Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Peter Kleton
Vandaag om 23:26:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:06:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:48:53
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
Vandaag om 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
Vandaag om 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
  

Auteur Topic: Een lans voor KleiNSpoor verf  (gelezen 28027 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #15 Gepost op: 09 augustus 2007, 00:15:06 »
Harm,

ik denk dat je gewoon ook je wel lekker werkende standaard primer kunt gebruiken hoor.  :D

Ik heb alleen maar beschreven hoe het met de hele range van KlaiNSpoor producten kan ;)

Maar ff serieus, trok je de laklaag en de primer er af ??

Grtzz,

Karst

Beste Harm,

Er zijn veel wegen die naar Rome leiden. Karst zijn methode werkt bij mij ook prima, maar met Kleinspoor Primer was ik niet altijd tevreden. Meestal lag dat aan mezelf: model niet voldoende vetvrij en/of de primer onvoldoende verdund, of een te dikke laag primer gespoten.

Zelf ben ik vanavond bezig geweest met een 3e laklaag op de kap van een NS8200 van MK modelbouwstudios.

Leuk probleem, want de kap bestaat uit resin met details uit gesoldeerd nieuwzilver, gegoten en gedraaide messing onderdelen en welke primer werkt dan goed op alle verschillende materialen?

Wat heb ik gedaan:
Eerst de kap een nacht in een emmer met sodawater om alle zuur van het solderen te verwijderen. Dan boenen (met handschoenen aan) met Cif, genietend dat de nacht met sodawater geen superlijm heeft opgelost.
Vervolgens in de MOTIP primer uit de spuitbus, bij elke automaterialen handel te krijgen. Van veraf spuiten, want je spuit gauw veel te veel.

Daarna een laag lokgroen van Philotrain, twee dagen drogen en toen vanavond de hele avond afplakken van dat wat groen moet blijven en de hele kap gespoten in satijnzwart van Modelmaster.
De tape eraf en het wonder is weer geschiedt.

Ik ga het vervolgens aflakken met Humbrol mat, want de NS8200 was tenslotte een werkpaard.

Moraal: sommige rare combinaties gaan ook goed, maar je loopt wel iets meer risico dan de methode van Karst (dat afwasswn van de verflaag tussen 4 en 12 uur na het spuiten blijft me fascineren, ga ik zeker proberen). Bij twijfel spuit eerst een proefstukje voordat je je met veel inspanning gebouwde model verprutst.

Succes,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #16 Gepost op: 09 augustus 2007, 00:34:50 »
nee dat is het niet. Lees hier, daar hebben ze het er over. Nadat ik dit gelezen heb, voor mij geen Johnson...
Edit: en voor een model van meerdere honder euro, ga ik niet bezuinigen op het laatste potje Humbrol satin...  :P
Grtzz,
Karst

OK voor mij ook geen Future. Gezien de investering in de nog vele te bouwen modellen gaat het me ook niet om bezuinigen, maar om de beste resultaten. Future doet volgens bronnen met name iets voor transparante onderdelen met krassen of zo.

mvg
Ivo
mvg,
Ivo

*

Rob

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #17 Gepost op: 09 augustus 2007, 00:50:04 »
daar hebben ze het er over. Nadat ik dit gelezen heb, voor mij geen Johnson...

Ik heb geen aandelen in het spul. Maar een glossy lak is het zeker niet. Hooguit mattig satin. (anders kan ik het niet omschrijven) Gisteren toevallig nog een 50-tal modellen bewonderd die hiermee afgewerkt waren. Sterker nog: De persoon in kwestie spuit z'n vliegtuigmodellen zelfs liever met glansverf (en glansverf spuiten is een pain in je weet wel) vanwege de mooiere hechting van de decals. Daarna gaat dit spul erover. Van glans niets meer te zien.

Citaat
en voor een model van meerdere honder euro, ga ik niet bezuinigen op het laatste potje Humbrol satin...  :P

Nee, dat zou ik ook niet doen na zo'n project en er iemand roept dat het zo mooi werkt. Ik zou het eerst eens proberen op een minder belangrijk iets en er ervaring mee opdoen. Net zo goed als onmiddelijk naar de supermarkt rennen op basis van één opmerking op een forum, zou ik ook niet zo snel op basis van één forumopmerking elders iets gelijk in de ban doen..... ;D Maar ik zal even navragen of de Amerikaanse naam idd Future is. Dat de Pledge geliger zou zijn verbaasd mij hogelijk, aangezien het spul nu juist binnen IPMS-kringen aangeprezen wordt als "het" middel om vergeling van witte verf te voorkomen. Dat staat ietwat haaks op elkaar.
Maar het blijft gewoon een suggestie om eens te proberen... Voor 3,49 val je je er geen buil aan tenslotte en anders wordt het tijd een parketvloer aan te leggen om het op te maken.... 8) Wie weet.

