Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: Nieuw "inkoopbeleid" voor Roco  (gelezen 21942 keer)

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Nieuw "inkoopbeleid" voor Roco
« Reactie #15 Gepost op: 20 January 2014, 17:54:39 »
Als je inlogt krijg je opeens bonuspuntenkorting. Zal wel een soort opbouwkorting voor vaste klanten zijn. Omdat ik tot nu toe alleen een paar keer zaken bij Lippe heb besteld die hier niet zo gemakkelijk verkrijgbaar zijn, blijkt mijn korting tot op heden een hele euro te zijn, ongeacht de prijs van het product.  ;D
Echte vaste klanten zullen dan wel aan de maximale korting van vijf procent of zoiets kunnen komen. Net als in Nederland.

Zoals eerder gemeld is dit systeem al een tijdje van toepassing. Echter als je de bijbehorende toelichting leest kom je ineens een NIEUW regeltje tegen:

* Hinweis:
Das Bonus-System gilt nicht beim Einkauf von Artikeln der Firmen Roco und Brawa Modelleisenbahn GmbH.

Blijkens deze regel dus NIET voor Roco. Hiermee is Roco dus in mijn ogen alleen nog voor de (in mijn ogen) belachelijke adviesprijzen te koop.
Gezien de enorme ophef op onder andere het gerenomeerde Drehscheibe zal dit in mijn ogen gaan leiden tot een drastische terugval in de toch al slechte verkoopcijfers van Roco, wat dan weer tot gevolg heeft dat ofwel iedereen gaat wachten op de Ramsj ofwel Roco het loodje gaat leggen......

Mijns inziens zou Roco gewoon zijn adviesprijzen wat naar het nivo van Piko moeten laten gaan, want ook modellen zoals bv de 1100, die toch al aardig zijn malkosten moet hebben opgebracht in meer dan 20 jaar, worden elk jaar alleen maar duurder...

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 20 January 2014, 17:54:45 »
Misschien wil Roco liever concurreren met Märklin en Piko in plaats dat zijn dealers elkaar kapot concurreren?
No dress rehearsel, this is our life.

Floris

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 20 January 2014, 17:56:22 »
Vraag me af wàt er allemaal verboden is. Als fabrikant kun je natuurlijk bepaalde eisen aan je afnemer stellen en afspraken maken. De fabrikant is uiteindelijk niet verplicht om te leveren en kan besluiten om een dealer niet meer te bevoorraden als hij zich niet aan de afspraken houdt. Ik krijg een beetje het idee dat dat nu aan het gebeuren is. Roco dwingt de afnemers voor een bepaalde prijs te verkopen.

Nadat ze eerder al "gedwongen" waren om in hun winkel naast de "Marklin-shop" een "Roco-shop" (lees vitrine in met Roco afgesproken stijl) te plaatsen....

tinus

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 20 January 2014, 17:58:08 »
Roco zou zich niet moeten bemoeien met verkoop prijzen.
Roco verkoopt zijn treinen aan de winkelier.
Deze zou toch zelf mogen weten hoeveel hij wil verdienen aan een treintje.

Tinus.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 20 January 2014, 18:04:10 »
De praktijk in middenstandsland is anders. Veel A-merken stellen eisen aan de winkels waar hun spul verkocht wordt. Dat werkt zo bij kledingmerken, fietsenboeren, autodealers, enz..
« Laatst bewerkt op: 20 January 2014, 18:50:11 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Luc2000

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 20 January 2014, 18:18:26 »
Marklin/trix heeft blijkbaar het slechte voorbeeld gegevens. Daar is het al een aantal jaren "praktijk"......dus juridisch blijkbaar ook geen probleem.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #21 Gepost op: 20 January 2014, 18:43:05 »
Helaas is dit gewoon legaal en toegestaan. Die wet die prijsafspraken illegaal maakt slaat op fabrikanten onderling die afspraken maken. Bijvoorbeeld (dus niet echt, slechts een voorbeeld!) Roco en Märklin die met elkaar afspreken voortaan de 1600 voor 300 euro te verkopen. Dat Roco tegen de dealers zegt dat ze gewoon voor de adviesprijs moeten adverteren dat mag gewoon, dat doen computerfabrikanten zoals Apple ook.

Mvg,

Robert

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #22 Gepost op: 20 January 2014, 18:46:45 »
Betere kansen voor de kleine winkelier die niet kan opboxen tegen de hoge kortingen die de groten krijgen bij de inkoop...goed beleid..

Floris

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 20 January 2014, 19:02:45 »
Ook al "lijkt" dit ten gunste te komen voor de kleine winkelier. In de praktijk is dit natuurlijk niet zo. De kleine winkelier, die tot nu toe al een zeer beperkt assortiment in huis had, zal zich nu echt niet geroepen voelen om plotseling meer materieel in zijn winkel te stallen. Hij is wel gek, want als het niet verkoopt zit ie met de poffer. Dientengevolge word de kleine winkelier, die meestal ergens op een moeilijk bereikbare locatie in de binnenstad zit (in ieder geval bij mij wel) door de tegenwoordig ook al schrikbarend hoge parkeertarieven niet vaker bezocht, hij heeft enslotte (bijna) niets op voorraad. Want, waarom naar de winkel gaan als ik ook voor dezelfde prijs in de E-shop bij Roco kan kopen/bestellen. De meerkosten van verzenden staan in gelijke verhouding met de parkeerkosten......

