Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 18:12:54
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten  (gelezen 11080 keer)

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Gepost op: 03 januari 2014, 14:15:52 »
Hallo, sinds kort ben ik bezig met het bouwen van een Nederlands georienteerd baantje na jaren "Amerikaans" gebouwd te hebben. Ik ben dan ook zeer benieuwd of er mensen zijn die rijden/ rangeren volgens dienstregeling en/of bestemmingskaarten gebruiken en hoe jullie dat doen.
In de amerikaanse bladen e.d. is het een "big issue" daar worden zelfs banen gebouwd die alleen maar geschikt zijn voor deze manier van rijden. Voor mijn Nederlandse baantje ben ik van plan om met scenario kaarten te gaan werken. Hoe doen jullie dat?

Mvg, Gert-jan

« Laatst bewerkt op: 04 januari 2014, 21:45:24 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: rangeren volgens plan
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2014, 16:52:36 »
Volgens mij heeft FREMO veel invloed gehad in Nederland qua rangeren en wagenkaarten en echt (neven)spoorbedrijf. Je zou in die hoek kunnen googlen voor voorbeelden die wat meer EU-georienteerd zijn. Zelf ben ik in ieder geval van plan voor m'n toekomstige baan FREMO-achtig met wagenkaarten te gaan werken. Grappige is dat ik het aan m'n 11jarige dochter uitlegde en dat ze er wildenthousiast over werd :-)

Wat bedoel je met scenariokaarten? Ik vind het bijna klinken als zo'n systeem als ik twee jaar geleden op ontraxs zag bij een UK baan: multomap waar steeds een blad werd omgeslagen voor de volgende actie ("rangeerloc van spoor 3 naar 2a") om op die manier een complex scenario af te werken. Maar... dat is waarschijnlijk niet wat je bedoelt?


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: rangeren volgens plan
« Reactie #2 Gepost op: 04 januari 2014, 16:56:40 »
Hallo, dank je wel voor je reactie. Ik heb gegoogled op Fremo, maar kwam niet echt verder. Denk dat ik mijn Amerikaanse systeem maar aanpas naar het Noord Friese. De scenariokaarten zijn als het ware een handleiding per goederentrein. Iedere trein een vaste stam met daarachter enkele wagens om te rangeren. Ik bouw nu aan deel 1 van mijn baan (Twee wissels) later creëer ik meer rangeermogelijkheden met de geplande uitbreiding en kan ik ook weer per bestemming, kaarten gaan gebruiken.
 Mvg Gert-Jan

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: rangeren volgens plan
« Reactie #3 Gepost op: 04 januari 2014, 17:49:05 »
Dag Gert Jan,

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld. Ik ga zelf ook gebruik maken van scenariokaarten.

Ik heb drie soorten:
1. Specials (voor een hele trein, b.v. een kolenschip in de haven lossen en de kolen vervoeren vanaf de haven naar de kolenboeren en en losstraten).
2. Scenariokaarten voor één wagon.
3. Shuttles (goederentreinen die standaard elke dag tussen twee punten lopen, b.v. de wagonnen met melkbussen die elke dag twee keer naar de melkfabriek gaan en daarna weer retour naar de losstraten op het platteland).

Op elke kaart staat het scenario/situatie (kolenschip gearriveerd in de haven, stuur vijf kolenbakken) beschreven. Verder heeft elke scenariokaart een plastic hoesje, waarin een kaart per wagon. Voorop de kaart staat vermeld waar de beladen wagon naar toe moet. Na lossing van de wagon de kaart omdraaien en dan lees je waar de lege wagon naar toe moet (meestal het opstelterrein).
Gaat veel rijplezier geven. 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #4 Gepost op: 05 januari 2014, 18:13:17 »
Hallo Hijlco, goed idee om ook met vaste treinen naar 1 bestemming te gaan rijden. Naast de dagelijkse heen en weer goederentrein. Ga ik zeker gebruiken dit idee! Fase twee van mijn baan eindigt in een beperkte weergave van Harlingen haven. Bloktreinen met m.n. agrarische producten zijn dus zeker een mogelijkheid.
In je bericht heb je het over mapjes (deze gebruik ik zelf ook) en daarnaast een kaart per wagen, wordt de hoeveelheid papierwerk voordat je kunt rijden dan niet erg groot? Ik werk zelf ook wel met een zgn. switchlist. 1 lijst met daarop alle info, zowel bestemming, wagennummers en belading. Dit meestal gecombineerd met een dobbelsteenmethode (kan even geen andere naam bedenken). Op de lijst staat dan ook welke wagens bij de verschillende bestemmingen moeten blijven staan en welke opgehaald moeten worden.
Mvg Gert-Jan

