Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 13:58:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:18:02
De modeltreinen van Spoorijzer door 741230
Vandaag om 13:10:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:55:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:50:21
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door AB 7216
Vandaag om 12:31:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door tijgernootje
Vandaag om 12:27:14
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 12:15:05
Piko 2025 door Jeroen Water
Vandaag om 12:12:21
Modules van Kees Gorter (vervolg) door tijgernootje
Vandaag om 12:08:11
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 12:02:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ben
Vandaag om 10:39:54
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 10:25:22
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 09:07:07
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door MOVisser
Vandaag om 07:50:30
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
Time-of-flight module door Joz
29 June 2025, 22:41:33
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
29 June 2025, 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
29 June 2025, 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
29 June 2025, 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
29 June 2025, 19:08:06

Auteur Topic: Routelint en beveiliging (was: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf)  (gelezen 7188 keer)

Joop_L

• Offline Offline
Mod-Peter: afgesplitst vanaf dit bericht:
Prorail is overigens wel een programma gestart om onbedoelde STS passages de voorkomen. Een van de onderdelen is routelint, welke samen met NSR ontwikkeld wordt. Met die systeem kan de Mcn dadelijk zien welke treinen er voor je zitten en wat de seinbeelden zijn. Tevens kan je ook zien op welk spoor je op een station binnen komt. Dit systeem wordt nu al getest en wordt in 2015 operationeel, als ik dat goed onthouden heb.

Routelint krijgt een 3e kans. Paar jaar terug heeft men in de 1900 serie ( Den Haag - Venlo) een aantal loc's en BDs-en uitgerust met dat spul en de machinisten hadden het programma op de railpocket. Op de huidige Railpocket draait het (nog) niet stabiel.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2014, 00:00:37 door Peter Korsten. Reden: onderwerp gesplitst »
Groeten Joop, machinist Lls

Emiel_nl

• Offline Offline
Re: Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #1 Gepost op: 01 January 2014, 22:05:02 »
Prorail is overigens wel een programma gestart om onbedoelde STS passages de voorkomen. Een van de onderdelen is routelint, welke samen met NSR ontwikkeld wordt. Met die systeem kan de Mcn dadelijk zien welke treinen er voor je zitten en wat de seinbeelden zijn. Tevens kan je ook zien op welk spoor je op een station binnen komt. Dit systeem wordt nu al getest en wordt in 2015 operationeel, als ik dat goed onthouden heb.
Waarbij ik meteen aanteken dat zo'n systeem onmogelijk als "betrouwbaar" kan worden omschreven. Wat de seinen weergeven is een kestie van terplaatse zien aan het sein zelf. Dat is al jaren zo en zal in de toekomst hooguit vervangen kunnen worden door cabinesignalering middels ETCS. Zelfs een ATB-cabinesein verbetering mag niet oplevolgd worden zonder het sein waar te nemen. En dan zal dat met routelint opeens wel mogen?
Groetjes,
Emiel

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #2 Gepost op: 01 January 2014, 22:10:54 »
Routelint is eigenlijk alleen maar goed bruikbaar om iets verder te kijken zodat je de kans verkleint een rood sein tegen te komen. Voor de rest staat de belangrijkste informatie gewoon buiten langs de spoorbaan  :)

Wat betreft de info die je zou moeten krijgen over welk spoor je binnen rijdt: niet echt van belang, hoogstens inderdaad om te weten of het past of niet. Buiten dat, als ik een station binnenrijd vind ik het vooral van belang dat ik goed oplet op wat er zich buiten afspeelt. Sowieso neem ik gsmr/telefoon nooit op onder de 40 km/u of als ik af moet remmen naar de 40. Je zou dan zeer erg op tijd geïnformeerd moeten worden en dat gebeurt meestal niet.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 January 2014, 22:15:49 »
En dan zal dat met routelint opeens wel mogen?

