Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aandrijving metro gezocht door Eric B
Vandaag om 06:55:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
21 October 2025, 22:52:33
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door PeterV
21 October 2025, 22:52:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
21 October 2025, 22:50:41
Raadplaatje door R1954
21 October 2025, 22:36:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 October 2025, 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 October 2025, 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
21 October 2025, 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
21 October 2025, 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
21 October 2025, 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
21 October 2025, 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
21 October 2025, 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
21 October 2025, 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
21 October 2025, 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
21 October 2025, 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
21 October 2025, 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
21 October 2025, 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
21 October 2025, 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
21 October 2025, 11:39:54
  

Auteur Topic: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten  (gelezen 12180 keer)

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #30 Gepost op: 10 January 2014, 11:57:06 »
Hoi VFR,

Jouw liliput lokje is van de 2e generatie als die 15 jaar oud is. Die kunnen last hebben van kromme wieltjes en schommelen daardoor stevig. Zo stevig dat ze zichzelf uit de rails hijsen en continu problemen hebben met de stroomafname.
De HF 110 heeft een constructiefout. De motor drijft de achterste as aan, die drijft via de koppelstangetjes de andere assen aan. Zodra je de lok echt laat trekken (helling op met wagentjes) klemmen de stangetjes van de wieltjes doordat de astappen niet vast in de wielen zitten, maar er los in geklikt zitten. De 90graden verdeling verloopt dus iets, dat laat de stroom in de motor oplopen en de motor begeeft het. Ik heb ook op de site van o.a. countygate dezelfde ellende gelezen.
Ombouwen op basis van N-spoor (minitrix onderstelletjes) levert lokjes op die best rijden, maar ook niet echt geweldig. Hoge startsnelheid, lawaai, geschommel... Fleischmann "anna" lokjes doen het het best..

Verder is de combinatie van DCC met h0e een slecht huwelijk. Een vliegwiel op de motor trekt het lokje wel over een stroomloos stukje heen, je ziet dan analoog een variatie in de snelheid, misschien knipperen de lichtjes, bon, niks ergs. Bij DCC kapt meteen de hele lok ermee en de motor staat door de electronica ook direct stil. Het vliegwieltje doet niks meer..

om die reden zaten heel veel loks van mij vol met extra slepertjes op de wielen. De enige die echt keurig reden waren een ombouw op basis van een N spoor lifelike proto1000 lok en de nieuwe U25 van Liliput. Laatstgenoemd lokje was hoe ik graag een h0e lokje zou willen zien.

Overigens, op een 30+ jaar oude baan (de C&DR van Ted Polet) rijden de loks nagenoeg allemaal keurig. Die heeft geen DCC, daardoor blijft de vliegwielwerking in tact (motor wordt niet kortgesloten bij spanningsafval) en de regelaar is pulsbreedte gestuurd. Ook zit er een feature op die vervuiling wegbrandt doordat de spanning even heel hoog oploopt als de lok geen contact maakt. (tot 100 volt) Zodra de lok weer contact maakt is dat meteen weer weg, maar de rommel brandt wel van je rails. Als er al ooit iets smalspoorderigs terug komt, dan met zo'n voeding..

Overigens is smalspoor an sich ideaal voor waybill operation: je hebt weinig ruimte nodig voor de baan en dus kun je erg veel rijlengte kwijt in kleine ruimte. Daardoor kun je meerdere stationnetjes bouwen en vele bestemmingen inbouwen.

groet Daan.