Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door System-M
Vandaag om 01:59:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 00:48:20
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door Jean
Vandaag om 00:10:34
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
21 November 2025, 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia door GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
21 November 2025, 22:26:57
lange adressen met esu decoders. door NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Joz
21 November 2025, 21:45:24
Bahnstrecke 5867 door gdh
21 November 2025, 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
21 November 2025, 20:57:00
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
21 November 2025, 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
21 November 2025, 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
21 November 2025, 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
21 November 2025, 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
21 November 2025, 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
21 November 2025, 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
21 November 2025, 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
21 November 2025, 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
21 November 2025, 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
21 November 2025, 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
21 November 2025, 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 November 2025, 16:26:27
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
21 November 2025, 15:38:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 November 2025, 14:37:48
  

Auteur Topic: Märklin h0, NS 1200  (gelezen 5105 keer)

lokpaint

  • Gast
Märklin h0, NS 1200
« Gepost op: 14 January 2014, 10:16:56 »
Toch wel leuk om te zien dat Märklin nooit iets aan de motor kon doen en nu Roco komt opeens een stille motor in het model zet.

Onzin

Märklin is al veel langer bezig om oudere modellen van een middenmotor te voorzien. De 189 en Taurus bijvoorbeeld.

Bart
« Laatst bewerkt op: 14 January 2014, 11:37:32 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Re: Roco h0, NS 1200
« Reactie #1 Gepost op: 14 January 2014, 10:28:47 »
Bart,
Dat klopt niet helemaal.
De laatste NS 1200 serie van Marklin komt uit de tijd dat Marklin al reeds bezig was met het plaatsen van middenmotors in nieuwe modellen.
En de betreffende 1200 was toen een nieuwe ontwikkeling.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22700
Re: Re: Roco h0, NS 1200
« Reactie #2 Gepost op: 14 January 2014, 10:42:55 »
Maar op een bestaand (Amerikaans) onderstel.
Blijft het feit dat Mätrix het al die tijd niet nodig vond de aandrijving aan te passen en dat dat nu opeens wel kan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: Re: Roco h0, NS 1200
« Reactie #3 Gepost op: 14 January 2014, 11:08:09 »
Onzin

Märklin is al veel langer bezig om oudere modellen van een middenmotor te voorzien. De 189 en Taurus bijvoorbeeld.

Bart
Ja dat bedoel ik is toch opvallend dat ze het al eerder konden maar schijnbaar de moeite niet vonden maar nu opeens kan het wel. Ze hadden het veel eerder al kunnen en in mijn ogen al moeten doen.
Voor grootspoorfoto's zie site

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Re: Roco h0, NS 1200
« Reactie #4 Gepost op: 14 January 2014, 11:26:18 »
Er staat middenmotor, dat is niet hetzelfde ;D
Maar dan zijn er nog steeds geen assymetrische draaistellen en veel te dikke handgrepen. En ik ben erg benieuwd welk prijskaartje er aan zal hangen ten opzichte van de aangekondigde Roco, ik geloof er niets van dat hij met nieuwe techniek gunstiger geprijsd zal worden.

Resumerend: het is de fraaiste serie-1200 tot nu toe, maar er is hoop op beter.

Prijskaartje is al bekend hoor:

329,95 EUR inkl. Mwst.
Unverb. Preisempfehlung

Praktijk is dus 296,96 en wellicht nog wat goedkoper bij voorbestelling.....

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Märklin h0, NS 1200
« Reactie #5 Gepost op: 14 January 2014, 11:38:48 »
Beste allen,

Deze berichten zijn afgesplitst uit het Roco 2014 draadje. Graag hier verder gaan als je de Marklin NS1200 wilt bespreken.

Gr, Bert

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Märklin h0, NS 1200
« Reactie #6 Gepost op: 14 January 2014, 12:24:19 »
Hmmmmm, blijkbaar afgesplitst ineens.....

Wel jammer dat het nu niet meer klopt, want ik sprak in mijn geval over de TRIX 1200 in relatie tot de Roco 1200 en niet de pukkeltjesspoor variant (is ook appels met peren vergelijken....)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Märklin h0, NS 1200
« Reactie #7 Gepost op: 14 January 2014, 12:30:08 »
Dan start je een draadje waarin je de Roco 1200 vergelijkt met de Marklin 1200.

Gr, Bert

lokpaint

  • Gast
Re: Re: Roco h0, NS 1200
« Reactie #8 Gepost op: 14 January 2014, 15:26:21 »
Ja dat bedoel ik is toch opvallend dat ze het al eerder konden maar schijnbaar de moeite niet vonden maar nu opeens kan het wel. Ze hadden het veel eerder al kunnen en in mijn ogen al moeten doen.

