Doel:€250.00
Donaties:€310.00

Per saldo:€60.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 28-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Historische film over NS in1924 ,met slecht gekozen geluid. door Eric B
Vandaag om 05:57:32
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door sneek
Vandaag om 00:45:30
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door NS264
29 september 2020, 23:57:50
Raadplaatje door Daan Neijenhuis
29 september 2020, 23:53:00
Nürnberg 2021 door EricZmS
29 september 2020, 23:26:22
The Summer of 69 door Jeronimos
29 september 2020, 23:22:00
NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0 door FritsT
29 september 2020, 23:05:29
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Chiel
29 september 2020, 22:52:35
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
29 september 2020, 22:51:05
Projekt 083-338 door 44
29 september 2020, 22:44:16
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door MOVisser
29 september 2020, 22:31:48
NS 5000 Austerity W.D. 2-10-0 (DJH Euro Kit E101) door Tomasso
29 september 2020, 22:28:42
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
29 september 2020, 22:28:21
Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor. door ruudns
29 september 2020, 22:20:11
Gezocht: kleine trekveertjes, 6mm, diameter 3mm? door eezacque
29 september 2020, 22:17:47
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
29 september 2020, 22:06:13
Baanderhoek H0 3 x 1,3 m door Remko_H0
29 september 2020, 22:01:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
29 september 2020, 21:19:41
Lux reinigingswagens, is het wat? door Olivier77
29 september 2020, 21:07:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door SvenW
29 september 2020, 20:57:32
De Hondsrugbaan, H0 door Joto
29 september 2020, 20:46:53
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door HuubvG
29 september 2020, 20:44:58
Waarde Marklin treinen door Rick
29 september 2020, 20:40:53
DR rijtuigen halberstadt, reko, Y/B 70 door stefan88
29 september 2020, 20:35:52
KIBRI Locloods deuren bewegen door jerrytrein
29 september 2020, 20:21:54
Ringleiding gelijk- en wisselstroom, welke afstand tussen beide? door Locofiel
29 september 2020, 20:11:46
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
29 september 2020, 20:09:52
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Martin Welberg
29 september 2020, 19:38:41
Roßnitz door Dennis.
29 september 2020, 19:38:27
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - GEANNULEERD! door Falcon10
29 september 2020, 19:16:24
  

Auteur Topic: 150 jaar tram en de ontwikkelingen daaromheen in den Haag  (gelezen 5764 keer)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
    • Modeltram Toulon sur Arroux
150 jaar tram en de ontwikkelingen daaromheen in den Haag
« Gepost op: 07 januari 2014, 14:34:17 »
Op 25 juni 1864 begon in den Haag de eerste elektrische diensttram van Nederland haar lijntjes te rijden.
Gereden werd over de route die decennia lang als de Haagse lijn 8 bekend was.
In 2014 is dat dus 150 jaar geleden.
Reden dus voor een feestje.
De tramweg-stichting is druk bezig om de HTM 58 en 779 op te knappen om mee te rijden.
En natuurlijk mag dan ook de HTM 2 niet ontbreken!
Tenminste: Zo denken wij als hobbyisten.
De HTM heeft echter schijnbaar een ander idee.
ER is de directie geadviseerd om GEEN materieel van de Tramweg-Stichting mee te laten rijden in de optocht.
Er is al een protest hoorbaar en men probeert nu om de directie van gedachten te laten veranderen over dit advies.
Het is inderdaad een jubileum van de HTM, maar om dan zo een duidelijk kenmerkend rijtuig als de 2 buiten de optocht te laten is voor veel mensen onbegrijpelijk.
Laten we hopen dat de HTM directie tot inkeer komt.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10816
    • sleutelspoor
Re: 150 jaar tram en de ontwikkelingen daaromheen in den Haag
« Reactie #1 Gepost op: 07 januari 2014, 14:44:22 »
Kwestie van lange tenen waar op getrapt is :o :'( ???
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: 150 jaar tram en de ontwikkelingen daaromheen in den Haag
« Reactie #2 Gepost op: 07 januari 2014, 14:52:27 »
En door wie is dat geadviseerd en met wat voor reden?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5623
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: 150 jaar tram en de ontwikkelingen daaromheen in den Haag
« Reactie #3 Gepost op: 07 januari 2014, 15:21:27 »
Henk: als de TS niet mee mag rijden, dan mogen toch ook de 58 en 779 niet? Zoals je het schrijft geldt het verbod alleen voor de nummer 2.

