Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:38:20
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
  

Auteur Topic: Ombouw 3 rail -> 2 rail + digitaal  (gelezen 6278 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Ombouw 3 rail -> 2 rail + digitaal
« Gepost op: 13 januari 2014, 15:20:42 »
Afgelopen weekend even op de zolder alle dozen zitten doornemen, en mijn verzameling treinen telt dus oa 19 wisselstroom 3-rail HO modellen.
Aangezien ik dus gekozen heb om een gelijkstroombaan 2 rail digitaal te maken, geeft dat een probleempje.

In een ander topic was er al eens gezegd om een gemengde baan te maken, waar zowel 2 als 3 rail op gereden kon worden enz, maar dat zie ik helemaal niet zitten, en het verkopen van de 3rail modellen en vervangen door de 2rail versie is in sommige gevallen totaal niet mogelijk. Heb 2 BR53 Borsig stoomlocs, een Kaiser Karel zug en een Konig Ludwig zug van Marklin en soortgelijke modellen, die je zo goed als niet in gelijkstroom tegenkomt.
Enige oplossing is dus ombouwen .....

De vraag : hoe doe je dat ?
Ik vermoed dat het iets moeilijker is dan gewoon : "je zet ipv een wisselstoommotortje er een gelijkstroommotortje, vervangt de wielen en haalt het sleepcontact eraf dat over de middenrail schuift".
Bestaat er iets van "handleiding" of enige goede ( indien mogelijk ) Nederlandse literatuur/naslagwerk die je als leidraad kan gebruiken om je loc om te bouwen ? Of misschien iemand die teveel tijd heeft en het me kan leren ? ( breng met plezier een bakje Belgisch gerstenat mee, of een bakkie koffie ).
Ik zou het zelf willen kunnen, maar voel me momenteel nog alles behalve geroepen om op voorgenoemde modellen "snel even op te springen" en beginnen klungelen om ze om te bouwen.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Ombouw 3 rail -> 2 rail + digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2014, 15:53:12 »
Ik neem aan dat je het over Marklin loks hebt? Dan kan de motor aangepast worden. Mmotorspoel eruit en vervangen door een ESU magneet, sleper er af, wielen isoleren, omschakelrelais eruit, decoder plaatsen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Ombouw 3 rail -> 2 rail + digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2014, 15:59:02 »
Waarbij met name het wielen isoleren de uitdaging kan zijn, zeker bij stoomlocs.
Voor rijtuigen en wagens kun je vaak vervangende gelijkstroomassen krijgen.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re: Ombouw 3 rail -> 2 rail + digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2014, 15:59:35 »
Bestaat er iets van "handleiding" of enige goede ( indien mogelijk ) Nederlandse literatuur/naslagwerk die je als leidraad kan gebruiken om je loc om te bouwen ?
Je zou eens op het 3 rail forum kunnen informeren.
En verder uiteraard natuurlijk onze goed vriend Google  ;D
Met een beetje slim googlelen zal je daar ongetwijfeld ook nog wel e.e.a. kunnen vinden.
Maar de basis blijft zoals Ruud al schrijft.
Gr.
Eric

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Ombouw 3 rail -> 2 rail + digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2014, 16:21:43 »
Mij lijkt in ieder geval het wielen isoleren de grootste uitdaging. Kijken of je een set trix willen voor het model kan vinden, en anders de hele handel zelf uit elkaar halen en de assen zelf isoleren.

Mij lijkt het een behoorlijke maar niet onmogelijke opgave. Ik ben weleens speciale busjes tegen gekomen waarbij je dus eerst aan één kant het wiel van de as moet afpersen, dan het gaatje een klein stukje opboren en vervolgens weer in elkaar zetten.

Wat ik ook wel eens lees is dat mensen gewoonweg de as door midden zagen en daarna met een buisje weer aan elkaar zetten, zodat het nét geen verbinding meer maakt.

