Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 10:24:29
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33

Auteur Topic: Nieuw "inkoopbeleid" voor Roco  (gelezen 21997 keer)

Remunj

• Offline Offline
Re: Nieuw "inkoopbeleid" voor Roco
« Reactie #105 Gepost op: 21 January 2014, 22:11:53 »
Precies. En dat kwartje wil bij sommigen nog niet vallen.
Is een gezegde over. Iets met dubbeltje (oude muntsoort  8)) en eerste rang.
Gr.
Eric

Alfred O

• Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 21 January 2014, 22:15:31 »
Ik begrijp nog steeds het probleem van een aanbieding niet. Dit gebeurd in alle branches (fietsen, kleding, auto's, cd's, televisies etc etc).

Wie gelijk het neuwste van het nieuwste wil betaald de (hoofd)prijs en wie wat langer wacht kan geluk hebben met ern aanbieding of pech dat iets is uitverkocht.. Waarom zou de modeltreinbranche hier anders in moeten zijn?

Groet,
Chris
Eens en als het aan mij ligt blijven ze zit ook gewoon doen ;D
Maar je gaat als consument toch ook wel nadenken als je ziet hoeveel er soms afgaat, soms meer dan 50%.
Nou dat zie ik met auto's en computers niet zo snel gebeuren, "nu de nieuwe iMac van € 1500 voor € 750" ik heb em nog niet gezien ;D

Edit: iMac puur als voorbeeld genomen, had ook een ander merk of automerk kunnen kiezen. Svp niet doorhameren op het merk/model en denk ook even aan de smiley.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2014, 22:37:51 door Alfred O »

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 21 January 2014, 22:22:03 »
Misschien omdat Apple dat niet wil? Roco toestanden!  8)
No dress rehearsel, this is our life.

ddv

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 21 January 2014, 22:40:13 »
Tja heren;

Een feit is dat een model dat rond het jaar 2000 ca. 300 guldentjes kostte nu ... 13 jaartjes later, 2013 hebben we net achter ons gelaten, zo'n 300 pegeltjes in Euro's moet opbrengen [= ca. 660 gulden]. [De discussies hierover hebben we dan ook al meer dan genoeg gevoerd op dit forum].

Als ik dan zie dat mijn salaris in die jaren met ca 20% is gestegen, waarbij ze me tussendoor nog even met de Euro voor een factor 2,22 hebben genaaid waardoor mijn salaris van toen in totaal met meer dan de helft is afgenomen + 20% erbij , en als ik verder zie dat een normale inflatie cq. stijging van het prijspeil gemiddeld ca. 3% per jaar is [in 13 jaar dus zo'n 40%] moet ik dus concluderen dat een logische prijsstijging bij de treintjeshandelaren voor dat model een "redelijke" prijs zou opleveren van ca. 200 Euro. [= ca. 440 gulden] en dat is nog steeds veel geld. [Ook deze discussie is hier al voldoende gevoerd].

Dat er fabrikanten zijn die:
A.                Een m.i. overdreven prijspeil er op na houden
B.                Wederverkopers verplichten, op straffe van uitsluiting van levering, dat prijspijl daadwerkelijk voor hun   
                   produkten te handhaven
C.                Er wederverkopers zijn die hieraan meewerken

Noopt mij er toe i.d.d. die andere lagergeprijsde [misschien ietsjes minder uitgevoerde maar beslist niet slechte] loc van de concurrent aan te schaffen. Ik heb, in tegenstelling tot [als ik sommige reacties hier zie] anderen geen grote bedragen voor de hobby beschikbaar en moet keuzes maken, dat doe ik dan ook, Roco cs. vallen dan hoe jammer het ook is af óf ik moet met de handelaar een redelijkere prijs kunnen bedingen maar dat mag kennelijk niet van Roco waardoor de UVP. een BPA. [Bindende Prijs Afspraak] lijkt te worden. Ik vindt dit geen goede ontwikkeling maar het brengt de klant wél weer naar de winkel in de buurt waar hij een redelijker prijs kan bedingen dan bij de Inethandel [hoop ik].
Rest mij nog op te merken dat Roco er zélf in feite niks aan heeft om zulke verplichtingen op te leggen daar de inkooppprijs van hun produkt er niet door veranderd, Roco verdient daardoor niet meer of minder aan zijn produkten en de uiteindelijke marge ligt toch écht bij de wederverkoper. Het enige belang van Roco zelf dat ik kan bedenken is hun eigen Inet handeltje.