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #5 Gepost op: 05 januari 2014, 18:38:42 »
Hoi Gert-Jan,

Het produceren van alle scenariokaarten en wagonkaarten is wel even een werkje. Verder per emplacement/station enkele bakken aan de voorkant van de modelbaan maken. Hierin kunnen de kaarten van de wagonnen die op het emplacement(losstraat, havensporen of anderzins) staan. Eén bak voor "IN" (nog te lossen) en één bak voor "UIT" (lege wagonnen om weer mee te nemen door de plaatselijke goederentrein).

Om te starten heb je dus een stapel scenariokaarten nodig (waarbij de wagonkaarten al in het hoesje zitten). Via schudden, als ware het speelkaarten, enkele scenariokaarten door het lot laten kiezen (vergelijkbaar met de dobbelsteenmethode  ;D).

En daarna de opdrachten uitvoeren. Doordat de samenstelling elke keer weer anders is, stel je in feite elke keer een goederentrein samen met unieke opdrachten.

't Is gewoon een verhoging van het spelelement eigenlijk.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: rangeren volgens plan
« Reactie #6 Gepost op: 05 januari 2014, 20:25:23 »
Ik heb gegoogled op Fremo, maar kwam niet echt verder.

Even zoeken op Fremo wagenkarte en je vind wat je hebben wil(zeer uitgebreide excel)

Gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #7 Gepost op: 05 januari 2014, 21:34:40 »
Hallo Hans, Fremo karten gevonden dank je wel. Kan ik zeker wat mee!
Hijlco, goede tip ban de verzamelbakken aan de voorkant van de baan. Ga nog een derde bak toevoegen, bakje voor wagens die nog niet gelost/ beladen zijn en dus moeten blijven staan. Wordt alles nog gecompliceerder van.
Idee (ooit gelezen) een scenariokaart voor een wagen die defect is geraakt en meteen uit de trein gehaald moet worden of de snelheid van de trein ernstig verlaagd.
Mvg gert-jan

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #8 Gepost op: 06 januari 2014, 17:36:16 »
Ja, ook een leuk idee. Om de zaken te compliceren dus. Die wagon moet uit de trein, maar er moet alsnog vervanging komen.
Maar ook extra rijplezier ;D

Heb je nog meer van die voorbeelden?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #9 Gepost op: 06 januari 2014, 20:56:55 »
Hallo Hijlco, zal eens verder denken/ zoeken naar andere scenario's. Heb nog wel een vraag over je kaarten. Als je de wagenkaart al in het bestemmingshoesje hebt zitten, staat dan niet iedere keer dezelfde wagen bij dezelfde bestemming? De dobbelsteen gebruik ik om de lengte van de trein te bepalen, daarna is het inderdaad blind kaarten pakken om de trein definitief vorm te geven. Op mijn andere baan zet ik meestal een aantal treinen rijklaar zodat als ik zin heb om te rijden ook meteen kan beginnen.

Mvg gert-jan

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #10 Gepost op: 06 januari 2014, 22:15:26 »
Dag Gert-Jan,

Ik begrijp je vraag, had namelijk ook nog niet alles uitgelegd.
Het zit hem waarschijnlijk in het volgende. Ik heb per wagon niet 1 wagonkaart, maar meerdere. Een wagon komt als wagonkaart in meerdere scenariokaarten voor.

En dus is het goed dat je dit opmerkt, want nu realiseer ik me dat ik wel eens in de situatie kan komen dat er meer wagonnen gevraagd worden dan dat ik heb!!! Immers, scenariokaarten worden door het toeval getrokken. Als ik dan net alle scenariokaarten pak waarin kolenbakken gevraagd worden, weet ik nu al dat ik niet uitkom met het aantal kolenbakken dat ik heb.

