Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:06
Molenbaan (werktitel) door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59

Auteur Topic: Wat is een interessante beurs om inspiratie op te doen?  (gelezen 2542 keer)

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Wat is een interessante beurs om inspiratie op te doen?
« Gepost op: 15 January 2014, 11:09:18 »
Beste medemodelspoorders,

Mijn naam is Stefan (21) en heb al een tijdje een minitrix baantje. Gezien de geringe tijd vanwege mijn studie en andere activiteiten heb ik niet zoveel tijd gehad voor deze hobby. Nu ik stage loop heb ik weer meer tijd en ben ik enkele maanden geleden weer wat intensiever gaan werken aan mijn baan. De tafel is al af en ik hoef alleen nog even de rails te reinigen en te gaan leggen. Ook heb ik al het een en ander aan gebouwen en materieel (Raillion 6400, Railion BR232 en sinds kort trotse eigenaar van een mat54).

Nu wil ik eigenlijk nog wat extra inspiratie opdoen voor mijn baan en heb daarom is even rondgekeken voor interessante beurzen. Is het de moeite Rail2014 in Houten te gaan bezoeken (21/23 feb) of zijn er betere opties? En hoe lang loop je ongeveer op zo'n beurs?

M.v.g. Stefan
« Laatst bewerkt op: 15 January 2014, 11:26:11 door Ronald Koerts. Reden: titel aangepast »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: RAIL2014 (Houten)
« Reactie #1 Gepost op: 15 January 2014, 11:22:05 »
Nu wil ik eigenlijk nog wat extra inspiratie opdoen voor mijn baan en heb daarom is even rondgekeken voor interessante beurzen. Is het de moeite Rail2014 in Houten te gaan bezoeken (21/23 feb) of zijn er betere opties?

Tja.... moeilijk te zeggen. Je hebt een aantal grote beurzen, zoals Eurospoor, OntraXS, Nederlandse modespoordagen, Rail in Nederland. Ze hebben allemaal hun eigen sfeer. Sommige mensen bezoeken ieder jaar alle vier de grote beurzen omdat ze dat leuk vinden om te doen. Anderen maken een keuze op basis van bijvoorbeeld de tentoongestelde banen die op zo'n beurs staan.

Wat vind je zelf mooi om te zien? Die vraag moet je jezelf stellen. Even kijken naar de modelbanen die er komen te staan. Zoek daar eens wat info over op. En beslis dan of je wel of niet gaat. Ik kan niet voor jou beslissen of het interessant is of niet en dan een waardeoordeel over de beurs geven. Dat moet je helemaal zelf doen.

Soms zijn de kleinere tentoonstellingen in de buurt net zo leuk om baantjes te kijken.  (y)

En hoe lang loop je ongeveer op zo'n beurs?

Ligt helemaal aan jezelf  ;D  ;) Kost mij heelveel tijd om een beurs over te gaan. Soms heb ik alle beursdagen en een opbouwdag nodig om alles te bekijken. Maar dat komt meer omdat ik meer sta te praten dan aan het kijken. Ik ken meer van dat soort mensen ;)  ;D   ;D

Is dus helemaal niets over te zeggen. Maakt er een mooi dagje uit van! Ik zou gewoon de gehele dag reserveren. Ben je eerder thuis, dan is dat zo...

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 15 January 2014, 11:25:04 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Sander

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 January 2014, 11:23:04 »
Stefan,

Rail is erg leuk om naar toe te gaan om inspiratie op te doen bij de verschillende banen en om je eigen verzameling wat uit te bereiden.
Naast 2de hands materieel is er ook plaats voor nieuw koopwaar bij verschillende winkeliers.

Wil je echt mooie banen zien (veelal wat kleinere), dan raad ik je aan om 7,8 of 9 maart naar het Spoorwegmuseum in Utrecht te gaan. Hier vindt Ontrax plaats. Minder maar wel exclusievere dingen te koop dan in vergelijking met Rail. De banen die hier staan moeten aan een iets hogere eis voldoen waardoor het er allemaal wat gelikter uitziet.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #3 Gepost op: 15 January 2014, 11:30:37 »
Rail is een goeie als je weer aan het opstarten bent, want de variatie is groot.

De kleine zaal bij binnenkomst links staat normaliter vol met supergedetailleerd spul. Engelse banen, finescale, smalspoor, dat soort werk. De rest van de zalen heb je alles van grote dubbelspoor ovalen met scheurende treinen tot kleinere banen. En verschillende landen.

Verder veel handel, tweedehands en nieuw. En ook hier weer van alles van bakken met standaard nieuwe treinen tot obscure bouwpakketten van oost-zimbabwiaans smalspoor ofzo.

Hoe lang? Normaliter loop ik er een dag rond. Zeg van een uurtje of 11 tot 14:00 alles even langslopen en daarna gericht bij de mooiste zaken langer kijken.