Hoi

Zijn ze ook pas ongeveer 2 jaar geleden mee begonnen  ::)

En dat de 1200 zo laat volgt doen ze alleen maar om de DC rijders te pesten. 8)
Die maken zich er namelijk druk om.  :(
Die hebben nu allemaal spijt dat ze een koffiemolen in de kast hebben staan, die ze toen blijkbaar goed genoeg vonden.

Bart
« Laatst bewerkt op: 14 January 2014, 15:27:52 door Lokpaint »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22700
Re: Märklin h0, NS 1200
« Reactie #9 Gepost op: 14 January 2014, 15:51:09 »
Dat klopt. Waar niet beter is, houdt het op. Om die reden is het hier wel altijd bij twee exemplaren gebleven en altijd uit de dump.
Maar binnenkort is er dus wel beter. We zijn benieuwd. Voldoet de een of de ander, dan heb ik daar wel de hoofdprijs voor over.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Märklin h0, NS 1200
« Reactie #10 Gepost op: 14 January 2014, 15:55:11 »
Ach, voordeel van de koffiemolen is dan wel weer dat er geen soundmodule in hoeft  ;D
Bij mij mag ie in ieder geval blijven, vind het een mooi ding!

Peter54

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Märklin h0, NS 1200
« Reactie #11 Gepost op: 15 January 2014, 15:16:41 »
Ben benieuwd naar de geluidsniveau's met de middenmotor icm de metalen 1200-kast.
Overigens hebben ze voor de plaatjes in de nieuwighedenfolder de bestaande 3712x serie gebruikt: duidelijk te zien aan de doorkijk tussen de bak en het niet-motordraaistel.
Dus ben benieuwd in hoeverre dit idd een in 2014 leverbare nieuwigheid zal zijn, of alleen een reactie op Roco.
Heb ik een aankondiging van levertijden gemist?

Peter  (een (redelijk) trouwe Märklin-1200-volger  ;D)


een goed (modelbaan)plan vandaag is beter dan een perfect (modelbaan)plan morgen

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re: Märklin h0, NS 1200
« Reactie #12 Gepost op: 15 January 2014, 16:41:57 »
Geen een fabrikant gaat roepen en publiceren dat de aandrijving wordt aanpast en gaat het dan niet doen.
Ook niet om de concurrentie een hak te zetten. Marklin projecten lopen meestal al een aantal jaar voor dat het dan eindelijk op de markt komt. De roep om een aanpassing van de koffiemolen is er al een tijdje en enige tijd geleden blijkbaar opgepakt en nu eindelijk uitgevoerd. Dit is een kostbare aanpassing, dus er moet geld en draagvlak binnen een organisatie voor beschikbaar zijn.

De nieuwe plaatjes zijn gewoon fotosoep van bestaande plaatjes.

De nieuwtjes zijn nog zo vers, dat een levertijden lijst spoedig zal volgen.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2942
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Märklin h0, NS 1200
« Reactie #13 Gepost op: 15 January 2014, 21:53:18 »
De laatste Märklin 1200, de NVBS-variant (1254), voldeed in mijn ogen al veel beter dan de eerdere varianten. Hij loopt mooier en heeft bovendien full-sound. Deze variant is bij mijn weten niet in tweerail uitgebracht, wat op zich jammer is omdat dat de mogelijkheid tot kapwissel beperkt. Zelf heb ik de kap geruild met de 1211 (grijsgeel post-reno), die nu naar volle tevredenheid rondrijdt. Zou ik het helemaal goed willen doen, dan zou ik dat ook met de draaistellen moeten doen vanwege de gele trapjes op de 1254, maar dat is nog niet gebeurd. Ik ben benieuwd waarmee Roco komt. Ik denk niet dat de verbetering dusdanig is, dat er nog een post-reno grijsgeel exemplaar bijkomt hier.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5504
  • Modelspoor is emotie...
Re: Märklin h0, NS 1200
« Reactie #14 Gepost op: 16 January 2014, 11:29:13 »
Geen een fabrikant gaat roepen en publiceren dat de aandrijving wordt aanpast en gaat het dan niet doen.
Ook niet om de concurrentie een hak te zetten. Marklin projecten lopen meestal al een aantal jaar voor dat het dan eindelijk op de markt komt. De roep om een aanpassing van de koffiemolen is er al een tijdje en enige tijd geleden blijkbaar opgepakt en nu eindelijk uitgevoerd. Dit is een kostbare aanpassing, dus er moet geld en draagvlak binnen een organisatie voor beschikbaar zijn.

Het zou me niet verbazen als dit een gevolg is van de nieuwe bezems van de Simba-Dickie groep die een beetje af willen van het verstokte conservatieve aandrijfconcept waar M* nu al decennia mee behept is en waar in toenemende mate kritiek op is...

Grtz,
Rob
Tbinnebarretije…