Ik meende laatst in railmagazine te hebben gelezen dat museummaterieel sowieso niet op de rails mag ivm slijtage oid.

Is er wat achtergrondinformatie wat we missen?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: 150 jaar tram en de ontwikkelingen daaromheen in den Haag
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2014, 17:26:41 »
Inderdaad is het risico er dat de 58 en 779 niet rijden, ook de 2 en de 77 niet.
Er is al een langer verbod voor museummaterieel om te rijden op het net door de HTM uitgevaardigd.
Het is een knap onoverzichtelijke situatie geworden.
Het Railnet is eigendom van Stadsgewest Haaglanden en die besteed het beheer uit aan HTM Railveiligheid.
In de spoorwereld kun je voor toelating van je materieel nog bij onafhankelijken terecht als je aan de eisen voeldoet.
Bij de tram in den Haag trekt HTM zichzelf schijnbaar voor.
Leuk he? privatisering?
Maar goed, iemand heeft de HTM directie geadviseerd en het lijkt erop dat hij of zij de TS niet ziet zitten.
Maar om dan zulke plaatjes als de 2, 58, 779 en 90 maar in een stil hoekje weg te zetten gaat mij iets te ver.
Het is dan wel een verjaardagsfeestje van de HTM maar het was toch ook materieel waarmee men de Haagse bevolking heeft vervoerd, dus het hoort erbij.
We zullen zien hoe het gaat lopen.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: 150 jaar tram en de ontwikkelingen daaromheen in den Haag
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2014, 17:29:02 »

Ik meende laatst in railmagazine te hebben gelezen dat museummaterieel sowieso niet op de rails mag ivm slijtage oid.


Reinout
Railslijtage? ik denk dat, met uitzondering van de 800-en, het museummaterieel (mits goed onderhouden) minder railslijtage veroorzaakt als die randstadwormen.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4141
Re: 150 jaar tram en de ontwikkelingen daaromheen in den Haag
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2014, 17:47:57 »
Het net is eigendom van het stadsgewest haaglanden? Raar. Het stadsgewest wordt binnenkort opgeheven, gaat het net dan vervallen aan de stad of krijgen alle deelnemende gemeenten een stukje? Enfin, ik zou de kwestie maar eens aan de gemeenteraad voorleggen, een jubileumviering is niet het moment om strikt met de toelating om te gaan.

Mvg, paul
Boomshanka!

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
Re: 150 jaar tram en de ontwikkelingen daaromheen in den Haag
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2014, 18:24:27 »
Inderdaad is het risico er dat de 58 en 779 niet rijden, ook de 2 en de 77 niet.
Er is al een langer verbod voor museummaterieel om te rijden op het net door de HTM uitgevaardigd.
Het is een knap onoverzichtelijke situatie geworden.
Het Railnet is eigendom van Stadsgewest Haaglanden en die besteed het beheer uit aan HTM Railveiligheid.
In de spoorwereld kun je voor toelating van je materieel nog bij onafhankelijken terecht als je aan de eisen voeldoet.
Bij de tram in den Haag trekt HTM zichzelf schijnbaar voor.
Leuk he? privatisering?
Maar goed, iemand heeft de HTM directie geadviseerd en het lijkt erop dat hij of zij de TS niet ziet zitten.
Maar om dan zulke plaatjes als de 2, 58, 779 en 90 maar in een stil hoekje weg te zetten gaat mij iets te ver.
Het is dan wel een verjaardagsfeestje van de HTM maar het was toch ook materieel waarmee men de Haagse bevolking heeft vervoerd, dus het hoort erbij.
We zullen zien hoe het gaat lopen.

De 58 en 779 zullen na het jubileum sowieso teruggaan naar de Museumtramlijn in Amsterdam... Laat de 2 dan ook maar weer meegaan en weer gewoon de 72 worden....

Ik hoop niet dat ook de HTM 77 hierin wordt meegetrokken... Zou trouwens nogal vreemd zijn als de 36 wel zou rijden en de 77 niet... Het zijn identieke trams... En trouwens de 779 heeft ook nog 2 broertjes in Den Haag... (de 769 en de 780)

Het heeft iets weg van een vreemd machtsspelletje...... Ik weet ineens weer waarom ik de actieve museumtramwereld ooit vaarwel heb gezegd... Helaas..

