Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:39:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:34:36
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Koppelingsmechanisme klemt? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 08:50:59
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
  

Auteur Topic: Lagebroek - H0 - Profirails  (gelezen 20692 keer)

BAD

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Lagebroek - H0 - Profirails
« Gepost op: 12 January 2014, 13:24:30 »
Even voorstellen; ik ben Bart en vader van twee jongens. De jongens vinden treinen en modeltreinen net zo leuk als papa.  En mama is van de huisjes.

De zolder is klaar en nu kan met de hobby worden gestart. Het is een L-vormig kamer van 6,1m x 2,1m en dan nog 2,5m x 2,5m. De 2,5m x 2,5m zal worden gebruikt als werk- / computerruimte. De overige ruimte blijft dus beschikbaar voor de modeltreinbaan.

Ik heb Fleischmann Profi rails en ga met Nederlands materiaal rijden. Het gaat mij meer om het rijden en digitaal aansturen van de treinen, wissels en seinen met behulp van Koploper, dan het landschap. Dat is een bewuste keuze.

Bijgevoegd het baanplan (het zijn drie niveau's); groen bovenste (zichtbaar), geel midden (voor een paradetraject en de rest bijna onzichtbaar) en rood onder (niet zichtbaar). De baan wordt 5,45m x 1,4m en een stukjes 2,0m. De baanwil ik op wielen plaatsen zodat ik er aan alle kant bij kan komen, wetende dat het schuine dak niet het meest ideale is, maar anders moet ik concessies doen aan het ontwerp. De baan bevat veel niet zichtbaar opstelsporen voor getrokken treinen en doodlopende sporen voor treinstellen. Het grootste hellingpercentage is circa 2,6%, dat moet volgens mij voor een redelijk lange trein van 6 personen bakken met locomotief nog te doen zijn.

Er is aangegeven dat in sommige browsers de linken wel / niet werken; excuses voor het ongemak. Hoe kan ik plaatjes direct tonen in dit topic?

Hopelijk werken de links:
https://drive.google.com/file/d/0BxILj246r7VxR2NYQzlMZ05wRUE/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0BxILj246r7VxSWhlMnZNY25OeEk/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0BxILj246r7VxV0dCTzc5dnNWMTA/edit?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0BxILj246r7VxWm1MaThmTHVSRzQ/edit?usp=sharing

Suggesties, verbeterpunten of tips zijn natuurlijk altijd welkom!
« Laatst bewerkt op: 13 January 2014, 16:41:15 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Voostellen - NLbaan
« Reactie #1 Gepost op: 12 January 2014, 14:13:01 »
Welkom Bart en familie.

Jullie kijken niet op een railsje meer of minder. ;)
Ik ben benieuwd naar de bouw.

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re: Voostellen - NLbaan
« Reactie #2 Gepost op: 12 January 2014, 15:52:32 »
Oef, heftig. Ben benieuwd (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Voostellen - NLbaan
« Reactie #3 Gepost op: 12 January 2014, 17:32:02 »
Een ambitieus ontwerp. Het ziet er goed uit.

Mogelijke verbeteringen:
a) groen: op de hoofdbaan wordt (net vóór de draaischijf) aftakkend gereden;
b) rood: linksonder in de lus: een aftakkend wissel naar een kort kopspoor.
De 'geleerden' vinden dat meestal niet zo geweldig, maar in Schin op Geul hebben zo ook zo'n aftakkend wissel in de (tegenwoordige) hoofdbaan ( Maastricht - Schin op Geul - Heerlen).

Koploper zal een goede optie zijn. Is iTrain ook overwogen?

Een hellingspercentage van 2,6 voldoet prima. Vooral als die hellingen in het rechte traject zitten.

Kan de titel aangepast worden (Voostellen..)?
« Laatst bewerkt op: 12 January 2014, 17:35:23 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2873
    • Richie's homepage
Re: Voostellen - NLbaan
« Reactie #4 Gepost op: 12 January 2014, 17:39:32 »
Bij mij werken de links niet, krijg een lege pagina en blijft staan op Bezig met laden.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Voostellen - NLbaan
« Reactie #5 Gepost op: 12 January 2014, 18:07:58 »
Bij mij werkten de links prima, maar nu even niet.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2014, 21:46:01 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Gebruik de REAGEER knop i.p.v. CITAAT »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: Voostellen - NLbaan
« Reactie #6 Gepost op: 12 January 2014, 18:11:46 »
Ook bij mij blijven de links op laden staan.

M. Regensburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • Na jaren veel plezier helaas gestopt met de hobby
    • Rigolettoexpress
Re: Voostellen - NLbaan
« Reactie #7 Gepost op: 12 January 2014, 18:59:21 »
Misschien browser gerelateerd, in Firefox doen ze het wel.

