Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten  (gelezen 11082 keer)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #15 Gepost op: 07 januari 2014, 22:43:38 »
@Gert-Jan. Aha, ik had nog niet goed door hoe jouw systeem werkt en nu nog niet haha. Zou je dat nog wat verder kunnen toelichten?

@Daan. Heb in het verleden de bouw van je bregenzerwaldbahn helemaal gevolgd. Een heel sfeervolle baan op een kleine ruimte met heel veel rijmogelijkheden. Prachtig, jammer dat ie niet meer bestaat.
Je spreekt over het feit dat je loks niet altijd bedrijfszeker liepen. Ik weet welke loks je gebruikte (staat op je website  ;D). Ze waren allemaal digitaal en ondanks dat toch nog niet fijn rijden. Omdat ook ik 'smal'spoor ben ik nieuwsgierig naar welke loks zo slecht liepen. Dan kan ik die vermijden te kopen. Bij voorbaat dank.

@Gert-Jan. Op de website van Daan wordt zijn waybillsysteem uitgelegd (4. het spoorwegspel) en daarin spreekt hij ook van speciale opdrachten.  B.v. een onderhoudstrein (ik denk aan de sproeitrein), speciale groepsreizen (schoolreisjes b.v.), et cetera. Sowieso interessant voor ons denk ik.   
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #16 Gepost op: 08 januari 2014, 17:52:35 »
Hallo Hijlco, zal even een beknopt overzicht geven van het plan in mijn hoofd. In mijn eerst bericht hadik het over scenariokaarten. Dit was het plan, maar toen ik begon met het maken van een overzicht van sscenario's was ik snel het spoor bijster. Teveel mogelijkheden.
Het idee is nu om eerst een lijst te maken van alle bestemmingen en daaraan alle ladingen te koppelen. Een meubelfabriek heeft bijvoorbeeld behoefte aan hout, maar misschien ook aan verf, machine's e.d. Ook het uitgaande verkeer kan een lading zijn. Al deze mogelijke ladingen ga ik omzetten naar een kaart. Met de dobbelsteen bepaal ik vervolgens de lengte van de trein, gooi ik 4 dan zijn er 4 inkomende of uitgaande ladingen. Vervolgens pak ik blind 4 kaarten en stel de trein samen. Bij een 1 of een zes wil ik een scenariokaart inzetten. Bijvoorbeeld een bloktrein (jij noemde dat anders, ben het even kwijt). Een personentrein met eilandgangers, of een calamiteit. Deze trein zet ik klaar op mijn opstelterrein en rij ik de baan op. Ook bepaal ik met de dobbelsteen welke al uitgezette wagens opgepikt moeten worden en welke nog niet verladen zijn. Het getal bepaald hoeveel kaarten ikmuit de bak uitgezet haal en hoeveel er in de bak "laten staan" gaan. Al deze gegevens schrijf ik op een gelamineerde rangeerlijst, zodat ik alles in 1 overzicht heb.
De hoofdstuk 4 tip uit je vorige bericht was zeer ok! Kende het systeem vanuit het Amerikaanse.
Mvg gert-jan

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #17 Gepost op: 08 januari 2014, 19:41:57 »
Hallo iedereen,

Een interessant gebeuren is dit!! Op deze site is kort te zien hoe een smalspoorbaan naar RhB voorbeeld wordt uitgevoerd. Voordeel van de RhB is natuurlijk wel dat alle soorten goederen door elkaar kunnen. Personen en goederen kunnen dan zelfs door elkaar en een enkele goederenwagon is ook geen uitzondering.

Groet Allard
Allard

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #18 Gepost op: 08 januari 2014, 20:49:56 »
Dag Allard,

Dank voor het meedenken!  (y)
Heb het gelezen, ik denk dat het in de buurt komt van de methode van Gert-Jan. Ik zal ook eens kijken op die genoemde Fremo-site, misschien kan ik er ook weer wat mee.

 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #19 Gepost op: 08 januari 2014, 21:02:57 »
GJ,

HOI je hebt een medestander!  Ik zou graag met je van gedachten wisselsen en misschien in de toekomst op elkaars baan rijden (operations!)

Ik bouw ook een baan met DR voor passagiers treinen en met car-forwarding voor vracht bedrijf.

Zie mijn bijdrage en baanbouw hier:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56103.msg3221414982.html#msg3221414982 of op 3rail forum.

Ik heb alle wagons met wagonkaarten en met vrachtbrieven en heb programmas om deze te maken.