Voor veel mooie zaken is het al genoemde ontraxs in het spoorwegmuseum aan te raden, maar dat is allemaal wel mooier en netter en wat exclusiever. Als je je wilt oriënteren is Rail2014 volgens mij beter.

Veel plezier!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

rjr

• Offline Offline
Re: Wat is een interessante beurs om inspiratie op te doen?
« Reactie #4 Gepost op: 15 January 2014, 11:59:36 »
Rail is zeker ook 1 die wij elk jaar proberen te pakken. Mooi gevarieerd, ook nog wat mogelijkheden voor aanschaf materiaal. En we zijn er meestal de gehele dag bezig. Als hij open gaat staan we ongeveer voor de deur. En aan het eind moeten ze ons naar huis sturen.

Roelco

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #5 Gepost op: 15 January 2014, 13:21:59 »
De enige oplossing die ik je geven kan, bezoek ze allemaal en vel dan een oordeel.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #6 Gepost op: 15 January 2014, 13:42:21 »
Als je je aan het her-orienteren bent, lijkt mij het beste om in ieder geval naar Rail te gaan. Deze beurs bied veel variatie in diverse modebouwstadia, eigenlijk net zoiets als Eurospoor. Ontraxx heeft prachtige kijkdozen, met relatief weinig rijdende treinen. Het nivo is hier ook behoorlijk hoog en zou je eventueel kunnen afschrikken. Mij lijkt de beste oplossing om eerst Rail en misschien daarna ook nog Ontraxx te bezoeken. Rail voor het jezelf een idee te geven wat je wilt en Ontraxx als uiteindelijk doel qua afwerkingsnivo?

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #7 Gepost op: 15 January 2014, 13:52:31 »
In jouw situatie zou ik met mijn ervaring nu voor Rail kiezen. OnTraxs kan dan later altijd nog als je daar behoefte aan zou hebben. Eurospoor als goeie derde (is nu nog ver weg namelijk) en MSD was afgelopen weekend en viel (mij) enorm tegen als beurs.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #8 Gepost op: 15 January 2014, 14:01:42 »
Met alle respect, jou viel het tegen. Van andere hoor ik weer dat zij het reuze naar de zin hebben gehad. Daarom mijn advies, bezoek alle beurzen en vel dan je eigen oordeel over goed en slecht.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 January 2014, 14:10:39 »
Nee, bezoek juist niet alle beurzen, volgens mij zit hem daar het probleem! Dan zie je vaak hetzelfde voorbij komen. Ik heb daar bijna nooit last van, aangezien ik hooguit 1 keer per jaar/2 jaar een beurs bezoek. Ik kan je zo al zeggen dat ik het altijd leuk heb en altijd nieuwe dingen zie...
Spoor 0 adept

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #10 Gepost op: 15 January 2014, 14:16:57 »
Zo zie je maar, zo veel mensen zoveel meningen. hier kom je dus nooit uit ::)

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #11 Gepost op: 15 January 2014, 14:31:12 »
Sobat wil weer eens het laatste woord hebben hoor.

De beste man vraagt om advies. Alle beurzen bezoeken en dan kiezen kon hij vast zelf ook wel bedenken.. En omdat hij dat misschien juist niet van plan was vraagt hij anderen om advies. Dat van jou had je al een keer gegeven, dus herhalen lijkt me dan erg zinloos. Of wordt het weer een wedstrijdje van wie de beste mening heeft?

;D
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Frans

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 15 January 2014, 14:54:46 »
Bezoek die beursen waarop mdelbanen in werking te zien zijn.
Ook al zie je dan misschien veel dezelfde banen, er zijn altijd
details die je in een eerdere bezichtiging nog niet gezien of
over het hoofd hebt gezien.
Het maakt niet uit wat voor soort beurs het is als er maar banen
te zien zijn, en als je de banen goed bestudeerd heb je geen tijd
voor de koopjes.

mvg Frans

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 January 2014, 20:37:44 »
Een aanrader vind ik altijd Ontraxs, geen beurs, wel een tentoonstelling in het spoorwegmuseum en op hoog niveau. Maar goed, ben de afgelopen 3 jaar 2x naar €spoor geweest en ik moet zeggen dat ik daar ook ontzettend genoten heb. En daar is ook echt een beurs bij, handelen dus...
Spoor 0 adept

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #14 Gepost op: 15 January 2014, 21:01:20 »
Voor wat wil je inspiratie op doen ? Hoe hoog wil je de lat leggen ?

Ben zelf in 2011 voor het eerst naar een beurs  / tentoonstelling geweest, toevallig OntraX omdat ik voor de volgende editie al een uitnodiging te pakken had. Eigenlijk zijn er verder weinig tentoonstellingen die mij kunnen bekoren. OntraX is mooie banen die af zijn. Met idd een erg hoog niveau. Voor inspirerende banen met rond racende treinen ben je er niet op de juiste plek, dan zou ik ergens anders gaan kijken...