Michael
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2014, 18:27:37 door draisinenl »
Michael is op 6 juli 2017 overleden

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3358
Re: 150 jaar tram en de ontwikkelingen daaromheen in den Haag
« Reactie #8 Gepost op: 07 januari 2014, 19:11:01 »
Dat verbod geldt toch alleen voor tweeassers (inderdaad met overmatige slijtage aan de rails als argument)?
Groet, Frank

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4290
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 150 jaar tram en de ontwikkelingen daaromheen in den Haag
« Reactie #9 Gepost op: 07 januari 2014, 19:20:41 »
oke dit is toch Den Haag?
en niet Amsterdam?

Vreemd dit.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: 150 jaar tram en de ontwikkelingen daaromheen in den Haag
« Reactie #10 Gepost op: 07 januari 2014, 21:21:16 »
Dat verbod geldt toch alleen voor tweeassers (inderdaad met overmatige slijtage aan de rails als argument)?
Het verbod geldt ALLE museummaterieel met uitzondering van de PCC's.
Ik snap ook niet dat de 215 met 780 meer slijtage zou veroorzaken dan een gekoppeld PCC stel.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: 150 jaar tram en de ontwikkelingen daaromheen in den Haag
« Reactie #11 Gepost op: 07 januari 2014, 21:28:18 »
De 58 en 779 zullen na het jubileum sowieso teruggaan naar de Museumtramlijn in Amsterdam... Laat de 2 dan ook maar weer meegaan en weer gewoon de 72 worden....

Ik hoop niet dat ook de HTM 77 hierin wordt meegetrokken... Zou trouwens nogal vreemd zijn als de 36 wel zou rijden en de 77 niet... Het zijn identieke trams... En trouwens de 779 heeft ook nog 2 broertjes in Den Haag... (de 769 en de 780)

Het heeft iets weg van een vreemd machtsspelletje...... Ik weet ineens weer waarom ik de actieve museumtramwereld ooit vaarwel heb gezegd... Helaas..

Michael
Misschien moet de 2, 58, 77 en 779 voor het jubileum naar Amsterdam terug voor een alternatief feest 150 jaar beugeltram in Nederland.
Maar laten we nog maar even afwachten.

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1301
  • Trams, trams en nog eens trams!
    • Facebook
Re: 150 jaar tram en de ontwikkelingen daaromheen in den Haag
« Reactie #12 Gepost op: 07 januari 2014, 21:39:36 »
Het verbod geldt ALLE museummaterieel met uitzondering van de PCC's.

Niet geheel correct; Al het materieel uit het HOVM mag in principe het net op - maar niet door de tunnel. Helaas worden de verscheidenheid aan routes minder vanwege de opkomende 'tailtrack's

Ik snap ook niet dat de 215 met 780 meer slijtage zou veroorzaken dan een gekoppeld PCC stel.

De PCC gebruikt technisch (en praktisch) dezelfde onderstellen. De 'extra' slijtage door een PCC ipv een GTL is eigenlijk miniem. De tweeassers slijten inderdaad wat sneller, maar volgens mij wordt daar door het HOVM goed op gelet door de assen constant te laten bijslijpen.

Helaas ben ik niet op de hoogte van de Tramstichting, omdat ik meer van 't Haagse ben. :D

Trambestuurder PCC, GTL8, Hoftrammm & Avenio bij de HTM. Check ook mijn Facebook

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: 150 jaar tram en de ontwikkelingen daaromheen in den Haag
« Reactie #13 Gepost op: 08 januari 2014, 06:52:35 »

Helaas ben ik niet op de hoogte van de Tramstichting, omdat ik meer van 't Haagse ben. :D

Dan moet je daar toch eens naar kijken Wes.
De 265-505-614 is door de HTM onder de bezielende leiding van Hr. de Munter in de museumstaat gebracht maar bij de afvoer van de buitenlijners zou er maar één bewaard blijven en naar het spoorwegmuseum gaan, de 58.
Met veel geld inzamelen is de 57 en 118 door de NVBS gekocht en later ondergebracht in de Tramweg Stichting.
Dus mogen we best stellen dat de Tramweg Stichting zijn sporen verdiend heeft met het bewaren van materieel.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: 150 jaar tram en de ontwikkelingen daaromheen in den Haag
« Reactie #14 Gepost op: 08 januari 2014, 22:42:54 »
Laatste idee over de tramoptocht is dat de 2 en de 90 daar zeker bijhoren.
Zoals het er naar uitziet zal van elke bewaarde serie 1 exemplaar meedoen in de optocht.
Mocht de HOVM wagen niet kunnen rijden dan zal een TS vervanger in beeld komen.
Men is nog steeds druk bezig met de organisatie dus er is goede hoop dat er een aardig feestje 150 jaar beugeltram in Nederland uitrolt.