Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Een paneel voltmeter... maar waarvan?  (gelezen 2303 keer)

Vreestrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
  • Net weer begonnen...
Een paneel voltmeter... maar waarvan?
« Gepost op: 13 January 2014, 20:29:11 »
Hallo allemaal,

M'n overbuurman heeft z'n hele leven bij Smit Slikkerveer gewerkt. Ik wil me niet aan een al te uitgebreide geschiedenis wagen maar het bedrijf zal beter bekend zijn als Holec.
Afgelopen weekend kwam die opeens met onderstaande meter op de proppen. Het enige wat 'ie zich nog wist te herinneren, is dat het ding bestemd was voor een trein (daar is het kennelijk nooit van gekomen) en van voor de oorlog moet zijn.

Kan iemand meer vertellen over deze meter? Is te zeggen in welk materieeltype hij een plekje had moeten krijgen? Of andere interessante dingen...?

Ik ben benieuwd :) .

« Laatst bewerkt op: 13 January 2014, 22:20:35 door guest7823. Reden: titel gewijzigd »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Een paneel voltmeter... maar waarvan?
« Reactie #1 Gepost op: 13 January 2014, 20:35:08 »
Gokje: Hofpleinlijn?
Of tram, die ook een lagere bovenleidingspanning heeft dan NS..

Wat is de Vmax?

Gr, Bert

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Een paneel voltmeter... maar waarvan?
« Reactie #2 Gepost op: 13 January 2014, 20:35:45 »
Mijn eerste gedachte zou uitgaan naar een meter voor in een mat '36. Ik gok daarbij dat de meter iets van doen heeft met spanning in de tractiemotoren o.i.d.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: Een paneel voltmeter... maar waarvan?
« Reactie #3 Gepost op: 13 January 2014, 20:42:01 »
Hoi hoi!
Deze meters zaten inderdaad in de stroomlijnstellen.
Groet van Thonis

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Een paneel voltmeter... maar waarvan?
« Reactie #4 Gepost op: 13 January 2014, 21:09:48 »
Heb je ook nog een foto van de achterzijde misschien?

Dat het trouwens een meter van een stroomlijnstel is zou ik niet direct zeggen.

Vaak hadden die maar 2 volt meters, voor de batterij spanning en bovenleiding spanning.

De eerste is meestal 72 a 100 volt, en de bovenleidingspanning 1500 a 1800 volt, en beide komt niet overeen met het bereik op de foto van deze meter...
« Laatst bewerkt op: 13 January 2014, 21:22:59 door Thom »

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: Een paneel voltmeter... maar waarvan?
« Reactie #5 Gepost op: 13 January 2014, 21:31:57 »
Het betreft een meter van Smit-Nieaf, een Nederlands bedrijf wat voor veel spoorwegmaterieel gebouwd in Nederland de meters maakte, maar ook voor bruggen, schepen, enz.

Mat'36, mat'46 en mat'54 hadden gelijk soort meters. Gezien de maximale spanning wat deze meter aan kan qua schaalverdeling verwacht ik eerder iets van tram of metro. (of boot/brug)

treinen kan zeker uitsluiten aangezien die of voor de laagspanning gebruikt werden (100V) dan wel hoogspanning (1500V).

mvg,
Robin

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Een paneel voltmeter... maar waarvan?
« Reactie #6 Gepost op: 13 January 2014, 21:37:37 »
Kan het niet zijn dat deze meter bedoeld was voor een dieselloc? Het schaalbereik van 800V wijst daar op.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Een paneel voltmeter... maar waarvan?
« Reactie #7 Gepost op: 13 January 2014, 21:44:59 »
De Hofpleinlijn had toch een lagere spanning?