Gr,
Michael
Gestopt met de hobby en voorbereidingen aan het treffen om alles te verkopen. (hou onze (prive)website in de gaten)

BAD

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Voostellen - NLbaan
« Reactie #8 Gepost op: 12 January 2014, 19:38:08 »
Een reactie op Martin Hornis
Mogelijke verbeteringen:
a) groen: op de hoofdbaan wordt (net vóór de draaischijf) aftakkend gereden;
Deze snap ik niet, wat kan ik aanpassen om het te verbeteren?

b) rood: linksonder in de lus: een aftakkend wissel naar een kort kopspoor.
De keerlus wordt op één manier in gereden, 'via de binnenste baan' en de treinstellen rijden dan door naar de doodlopende sporen. Om de keerlus te verlaten kan de trein 'over de wissel' naar de buitenste baan. De twee doodlopende korte stukken spoor (in de "lus" links onder zijn voor in de toekomst. Vanuit daar aansluiten op een vervolg / nieuwe module. Eerst dit bouwen en dan zijn we wel een tijdje verder.

Heeft Itrain voordelen t.o.v. Koploper? Ik heb Koploper in het verleden op een oefenbaan gebruikt en dat bevoel goed. Itrain wel gezien, maar ken ik in gebruik niet.

Als er voorstellen zijn om de titel te verduidelijken; kom maar door! Reeds aangepast in Lagebroek.

Hoe kan ik bijlagen plaatsen / plaatjes tonen? Dan kan ik het baanplan direct tonen.

Weet iemand een houtbewerkingsbedrijf waar ik op maat een grote partij hout kan kopen en op maat kan laten zagen. Ik wil populieren / berken multiplex 15mm gebruiken voor het frame en de rijplaten. Zelf denk ik aan een raster van 50cm x 70cm. Met MDF heb ik wat mindere ervaring bij het af werken en na verloop van tijd iets doorzakken.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2014, 21:39:58 door Bart D. »

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2873
    • Richie's homepage
Re: Voostellen - NLbaan
« Reactie #9 Gepost op: 12 January 2014, 19:41:09 »
In chrome werkt het ook wel. Maar Internet Explorer 11 dus niet.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Lagebroek
« Reactie #10 Gepost op: 12 January 2014, 21:47:34 »
Bart,

Kijk eens in het menu linksboven: "plaatje uploaden", maar vooral ook één regel lager: "handleiding plaatje uploaden". Het is even wennen, maar velen zijn je voorgegaan...

Gr, Bert

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Re: Voostellen - NLbaan
« Reactie #11 Gepost op: 12 January 2014, 22:38:08 »
...
Weet iemand een houtbewerkingsbedrijf waar ik op maat een grote partij hout kan kopen en op maat kan laten zagen. Ik wil populieren / berken multiplex 15mm gebruiken voor het frame en de rijplaten. Zelf denk ik aan een raster van 50cm x 70cm. Met MDF heb ik wat mindere ervaring bij het af werken en na verloop van tijd iets doorzakken.

Als je laat weten in welke regio je woont, is het wat makkelijker een zinvol antwoord te geven.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

BAD

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Lagebroek
« Reactie #12 Gepost op: 13 January 2014, 07:29:25 »
Reactie op Tjalling:
Ik ben in de regio Arnhem-Nijmegen. Maar om elders in het land het hout te kopen / bestellen / op maat te laten zagen, is voor mij niet zo'n probleem.
Groet, Bart

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Voostellen - NLbaan
« Reactie #13 Gepost op: 13 January 2014, 15:12:45 »
Heeft Itrain voordelen t.o.v. Koploper?
Er is een draadje "Koploper of Itrain".
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Voostellen - NLbaan
« Reactie #14 Gepost op: 13 January 2014, 15:31:13 »
a) groen: op de hoofdbaan wordt (net vóór de draaischijf) aftakkend gereden;
Deze snap ik niet, wat kan ik aanpassen om het te verbeteren?
Ook aan de rechterkant en van het groene deel wordt minimaal één (Engels) wissel aftakkend bereden om vanuit de rechter bogen op het middendeel te komen. Doordat het middendeel (tekeningtechnisch) horizontaal verloopt en de bogen aan de linkerkant beginnen bij een hoek van 30 graden, worden ook daar de rails steeds door een aftakkend (Engels) wissel op het middendeel aangesloten.
Aanpassen is een lastige zaak, want daardoor gaat veel rijlengte in het middendeel verloren.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2014, 15:34:48 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.