Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Een lans voor KleiNSpoor verf  (gelezen 27931 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Een lans voor KleiNSpoor verf
« Gepost op: 08 augustus 2007, 16:25:06 »
Hallo allemaal,

In dit bericht wil ik een lans breken voor KleiNSpoor verf.

Hoewel erg bekend, vaak verguisd en bekritiseerd, zijn er uitstekende, strakke, resultaten mee te behalen.

Vooraf, de verf is een absolute top-lak ! De mate van straktrekken, dekkings vermogen is bijzonder goed.

Hoe kan het dan, dat er toch vaak wisselende resultaten mee behaald worden ?

Ten eerste, het perfect afwerken gaat over een strakke, gladde, stof en vetvrije droge ondergrond. Als er aan deze voorwaarden niet zijn voldaan, kan zelfs de beste verf van de wereld niet meer voor een mooie afwerking zorgen.
De KleiNSpoor verf echter is wel degelijk in staat kleine 'foutjes' weg te werken. Dit mede door de voornoemde eigenschappen !

Verder gaat het om verdunning en luchtdruk bij het correct airbrushen van modellen. Op Internet is hier werkelijk heel veel informatie over te vinden, zeker als gezocht wordt naar de engelse termen.

Tijdens het afwerken van mijn, tot nu toe, twee Plan U modellen is mij een aantal zaken opgevallen en heb ik het e.e.a. geleerd over de verwerking van KleiNSpoor verf.

Te beginnen bij de onderlaag; De Primer.
De primer vind ik het moeilijkst te verwerken van alle producten. Het probleem daarbij is, is dat dit product over uitstekende vullende eigenschappen beschikt.
Hierdoor is het wat dikker dan de andere lakken. Het gevolg is, dat wanneer er met te weinig verdunning gespoten wordt en of met een te laag debiet ( het z.g. laagjes spuiten) de primer zo snel aandroogt, dat de fijne nevel uit de airbrush neerslaat als fijn stof en niet meer uitvloeit in de reeds aangebrachte laag.
Mijn ervaring hier is, dat het beste met 1:2 (primer:wasbenzine) verdunning kan worden gespoten met een druk van 1.8 bar. Hierbij het model behoorlijk grofstoffelijk te 'douchen', dus de verftoevoer van de double-action spuiten ver open.
Een snelle werkgang is hierbij noodzakelijk om geen narigheden als zakkers te krijgen.
Weersta ook de verleiding om niet helemaal gedekte plekjes nog even 'bij te spuiten'. De inmiddels al licht aangedroogde primer zal de spuitnevel opnemen als stof. Overigens is dit er na drogong (ong. 4 uur) eenvoudig met de vingers of een tandenborstel weer af te poetsen.

Volgens het verwerkingsvoorschrift van KleiNSpoor moeten er twee lagen aangebracht worden. Dit met name om de verf die later opgebracht wordt in de juiste kleurnuance te laten drogen.
Maar ook, minstens even belangrijk, is de primer bedoeld om een goede hechting van de volgende lagen te krijgen. Een veel gehoorde klacht is namelijk het loslaten van opeenvolgende lagen.

Dit fenomeen is vrij eenvoudig te bestrijden. Na de eerste laag primer, schuren met korrel 1000 waterproof schuurpapier met veeel water.
Mocht er onverhoopt door de laag heen geschuurd worden, is dit geen probleem, er komt immers nog een tweede. Ook de standaard plamuren hechten prima op deze eerste laag. Vaak is het namelijk na de eerste primerlaag nog nodig de dan pas zichtbaar geworden onregelmatigheden bij- of weg te werken.

De tweede laag moet wel dekkend blijven. Hiertoe wordt deze nog voorzichtiger geschuurd, met korrel 2000 en daarna nog een keer met een vloeibaar schuurmiddel als CIF met tandenborstel (zachte haren aub) helemaal glad afgewerkt.
Uiteraard na deze operaties het model met stromend lauwwarm water (ong 37 graden) heeeel goed afspoelen. Kom niet in de verleiding het te gaan afdrogen met doek. Hierdoor zullen pluisjes ontstaan (ook al zijn ze microscopisch) en loop je het risico het model statisch op te laden waardoor het heel makkelijk stof wil gaan aantrekken. Een door mij beproefde methode is het drogen d.m.v. een haarfohn. Pas daarbij wel op het model niet zo heet te stoken dat het styreen smelt...