Met een navigatiesysteem mag je ook niet een vliegveld oprijden, zelfs als Apple Maps dat zegt. :) Dat zal met Routelint een vergelijkbaar geval zijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 01 January 2014, 23:05:57 »
Dat is inderdaad precies hetgeen ik bedoel: wie garandeert mij de de gegeven informatie 100% correct is. Een seinsysteem kan mij garanderen dat een baanvak vrij is, maar een systeem als routelint kan dat niet.
Groetjes,
Emiel

5166

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 02 January 2014, 08:29:36 »
Klopt, het zou meer een hulpmiddel moeten zijn; de seinen buiten geven nog altijd de meest betrouwbare info. Maar als antwoord op de vraag of je als machinist te horen krijgt naar welk (afwijkend) spoor je gaat, kan routelint dus wel gebruikt worden ( nog steeds als hulpmiddel)

Groeten, Edwin

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 02 January 2014, 09:12:32 »
Tijdens een recent bezoek bij Simulatorcentrum Amersfoort was de uitleg bij routelint ook meer dat de machinist een soort vooruitzicht heeft op wat er voor hem gebeurd. Zit er een "langzame" goederentrein voor hem, kan hij zijn rijstijl erop aanpassen om niet steeds weer voor de paal te moeten lopen. Ook hier puur informatief en is geen alternatief voor cabinesignalisering of zo. De signalen buiten zijn maatgevend.

Hier in Zwitserland ontwikkelen we een soortgelijk systeem, projectnaam Radar. Je weet dus wat er tot een 10 km voor en achter  je in de blokken rijdt, en is puur informatief. Echter...het moet ook niet zo zijn dat je daarom dan langzamer gaat rijden, en daardoor treinen die ACHTER jou rijden ineens ook in de problemen gaan komen, het "rups"effect. Puur informatief dus, en samen met de treindienstleider kun je snelheidsmaatregelen nemen.

Groeten

Bas

Thom

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 02 January 2014, 21:38:54 »
Dat is inderdaad precies hetgeen ik bedoel: wie garandeert mij de de gegeven informatie 100% correct is. Een seinsysteem kan mij garanderen dat een baanvak vrij is, maar een systeem als routelint kan dat niet.
Groetjes,
Emiel
Routelint geeft toch ook niet zelfstandig aan dat het baanvak vrij is, het zal alleen aangeven waar de seinen staan en wat ze tonen. Uiteindelijk volg je nog steeds de seinen buiten op.

Verder zal het systeem vast en zeker wel zo opgebouwd worden dat het nooit een beter seinbeeld aan zou geven dan wat er buiten getoond wordt, en ik mag aannemen dat als de verbinding wegvalt het ding gewoon niets meer zal tonen.

Met de ATB naast je moet je ook nog steeds op de seinen buiten opletten, waarom zou dat met routelint dan ineens een probleem moeten zijn?

Zou trouwens wel een leuke proef zijn om te doen, de licht en geluid signalen van de ATB uitschakelen en kijken hoeveel machinisten vervolgens de mist ingaan...
« Laatst bewerkt op: 02 January 2014, 21:44:59 door Thom »

funtrucker

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 02 January 2014, 21:43:08 »

Zou trouwens wel een leuke proef zijn om te doen, de licht en geluid signalen van de ATB uitschakelen en kijken hoeveel machinisten vervolgens de mist ingaan...

Kansloos...... >:(

Thom

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 02 January 2014, 21:44:33 »
En wil je misschien ook uitleggen waarom dat kansloos zou zijn, dat maakt je antwoord wat interessanter misschien  :)?

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #10 Gepost op: 02 January 2014, 23:31:11 »

En wat is daar je idee bij? Wat heeft dat voor nut? ATB is een hulpmiddel en dat dien je als machinist ook als zodanig te gebruiken.

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 02 January 2014, 23:32:50 »
Routelint geeft toch ook niet zelfstandig aan dat het baanvak vrij is, het zal alleen aangeven waar de seinen staan en wat ze tonen. Uiteindelijk volg je nog steeds de seinen buiten op.
Op basis van wegbekendheid weet ik die seinen zelf ook wel te staan en wat ze tonen mag ik toch alleen maar terplaatse bekijken. Wat heb ik dan aan routelint?

Verder zal het systeem vast en zeker wel zo opgebouwd worden dat het nooit een beter seinbeeld aan zou geven dan wat er buiten getoond wordt, en ik mag aannemen dat als de verbinding wegvalt het ding gewoon niets meer zal tonen.
Routelint uitvoeren dat het "betrouwbaar" is, zal het project onbetaalbaar maken. Meer dan het meekijken in andere systemen zal het niet zijn. En dat zijn ook maar gewoon systemen voor monitoring. Om maar even een voorbeeld te geven: zelfs TNV Replay zit er wel eens naast, getuige de ICM-Thalys botsing te Gouda. Volgens TNV Replay reed die Thalys bij Goverwelle toen de gegevens veiliggesteld werden.

Met de ATB naast je moet je ook nog steeds op de seinen buiten opletten, waarom zou dat met routelint dan ineens een probleem moeten zijn?
Ik zeg ook niet dat dat een probleem is. Ik zeg alleen maar dat een systeem als routelint zinloos is omdat het niet leading is of ooit zal worden. Het geeft informatie, maar tegelijkertijd mag ik die informatie niet vertrouwen. Dan kan ik routelint net zo goed uitlaten.

Een rembel die niet belt is al voldoende. Daar heb ik een keer tussen Asd en Amf al genoeg lol om gehad. Vooral omdat de ATB eerder ingreep dan de snelheid die bij de betreffende code hoorde.
Groetjes,
Emiel

Thom

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 03 January 2014, 00:17:25 »
En wat is daar je idee bij? Wat heeft dat voor nut? ATB is een hulpmiddel en dat dien je als machinist ook als zodanig te gebruiken.
Zeker is ATB een hulpmiddel en gelukkig doen de meeste machinisten hun vakmanschap gewoon trouw nog eer aan en zullen het nieteens merken als dat ding zich er niet mee bemoeid.

Maar ik ben toch ook bang dat er een aantal wel (onbewust misschien wel) door de mand zullen vallen helaas, net wat het voorbeeld van Emiel al zegt.
En ik ben weleens benieuwd hoeveel dat er nou eigenlijk zullen zijn.

En @ Emiel, wat je zegt is eigenlijk inderdaad wel weer zo. Het zal inderdaad wel bakken met geld kosten om het zo betrouwbaar te maken en dan zal het uiteindelijk uit het oogpunt van bezuiniging wel op een halfbakken project uitkomen.

Enige voordeel zal inderdaad dan zijn dat je kunt zien hoe snel je voorganger is op de hoofdbaan en daarop kunt anticiperen door je snelheid te verlagen waardoor je niet steeds tegen een gele of zelfs rode aan zult lopen. Wat natuurlijk weer scheelt in energieverbruik en rezigerscomfort.

Maar ja, aan de andere kant, een beetje vakmanschap en vooruit denken en dan kun je dat als Mcn zelf ookal aardig bedenken natuurlijk...
« Laatst bewerkt op: 03 January 2014, 00:26:20 door Thom »

mcn

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 03 January 2014, 12:03:14 »
Routelint zou wel wat toegevoegde waarde hebben op het EZR (energie zuinig rijden).
Hierdoor hoef je niet steeds af te remmen naar een geel zijn.
Maar dan vind ik ERTMS een veel beter en veiliger systeem.
Die geeft precies aan of er iets voor je zit en mag je ook vanuit gaan.
Laten ze dat maar heel snel invoeren!!

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 03 January 2014, 12:29:48 »
Hoe zie jij dan via ertms dat er wat voor je zit,het enige wat ik daar kan zien is tot hoe ver mijn rijweg doorloopt.
Ik ben wel benieuwd hoe dat routelint werkt, bij bediende seinen kan ik me wel wat voorstellen,die kun je via tableau van de trdl schakelen,maar P-seinen?