Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Teun
Vandaag om 09:34:35
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46

Auteur Topic: Aansturing: Intellibox, ESU Ecus of Marklin  (gelezen 5328 keer)

mstikkelman

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Aansturing: Intellibox, ESU Ecus of Marklin
« Gepost op: 09 August 2007, 20:41:29 »
Nogmaals een topic van mij, een beginner dus 1 miljoen vragen.  :-[

In mijn vorige topic ben ik al weer wat verder gekomen met bepaalde dingen te bepalen. Maar nu komen er wat digitale vragen op.
Goed wat is mijn bedoeling in het kort:
- Marklin k-rails met digitale treinen (los kopen want startsets hebben bijna allemaal (-1) c-rails).
- Aansturen van treinen vanuit de PC dmv koploper.

Afijn, aangezien ik dus alles los ga kopen, hoef ik volgens mij niet perse een Marklin systeem eraan te hangen. Nu ben ik 3 systemen tegen gekomen die werken met Marklin en Koploper.
- Marklin zelf (6021/6036)
- Intellibox
- ESU Ecus (http://loksound.com)

Wat zijn jullie ervaringen? Tips enz welkom. Marklin zelf vind ik een beetje afvallen omdat een verouderde techniek is en ik wil eigenlijk met "nieuw" beginnen, maar de nieuwste Marklin valt denk ik af voor koppeling met koploper.

Goed dan nog een echte beginners vraag: Wat heb ik dan nog meer precies nodig om een trein rijdend te krijgen?
Stel ik neem de Intellibox:
Een transformator die ik aansluit op de intellibox, de intellibox sluit ik aan op de rails en dan heb ik nog decoders nodig voor de terugmeldingen enz. (de s88 van conrad zat ik aan te denken: bestnr. 212628 - 89) En de intellibox sluit ik aan op de PC uiteraard. Vergeet ik nu nog iets? Of was dit het zo simpel mogelijk?

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Martijn

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
Re: Aansturing: Intellibox, ESU Ecus of Marklin
« Reactie #1 Gepost op: 09 August 2007, 21:59:18 »
Ik vraag mij af wat je achterhaald vindt aan het digitaal van Marklin. Uit de IB en de Ecos komt hetzelfde signaal. Daar komt nog bij dat de IB al een aantal jaren oud is en niet wezenlijk veranderd in die tijd. De aansturing van MFX decoders moet nog steeds met een kunstgreep.
Niet dat ik nu zelf zou kiezen voor het M* systeem, het nadeel daarvan is dat het protocol voor de communicatie met een PC niet is vrijgegeven.

Als je meer vrijheid in het kiezen van rails, loc,s en digitale besturing wil zou ik toch ook eens nadenken over het andere systeem. Digitaal met DCC in combinatie met tweerail.

Veel lezen en rondkijken en rondvragen (b.v. op beurzen) kan je een hoop informatie verschaffen
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 09 August 2007, 22:06:17 »
Uhlenbrock kwam 10 jaar geleden op het briljante idee meerdere digitale protocollen te combineren en een centrale van alle toen denkbare aansluitingen te voorzien. Resultaat de revolutionaire Intellibox. Veel tevreden gebruikers, wel met een paar kuren: spontane resets, kwetsbare eindtrappen. De kans dat het apparaat vroeg of laat een keer moet worden gerepareerd is vrij groot.

De Ecos borduurt voort op de ideeën van Uhlenbrock. De belangrijkste verbetering is denk ik dat de bediening minder Spartaans is. Bij ESU hebben ze nagedacht hoe het allemaal wat gebruiksvriendelijker kan. Over kuren nog weinig bekend, daarvoor is het apparaat te kort op de markt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #3 Gepost op: 10 August 2007, 00:56:42 »
Martijn,

Zoals de andere al gemeld hebben, elk systeem heeft z'n voor en z'n tegens.

Ik heb inmiddels twee Intelliboxen en ben er redelijk tevreden mee (mijn twee banen liggen iets van 300Km van elkaar, wat dus te lang is voor een verlengkabel  ;) ).

Voorlopig kan Marklin's eigen Mobile Control en Central Station als enige MFX aansturen. Uhlenbrock heeft (jaren geleden ... )  aan gekondigd eveneens MFX te gaan ondersteunen. Echter daar wachten we dus al een aantal jaar op.

Esu zal met hun zeer handige en gelikte Ecos wat minder snel geneigd zijn om MFX te gaan ondersteunen, om de schijn van belangen verstrengelling te voorkomen. ESU heeft namelijk voor Marklin het MFX systeem ontworpen, en volgens mij alleen de licentie gekregen om MFX-Decoders te maken.

Ik ben dus zelf een andere weg opgegaan, die met de nieuwe modellen telkens beter begaanbaar wordt. Rij op marklin rails (bedrijfs zeker, en makelijk te plannen) maar gebruik het DCC protocol. Dan heb je nagenoeg het zelfde aantal locomotieven en snelheidsstappen als MFX, zonder keerlus problematiek.

