Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 17:02:36
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:29:31
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:39:27
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 14:25:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27

Auteur Topic: Routelint en beveiliging (was: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf)  (gelezen 7246 keer)

Emiel_nl

• Offline Offline
Re: Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #15 Gepost op: 03 January 2014, 13:02:15 »
Hoe zie jij dan via ertms dat er wat voor je zit,het enige wat ik daar kan zien is tot hoe ver mijn rijweg doorloopt.
Ik ben wel benieuwd hoe dat routelint werkt, bij bediende seinen kan ik me wel wat voorstellen,die kun je via tableau van de trdl schakelen,maar P-seinen?
Ik denk dat routelint z'n gegevens direct uit TROTS haalt ( http://nl.wikipedia.org/wiki/TROTS ), welke de opvolger is van TNV (treinnummervolgsysteem). Feitelijk maakt het gebruik van dezelfde gegevens als TVN dat doet, maar het kan daarnaast nog veel meer en sluit het ook aan op ERTMS/ETCS.
Groetjes,
Emiel

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #16 Gepost op: 03 January 2014, 18:59:57 »
ETCS geeft geen enkele informatie over wat er voor je zit.

Mcn1986

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 03 January 2014, 19:50:20 »
Routelint zou wel wat toegevoegde waarde hebben op het EZR (energie zuinig rijden).
Hierdoor hoef je niet steeds af te remmen naar een geel zijn.
Maar dan vind ik ERTMS een veel beter en veiliger systeem.
Die geeft precies aan of er iets voor je zit en mag je ook vanuit gaan.
Laten ze dat maar heel snel invoeren!!

Heb je al eens met ERTMS gereden? TROEP is het!
ATB NG + VV is beter, betrouwbaarder en veiliger.
Level 2 op de Betuweroute, valt de ertms verbinding weg sta je stil ook in tunnels. Is het systeem gestoord ben je nergens meer er zijn geen seinen!
Level 1 op de Havenspoorlijn (met seinen) waardeloos, updates krijg je per balise, verbeterd het seinbeeld kun je netjes blijven remmen (lekker voor energie verbruik en tijd) verslechterd het seinbeeld heb je niks in de gaten tot je weer een balise passeert.
Op emplacementen vinden de meeste STS'n plaats, wat doet level1 in shunting... niets bewaakt net zoals de oude ATB maximale snelheid 40 km/u.

Laat ze het maar snel VERGETEN! Niks betrouwbaarder en veiliger, kleed ook het machinisten vak volledig uit wat resulteert in minder alert zijn, immers het systeem weet het toch zo goed...

Nee ik ben niet zo positief over het ERTMS/ETCS. Werk er bijna dagelijks mee en vind het niks en dat al vanaf het begin dat het bestaat..

on topic!
Gr. Silvester

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 03 January 2014, 20:06:50 »
Sylvester, dat van de seinverbetering met behoud van remcurve heb je ook bij PZB en ATB-NG  ;),voordeel bij ATB-NG en level 1 is nog dat je eventueel met een balise seinverbetering in de cabine kunt krijgen. Nadeel is wel dat je soms ruim voor het sein tot stoppen gedwongen word.
Wat betreft in shunting mode bied het geen extra bescherming idd,dan werkt een PZB magneet beter ;), simpel maar doeltreffend.
Zolang ERTMS werkt vind ik het wel een ok systeem, het perfecte systeem ben ik nog niet tegengekomen,al vond ik het ATB van de Roterdamse metro vele malen beter als de "normale" ATB, elk systeem heeft wel z'n plussen en minnen.

André82

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 03 January 2014, 21:15:57 »
En met ERTMS zijn ze er ook nog niet uit, waarom hebben we enkel in Nederland al 4 verschilende varianten? En op de plaatsen waar de meeste STS- passages plaatsvinden is helemaal niets veranderd. En dan moet je eens een trein bespannen in een Level-2 gebied en dan van cabine wisselen..... Dat is helemaal feest, want het systeem weet niet waar je ben en je moet maar van de treindienstleider horen wanneer je op kan rijden richting het SMB en dan maar hopen dat je rijweg erin komt... Nee, ook ik werk liever met PZB..... 

Mcn1986

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 03 January 2014, 21:26:17 »
PZB vind ik ook wel aardig werken. Het is lekker intensief!
Een perfect systeem gaat er denk ik nooit komen. Alles heeft zijn plusjes en minnetjes.
Wat ik echter aangeef is dat ERTMS helemaal niet prettig is. Het blijkt nu al. We kennen PZB en daar zijn best positieve geluiden over. Laten we het maar niet over Memor hebben  ;D
Gr. Silvester

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 03 January 2014, 21:43:34 »
PZB is ook niet zaligmakend hoor, hoofd sein bij zien komen en dan net op dat moment langs voorsein  welke nog halt erwarten  toont   ::) en natuurlijk in de G rijdend   :-\
Voor treintje rijden van A naar B is ERTMS best geschikt  ;),rangeren etc word ander verhaal, zeker met de afwijkingen waar niks aan word gedaan ::) foute balisemeldingen etc.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #22 Gepost op: 03 January 2014, 21:54:33 »
ATB NG + VV is beter, betrouwbaarder en veiliger.

