Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Teun
Vandaag om 09:34:35
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46

Auteur Topic: Alles nieuw (Marklin digital of systems) (C-rails of K-rails) tips???  (gelezen 12757 keer)

mstikkelman

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Beste liefhebbers,

Zoals de meesten wel zullen hebben gehad, krijg je opeens kriebels om een spoorbaan te beginnen. Afijn, ik dus ook!
Nu moet ik dus echt van de grond af aan beginnen, dus ik heb echt helemaal niks! Nu heb ik vroeger we wat gehad (van mijn vader) en dat was Marklin en op de ene of andere manier spreekt Marklin mij het meeste aan. Dus mijn keuze staat bij Marklin en het schaal model wil ik H0 doen. Redelijke zolder ter beschikking, dus moet passen!

Mijn bedoeling is om een redelijk grote baan te gaan maken (als het lukt). Deze wil ik aan gaan sturen doormiddel van een PC en alles automatisch laten rijden. Ik denk dat koploper het beste programma is om dit allemaal aan te sturen.

Nu is er van alles te koop uiteraard, maar ik heb wat keuze problemen/vragen.

Wat ik gelezen heb is dat er van Marklin 2 systemen zijn; Digital en het nieuwe Systems. Maar wat heeft nou voor en nadelen? Voor mijn doel dan. Systems lijkt mij leuk voor iemand die met de hand wil gaan zitten spelen, maar dat is mijn bedoeling niet...

Verder heb je een keuze uit c-rails en k-rails. Wat zijn voor en nadelen? Dan vooral gericht op de aansturing van de treinen met koploper... (terug meldingen en weet ik veel wat nog meer)

Heeft misschien iemand verder nog handige tips of iedeeën? Het gaat mij dus niet zo zeer om het kosten plaatje, maar ik moet vanaf 0 beginnen, dus wil ik het wel goed doen en niet te veel problemen tegen komen als ik straks een product en/of techniek gekozen heb...

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Martijn

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
Re: Alles nieuw (Marklin digital of systems) (C-rails of K-rails) tips???
« Reactie #1 Gepost op: 08 August 2007, 12:47:31 »
Systems is de doorontwikkeling van het vroegere Digital.
Op Systems kan je (nog) niet met de computer rijden.

Wat betreft C en K rail: het verschil is de bedding. Als je zelf natuurgetrouwe bedding wilt maken dan moet je K-rail nemen.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Laurens66

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 August 2007, 22:21:50 »
Als je met Koploper wil rijden kun je Marklin systems hooguit vergeten (denk ik)
Dan zou je moeten gaan voor de 6021 met interface of de uhlenbrock IB.
Maar de CS kan binnenkort echt met de computer aangestuurt worden.

C of K rails, maar net wat jij mooier vind, kwa treinbezetmelding is K-rails makkelijker.

mstikkelman

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 August 2007, 22:33:23 »
Bedankt voor jullie reacties!

Mijn keuze is inderdaad al aardig terecht gekomen bij K-rails. Lijkt me ook makkelijker te gebruiken. En je kan het denk ik mooier verwerken.

En het digitale... ik word er echt dizzy van de verschillen enz.
Kijk ik wil gewoon niet een miskoop gaan doen nu, dat ik straks iets heb van... dat was beter geweest.
De IB lijkt me ook wel wat, maar ik denk dat de 6021 makkelijker is. Alles van het zelfde merk gebruiken is toch mijn voor keur.
En MRDirect? Is dat een beetje makkelijk te gebruiken en aan te sluiten?

Ik ben overigens niet echt electrotechnisch aangelegt... dus plug and play stekkers zou toch wel handig zijn :)

En dan nog een baan ontwerp... ook hoofdbrekens!

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #4 Gepost op: 08 August 2007, 23:34:08 »
De IB lijkt me ook wel wat, maar ik denk dat de 6021 makkelijker is. Alles van het zelfde merk gebruiken is toch mijn voor keur.
En MRDirect? Is dat een beetje makkelijk te gebruiken en aan te sluiten?
Even op een rijtje:

De CS (Marklin Systems) ondersteunt nog geen computerbesturing, dat gaat mogelijk binnenkort wel komen maar de vraag is dan of en zo ja  hoe snel koploper het gaat ondersteunen. Mogelijk kan je eerst alleen maar met software van Marklin overweg die geld kost.

De 6021 (Marklin Digital) kan via een interface gekoppeld worden met een pc. Dit is bewezen techniek die goed werkt. Hooguit kan je niet alle extra functies van de nieuwste MFX decoders gebruiken. Ook is een 6021 relatief voordelig 2ehands te krijgen.

De IB, ook bewezen techniek met hetzelfde nadeeltje qua aantal functies.