Ha, maar dan door redenerend; dat is in feite ook een voorbeeld van een complicatie, die je als treindienstleider (of hoe het ook maar mag heten) moet oplossen.
Hmmmm, soort van voordeel bij een nadeel dus. Denk ik.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #11 Gepost op: 07 januari 2014, 09:26:45 »
Hier http://www.fremo-net.eu/1018.html staat het verkeer volgens de FREMO opzet uitgelegd.

dirkjan

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #12 Gepost op: 07 januari 2014, 12:58:59 »
Hoi Gertjan,

ik heb jaren een smalspoorbaan gehad die volledig liep op carcards en waybills volgens amerikaans systeem (bregenzerwaldbahn) maar had hiervoor bijna de gehele lijn nagebouwd. Op mijn huidige baantje heb ik een rangeerterrein en een station waar ik mbv een soort mechanische dobbelsteen rangeeropdrachten genereer.

Het lastige aan waybills op een kleine baan is het gebrek aan variatie. Ik had op de smalspoorbaan een stuk of 8 stations en nog een 2tal goederensporen en dus konden er echt wagonnetjes van a via b en c naar d gereden worden, hetgeen waybills interessant maakt. Op een kleine baan zoals ik nu heb, beperken waybills juist de rangeervariatie die zo broodnodig is.

Er is nog een andere variant, die van de gekleurde ringetjes. Een clubmaatje van de 009 society werkt daarmee. (Craigcorrie&dunilistair) De bedoeling van dat systeem is om elke wagon een ringetje te geven met daarop een kleurcode. De kleur correspondeert met een industrie waar de wagon naartoe moet. Elke ring heeft 2,3 of 4 kleurcode's die afgewerkt moeten worden en ze zitten op kleine stiftjes die boven uit de wagons steken. Hierdoor hoef je geen kastjes te hebben voor de waybills en ben je ook niet steeds de waybills kwijt als je bij het aanpikken van een wagon de waybill vergeet mee te nemen. Je handen blijven ook vrij, terwijl ik bij de BWB altijd een halve multomap aan kaartjes met de trein mee moest nemen.

Zelf is mijn grote droom nog altijd een amerikaanse baan die groot genoeg is voor waybill operation in combinatie met landschap. Nadeel van de bregenzerwaldbahn was voor mij de bedrijfsonzekerheid van de lokjes, die niet echt langzaam konden rijden zonder te blijven steken. Daarnaast was er op beurzen niks voor te krijgen of stikduur.. De loks die op een amerikaans N-spoor chassis gebouwd waren deden het echter prima, dus wellicht dat N spoor amerikaans ooit het waybill idee kan waarmaken..  ;D

Enfin, je moet wat te dromen hebben, maar rangeerspelletjes op welke manier dan ook op een modelbaan is "the way to go" om het leuk te houden!!

groet Daan.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #13 Gepost op: 07 januari 2014, 15:56:57 »
Misschien leuk voor deze of gene, maak voor elkaar scenariokaartjes, zo ben je niet je eigen scenario's aan het uitwerken, maar komt er zo nu en dan een verassing voorbij. Maar dat kost misschien teveel tijd... Nou ja, zomaar een idee...
Spoor 0 adept

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« Reactie #14 Gepost op: 07 januari 2014, 21:01:36 »
Hallo,
Begin de uitwisseling steeds interessanter te vinden en het systeem wat ik wil gaan gebruiken begint steeds meer vorm te krijgen. Dank daarvoor!

Tomasso, leuk idee. De scenario's kunnen we ook hier uitwisselen. Bij deze: een wagon waarbij het verladen vertraging heeft opgelopen. Bestemming (bv een laaddeur) is nog bezet terwijl de volgende wagon al besteld is. De nieuwe wagon moet dus ergens geparkeerd worden, waar?

Hijlco, boeiend gegeven! Een tekort aan wagens...... kunnen we zeker wel iets mee! Je laatste uitleg maakt veel duidelijk. Jij start vanuit een scenario en ik voeg deze toe nadat de trein is samengesteld.

Daan, ik heb je baan bekeken, mooie sfeer ik heb zelf in mijn marklintijd een Frans/ Duitsbaantje gehad. Ik herkende zelfs enkele wagons (staan nog op zolder). Verder heb je gelijk dat een kleine baan niet geschikt is voor het systeem van waybills. Je hebt namelijk op een kleine baan niet meerdere bestemmingen voor dezelfde wagon.
Mvg gert-jan