Ik neem aan dat je hier ATB-EG + VV bedoelt?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

mcn

• Offline Offline
Re: Routelint en beveiliging (was: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf)
« Reactie #23 Gepost op: 04 January 2014, 00:12:59 »
Klopt, je ziet alleen je rijweg. Meer is ook niet belangrijk.
Weet niet wat er nu in de routelint komt, maar als ik het zo lees kan je ook niks zien wat er voor je zit, alleen of het sein veilig staat.

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 04 January 2014, 00:29:47 »
In je vorige post beweerde je nog van wel ;)
Ik denk dat routelint z'n gegevens direct uit TROTS haalt ( http://nl.wikipedia.org/wiki/TROTS ), welke de opvolger is van TNV (treinnummervolgsysteem). Feitelijk maakt het gebruik van dezelfde gegevens als TVN dat doet, maar het kan daarnaast nog veel meer en sluit het ook aan op ERTMS/ETCS.
Groetjes,
Emiel
in je link kan ik geen verband vinden met de standen van seinen,enkel treinbewegingen

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 04 January 2014, 01:01:57 »
Level 1 op de Havenspoorlijn (met seinen) waardeloos, updates krijg je per balise, verbeterd het seinbeeld kun je netjes blijven remmen (lekker voor energie verbruik en tijd) verslechterd het seinbeeld heb je niks in de gaten tot je weer een balise passeert.

Dat is niet een ETCS probleem, dat is een probleem met een implementatie keuze.
ETCS kent namelijk behalve balises ook de mogelijkheid een loop aan te leggen. Hiermee kan een trein continue van updates voorzien worden.
Het is echter goedkoper alleen balises neer te leggen. Op plaatsen waar vaak het seinbeeld verbeterd nadat een trein het blok is ingereden kun je alsnog een loop neerleggen.

Het systeem kan het wel, maar blijkbaar wil men het niet.

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 04 January 2014, 02:02:37 »
Dat "probleem" kent men ook met ATB-NG. Op Gouda-Alphen werden meteen bij de installatie extra lussen gelegd die het mogelijk maakte het veilig komen van het sein direct in de cabinesignalering te krijgen. Het vreemde is wel weer dat er op tal van plekken in Nederland zulke situaties zijn met ATB-NG waar zo'n lus zou moeten liggen (o.a. Raalte en Heino), maar die daar nooit gekomen zijn. Dat betekend aldaar: kruipend vertrekken tot de balise uitgelezen wordt en de seinverbetering wordt uitgelezen door de NG-installatie.
Groetjes,
Emiel

Mcn1986

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 04 January 2014, 07:50:50 »
Dat is niet een ETCS probleem, dat is een probleem met een implementatie keuze.
ETCS kent namelijk behalve balises ook de mogelijkheid een loop aan te leggen. Hiermee kan een trein continue van updates voorzien worden.
Het is echter goedkoper alleen balises neer te leggen. Op plaatsen waar vaak het seinbeeld verbeterd nadat een trein het blok is ingereden kun je alsnog een loop neerleggen.

Het systeem kan het wel, maar blijkbaar wil men het niet.

Dus is het voor mij vervelend als machinist. Er had ook niks kunnen liggen  ;)
Gr. Silvester

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 04 January 2014, 15:44:16 »

Gezien vanuit de machinist heb je ook helemaal gelijk.
Ik wou alleen wat nuance aanbrengen: ETCS is niet slecht, maar de manier waarop we het in Nederland gebruiken is slecht.
Ik vind het jammer ETCS de schuld krijgt van de incompetentie van Nederlandse managers bij de uitrol. Het is tegenwoordig namelijk not-done om kennis van zaken te hebben, die kun je ook inkopen is de gedachte. Dat je dan dus ook geen kennis hebt om de offertes goed te beoordelen snappen ze niet.

Het wegvallen van GSM-R in tunnels is ook zo iets. Daar zijn zat oplossingen voor, maar vanwege een foute vorm van zuinigheid wordt dat allemaal pas achteraf (en dus duur en niet binnen budget) opgelost.
Bij C2000 zie je hetzelfde gebeuren. De uitrol ervan is een grote ramp en het zou allemaal maar slecht zijn terwijl in half europa de hulpdiensten gebruik maken van TETRA (de techniek achter C2000) met veel minder problemen.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2015, 16:27:24 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

Jamie

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 14 December 2015, 15:34:16 »
 :-[
« Laatst bewerkt op: 14 December 2015, 18:12:23 door Jamie. Reden: tekst verwijderd en in juiste draadje toegepast »