Wat makkelijker is, is om een downchopper van 3kV naar 1.8kV te plaatsen.Dan kan het grootste deel grofweg hetzelfde blijven. Maar je moet wel zo'n extra installatie nog in de cabine kunnen bedienen.
De spanning van je boordnet is handig om te weten om te zien of de Mg of batterijlading nog functioneert naar behoren.
Als de converster kaduuk zou gaan kun je simpelweg de lamp hoogspanning weg laten vallen in de cabine, en ergens op een lokaal paneel een aparte storingslamp ervoor opnemen, een Mcn zal er weinig mee kunnen, dat is dan over te laten aan de storingsmonteur van dienst.
]Maar ook daar heb je dan vervolgens een storingsmonteur voor nodig en dus volgens je eigen redenatie overbodig, een lampje zou voldoende zijn.
Zelfs een storingslampje is al een wijziging van de cabine.Bij modern materieel als een SLT zal dat waarschijnlijk nog een softwarematig lampje zijn ook en we weten allemaal hoe makkelijk het is om nieuwe software goed werkend op die stellen te krijgen.Moet zo'n storing bij gekoppelde stellen ook nog doorgegeven worden naar de cabine van een ander stel?Zo ja moet je dat signaal dus integreren met bestaande signalen tussen de stellen.Alles bij elkaar is het simpelweg niet triviaal om er even wat bij te 'plakken'.
Als het wel zo makkelijk was kun je trouwens hetzelfde argument voor een 25kV installatie gebruiken:'Er hoeft maar 1 knopje bij in de cabine om de 25kV afnemer te bedienen, deze levert dan braaf 1.8kV aan de bestaande installatie en de machinist hoeft hier geen extra meldingen van te krijgen behalve miscchien een enkel lampje met de tekst "bel monteur".'
NS ?In Brussel is besloten dat de reizigersdiensten van de NS moeten worden opgesplitst en daarna een aanbestedingscircus moet worden begonnen.Aangezien dat in Nederland weer eens een gigantische faal gaat worden, met leuke verdiensten voor juristen, zijn we al weer heel wat jaartjes verder, met de vraag wie gaat dat / wat betalen.Groeten, Alexander