Groeten, Rob
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2007, 00:55:16 door Rob »
Groeten, Rob

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #18 Gepost op: 09 augustus 2007, 07:03:03 »
Hallo
Karst, ja inderdaad na het drogen van de eerste kleurlaag kon ik alles, dus ook de primer die eerst wel goed hechtte er zo weer aftrekken. Voordat ik iets spuit ga ik het eerst goed ontvetten. Dit treinstel, of liever rijtuig had 3(!) dagen in de spritus gestaan. Als het dan nog niet ontvet is dan weet ik het ook niet meer.
Ik heb later hetzelfde rijtuig in Motip primer gespoten en daarna met Tamiya afgespoten. Dat werkte prima.
Maar ik ga het gewoon nog eens proberen met Kleinspoor verf.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #19 Gepost op: 09 augustus 2007, 10:52:34 »
Je kunt niet altijd alle verschillende verfsoorten overelkaar aanbrengen.
Er zijn lak/verfsoorten (cellulose) die bijvoorbeeld met thinner verdund moeten worden, als je die over een andere soort aanbrengt kan deze laag aangetast worden. Misschien ligt je probleem op dit vlak?

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #20 Gepost op: 09 augustus 2007, 11:29:23 »
Misschien moeten we de algemene discussie over verf en laksystemen verplaatsen naar een ander draadje. Tenslotte breekt Karst een lans voor Kleinspoor verf. Zijn methode werkt in elk geval voor een model van styreen (plan U). Of de plan U ook andere kunststoffen heeft weet ik niet (ABS onderstel), maar daar zou het probleem van Harm ook kunnen zitten. Elke ondergrond kan verschillend zijn. Rijtuigen van fabrikanten worden niet altijd uit dezelfde kunststof gemaakt. Klachten over kunststof van draaistellen ken ik ook, waar helemaal geen verf het op houdt. Volgens mij bestaat er daarom geen oplossing die in alle gevallen werkt maar zijn er verschillende. Misschien een nieuw draadje, waar iedereen zijn/haar succesverhalen kan vertellen, waar we allemaal van kunnen leren.

mvg
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #21 Gepost op: 09 augustus 2007, 11:35:09 »
Aanvulling:

Methode van Karst met Kleinspoor verf werkt in elk geval op styreen, resin en het Piko onderstel en mogelijk op de Fleischmann draaistellen. Misschien dus wel 4 verschillende kunststoffen.

mvg
Ivo

P.S. resin is volgens mij een verzamelnaam welke in de modelbouw staat voor polyurethaan
mvg,
Ivo

*

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #22 Gepost op: 13 augustus 2007, 11:40:54 »
Hallo Karst!

Mooi verhaal! Nu ben ik tegen het volgende probleem aangelopen: Nadat ik mijn Beel mooi in de lak had staan ben ik na 12 uur de blanke lak gaan spuiten. En wat denk je? Ik kon 'm als een "vel" van de KS lak afpulken. De lagen KS lak hechtten zowel op de kap als onderling overigens uitstekend. Het dak van de lok is met Revell gedaan, daar hechte de lak uitstekend op. Normaal gebruik ik Humbrol, maar die was even niet in de buurt te krijgen dus... je snapt het al, een concessie in mijn werk ivm met een deadline voor RM. Fout fout fout. De hele kap gaat nu opnieuw... Maar wel met gebruikmaking van jouw verhaaltje! Denk je dat het niet hechten van de blanke lak te wijten is aan onvoldoende drogingstijd van de KS lak? Het vreemde is dat ik dit probleem met Humbrol nooit gehad heb.

Tevens wil ik me bij jouw aansluiten dat KS lak super verf is.

Grt,

Ger.

Met groet,

Ger.

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #23 Gepost op: 13 augustus 2007, 14:33:32 »
Ik had hetzelfde probleem.... verf die weer los komt.[primer/laklaag]
Ik had de resin Kleinspoorkap misschien niet geheel goed ontvet?  :-|

Ik gebruik het verfmerk nog steeds met goede resultaten.Echter de verf van Kleinspoor kun je zo lekker opbrengen in verschillende lagen,zonder dat je de details vervaagt.
Ook als je het model weer kaal wil hebben is het er makkelijker af te krijgen dan andere merken.En i.d.d. de primer niet 'bijspuiten'dat is er zo
weer af door slechte hechting.

Dus als je het doet zoals Karst al aangeeft,is het goed te gebruiken zonder problemen.