Mijn nieuwe baan zal twee rangeerterreinen en zo'n 20 industrieen om echt vrachtbedrijf te kunnen uitvoeren.
Mijn plan is uiteindelijk om met tot 5 man operations sessies te houden.
Twee rangeerterreinmeesters, 2-3 lokale goederentreinen die wagons ophalen and afleggen, met daartussen passagiers treinen en yardtransfer treinen die op de MAIN (hoofdspoor) middels automatic dispatch zullen rijden.

Dus ik denk dat wij precies hetzelfde willen gaan doen (al doen). Hoop van je te horen en verder te bespreken!

Groeten (en happy operations!)

Robert
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #20 Gepost op: 09 januari 2014, 00:32:15 »

@Daan. Heb in het verleden de bouw van je bregenzerwaldbahn helemaal gevolgd. Een heel sfeervolle baan op een kleine ruimte met heel veel rijmogelijkheden. Prachtig, jammer dat ie niet meer bestaat.
Je spreekt over het feit dat je loks niet altijd bedrijfszeker liepen. Ik weet welke loks je gebruikte (staat op je website  ;D). Ze waren allemaal digitaal en ondanks dat toch nog niet fijn rijden. Omdat ook ik 'smal'spoor ben ik nieuwsgierig naar welke loks zo slecht liepen. Dan kan ik die vermijden te kopen. Bij voorbaat dank.


Hoi VFR,
de loks die je moet vermijden zijn de HF110 van Roco (motor loopt vast / mechaniek blokkeert onder belasting) de 2e generatie U loks van Lilliput, de Uh102 liep best redelijk, de 3e generatie loopt mooi. De D11 moet stevig onderhanden genomen worden (star frame en 2 assertje, zou een pendelas moeten hebben) en alles waar Egger op staat. Ook vele N-spoor frame's die ik als basis had gebruikt zijn een drama.
Overigens is dat juist OMDAT ik met DCC reed. Zodra de decoder ook maar een tiende van een tel zonder stroom staat, stopt het lokje (door gebrek aan gewicht) meteen en door de kleine wieltjes en hobbelige rails gebeurde dat nogal eens. Op de Craigcorrie en Dunilistair wordt om die reden analoog gereden (met een engelse regelaar die erg goed werkt..)

Ik denk dat als je bv de D11 analoog gebruikt en een pendelasje erin zet, dat er heel goed mee gereden kan worden. Op een rangeerbaan als de BWB was, moet het materieel echt langzaam kunnen rijden. Ik moest zo vaak ingrijpen, dat het gewoon frustrerend werd. De filmpjes die op internet staan zijn samengesteld uit losse scene's die soms wel 3x over moesten omdat er weer iets bleef steken..

Vandaar dat ik nu even "gevlucht" ben naar analoog h0, dat heeft heel wat minder last van stofjes op de rails  ;D Als ik al spoor N of 009 ga oppakken, dan analoog met eenzelfde soort voeding als Ted Polet gebruikt op de C&DR. Dat rijdt echt super  (y)

groetjes Daan.

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #21 Gepost op: 09 januari 2014, 00:40:53 »
.. Al deze gegevens schrijf ik op een gelamineerde rangeerlijst, zodat ik alles in 1 overzicht heb.
...

Prima methode, werkt goed. Je zou het alleen even moeten inregelen, want je krijgt waarschijnlijk punten die meer vracht opleveren dan andere, maar met wat extra regeltjes (bv maximaal treingewicht e.d.) kun je de effecten voor je bedrijf wat indammen.
Door de vrachtbrief te lamineren en met een normale viltstift in te vullen kun je hem hergebruiken en voor de "operating session" alvast mbv de dobbelsteen invullen..

Ik zat ook al op zoiets te broeden namelijk, ziet er echter uit dan een dobbelsteen namelijk. Je kunt ook nog industrieën op slot zetten achter een hek, waar je een sleutel voor moet hebben die bij de vrachtbrief zit. Lance mindheim's downtown spur heeft de bediening van de hekken van de fabriek ook echt afgesloten, sommige wissels liggen op slot en de vrachtlijst moet naast de rijopdrachten ook de benodigde sleutels bevatten.

Je kunt het zo interessant maken als je zelf wilt!!  ;D

hier kun je ook je hart nog even ophalen aan de nodige rangeerbanen..  ;D
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2014, 01:00:07 door daan2353 »

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #22 Gepost op: 09 januari 2014, 08:20:22 »
Hallo Daan, dank je voor je reactie. Ik ken het werk van Lance Mindheim erg goed. In 1995 ben ik besmet met het Amerikaanse virus en tot op de dag van vandaag lees ik zijn blog. Het is zelfs zo dat mijn Linden Valley rangeerbaan eigenlijk gebaseerd is op zijn eerste gepubliceerde baan (ik meen uit 1996). Mijn tweede rangeerbaan Jakobs Creek, is gebaseerd op ideeen uit zijn blog en Downtown spur. Ook op mijn Nederlandse project, wil ik zijn ideeen verwerken (ik heb/bouw aan 3 banen tegelijkertijd). Zijn innovatieve ideeen zijn voor mij zeker een voorbeeld. Enkele jaren geleden schreef hij een artikel voor een speciale editie van de Modelrailroader "more layout in less space" ken je dat artikel?

