Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 21:49:16
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 21:48:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:31:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20

Auteur Topic: Nieuw "inkoopbeleid" voor Roco  (gelezen 21918 keer)

hubertus

• Offline Offline
Re: Nieuw "inkoopbeleid" voor Roco
« Reactie #30 Gepost op: 20 January 2014, 20:34:01 »
Helaas is dit gewoon legaal en toegestaan. Die wet die prijsafspraken illegaal maakt slaat op fabrikanten onderling die afspraken maken.
Hier is sprake van verticale prijsbinding en ook dat is in de meeste gevallen verboden. Uitzondering is bijvoorbeeld de vaste boekenprijs. Probleem is meestal de bewijslast. Een fabrikant heeft geen leverplicht, dus als die niet meer levert als een winkelier onder de adviesprijs gaat adverteren, is het erg lastig on te bewijzen dat het een het gevolg is van het ander.
Is hier al eerder over gesproken in het kader van de situatie in Nederland. Als winkeliers in dit soort gevallen samen optrekken, uiteraard binnen de grenzen van de mededingingswetgeving, is het zo afgelopen met dit soort praktijken. Aangezien Roco en ander fabrikanten die hetzelfde doen hier mee wegkomen, kun je alleen maar concluderen dat de winkeliers het allemaal wel best vinden. Jammer voor de consument, want die wordt er echt niet beter van.

Huub

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 20 January 2014, 20:37:48 »
Citaat
dat de winkeliers het allemaal wel best vinden

Is dat zo gek? Hebben ze (eindelijk) ook een beetje marge...

Alfred O

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 20 January 2014, 20:38:29 »
En geen omzet.

De winkeliers staan nu met de rug tegen de muur.
Het is slikken of stikken.
Doe je niet mee, prima opzouten maar.
Doe je mee met lage prijzen, prima, wordt je gen**id en kun je alsnog opzouten.

Van dat samen optrekken, daar komt echt helemaal niets van terecht. Jammer maar dat is nu eenmaal zo.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2014, 20:41:42 door Alfred O. Reden: Tekst ietwat aangepast ;-) »

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #33 Gepost op: 20 January 2014, 20:39:04 »

Daar kan ik het alleen maar hartgrondig mee eens zijn. Mijn koppeltje Piko "Hobby" 189'ers met aan de haak wel 26 falns is als een van de best rijdende aan te merken op de clubbaan. Daarentegen de Philo 1500 (die hetzelfde bedrag in guldens gekost heeft) rijdt voor geen meter en is dermate duur/filigrain dat deze de vitrine niet verlaat.... dus komen we er weer op terug:

Beste modelspoorfabrikant: Het is prachtig dat jullie allerlei fraaie details KUNNEN maken, tot wc-potten die er werkelijkheidsgetrouw uitzien achter vervolgens een wit geblindeerd raam, maar doe ons een plezier en vereenvoudig dit soort dingen een beetje waardoor de prijs-kwaliteitverhouding weer op het normale peil komt....

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 20 January 2014, 20:39:42 »
Dat moet ik nog zien...

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #35 Gepost op: 20 January 2014, 20:49:33 »
Van dat samen optrekken, daar komt echt helemaal niets van terecht. Jammer maar dat is nu eenmaal zo.
Dat vind ik dus net effe te kort door de bocht. Je (algemeen) hebt geen idee wat er achter de schermen gebeurd (al hoor ik natuurlijk ook graag dat tipje van de sluier....  ;D) Ik ben benieuwd hoe lang dit zal duren. What goes up, must come down. Alvast een "Red-Roco actie II" opzetten?  ;D

Gr.

Edsko

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 20 January 2014, 20:52:50 »
Er zijn meer modelspoorfabrikanten die balen van de kortingen die winkels geven... Waarschijnlijk ook om meer klanten naar hun eigen webwinkel te trekken en dat zo de volle winst bij Roco komt ipv gedeeltelijk bij de winkelier....

Maar vergeleken met de nieuwe verkoopregels van Hornby in Engeland is Roco nog heilig...

Zie deze link: Hornby

Ik hoop niet dat Roco ook op dit soort iedeeën komt...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #37 Gepost op: 20 January 2014, 21:01:32 »
Ach joh, nog effe en we 3d-printen ons helemaal scheel aan modellen! (y) 8) Maar dan hebben we vast wel weer iets te mutsen over fabrikanten van 3d-printers! Zo blijven we bezig. ;D 8)

Gr.

Edsko
« Laatst bewerkt op: 20 January 2014, 21:03:14 door Edsko Hekman »

Alfred O

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 20 January 2014, 21:11:38 »
Ach, het ligt er toch dik boven op nu.

Ze zijn een paar jaar geleden begonnen met hun e-Shop.
Eerst allemaal heel onschuldig, 'ja, je moet het niet als concurrentie zien, maar als aanvulling, bla bla'.
Nu zetten ze nog meer in op de e-Shop, steeds meer 'alleen e-Shop' modellen, aflevering thuis kan ook al (dealer wordt hier dus ook al omzeilt nu), en noem maar op.