Vanaf nu is de hoogste hygiene geboden. Eigenlijk het model niet meer met de blote huid aanraken. Onmiddelijk zal er dan weer een klein vetlaagje ontstaan op de aangeraakte plekken. Kies er dan liever voor om, misschien een beetje idioot, het model met latex handschoenen aan te pakken.

Je merkt het al, het afwerken houdt veel meer in dan de verf alleen !

Dan komen de laklagen aan de beurt. Begin altijd met de lichtste kleur, de witte ondergrond zorgt dan automatisch voor een goede dekking.
De lak is wel geschikt voor het in laagjes spuiten ! Dat wil zeggen bij juiste verdunning, debiet en druk.  Ik heb uiteindelijk de verdunning op 1:1.5 (lak:wasbenzine) het best werkend gekregen met een druk van 1.6 bar. In 'laagjes' spuiten betekent eerst de 'moeillijke' plekken als raamstijlen, graveringen, deurposten etc. van een miniscuul laagje verf voorzien. Dit gaat goed door de lage druk waarmee wervelingen voorkomen worden. Door de kleine hoeveelheid opgebrachte verf krijgt het pigment in de lak niet de kans te gaan'zwemmen'.

Nadat de lastige plekken op deze manier gedaan zijn kan het gehele model van een dun laagje  lak voorzien worden op de zelfde manier. De lak droogt langzaam en het stof-effect als bij de primer zal niet optreden.
Nu komt een belangrijk onderdeel. Om de verf zich goed strak te laten trekken is er een bepaalde minimum hoeveelheid nodig. Je zult zien dat na het laagjes aanbrengen het model dof en vlekkerig toont. Vooral als het tegen het licht gehouden zou worden ( er in de lengte er langs kijken met tegenlicht is een prima methode ).
Dit komt, omdat er te weining verf aanwezig is, die ook nog eens een keer te snel droog is. Te snel om tot een spiegelgladde oppervlakte glad te trekken.
De remedie hiertegen is nu, nat in nat, het model met meer debiet, grotere afstand en matige arbeidsgang in een doorgaande beweging helemaal 'nat' te spuiten.
Het vereist enige oefening, maar het eindstadium is eenvoudig te bepalen: Kijk langs het model totdat de gehele oppervlakte 'nat' glimt.

Bij sommige kleuren is nu tegelijkertijd een dekkende laag ontstaan, bij andere niet. Kom nu niet in de verleiding door te spuiten tot het wel dekt, zakkers zullen onherroepelijk het resultaat zijn !

Wacht tenminste 12, beter 24 uur om een volgende, dekkende laag aan te brengen.

Dan nu een stukje over het droogproces en het zogenaamde uitdampen.
De KleiNSpoor verf is een enamel. Hierin zitten olien en oplosmiddelen verwerkt die langzaam verdampen moeten voor de droging en uitharding.
De oplosmiddelen, met name de verdunning (wasbenzine) zijn al na ongeveer een uur verdampt, en het model is stof-droog. Om e.e.a. iets te versnellen kan er met de haarfohn gewerkt worden.
Dit is echte niet het eind van het proces... in de komen 12 uur zal de verf steeds 'vetter' gaan aanvoelen en merkbaar meer gaan glimmen ! De olieachtige bestanddelen die voor het gladtrekken hebben gezorgd, verlaten de verf. Dit residu moet beslist goed verwijderd worden ! Ik gebruik daar tijdens een periode van 4 uur na het spuiten tot 12 uur na het spuiten steeds de handmatige methode voor. Voorzichtig wassen met dood normale Dubro of Dreft (in ieder geval sterk ontvettend) , met de hand onder lauwwarm stromend water. Na elke beurt zal het model 'schoon' aanvoelen. Het is mij gebleken, dat dit proces enige malen herhaald moet worden. Bijkomend effect is, dat de laklaag zijn zijdeglans gaat aannemen. Dit in plaats van het veel gehoorde te glanzend oppervlak.

Uiteraard moet voor het spuiten van de volgende laag de vorige steeds iets opgeruwd worden voor optimale hechting. Schuren, zelfs met korrel 2000 is in dit stadium waarschijlijk uit den boze. De lak is nog zo zacht dat je er heel makkeleijk 'doorheen' schuurt. De CIF methode geniet hierbij dan voor mij de voorkeur.

Om de scheidingen op de volgende lagen netjes strak te krijgen is het gebruik van de juiste 'masking' erg belangrijk. Gebruik geen huis tuin en keuken afplakband. de randen hiervan zijn veel te rafelig ! Beter de wat duurdere Tamiya variant gebruiken. Druk op de scheiding de tape met een zachte tandenstoker goed aan. Gebruik geen harde voorwerpen, deze beschadigen mogelijk de aanwezige lak en of het tape, waardoor alsnog weer rafels ontstaan.
Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden met het Tamiya tape. Soms zijn er toch nog zichtbare rafels. Eerdaags ga ik afplakfilm proberen...

Alle opvolgende lagen spelen zich op dezelfde manier af.

Als laatste komen we dan bij de matte, glanzende of zijdeglans afwerk lak. Uiteraard na het aanbrengen van de transfers en voor het inzetten van ramen en glas.

Om te voorkomen dat het model na het aanbrengen van de transfers nog weer gewassen moet worden, moet je gewoon handschoenen (eerst goed gewassen met afwasmiddel !!) gebruiken. Zorg ook voor een zachte pluisvrije ondergrond waar het model op rust tijdens het aanbregnen van de transfers.

Naar ieders smaak kan dan de glans van de afwerk lak gekozen worden:

Humbrol Mat, echt mat dus
Humbrol Satin, mat met een lichte glans
KleiNSpoor Transparant, Glans met een beetje dof uiterlijk, neigt naar hoogglans

Of een combinatie hiervan. Mijn ervaring:

- 10 ml Humbro Satin met 1.5ml KleiNSpoor Transparant geeft een afwerking die nagenoeg gelijk is aan de manier waarop Fleischmann en Roco hun modellen afwerken.

- 10 ml Humbro Satin met 1.0ml KleiNSpoor Transparant geeft een afwerking ala Marklin

- 10 ml Humbro Satin met 0.5ml KleiNSpoor Transparant geeft een afwerking ala PIKO

Deze mix verdunnen met 15 ml wasbenzine. Het opbrengen volgens hetzelfde procede als de lak, echter hoeft deze laag alleen maar 'nat' te zijn, niet dekkend...


Na al deze behandelingen zul je een model hebben dat dat er al berestrak uitziet. Alleen op de hoeken ljkt het allemaal nog wat rond en wolkig. Dit verdwijnt met het volledig uitdampen en uitharden an ongeveer een maand.


Ik hoop met deze beschrijving aangegeven te hebben hoe je met o.a. KleiNSpoor verf een nagenoeg Fabrieks-Finish op je model kunt aanbrengen.

Veel succes bij het zelf proberen.

Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #1 Gepost op: 08 augustus 2007, 17:14:55 »
Beste Karst,

Interessant verhaal. Een voor mij volledig nieuw onderdeel is het wassen binnen 4 tot 12 uur na opbrengen. Vind ik wel griezelig, met name omdat Kleinspoor verf bij mij vaak nog niet droog aanvoelt. Overigens heb ik goede tot zeer goede resultaten met alle soorten verf met oplosmiddel inclusief Kleinspoor. Ik kan alleen niet overweg met acrylverf.
Maar de truc is bijna altijd de verdunning en je richtlijnen zijn volgens mij heel goed. Alleen maakt de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid nog wel uit. Dit zeg ik na 12 jaar intensief gebruik van een Badger 150, die nu bijna helemaal op is.

Bedankt voor de tips, ga ik zeker proberen

mvg
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #2 Gepost op: 08 augustus 2007, 17:19:08 »
Citaat van: Ivo tB
...volledig nieuw onderdeel is het wassen binnen 4 tot 12 uur na opbrengen. Vind ik wel griezelig, met name omdat Kleinspoor verf bij mij vaak nog niet droog aanvoelt...

Dat was het voor mij ook, totdat ik ontdekte dat de verf eerst droog en daarna weer 'natter' aanvoelde. Bij nader onderzoek bleek dit een olie-achtige substantie te zijn, die er domweg met afwas(middel) af ging.
Het eind resultaat was dat de verf veel sneller z'n einddroging bereikte !