Groet
« Laatst bewerkt op: 21 January 2014, 22:53:29 door ddv »

thijs

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 21 January 2014, 23:25:55 »
Alsof de Nederlandse markt zo belangrijk is voor Roco......
Het gaat niet alleen om de Nederlandse modellen en markt, het gaat om het hele assortiment en de hele markt waarop Roco actief is.

Groet,
Tjalling

Blijkbaar belangrijk genoeg om zo veel doublures te maken....

Groet,
Thijs

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 22 January 2014, 04:04:58 »
Ik zie het probleem niet zo als ROCO  richting verkoop via hun eigen E-shop gaat.

Als ze op die manier de steun van de detailhandel gaan verspelen, zullen die als tegen reactie meer schap ruimte gaan gebruiken voor merken als Artitec, LS Models, ACME , ELO trains, enz.  Die kunnen dan natuurlijk weer via hun eigen web shops blijven verkopen. Prijzen en kwaliteit van die merken zijn tegenwoordig vergelijkbaar met ROCO.

Deze merken moeten dan natuurlijk wel via de winkelier blijven leveren, en niet alleen naar een geld plaatje kijken van we schrappen “the middel man” en de winst gaat omhoog, zonder consequenties.

En wat is dan de noodzaak van ROCO ? Die betalen zich straks blauw aan advertentiekosten om te blijven verkopen. En goedlopende modellen zijn ook door de kleinere fabrikanten op de markt te zetten. Bv een verbeterde NS2200.

Bovendien pakken bv. LS Models en ACME bedrijven als Marklin en ROCO nu ook aan in hun eigen heimat met Duitse modellen.

Groeten,  Alexander

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 22 January 2014, 07:16:56 »

Dacht het toch wel. Roco is al sinds jaar en dag de producent met de meeste Nederlandse modellen, gevolgd door Märklin, Artitec, Piko en LS Models (hoewel het bij die laatste vrijwel alleen rijtuigen betreft). Over de volgorde van plaats 2 t/m 5 kun je bakkeleien; over plaats 1 echter niet.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #112 Gepost op: 22 January 2014, 07:53:32 »
Je draait het om, Peter. Dat Roco nummer 1 is in Nederland betekend niet dat Nederland de grootste markt is voor Roco.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 22 January 2014, 09:28:42 »
Dat zeg ik ook niet en dat stelde jij ook niet. "Alsof de Nederlandse markt zo belangrijk is voor Roco" impliceert dat het ze niet zo veel interesseert. Dat klopt dus niet.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #114 Gepost op: 22 January 2014, 09:38:55 »
Het gaat niet alleen om de Nederlandse modellen en markt, het gaat om het hele assortiment en de hele markt waarop Roco actief is.
...

Graag even mijn hele post lezen, Peter.
Daarin staat nergens, impliciet of expliciet, dat Roco niet geïnteresseerd is in de Nederlandse markt. Het enige dat er staat is, dat je de totale toestand van het bedrijf Roco niet af kunt lezen aan het dumpingsbeleid in Nederland.
En er staat dat Nederland niet de grootste/belangrijkste markt is voor Roco.

Nog steeds geen aanleiding om stelling om te draaien.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Robbedoes

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 25 January 2014, 23:54:08 »
Valt deze 'nieuwe' aanpak van Roco niet gewoon onder de algemene economische tendens dat alles steeds efficiënter moet onder andere door waar mogelijk schakels uit de productieketen weg te halen? In dit geval de detailhandel. Als Roco hiermee een groter deel van haar productievolume rechtstreeks bij de klant kan afzetten, blijft meer bij Roco aan de strijkstok kleven. Als andere fabrikanten volgen, zullen deze ook meer financiële ruimte krijgen en kunnen gaan concurreren met Roco door hetzelfde (=vergelijkbare) product goedkoper óf een beter product voor dezelfde prijs als die van Roco aan te kunnen bieden. Roco zal dan op haar beurt ook weer moeten volgen met lagere prijzen danwel betere/mooiere producten.