Kijk nu eens op de website, alles draait om de e-Shop.
Ze willen gewoon de consument uit de winkel halen en dat kan nu dus ook. De materialen en middelen zijn schijnbaar zover doorontwikkeld dat het klaar is.
En dikke kans dat de verkoop hiervan nu wat tegenvalt.
En al die kosten van de e-Shop, SmartRail, Z21, Camera lok, enz. moeten ook een keer terugverdient worden en dat gaat nu niet snel genoeg blijkbaar.

Nou wat doe je dan. Dit dus.

Ik zie hier een herkenbaar proces (wat ik van nabij heb meegemaakt), and it ain't good.

Noordpool

• Offline Offline
    • https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
« Reactie #39 Gepost op: 20 January 2014, 21:36:30 »
Vanuit een bepaalde hoek gezien begrijp ik de modelspoorfabrikanten wel. Op internet kan iedereen zijn eigen webshop beginnen en uiteraard mag iedereen zelf zijn eigen verkoop prijs daarin bepalen. Maar modelspoorfabrikanten, dus leverancier hebben ook een bepaalde kwaliteit en service hoog te houden. Dan wil je niet Jan en alleman maar je spullen afneemt. Jan en alleman zijn als crediteur ook niet allemaal zo kredietwaardig. En als fabrikant lever je nu éénmaal graag aan afnemers met een stabiele kredietwaardigheid.   
Bovendien zijn deze fabrikanten bekend met hun markt en weten zij wanneer die markt verzadigd raak. Modelspoorfabrikanten hebben dus zeker niet de plicht aan iedereen zomaar te leveren.

Modelspoorfabrikanten bepalen een bepaalde verkoopstrategie. Daarvoor hebben zij winkeliers nodig die met hun strategie meekunnen en willen. Dat kan een bepaalde groei zowel voor fabrikant als winkelier opleveren. Een win win situatie dus.

Daarnaast heeft internet het zaken doen allemaal wat ingewikkelder gemaakt. Volgens mij worden al jaar en dag adviesprijzen door de fabrikanten openbaar gemaakt en staat een winkelier vrij zelf zijn marge daarin te bepalen. Alleen het maakt het wel zo duidelijk als iedere winkelier die goedgekeurd is door de fabrikant diezelfde adviesprijs hanteert. En staat daarin natuurlijk vrij een korting aan zijn klanten te geven. Dit voorkomt ook parallelhandel en het scheidt het kaft van de koren.

Nogmaals de winkelier kan niet zonder de fabrikant en de fabrikant kan niet zonder die winkelier. Het is een samenspel, waarin nu éénmaal spelregels opgemaakt kunnen worden, zolang dat niet in strijd is met de wet.

Kortom het wordt er in mijn ogen alleen maar duidelijker op.
Lid: OMC Hilversum.
Gebouwde banen: KBS 562, Ergernisse I & II, Numéro 4, Less is More en in aanbouw Baan 6 (Nog Naamloos).

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 20 January 2014, 21:40:24 »

Ik denk dat ze bij Piko GmbH de champagne hebben opengetrokken!  ;D

Het schijnt dat Piko momenteel precies hetzelfde aan het doen is als Roco.

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #41 Gepost op: 20 January 2014, 21:43:38 »
Als ze dat doen, geen probleem; de UVP van een loc bij Piko ligt duidelijk ONDER de pijngrens.....
En laten we wel wezen, de fabrikant mag best wel wat verdienen.......

zolang de prijs-kwaliteit verhouding maar gewaarborgd blijft....

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 20 January 2014, 22:04:17 »
En op die manier maakt roco concurreren onmogelijk.
Mag Dat?

Of het mag, geen idee. Maar Roco kan zomaar besluiten om niet meer aan een winkelier te leven. Mag dat? Ja, hoogstwaarschijnlijk wel.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #43 Gepost op: 20 January 2014, 22:09:47 »
@Floris moet je voor de gein eens de UVP van een ketelwagentje waar al 100 varianten van zijn verschenen bekijken, of de nieuwe containerwagens.
Voor grootspoorfoto's zie site

frederik19630

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 20 January 2014, 22:35:17 »
Als dominante marktpartij mag Roco niet zomaar besluiten niet te leveren (ik moet de details
even opzoeken, is met wat ontschoten). In een bestaande handelsrelatie nog minder.

Wel mag Roco z'n dealernetwerk exclusief maken met 'objektieve' eisen, zoals kwaliteit van winkel,
service, geografische verdeling etc. Dat verschaft een vehikel om 'foute' winkeliers het leven zuur te maken.
Juridische molens malen traag, trager dan je als winkelier vol kunt houden denk ik dan. Is volgens mij
de reden waarom zowel Roco als Maerklin zo fanatiek met shop-in-shop bezig zijn. Is een
Europees gesanctionieerde manier om het dealernetwerk in de hand te houden.

Fred

bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html