Grtzz,

Karst

P.S. Ik 'doe' het ook met een 150 bagdertje ;)
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2007, 17:20:41 door Karst Drenth »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #3 Gepost op: 08 augustus 2007, 17:21:35 »
Bedankt Karst, goed verhaal daar kunnen we wel wat mee in de naaste toekomst.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #4 Gepost op: 08 augustus 2007, 17:34:37 »
Om de scheidingen op de volgende lagen netjes strak te krijgen is het gebruik van de juiste 'masking' erg belangrijk. Gebruik geen huis tuin en keuken afplakband. de randen hiervan zijn veel te rafelig ! Beter de wat duurdere Tamiya variant gebruiken. Druk op de scheiding de tape met een zachte tandenstoker goed aan. Gebruik geen harde voorwerpen, deze beschadigen mogelijk de aanwezige lak en of het tape, waardoor alsnog weer rafels ontstaan.
Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden met het Tamiya tape. Soms zijn er toch nog zichtbare rafels. Eerdaags ga ik afplakfilm proberen...

Ben heel benieuwd naar he ervaring met afplakfilm (bij Harolds in R'dam noemen ze dat friskfilm geloof ik). Ik gebruik tegenwoordig altijd Tamiya tape en herken je probleem. Ik denk zelf dat het dan toch net niet goed was aangedrukt, dat er toch nog iets van vet zit, of dat je iets probeert af te plakken in een lichte kromming (bijv. belijning ICK op het dak), wat nooit echt goed gaat.

De biezen op de NS 2600 Beel van Kleinspoor heb ik op de koppen ook gewoon met Tamiya gedaan, maar dan uit breder band gesneden met een heel nieuw scherp mesje langs een Burmeister mal. Eerst de juiste sectie opzoeken met het Beel boek en dan snijden en plakken. Resultaat was heel goed.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Rob

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #5 Gepost op: 08 augustus 2007, 17:58:22 »
Goed verhaal Karst! Toch wat opmerkingen..... Ten eerste: Let alsjeblieft op als je met wasbenzine verdunt. Die nevel is hoog-ontbrandbaar. Dus: Kijk even goed om je heen of er vonken-makende zaken zijn. Persoonlijk (ja, ik kom eerlijk gezegd ook nog maar net kijken in het luchtkwast-verhaal, maar krijg les van een crack op dat gebied) zou ik terpentine prefereren. Ok, dat kan ook wel branden, maar daar moet je echt moeite voor doen.
Aflakken: Tijden lang vroegen luchtvaart-modelbouwers zich af wat die Amerikanen nu bedoelden met een zeer goedkope lak van Johnson. In Engeland weer bekend onder een andere naam. Iedereen die naar de VS of Engeland ging nam een fles mee. Dankzij de IPMS werd uitgevonden dat het spul hier in NL te verkrijgen valt onder de naam Parket-Plus. Gewoon te verkrijgen bij uw plaatselijke supermarkt à raison van € 3,49 p/l of zoiets. Voordeel: Wit vergeelt niet meer. Gaarne onverdund opbrengen met de luchtkwast. En het werkt! Stig heeft het op mijn advies toegepast en is enthousiast..... 8)
Dus niks dure Humbrol/Revell/ etc. spul.
Ik geef het maar even mee als tip.

Groeten, Rob
Groeten, Rob

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #6 Gepost op: 08 augustus 2007, 18:03:04 »
Hoi Ivo,

Ik heb hier een rol van 400 x 15 cm van Aircolor Technik liggen. De folie zit er nog om ;)...

Zodra ik het geprobeerd heb, laat ik het weten ;)

Hmmm, dat met die kromming heb ik nu weinig tot geen last van, zie de lijn boven de cabineramen en rondom de seinbalk. De eerste keer wel hoor, dat was een ramp. Nu idd ook een heel dun gesneden stripje Tamiya gebruikt en binnenkant opgevuld met Humbrol Maskol.

En idd, da's een goede: Voor het snijwerk aan masking altijd een nieuw, scherp mesje gebruiken. Doe ik ook altijd ;)


@Rob

Je bedoeld 'Pledge' ?? Ik heb daar idd ook verhalen over gelezen....
Een nadeel wat ik zou kunnen bedenken is dat je een standaard 'gloss' hebt.

Grtzz,

Karst

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #7 Gepost op: 08 augustus 2007, 18:57:14 »
Hoi Karst


Een erg informatieve beschrijving. Alleen een kleine aanvulling over de latex handschoenen, denk eraan de niet gepoederde latexhandschoenen gebruiken. Anders heb je kans op klein (poeder) deeltjes op je verf.