Bij MRDirect moet je zien dat een pc met MRdirect de IB is. Een zeer goedkoop alternatief al zal je als je handregelaars en terugmelding/wissellsturing wil gebruiken wel zelf aan de slag moeten met de soldeerbout...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

RenevKL

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 August 2007, 23:44:33 »
Hoi Martijn,

Ik heb al die keuzes ongeveer een jaar geleden ook gemaakt., ik heb gekozen voor C-rails.

De centrale is een ander verhaal, maar had dezelfde gedachte. Alles van 1 leverancier.

Ik had van iemand een 6021 en een interface gekregen, zelf had ik een CS gekocht (zat in startset). De CS gebruikte ik voor hand besturing en de 6021/6051 voor besturing middels een PC. Ik gebruikte in eerst instantie Koploper en ben later overgestapt naar Train Controller 5.8 (is niet gratis).

De 6021/6051 is een verouderde techniek en de treinen kunnen maar met 14 rijstappen worden aangestuurd. Ook kunnen er minder functies worden aangestuurd (zoals geluiden ed). De 6051 interface is redelijk schaars en vaak te duur (rond 150 Euro).

De CS daar in tegen kan de treinen, welke voorzien zijn van een MFX decoder, met 128 stappen aansturen en kan alle functies bedienen. Maar de CS kan niet (of nog niet) worden gebruikt voor besturing middels een PC. Momenteel is na de update een s88 interface beschikbaar, maar er is totaal geen duidelijkheid over de software.

Omdat ik 1 centrale wilde gebruiken en mijn baan middels een PC wilde besturen heb ik besloten om voor een ECoS te gaan en heb deze dus gekocht en de CS verkocht. Ik gebruik Train Controller 5.8 software om de ECoS aan te sturen. Ik ga later ook nog experimenteren met Locobuffer, deze systemen worden allemaal door TC5.8 tegelijk ondersteund.. De treinen voorzien van MFX decoder kunnen met 28 rij-stappen worden aangestuurd (de ECoS ondersteund geen MFX), dit gaat echt perfect.

De ECoS kan 4A vermogen leveren terwijl de CS 3A kan leveren.

Er gaan ook geruchten dat Koploper uiteindelijk ook geschik wordt gemaakt voor ECoS, maar er zijn geen harde toezeggingen. Voor de CS weet ik dit niet.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes, Rene

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 August 2007, 23:46:23 »
Ik had van iemand een 6021 en een interface gekregen, zelf had ik een CS gekocht (zat in startset). De CS gebruikte ik voor hand besturing en de 6021/6051 voor besturing middels een PC. Ik gebruikte in eerst instantie Koploper en ben later overgestapt naar Train Controller 5.8 (is niet gratis).

De 6021/6051 is een verouderde techniek en de treinen kunnen maar met 14 rijstappen worden aangestuurd. Ook kunnen er minder functies worden aangestuurd (zoals geluiden ed). De 6051 interface is redelijk schaars en vaak te duur (rond 150 Euro).

De interface 6050 kom je ook nog weleens tegen maar is ook redelijk schaars.

Ik rijd ook nog mat marklin digital en ben daar zeer tevreden over  :)

mvg,

Matthijs
« Laatst bewerkt op: 08 August 2007, 23:50:44 door Matthijs van Heijningen »

Emmer

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 09 August 2007, 00:06:52 »
niet alleen de bedding is het verschil tussen de c- en k-rails. c-rails zijn sneller stabiel te leggen, bij k-rails moet je hier gewoon meer tijd voor uit trekken. bij c-rails is de manier van stroomdoorgave tussen twee rails ook anders, de stroom wordt hier sneller goed doorgegeven (minder weerstand). Nu maakt dit bij een kleine baan niet zoveel uit. Het "schötteren" (ballast instrooien) is een behoorlijke klus, maar het ziet er wel stukken beter uit dan de c-rail.

mstikkelman

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 09 August 2007, 20:43:38 »
Thanks voor de reacties! Langzaam aan begin ik steeds meer dingen te beslissen, handig al die forums en info die je op internet hebt :)!

Goed we gaan dus voor de K-rail. Helaas is er 1 startset van marklin met K-rail, alleen die treinen wil ik niet, dus ik denk dat we maar over moeten gaan tot losse aankoop van rails en treinen, wel duur... maar aan spullen die ik toch niet gebruik heb ik ook niks.
Ik denk dat de aansturing van Marklin zelf ook te wensen overlaat en aangezien de CS nog niet op de pc loopt en ik lees bij koploper dat dat misschien ook helemaal niet gaat gebeuren vanwege tegenstribbelingen van Marklin, denk ik dat ik over ga tot een ander aansturings systeem, vooral omdat ik toch losse dingen moet gaan kopen.

Ik ga hierover verder in een ander topic (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5679.0), om het voor anderen ook overzichtelijk te houden!

Martijn