Als afplaktape gebruik ik hier trimline 2.5 mtr lang en in verschillende breedtes 0.5-0.8-1.3-2.1-3.3-5.0-7.0-10.0 mm

Heren succes
groet Wim.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2007, 17:07:30 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #24 Gepost op: 13 augustus 2007, 15:25:49 »
Nou, de KS verf  hechtte prima zowel kap-primer als primer-lak. De blanke lak van Revell kon ik er zo vanaf "pellen". Maar goed, de kap heeft inmiddels de eerste primer laag alweer gehad. Komt goed.

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #25 Gepost op: 13 augustus 2007, 19:58:24 »
Hallo alweer!

Nog even een vraagje voor Karst: Hoe tackel jij kleine stofjes die in de kleurlak komen? Polijst je die met een polijstmiddel of is ook daar de Jif methode voldoende om die eruit te krijgen?

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #26 Gepost op: 20 augustus 2007, 13:28:47 »
mannen, met plezier deze tread gelezen, en ik zal eens kijken of ik er wat mee kan, want ook ik heb problemen gehad met kleinspoorverf. spuit prima, maar een wat mindere hechting. nu wel een prima hechting, waarschijnlijk vanwege het feit dat de mp kap ruim een week in de ovenreiniger heeft gelegen, volledig gepolijst is, vervolgens weer is opgeruwd, en in de citadel skull white primer is gezet.

in ieder geval ben ik dik tevreden over de kwaliteit van de verf, en ik hoop dat er onderand meer modelspoorders zijn die eens een andere techniek durven te gebruiken, want modelspoorders zijn helaas erg terughoudend kwa vernieuwende technieken.

en oh ja, Resin is inderdaad de verzamelnaam van polyurethaan harsen, wat vooral wordt gebruikt omdat iedere boer'n met de korte achternaam het kan gebuiken, en het detail veel scherper te krijgen is als met styreen, omdat het nou eenmaal mooier en bij lage temperatuur vloeit.

en over johnson's parket plus? ik ben er zeer tevreden over, ik vind het prettiger als humbrol satin, de glans is mooier, en het kost 'n drol!

en het ruikt lekkerder!

Timo

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #27 Gepost op: 27 augustus 2007, 21:43:54 »
Hoi,

wat een reacties :D

Citaat van: Ger
...Denk je dat het niet hechten van de blanke lak te wijten is aan onvoldoende drogingstijd van de KS lak? Het vreemde is dat ik dit probleem met Humbrol nooit gehad heb...

Ik denk dat het door mij beschreven fenomeen van een olie-achtige laag bij jou is op getreden. Ik ontvette altijd elke laag met wasbenzine, maar dan moet de lak al wel 48 uur droog zijn. Vandaar (ik had ook enige tijdsdruk ;) ) dat ik m'n toevlucht heb gezocht in een andere ontvettingsmethode: CIF en afwasmiddel.

Citaat van: Ger
...Hoe tackel jij kleine stofjes die in de kleurlak komen? Polijst je die met een polijstmiddel of is ook daar de Jif methode voldoende om die eruit te krijgen? ...

Op aanraden van de autoschadeboer met korrel 2000 en heel veel water. Lichte/fijne stofjes met CIF 'op  de hand' en lauw warm water.

Citaat van: klusser
...Als afplaktape gebruik ik hier trimline 2.5 mtr lang en in verschillende breedtes 0.5-0.8-1.3-2.1-3.3-5.0-7.0-10.0 mm...

Waar kun je dat kopen, klinkt erg interessant.

Grtzz,

Karst

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #28 Gepost op: 27 augustus 2007, 21:57:14 »
Trimline is te koop bij de betere modelbouwzaak.

Wapstad, H&H en voor de rest gebruiken militare modelbouwer het.

Let op! het volgt niet zo goed (makkelijk) de obstakels op een model, als de tamiyatape.
Met een fohn zou het wel moeten lukken, warmstoken en goed aandrukken.

Voor de rest: Mirakels spul, ben al jaren een tevreden gebruiker  ;D

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #29 Gepost op: 27 augustus 2007, 22:06:13 »
Citaat van: klusser   ;D
...Als afplaktape gebruik ik hier trimline 2.5 mtr lang en in verschillende breedtes 0.5-0.8-1.3-2.1-3.3-5.0-7.0-10.0 mm...

Karst ik koop dat spulletje bij speciaalzaaken in RC auto's en vliegtuigen.
Zaken zoals hangar Kampen en Quartel in Zwolle.
Quartel heeft meerdere vestigingen.
Google eens op model technics/trimline de betere zaak heeft dat wel!
Het loont de moeite om eens in zo'n zaak rond te snuffelen.
Ik haal er meerdere zaken voor de hobby modelspoor. ;)

groet Wim.
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2007, 22:08:50 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...