Groet,

Richard

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Ombouw 3 rail -> 2 rail + digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2014, 16:23:07 »
Naast de boven genoemde punten is vooral bij stoomlocs het noodzakelijk de schuifbeweging te isoleren. Indien er geen direct uitwisselbare 2-rail gelijkstroom wielen beschikbaar zijn is het aan één zijde isoleren van de bestaande wielen de voor de hand liggende mogelijkheid. Voor assen met  1,5 mm. en 2 mm. diameter levert Weinert islolatiebussen. Om de wielen zuiver centrisch uit te boren is een draaibank onontbeerlijk.
Daarnaast moet de schuifbeweging zodanig geïsoleerd worden dat er geen sluiting ontstaat. Enkele metalen nieten dienen door een kunststof niet met isolatie ring te vervagen. Ook deze onderdelen worden door o.a. Weinert geleverd.

Gr, Rob

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Ombouw 3 rail -> 2 rail + digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2014, 15:42:45 »
Concreet : het klinkt allemaal makkelijker dan het is het ombouwen  :-\

En ik denken dat het meeste last de motor ofzo zou zijn, klaarduidelijk dus de wielen en de isolatie daarvan.

Iemand weet of er specialzaken zijn die dit doen ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Ombouw 3 rail -> 2 rail + digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2014, 15:47:19 »
In Nederland doet Keuterman dit. Daar kun je eens informeren of het bij deze modellen kan, en wat het gaat kosten.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Ombouw 3 rail -> 2 rail + digitaal
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2014, 10:25:00 »
Bedankt Klaas, ga ik al eens nahoren inderdaad.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Ombouw 3 rail -> 2 rail + digitaal
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2014, 14:57:24 »
Al bericht terug van Keuterman : onderdelen voor deze modellen om te bouwen niet meer leverbaar.

Terug bij af dus.

Lijkt wel alsof er nooit treinen omgebouwd worden van wissel naar gelijkstroom.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Ombouw 3 rail -> 2 rail + digitaal
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2014, 16:41:07 »
Dat klopt ook bijna, het is gewoon te arbeidsintensief en eigenlijk niet lonend. Die br53's kan je zo van marklin Hamo of Trix kopen, rond de 130 euro en je hebt ze ook nog digitaal. Die hofzug gewoon verkopen, want die is er ook precies hetzelfde van Trix. En helemaal niet zo schaars als dat je denkt, wordt regelmatig aangeboden.

Dus ombouwen? Nee, niet doen, gaat alleen maar problemen geven en je hebt er dure apparatuur en onderdelen voor nodig. Je keuze voor 2 rail is overigens goed, 3 rail kan echt niet meer in deze tijd en naar de huidige modelbouwmaatstaven, alleen zal je even moeten 'resetten' qua materieel...

Gr

Tom.
Spoor 0 adept

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Ombouw 3 rail -> 2 rail + digitaal
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2014, 17:10:55 »
Je vergeet de emotionele waarde Tom. De lok is van z'n pa geweest. Ik zeg....ombouwen die hab (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ombouw 3 rail -> 2 rail + digitaal
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2014, 18:52:38 »
Anders kiezen voor de gulden middenweg.
De meest emotionele locs qua geschiedenis ombouwen en de rest verkopen,om vervolgens 2rail exemplaren voor terug te kopen.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Ombouw 3 rail -> 2 rail + digitaal
« Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2014, 20:30:23 »
Oh, oké, dat had ik nog niet gezien. Tsja, dan wordt het inderdaad kiezen of delen...
Spoor 0 adept

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Ombouw 3 rail -> 2 rail + digitaal
« Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2014, 11:24:08 »
Mja, zal denk ik inderdaad iets in die richting worden denk ik.

Zoals jullie zeggen zijn blijkbaar inderdaad die BR53s beschikbaar geweest in zowel Marklin Hamo als Trix.
En ook de Konig Ludwig zug is in een gelijkstroomversie geweest. Van de Kaiser Wilhelm zug vind ik wel de wagons van Trix, maar de loc zelf niet, zou ik raar vinden, dus vermoed dat die ook wel gelijkstroom moet zijn ... en anders, misschien die wel ombouwen, is een KPEV S10 reeks, en denk dat daar wel nog modellen van Trix ofzo van zijn waar ik de wielen/motor ofzo van kan recupereren, of gewoon de bovenbouw van de Kaiser Wilhelm op een andere S10 zetten.

Toevallig niemand die die modellen in gelijkstroom heeft en ze wil omruilen tegen wisselstroommodellen ? :)

Misschien nog gekke vraag : Trix = gelijkstroom ? Ik dacht dat zij ook eigenlijk wisselstroom waren  ???