Het enige wat je moet doen is de MFX-decoder er uit bouwen en z'n DCC(meestal multi-protocol) broertje er in zetten. En omdat beide uit de zelfde fabriek kunnen komen, past dat ook in de meeste gevallen.
De fabrikanten (voorheen gelijkstroom) van locomotieven  hebben inmiddels begrepen dat de markt voor drie-rail, lucratief kan zijn, zeker met de huidige prijspolitiek van Marklin, leveren van bijna alle nieuwe locs ook een drie-rail digitale variant aan. Slechts fabrikanten met specifieke modellen en kleine oplages, willen zich nog wel eens beperken to twee-rail. (En ik gebruik met nadruk de woorden wisselstroom en gelijkstroom niet, want elke centrale leverd z'n eigen of opgedragen versie van digitale informatie en kracht).

Vriendelijke groeten, Jan-Peter

PS ja ik weet ik heb in het boven staande stukje wel een keer gelijkstroom gebruikt, maar dat was dus ter verduidelijking dat ik, heeft U even, Athearn, Bachmann, Brawa, Electrotren, Fleischmann, Hag, Kato, Liliput, Mehano, Piko, Roco,  Sachsenmodelle, Tillig, Trix, .....

10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Kassenbarg

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10 December 2007, 20:22:26 »
Wat mij zoal tegenvalt in de keuze voor een DCC-systeem is dat er aan behalve de 'taal' (DCC) verder veel verschillen bestaan tussen de systemen. Uniformiteit in aansluitingen, voor bijvoorbeeld terugmelding ontbreekt gezien het bestaan van S88, Loconet en CAN-aansluitingen.

De Intellibox is oud en niet zonder gebreken zoals ik her en der lees. Zimo is vooral op zijn eigen manier bezig en daarmee niet makkelijk te combineren met spullen van een andere firma.
De Ecos van Esu ziet er gelikt uit, maar ik weet niet goed wat ik van dit systeem moet denken. Qua aansluitingen etc. gaan ze volgens mij ook hun eigen weg. Daarbij vind ik het systeem toch wel duur, om een modelbaan te digitaliseren.
Wat ik van Viessmann weet is de hoge prijs voor hun centrale.

Wat moet je dan nog kiezen?

Rautenhaus en Mut werken met Selectrix-systeem, maar het ziet er alleszins degelijk en uitgewerkt uit. Vooral Rautenhaus is zover ik kan zien ook nog betaalbaar.

Alleen is het nu handig om voor Selectrix te kiezen nu DCC zo ingeburgerd is?

Rieks

• Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
« Reactie #5 Gepost op: 10 December 2007, 21:13:59 »
Probeer het eens met MRdirect  kost niks ,In combinatie met een marklin delta 6604 van 10 tot 15 euro en een trafo zit voor een paar tientjes digitaal op het beginnerspad
Het strekt wel tot aanbeveling als je een beetje handig bent met electronica.
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #6 Gepost op: 10 December 2007, 21:41:17 »
JE kan ook het Marklin Systeem gebruiken, dat bij Systems hoort ;D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Kassenbarg

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 December 2007, 23:07:02 »
Ik denk dat ik gewoon kies voor 'good old' Lenz-setje (set 100). Niet de meest blitse set misschien maar degelijk en niet overdreven duur.

dito

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 02 January 2008, 13:34:11 »
Hallo
Was ook van plan een ecos aan te schaffen maar mijn verkoper heeft er een en die is reeds meer dan eens naar de reparatie gestuurd.Mogelijks kindergebreken?Ik heb dan maar een veel goedkopere ib gekocht .
Dito

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #9 Gepost op: 03 January 2008, 18:24:04 »
Ik heb ook een ECoS, tot mijn volle tevredenheid. Echter, toen ik 'm voor het eerst aanzette zat er een software-failure in, dus hij moest even terug. Een maandagmorgen-ecosje dus.

Verder nog geen crash of wat dan ook gehad met dat ding. En ik wist eerlijk gezegd niet dat een IB zoveel goedkoper was, ik dacht dat dat nog wel meeviel.....

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
« Reactie #10 Gepost op: 03 January 2008, 19:02:36 »
Ik wil toch een lans breken voor de "good old Intellibox"! Ik heb geen aandelen of zo in Uhlenbrock, maar de mijne is nog steeds perfect. Ik heb 'm nu zo'n jaar of 7 (serie nummer 00458). Dus een van de eersten. Uiteraard netjes geup-date op zijn tijd.
Het grote voordeel: er is heel veel van bekend, als je problemen hebt. Er zit een interface voor een PC op. Je kan (zoals in mijn geval) Motortola wisseldecoders (Viessmann 5213) gebruiken, en DCC lokdecoders (Lenz, TAMS, ESU, Uhlenbrock, Trix (??). Van alles. En het werkt gewoon dagelijks!
Het is maar één mening, maar ook een die misschien meeteld.

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

dito

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 04 January 2008, 10:04:31 »
Ik heb mijn IB gekocht aan de prijs van 365 euro nummer 65050 met infrarood ontvanger voor afstandsbediening.Dus denk ik een redelijke koop.
Groeten
Dito