Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aandrijving metro gezocht
door
Eric B
Vandaag
om 06:55:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Benelux795
21 October 2025, 22:52:33
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
PeterV
21 October 2025, 22:52:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Rob Ellerman
21 October 2025, 22:50:41
Raadplaatje
door
R1954
21 October 2025, 22:36:58
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
21 October 2025, 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
21 October 2025, 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
21 October 2025, 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Rob Bennis
21 October 2025, 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos
door
jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
21 October 2025, 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
21 October 2025, 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
21 October 2025, 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
21 October 2025, 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert
door
dennie
21 October 2025, 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
21 October 2025, 15:26:17
Märklin 2025
door
Quinzeedied
21 October 2025, 15:09:34
Modeltreinenbeurzen
door
Ronald Halma
21 October 2025, 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS
door
Wim Rosbender
21 October 2025, 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
21 October 2025, 11:39:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten (gelezen 12180 keer)
daan2353
Offline
Berichten: 576
009, da's pas fijn.
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
«
Reactie #30 Gepost op:
10 January 2014, 11:57:06 »
Hoi VFR,
Jouw liliput lokje is van de 2e generatie als die 15 jaar oud is. Die kunnen last hebben van kromme wieltjes en schommelen daardoor stevig. Zo stevig dat ze zichzelf uit de rails hijsen en continu problemen hebben met de stroomafname.
De HF 110 heeft een constructiefout. De motor drijft de achterste as aan, die drijft via de koppelstangetjes de andere assen aan. Zodra je de lok echt laat trekken (helling op met wagentjes) klemmen de stangetjes van de wieltjes doordat de astappen niet vast in de wielen zitten, maar er los in geklikt zitten. De 90graden verdeling verloopt dus iets, dat laat de stroom in de motor oplopen en de motor begeeft het. Ik heb ook op de site van o.a. countygate dezelfde ellende gelezen.
Ombouwen op basis van N-spoor (minitrix onderstelletjes) levert lokjes op die best rijden, maar ook niet echt geweldig. Hoge startsnelheid, lawaai, geschommel... Fleischmann "anna" lokjes doen het het best..
Verder is de combinatie van DCC met h0e een slecht huwelijk. Een vliegwiel op de motor trekt het lokje wel over een stroomloos stukje heen, je ziet dan analoog een variatie in de snelheid, misschien knipperen de lichtjes, bon, niks ergs. Bij DCC kapt meteen de hele lok ermee en de motor staat door de electronica ook direct stil. Het vliegwieltje doet niks meer..
om die reden zaten heel veel loks van mij vol met extra slepertjes op de wielen. De enige die echt keurig reden waren een ombouw op basis van een N spoor lifelike proto1000 lok en de nieuwe U25 van Liliput. Laatstgenoemd lokje was hoe ik graag een h0e lokje zou willen zien.
Overigens, op een 30+ jaar oude baan (de C&DR van Ted Polet) rijden de loks nagenoeg allemaal keurig. Die heeft geen DCC, daardoor blijft de vliegwielwerking in tact (motor wordt niet kortgesloten bij spanningsafval) en de regelaar is pulsbreedte gestuurd. Ook zit er een feature op die vervuiling wegbrandt doordat de spanning even heel hoog oploopt als de lok geen contact maakt. (tot 100 volt) Zodra de lok weer contact maakt is dat meteen weer weg, maar de rommel brandt wel van je rails. Als er al ooit iets smalspoorderigs terug komt, dan met zo'n voeding..
Overigens is smalspoor an sich ideaal voor waybill operation: je hebt weinig ruimte nodig voor de baan en dus kun je erg veel rijlengte kwijt in kleine ruimte. Daardoor kun je meerdere stationnetjes bouwen en vele bestemmingen inbouwen.
groet Daan.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten