Ik meende laatst in railmagazine te hebben gelezen dat museummaterieel sowieso niet op de rails mag ivm slijtage oid.Reinout
Inderdaad is het risico er dat de 58 en 779 niet rijden, ook de 2 en de 77 niet.Er is al een langer verbod voor museummaterieel om te rijden op het net door de HTM uitgevaardigd.Het is een knap onoverzichtelijke situatie geworden.Het Railnet is eigendom van Stadsgewest Haaglanden en die besteed het beheer uit aan HTM Railveiligheid.In de spoorwereld kun je voor toelating van je materieel nog bij onafhankelijken terecht als je aan de eisen voeldoet.Bij de tram in den Haag trekt HTM zichzelf schijnbaar voor.Leuk he? privatisering?Maar goed, iemand heeft de HTM directie geadviseerd en het lijkt erop dat hij of zij de TS niet ziet zitten.Maar om dan zulke plaatjes als de 2, 58, 779 en 90 maar in een stil hoekje weg te zetten gaat mij iets te ver.Het is dan wel een verjaardagsfeestje van de HTM maar het was toch ook materieel waarmee men de Haagse bevolking heeft vervoerd, dus het hoort erbij.We zullen zien hoe het gaat lopen.
Dat verbod geldt toch alleen voor tweeassers (inderdaad met overmatige slijtage aan de rails als argument)?
De 58 en 779 zullen na het jubileum sowieso teruggaan naar de Museumtramlijn in Amsterdam... Laat de 2 dan ook maar weer meegaan en weer gewoon de 72 worden....Ik hoop niet dat ook de HTM 77 hierin wordt meegetrokken... Zou trouwens nogal vreemd zijn als de 36 wel zou rijden en de 77 niet... Het zijn identieke trams... En trouwens de 779 heeft ook nog 2 broertjes in Den Haag... (de 769 en de 780) Het heeft iets weg van een vreemd machtsspelletje...... Ik weet ineens weer waarom ik de actieve museumtramwereld ooit vaarwel heb gezegd... Helaas..Michael
Het verbod geldt ALLE museummaterieel met uitzondering van de PCC's.
Ik snap ook niet dat de 215 met 780 meer slijtage zou veroorzaken dan een gekoppeld PCC stel.
Helaas ben ik niet op de hoogte van de Tramstichting, omdat ik meer van 't Haagse ben.