Rob

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #8 Gepost op: 08 augustus 2007, 19:36:28 »
Ok, ik ga het nog een keer proberen met kleinspoor verf.
Ik heb tot nu toe zeer negatieve ervaringen met de primer en de laag die daarna kwam ( een kleur dus)
Ik had een rijtuig in de primer  gespoten, mooi glad en strak.
Het hechtte ook goed, dus niets mis mee.
De ellende begon als ik na droging de eerste kleurlaag spoot.
Alles gedaan volgens de handleiding en ook volgend de methode die karst beschrijft.
Ik kan het tot op de dag van vandaag nog steeds niet verklaren maar de primer die eerst goed hechtte verloor alles wat maar met hechten te maken had nadat de eerste kleurlaag was gespoten. Je kon alles er gewoon aftrekken.
Ik kan je verzekeren dat als je dat een keer of 3 achter elkaar overkomt je niet zo blij meer bent met kleinspoot verf.
Maar goed, na het lezen van dit artikel wil ik het nog eens proberen
Ik zal op de beurs in Houten de rode plan U kleur aanschaffen samen met de primer en de creme kleur.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #9 Gepost op: 08 augustus 2007, 19:46:48 »
Harm,

ik denk dat je gewoon ook je wel lekker werkende standaard primer kunt gebruiken hoor.  :D

Ik heb alleen maar beschreven hoe het met de hele range van KlaiNSpoor producten kan ;)

Maar ff serieus, trok je de laklaag en de primer er af ??

Grtzz,

Karst

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #10 Gepost op: 08 augustus 2007, 19:56:56 »
Beste Karst,

Bedankt voor het zeer interessante verhaal. Ik heb het gelijk uitgeprint en veilig opgeborgen totdat ik zelf ga spuiten.

Je plan U's zien er trouwens heeeeeeeeel erg super uit. Een hele grote bron van inspiratie voor mij en de rest van onze medemodelbouwers

Tof bedankt.

groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #11 Gepost op: 08 augustus 2007, 20:21:36 »
Karst,

een heel duidelijk verhaal en ik denk dat heel veel personen hier goed mee uit de voeten kunnen. Binnenkort moet ik een NS 1500 van Kleinspoor gaan spuiten nadat dit de eerste keer is mis gegaan (stof enzo). Toen nog vrij onbekend met de airbrush, ook een Badger 150. Zoals het nu geschreven staat kan het volgens mij bijna niet meer mis. De resultaten zal ik zeker laten zien.

Groeten, Marnix

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #12 Gepost op: 08 augustus 2007, 23:11:54 »
Hoi,

hier nog wat links naar sites over dit onderwerp:

The Basics of Spray Painting Hier heb ik het meest aan gehad.

A fresh look at Enamels! Speciale aanwijzing voor enamel verf en het idee van de afwasmiddel opgedaan.


Google voor een beetje DIY onderzoek op dit gebied ;)


Grtzz,

Karst

Edit: By the way, de amerikanen noemen mijn onderlaagjes: 'mist coat' en mijn toplaag 'wet coat'  :-|
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2007, 23:13:39 door Karst Drenth »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #13 Gepost op: 08 augustus 2007, 23:57:33 »
Tijden lang vroegen luchtvaart-modelbouwers zich af wat die Amerikanen nu bedoelden met een zeer goedkope lak van Johnson. In Engeland weer bekend onder een andere naam. Iedereen die naar de VS of Engeland ging nam een fles mee. Dankzij de IPMS werd uitgevonden dat het spul hier in NL te verkrijgen valt onder de naam Parket-Plus. Gewoon te verkrijgen bij uw plaatselijke supermarkt à raison van € 3,49 p/l of zoiets.

Groeten, Rob

Beste Rob,

Hier ben ik ook al eens naar op zoek geweest. Is dat het beruchte goedje wat ze Future noemen in deze artikelen??

Groeten,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Een lans voor KleiNSpoor verf
« Reactie #14 Gepost op: 09 augustus 2007, 00:04:43 »
Ivo,

nee dat is het niet. Lees hier, daar hebben ze het er over. Nadat ik dit gelezen heb, voor mij geen Johnson...

Edit: en voor een model van meerdere honder euro, ga ik niet bezuinigen op het laatste potje Humbrol satin...  :P


Edit: Elders lees ik ook dat terpentine werkt als 'retarder' voor enamels, dwz de droogtijd verlengt. Voor KleiNSpoor lak absoluut niet nodig, voor de primer zou het wel eens een uitkomst kunnen zijn. :)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2007, 00:10:49 door Karst Drenth »