Voor de winkels is mijns inziens alleen een overlevingskans aanwezig, als de klant voor het dekken van de extra kosten die het openhouden van een winkel met zich meebrengt, om welke reden dan ook bereid is een hogere winkelprijs te betalen. Verder wordt een winkel rendabel bedrijven ook steeds moeilijker bijvoorbeeld doordat het productassortiment binnen onze hobby veel breder wordt met kleinere oplagen, waardoor een gewone winkelier niet meer in staat is om alles op voorraad te hebben. Via internet kan dit echter wel, zeker een fabrikant of grote internetwinkel als Lippe heeft een enorm bereik, en er kan ook nog eens de volgende of navolgende dag worden bezorgd. De mens wordt steeds ongeduldiger, jongeren -ik soms ook- willen hun consumptieve verlangen direct vervuld zien. Wat betreft service: doet het apparaat het niet, stuur je het toch gewoon terug, waarom zou dit wel het dominante verkoopmodel zijn voor een iPhone van €699,- waar menige moderne burger tegenwoordig loopt maar niet voor een modeltrein van €400,- ? Voorts wordt het steeds vaker goedkoper voor producenten om maar wat meer te produceren en de door de klant geconstateerde manco's niet te repareren inclusief al het bijbehorende gedoe, maar de klant gelijk een nieuw product toe te sturen, dan om veel energie in de verbetering van het functionele productontwerp/productieproces te steken. Dit zal zeker ook meer en meer voor modeltreinen gelden die toch veelal in lagelonenlanden worden gemaakt en waarbij handlingkosten in de prijs relatief hard gaan aantikken.

Het is jammer maar het gaat in de wereld telkens om schaalvergroting, ook bij onze hobby: zo heb ik recent vanuit mijn H0 achtergrond voor het eerst een spoor 1 lok gekocht  :)  En eerlijk is eerlijk, soms is een grotere schaal toch mooier!

Sorry voor mijn wat uit de hand gelopen beschouwing, ik wilde na al het moois hier gelezen te hebben ook even meedoen.

Robbedoes
« Laatst bewerkt op: 26 January 2014, 00:16:04 door Robbedoes »

Noordpool

• Offline Offline
    • https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
« Reactie #116 Gepost op: 26 January 2014, 09:07:02 »
Ik ben van mening dat hier toch teveel "aanname" in de discussie wordt gebracht.
Als men de laatste Neuheiten folder erbij neemt en men gaat naar de laatste bladzijde Impressum/Imprint staat er toch duidelijk

Price Indication
The prices specified in the catalogue are the manufacturer's suggested retail prices at the time the catalogue went to press. We explicitly reserve the right to make the price adjustments at any time. Roco products and spare parts are available through specialized dealers and online at www.roco.cc. No factory direct sales.
unquote

Hierin staan toch een belangrijk aantal zaken genoemd. suggested retail prices = maw Roco adviseerd die prijs aan hun winkeliers. De laatste zin meld ook dat er geen directe verkoop af fabriek wordt gedaan. Die zin daarvoor geeft wel aan dat er via hun website besteld kan worden, maar als je verder op de site van Roco kijkt zie je dat je bestelling gedaan op hun website via de lokale winkelier uitgeleverd wordt.
Voor mij klint dat laatste ook logisch. Dit bespaart enorm in de logistieke kosten.

Lid: OMC Hilversum.
Gebouwde banen: KBS 562, Ergernisse I & II, Numéro 4, Less is More en in aanbouw Baan 6 (Nog Naamloos).

Alfred O

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 26 January 2014, 09:33:30 »
En dat betreft oude (copy paste uit eerdere folders?) informatie.

Het is namelijk gewoon mogelijk om vanuit de e-shop rechtstreeks thuis geleverd te krijgen.
Het is danwel nog niet de standaard aangevinkte optie, maar met 1 muisklik krijg je de zendng gewoon thuis.
Hier hebben ze afgelopen jaar ook redelijk wat aandacht aan gegeven.

Daarnaast heb ik eens bij Lippe geïnformeerd, qua prijzen is (momenteel) niks meer mogelijk. Nu laten ze natuurlijk nooit het achterste van de tong zien, maar tot aan de betaling zie ik geen 'aangepaste prijzen' zoals dat bij een eerder genoemde winkel nog wel mogelijk is.

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #118 Gepost op: 26 January 2014, 11:58:49 »
Ja, bij Lippe is geen korting meer te halen voor Roco- en Fleischmann-modellen. Daar profiteert in mijn geval MTE van, want daar heb ik nu de nieuwe Flm E 60 besteld met 10 procent ledenkorting.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #119 Gepost op: 26 January 2014, 13:50:53 »
Helemaal mee eens!
Het moet een hobby zijn en leuk en vertrouwd.
Ja, maar voor fabrikanten en winkeliers is het geen hobby, maar broodwinning.
Dat is wel een groot verschil.

Wat me wel verbaast is dat de efficiencyslag die CAD in b.v. de ontwikkeling van mallen, en ook andere automatisering, gebracht heeft nooit tot een prijsaanpassing naar beneden heeft geleid. In tegenstelling tot andere branches.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.