. Maar het gaan om modellen die in de winkels ook nog maar net leverbaar zijn. Dus het lijkt me netjes dat de fabrikant niet zelf dumpacties houdt terwijl de winkeliers dezelfde modellen net ingekocht hebben en zij er een kleinere marge op hebben als de fabrikant zelf.

Nog even een p.s. toegevoegd. Als de fabrikant ruimte wil maken in het magazijn of om een andere reden van voorraad afwil is het natuurlijk ook mogelijk om ze met korting aan de winkeliers te leveren i.p.v. met korting direct aan de klant waarmee je winkeliers buitenspel zet.

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2014, 09:40:02 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 21 January 2014, 09:33:11 »
De wereld van de verkoop was altijd al grimmig. Zoveel is er niet veranderd.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 21 January 2014, 09:44:07 »
@ Zuylen,

Dat fabrikanten elkaar de loef proberen af te steken door snel met een model te komen die bij een andere fabrikant aangekondigd is of andere rare trucs dat is allang zo. Maar dat nu de fabrikanten de winkeliers op de korrel nemen is wel echt schandalig.

Maar goed, ik ga nu lekker eten en straks misschien weer wat aan de modelspoorkamer doen. Dat is leuker dan de vreemde verkooppraktijken van sommige bedrijven  ;D

Groeten Ruud B.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #56 Gepost op: 21 January 2014, 10:01:43 »
Wat is de toegevoegde waarde van de winkelier in deze keten?
Op welke manier zorgt de winkelier ervoor dat het voor de klant beter is bij hem te kopen dan direct bij de fabrikant?
Van een winkel die in de stad zit waar ik even binnen kan lopen is die meerwaarde er wel. Op een beurs vervalt dat voordeel van de winkelier.
Prijs is niet het enige bepalende punt, ook al is het een belangrijk punt.

groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #57 Gepost op: 21 January 2014, 10:10:49 »
Volgens mij hoort een fabrikant artikelen te produceren en winkeliers te verkopen. Maar de fabrikanten zijn de winkeliers op grote schaal aan het voorbijlopen (n@@ien )
Welkom in 2014, de tijd van internetverkopen en verdwijnende modelspoorzaken. Wanneer je als fabrikant genoeg wil omzetten om überhaupt rendabel te kunnen produceren moet je tegenwoordig ook op andere manieren je klanten weten te vinden. Er zijn gewoon niet genoeg winkelvloeren meer waar modelspoor verkocht wordt. Dat geldt trouwens voor meer soorten produkten, ook in de consumentenelectronica gebeurt dit steeds meer.
Wanneer je dit op de juiste manier doet, hoeft dat geen belemmering te zijn voor de winkels die hun eigen klanten nog bedienen: wel is er meer noodzaak duidelijke adviesprijzen te geven om ongewenste wildgroei van internetaanbieders te voorkomen. En dan zijn we weer bij de UVP's.. ;D
« Laatst bewerkt op: 21 January 2014, 10:16:01 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 21 January 2014, 10:14:03 »
@ Tjalling,

Van mij hoeft het niet zonodig via een winkelier, direct kopen vanaf de fabriek kan ook. Maar ik probeer alleen uit te leggen dat het niet eerlijk is om bijvoorbeeld een rijtuig ter verkopen aan winkeliers die het moeten verkopen voor € 70,- en dan als fabrikant op een beurs hetzelfde rijtuig te gaan verkopen voor € 55,-. Dan blijft de winkelier ermee zitten of hij moet het ook gaan verkopen tegen dezelfde en er dan (bijna) niets meer aan verdienen. Zeker als het gaat om een model dat net uitgeleverd is aan de winkeliers is het niet eerlijk. Iedereen die het model van plan was om bij de winkel te kopen waar hij / zij normaal zijn spullen haalt en hetzelfde model opeens goedkoper ziet op een beurs. Hee dat is leuk, die neem ik mee. En de winkelier blijft ermee zitten.

Als winkelier zou ik dat merk dan de deur uit trappen omdat ze mij de kans niet geven om het model goed en tegen normale prijs te verkopen. Natuurlijk kan dat niet met merken uit buitenland, maar in het geval van Artitec zou ik het niet meer inkopen ( precies zoals de winkelier die ik gesproken heb doet, deze winkelier had een bestelling gedaan, die nog niet bevestigd was en hij heeft alles gelijk geanulleerd nadat hij zag dat Artitec vrolijk zelf staat te handelen tegen lagere prijzen als wat hij ervoor moet rekenen om er aan te verdienen) Hij had Att. er al op aangesproken en die ontkenden het. Tot de betreffende winkelier even langs is gelopen op de beurs en even gedag is wezen zeggen.

Groeten Ruud B.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #59 Gepost op: 21 January 2014, 10:18:46 »
4 pagina's vol geluld over het feit dat winkeliers geen aanbiedingsprijzen meer op hun site mogen zetten, lezen is hier echt geen sterk punt..
Zelfde wordt vaak door bv Miele toegepast op inbouw keuken apparaten, wil niet zeggen dat je er geen korting op krijgt...

Alhoewel ik dat de meest grote rubbish vindt, prijs is prijs is dit land zo kortingsgeil dat ze kopen op het feit dat er een paar procenten afgaan  ::)