Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Stoomloc 1314 in Tegelen  (gelezen 5946 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Stoomloc 1314 in Tegelen
« Reactie #30 Gepost op: 22 January 2014, 12:50:48 »
Wie weet. Ik heb helaas maar een foto van een NS loc met doorgestreept SS-nummer. En die opname is natuurlijk ongedateerd...  ;D

Eelco

Overigens niet de minste loc:



NS 3604 met doorgestreept S974

Eelco


Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Stoomloc 1314 in Tegelen
« Reactie #31 Gepost op: 22 January 2014, 14:25:13 »
En wat voor één!  (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Stoomloc 1314 in Tegelen
« Reactie #32 Gepost op: 22 January 2014, 17:13:33 »
On-Nederlands. Wel mooi.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Stoomloc 1314 in Tegelen
« Reactie #33 Gepost op: 22 January 2014, 18:08:00 »
Das een ex NCS lok.
Heeft dat ding ook bij de SNCF rondgereden?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Stoomloc 1314 in Tegelen
« Reactie #34 Gepost op: 22 January 2014, 18:12:32 »
De ex-NCS 74.
Hoeze SNCF?

Eelco

guest7823

  • Gast
Re: Stoomloc 1314 in Tegelen
« Reactie #35 Gepost op: 22 January 2014, 18:13:15 »
Heeft dat ding ook bij de SNCF rondgereden?
Hoe dat zo? Is een Maffei ontwerp dus vast "te Duits" voor gebruik in Frankrijk. Maar gelukkig / helaas is Franse stoom (afgezien van Chapelon) een gat in mijn stoomkennis.

Sorry, Eelco kwam tegelijkertijd met dezelfde vraag  :-[

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Stoomloc 1314 in Tegelen
« Reactie #36 Gepost op: 22 January 2014, 18:14:26 »
onlangs iets Frans in mn handen gehad wat hier toch wel op lijkt.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Stoomloc 1314 in Tegelen
« Reactie #37 Gepost op: 22 January 2014, 20:24:30 »
Er zijn wel enkele verbanden maar toch anders dan hier verondersteld.De NCS serie 71-78 is gebouwd door J.A.Maffei in München (later zou deze fabriek fuseren tot Krauss-Maffei).Dit was de hofleverancier van de Beierse Staatsspoorwegen en zij hebben voor Beieren verschillende varianten van dit type gebouwd zoals de bekende S 3/6 pacifics de latere DR/DB 18.4-5 en ook o.a een S 2/5 atlantic de latere DR 14.1.Van de Beierse locomotieven zijn er enkele na de Eerste Wereldoorlog als herstelbetaling in natura naar België en Frankrijk gegaan (van de S3/6 16 naar Frankrijk en 3 naar België).Van de inmiddels ex-NCS locomotieven zijn er na de Tweede Wereldoorlog 6 in Duitsland terug gevonden.Voor zover mij bekend is alleen een deel van de Staatsspoor 1200, de latere NS 6000 in Frankrijk terecht gekomen.Dit betreft 14 locomotieven die in 1914 bij Beyer, Peacock gebouwd waren en op het punt stonden naar Nederland verscheept te worden.Het Engelse leger vorderde deze machines en stuurde ze naar Noord-Frankrijk, waar ze vervolgens gebleven zijn en uiteindelijk via de Société des Chemins de Fer du Nord bij de SNCF terecht kwamen.Frans-Duitse uitwisseling was er verder via Elzas Lotharingen.Na de Duitse verovering van het gebied in de Frans-Duitse Oorlog kwam er de in 1872 opgerichte Elsässische Gesellschaft der Mechanischen Konstruktion.Hier werkte vanaf 1875 Alfred de Glehn die succesvolle locomotieven ontwierp die geleverd werden aan zowel de Franse Nord  als ook aan de Pruisische Staatsspoorwegen.Verder bouwde men er ook locomotieven voor de Reicheisenbahnen in Elsass-Lothringen volgens de Pruisische Musterblätter naast series in de meer Franse De Glehn stijl.Na 1919 veranderde de naam in Société Alsacienne de ConstuctionsMécaniques en na enkele fusies ontstond hieruit na de Tweede Wereldoorlog Alsthom waarbij de letters "als" afkomstig zijn uit Alsacienne en "thom" uit Thomson Houston.Welke locomotieven Alsthom geleverd heeft hoef ik naar ik aanneem niet uit te leggen.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

guest7823

  • Gast
Re: Stoomloc 1314 in Tegelen
« Reactie #38 Gepost op: 22 January 2014, 20:31:29 »
onlangs iets Frans in mn handen gehad wat hier toch wel op lijkt.
Dat kan wel kloppen. De puntige rookkastdeur en spitse machinistenhuis kwam in die periode wel vaker voor volgens mij

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Stoomloc 1314 in Tegelen
« Reactie #39 Gepost op: 22 January 2014, 20:37:52 »
Even wat schaamteloze propganda voor mijn fotocollectie, als beeld bij het verhaal hierboven.

De uit Duitsland teruggekeerde NS 3606 op 31 juli 1946 te Nijmegen. Op de tender de tekst 'transportation corps':



Nogal een verschil met de eerder afgebeelde NS 3604...

En een opname van de laatste representant va de voor de SS bedoelde tenderlocs, gevorderd door de ROD en na WO I ingezet bij de Franse Nord, de SNCF 232 TB 5 te Lille op 8 juni 1952:



Eelco



guest7823

  • Gast
Re: Stoomloc 1314 in Tegelen
« Reactie #40 Gepost op: 22 January 2014, 20:49:55 »
Een boeiende mengelmoes:
- 3700 ketel
- rookkast (incl deur en schoorsteen van de 3600 / NCS)
- 4 assige 3700 / 3900 tender
maar verder geheel origineel 3600 hoor  ;)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Stoomloc 1314 in Tegelen
« Reactie #41 Gepost op: 23 January 2014, 00:57:34 »
je vergeet dat de spitse vorm van het machinistenhuis ook verdwenen is bij het plaatsen van de 3700 ketel.

guest7823

  • Gast
Re: Stoomloc 1314 in Tegelen
« Reactie #42 Gepost op: 23 January 2014, 22:36:39 »
Was ik niet vergeten, hoort, wat mij betreft, bij het vervangen van de ketel (round-top -> Belpaire)