Edit: neem ik terug: 10kV, 25 Hz
« Laatst bewerkt op: 13 January 2014, 21:51:17 door Bert van Gelder. Reden: foutje »

Vreestrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
  • Net weer begonnen...
Re: Een paneel voltmeter... maar waarvan?
« Reactie #8 Gepost op: 13 January 2014, 21:46:58 »
Alvast bedankt voor het meedenken! Leuk om te lezen :)
Heb je ook nog een foto van de achterzijde misschien?
Daar ga ik voor zorgen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Een paneel voltmeter... maar waarvan?
« Reactie #9 Gepost op: 13 January 2014, 21:53:32 »
De Hofpleinlijn had toch een lagere spanning?
De Hofpleinlijn draaide op 10kV wisselspanning, later omgebouwd naar 1500V gelijkspanning.

Net even wat boeken doorgebladerd. In het boek over de 2400 van Martin van Oostrom lees ik dat de nominale generatorspanning 730V is, en op een foto van de stuurtafel zitten voltmeters die er erg op lijken. Dit sterkt mijn vermoeden dat deze meter bestemd was voor dieselmaterieel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: Een paneel voltmeter... maar waarvan?
« Reactie #10 Gepost op: 13 January 2014, 22:14:44 »
Deze meters lijken er verdomd veel op, maar zijn toch anders. Deze zijn iets smaller weet ik uit ervaring :-)

Mvg,
Robin

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Een paneel voltmeter... maar waarvan?
« Reactie #11 Gepost op: 14 January 2014, 14:25:32 »
Net even wat boeken doorgebladerd. In het boek over de 2400 van Martin van Oostrom lees ik dat de nominale generatorspanning 730V is, en op een foto van de stuurtafel zitten voltmeters die er erg op lijken. Dit sterkt mijn vermoeden dat deze meter bestemd was voor dieselmaterieel.
Ook even in de boeken gedoken, die meter in de 2400 is de voltmeter van de hulpgenerator. Alleen kan ik de exacte voltages niet vinden. Het enige wat in de 2400-beschrijving staat is dat de spanning van de hulpgenerator afhankelijk is van het toerental van de dieselmotor. Maar ik sluit anderzijds wel uit dat de voltmeter op de foto dan in een 2400 gezeten heeft, want een hulpgenerator geeft hooguit rond de 400 volt.
Groetjes,
Emiel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Een paneel voltmeter... maar waarvan?
« Reactie #12 Gepost op: 14 January 2014, 15:45:50 »
Maar ik sluit anderzijds wel uit dat de voltmeter op de foto dan in een 2400 gezeten heeft,
Dat sluit ik niet uit, want zoals ik eerder schreef, de hoofdgenerator levert 730V. Past goed bij een schaaleindwaarde van 800V.
Maar volgens Robin zijn ze toch anders, en hij spreekt blijkbaar uit ervaring.
Dan is er nog een mogelijkheid, nl. een dieseltreinstel van de eerste series. Maar goed, het zijn maar suggesties, want zeker weten doe ik het ook niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Een paneel voltmeter... maar waarvan?
« Reactie #13 Gepost op: 14 January 2014, 16:19:30 »
In een 2400 zit geen voltmeter voor de hoofdgenerator (net als in een Plan U). Dat is ook niet interessant, omdat je de tractie afleest op ampéremeters of op toerental van de dieselmotor. Maar wellicht dat het op ouder materieel wel zat, daar heb ik geen documentatie over bij de hand.
Groetjes,
Emiel

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: Een paneel voltmeter... maar waarvan?
« Reactie #14 Gepost op: 14 January 2014, 22:29:50 »
Maar volgens Robin zijn ze toch anders, en hij spreekt blijkbaar uit ervaring.
Klopt  ;D Onlangs bij zo'n meter het glas gerepareerd. Ik wilde gebruik maken van een meter van mat'54 aangezien ik er daar meerdere van heb, echter past dat dus niet. Ze zijn breder en de ronding is anders. Ze lijken dus wel op elkaar, maar zijn zeker niet gelijk.

De hierboven getoonde meter is een oerdegelijk Nederlands product. Nieaf Smitt leverde niet alleen aan bouwers van spoormaterieel. Het hoeft dus niet zo te zijn dat het een meter is van spoormaterieel, het kan ook iets van een tram of metro zijn.

Ik ben nog even zoekende, en als het iets uit de spoorwegwereld is, dan is de kans groot dat ik het ga vinden  8)

mvg,
Robin