Hiermee zal in mijn ogen dus niet de kleine winkelier, maar Roco zelf de winnaar zijn, want hooguit de grote verzendhuizen kunnen dan nog overleven, wan tde consument zal zich, zeker bij de laatste missers in kwaliteit van Roco (denk aan de 1107 met lakscheuren, de plan T met verkeerde draaistellen) massaal van het merk afkeren en terugvallen op danwel het veel goedkopere segment van oa. Piko, danwel de vlucht naar voren maken en voor ongeveer gelijksoortige bedragen voor de kwaliteit van LSM of ACME gaan....

Dus of er nou "winnaars"uit gaan komen op deze manier waag ik te betwijfelen. Als Roco nou gewoon zijn algemene prijspeil wat zou verlagen zou er later ook minder verramsjt hoeven worden en is iedereen gelukkig toch??

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 20 January 2014, 19:04:08 »
Citaat
Betere kansen voor de kleine winkelier die niet kan opboxen tegen de hoge kortingen die de groten krijgen bij de inkoop...goed beleid..
Ik denk dat er veel waarheid in schuilt, anders zijn er straks geen treinenzaken meer over.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Floris

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 20 January 2014, 19:16:01 »
Wat overigens ook wel grappig is (Gezien op Duitse fora) dat "UVP" staat voor UNVERBINDLICHE Preis Empfehlung.

In het Nederlands: unverbindlich bijv.naamw. jemanden rechtlich nicht zu etw. verpflichtend -  vrijblijvend  Oftewel, NIET VERPLICHTEND. Hoe kan je dat nog waarmaken als je vervolgens wel iedere handelaar die onder de UVP wil verkopen uitsluiten?? Op dezelfde fora word al gemeld dat handelaren die nog wel onder de UVP aanboden gelijk zijn aangepakt (nnar aanleiding van de TIEFPREIS GARANTIE van Lippe, hier ook wel bekend.....) Een andere bekende internethandelaar heeft het inmiddels rigoreus aangepakt en verkoopt vanaf nu van Roco ALLEEN nog maar de Ramsj artikelen...... ik vrees voor Roco en daarmee voor ons als consument dat de verkoop zal instorten wat indirect gevolgen zal hebben voor nieuw uit te brengen modellen.

Ik denk dat ze bij Piko GmbH de champagne hebben opengetrokken!  ;D

Alfred O

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 20 January 2014, 20:23:37 »
Yeah right :-\

Dit hele Roco verhaal doet mij sterk denken aan een grote computer fabrikant die een aantal jaren geleden een andere grote computerfabrikant heeft overgenomen.
Éen van deze fabrikanten had een enorm goed en sterk dealernetwerk, klanten werden zelfs vanuit het hoofdkantoor/helpdesk doorverwezen naar lokale dealers.
Dit is vervolgens helemaal kapot gemaakt met onhaalbare regels en afspraken o.a. betrekking hebbende op omzet, portfolio, opleidingen e.d.
Nu doet deze grote computer fabrikant bijna alles zelf (ze hadden door de overname immers ook nog eens genoeg personeel) en bijna alle (service)dealers zijn nu weg ...

Vroeger had ik nog wel eens produkten van dit merk, maar nu staat dit merk zeker niet meer bovenaan op mijn lijstje.
Diezelfde kant gaat het bij mij met Roco nu ook op.

Goh .. iets met Roco/GFN en eigen webwinkel ... :-X

Wake up boys.
Zoals Floris ook al aangeeft, bij Piko lachen ze zich de ballen uit de broek.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2014, 20:39:08 door Bert van Gelder. Reden: Gebruik kleine letters vermijden »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #27 Gepost op: 20 January 2014, 20:28:32 »
"Bij Piko trekken ze de champagne" en "overstappen naar piko" zie ik staan in de laatste berichten. Uiterlijk enzo zal wel goed zitten, maar is het rijgedrag van Piko inmiddels ook goed? Noot: ik ben al tevreden als het identiek is aan het roco niveau van 20 jaar geleden :-)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #28 Gepost op: 20 January 2014, 20:29:05 »
Hiermee zal in mijn ogen dus niet de kleine winkelier, maar Roco zelf de winnaar zijn,
Vanuit het merk gezien dus best een slimme strategie. En met de UVP plus Tiefpreisgarantie bij hun eigen winkel Lippe waar Roco groot aandeelhouder is worden winkeliers die zich niet aan de afspraken houden vanzelf verlinkt.
Voor grootspoorfoto's zie site

Alfred O

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 20 January 2014, 20:33:02 »
"Bij Piko trekken ze de champagne" en "overstappen naar piko" zie ik staan in de laatste berichten. Uiterlijk enzo zal wel goed zitten, maar is het rijgedrag van Piko inmiddels ook goed? Noot: ik ben al tevreden als het identiek is aan het roco niveau van 20 jaar geleden :-)

Reinout
Nou volgens mij zit dat wel snor. Als ik op beurzen kijk wat daar allemaal aan Piko rond sjeest, beurs na beurs, rondje na rondje.
Kijk alleen maar eens naar de GTW's, de G1206, en de reeks 77, die kom je in grote aantallen tegen.