Mvg gert-jan

P.s. als de vrachtvraag groter is dan de beschikbare ruimte vergt dat nog meer denkwerk. Fijn!

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: rangeren volgens plan
« Reactie #23 Gepost op: 09 januari 2014, 12:49:27 »
Reinout

Citaat:
Citaat
Zelf ben ik in ieder geval van plan voor m'n toekomstige baan FREMO-achtig met wagenkaarten te gaan werken. Grappige is dat ik het aan m'n 11jarige dochter uitlegde en dat ze er wildenthousiast over werd :-)

Ik ben nu een baan aan het bouwen ontworpen voor vrachtbedrijf (car-forwarding) in de Euro/NL situatie met passagiers treinen.
Zie mijn topic hierover "Bouw Rhineland2..."

Ik zoek medestanders die ook zoiets hebben/bouwen om bijv in de toekomst op elkaars banen, "operating sessions" te houden volgens Amerikaans model.

Lijkt dit wat voor jou ook?

Groeten,

Robert (rvooyen)
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2014, 12:51:28 door rvooyen »
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #24 Gepost op: 09 januari 2014, 13:30:22 »
Hoi Gert-Jan,

Dat artikel ken ik niet. Ik zal eens kijken of ik de uitgave nog kan vinden ergens. Is altijd interessant om er wat over te lezen! Het leuke bij de banen van Hr Mindheim vind ik het compleet anders benaderen van de modelbouw (gefotokopiëerde gebouwen op houten en kartonnen blokken) en de ideetjes erbij, zoals de sloten. Wie komt er nou op het idee om ergens op de baan een wisselbediening met een hangslot af te sluiten??

Maar in het echt gebeurt het wel, en dat is precies datgene wat het zo leuk maakt!

groet daan.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #25 Gepost op: 09 januari 2014, 18:38:25 »
Poging 3 mijn tablet doet stom!

Daan, als het niet lukt om het artikel te vinden kan ik deze ook voor je scannen!

Robert, heb je baan bekeken, zeer indrukwekkend en ben zeer benieuwd hoe het systeem gaat werken op een grote baan. Als je klaar bent voor een operating session en je een engineer nodig hebt!!!!!!!!!!! Kom ik graag bij je kijken en rijden.

Vandaag rondje gereden en gespeurd op Internet, nieuwe ideeën voor scenario's: Strooizout transporten naar Harlingen Haven (20 zelflossers) uit Duitsland. Verder buizentransport naar de haven en Tropisch Hardhout naar Duitsland.
Ook grote bestemming gevonden: Franeker west, voormalige loods met meerdere laaddeuren en interessante bouwstijl, andere kant van het spoor werd gebruikt als laad en losspoor, 200 meter spoor 5 bestemmingen.

Mvg Gert-Jan

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #26 Gepost op: 09 januari 2014, 18:45:31 »
Op deze site is kort te zien hoe een smalspoorbaan naar RhB voorbeeld wordt uitgevoerd.

Dank u  (y) die kende ik nog niet. Heb de link meteen op de BWB site erbij gezet.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #27 Gepost op: 10 januari 2014, 00:47:35 »
Robert: ik heb nog geen meter rails liggen op het moment, de voorzolder moet nog leeggemaakt worden na onze verhuizing :-) 'k Ga eerst eens even kijken of het wat wordt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #28 Gepost op: 10 januari 2014, 00:54:50 »
@Gert-jan, het aanbod van een scan sla ik niet af!! Graag  (y)

groet Daan.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #29 Gepost op: 10 januari 2014, 10:32:41 »
Bedankt Daan voor de info en tips over de locs.

Ik heb zelf wel zo'n Liliput loc (ergens in een doos) maar zal checken of dit een eerste , tweede of derde generatie is (ding is al zeker 15 jaar oud overigens).
Wat ik sowieso uit je info opmaak is geknutsel met N-spoor onderstellen en te lichte twee assige locs allemaal tot problemen kan leiden.

Overigens vind ik je 'truc' met de verdieselde 1099 (Roco) ook wel gedurfd. Heb daar zelf (een E-loc verdieselen)ook wel eens aan gedacht, omdat tussen de E-locs wel leuke modelletjes zitten. Jij doet het gewoon. Ook deze tip neem ik mee.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander