Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Lima IRM pimpen
door
008200
Vandaag
om 09:21:16
Piko 2025
door
Benelux795
Vandaag
om 08:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
R1954
Vandaag
om 08:40:10
Roco Plan T
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:33:30
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 08:33:24
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 08:31:10
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Jelmer
Vandaag
om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:15:28
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Jelmer
Vandaag
om 08:13:49
20 jaar BNLS
door
prutser
Vandaag
om 08:08:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rick
Vandaag
om 07:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:47:50
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
Omnummeren Piko 2901 (BR 186)
door
Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan
door
sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal?
door
Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
door
Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin
door
bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen.
door
Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001
door
Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder
door
bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen
door
Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0
door
Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm
door
Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten (gelezen 11819 keer)
g-j
Offline
Berichten: 1699
Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
«
Gepost op:
03 January 2014, 14:15:52 »
Hallo, sinds kort ben ik bezig met het bouwen van een Nederlands georienteerd baantje na jaren "Amerikaans" gebouwd te hebben. Ik ben dan ook zeer benieuwd of er mensen zijn die rijden/ rangeren volgens dienstregeling en/of bestemmingskaarten gebruiken en hoe jullie dat doen.
In de amerikaanse bladen e.d. is het een "big issue" daar worden zelfs banen gebouwd die alleen maar geschikt zijn voor deze manier van rijden. Voor mijn Nederlandse baantje ben ik van plan om met scenario kaarten te gaan werken. Hoe doen jullie dat?
Mvg, Gert-jan
«
Laatst bewerkt op: 04 January 2014, 21:45:24 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt
»
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7750
Forummoderator
Re: rangeren volgens plan
«
Reactie #1 Gepost op:
03 January 2014, 16:52:36 »
Volgens mij heeft FREMO veel invloed gehad in Nederland qua rangeren en wagenkaarten en echt (neven)spoorbedrijf. Je zou in die hoek kunnen googlen voor voorbeelden die wat meer EU-georienteerd zijn. Zelf ben ik in ieder geval van plan voor m'n toekomstige baan FREMO-achtig met wagenkaarten te gaan werken. Grappige is dat ik het aan m'n 11jarige dochter uitlegde en dat ze er wildenthousiast over werd :-)
Wat bedoel je met scenariokaarten? Ik vind het bijna klinken als zo'n systeem als ik twee jaar geleden op ontraxs zag bij een UK baan: multomap waar steeds een blad werd omgeslagen voor de volgende actie ("rangeerloc van spoor 3 naar 2a") om op die manier een complex scenario af te werken. Maar... dat is waarschijnlijk niet wat je bedoelt?
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
g-j
Offline
Berichten: 1699
Re: rangeren volgens plan
«
Reactie #2 Gepost op:
04 January 2014, 16:56:40 »
Hallo, dank je wel voor je reactie. Ik heb gegoogled op Fremo, maar kwam niet echt verder. Denk dat ik mijn Amerikaanse systeem maar aanpas naar het Noord Friese. De scenariokaarten zijn als het ware een handleiding per goederentrein. Iedere trein een vaste stam met daarachter enkele wagens om te rangeren. Ik bouw nu aan deel 1 van mijn baan (Twee wissels) later creëer ik meer rangeermogelijkheden met de geplande uitbreiding en kan ik ook weer per bestemming, kaarten gaan gebruiken.
Mvg Gert-Jan
Gelogd
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: rangeren volgens plan
«
Reactie #3 Gepost op:
04 January 2014, 17:49:05 »
Dag Gert Jan,
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld. Ik ga zelf ook gebruik maken van scenariokaarten.
Ik heb drie soorten:
1. Specials (voor een hele trein, b.v. een kolenschip in de haven lossen en de kolen vervoeren vanaf de haven naar de kolenboeren en en losstraten).
2. Scenariokaarten voor één wagon.
3. Shuttles (goederentreinen die standaard elke dag tussen twee punten lopen, b.v. de wagonnen met melkbussen die elke dag twee keer naar de melkfabriek gaan en daarna weer retour naar de losstraten op het platteland).
Op elke kaart staat het scenario/situatie (kolenschip gearriveerd in de haven, stuur vijf kolenbakken) beschreven. Verder heeft elke scenariokaart een plastic hoesje, waarin een kaart per wagon. Voorop de kaart staat vermeld waar de beladen wagon naar toe moet. Na lossing van de wagon de kaart omdraaien en dan lees je waar de lege wagon naar toe moet (meestal het opstelterrein).
Gaat veel rijplezier geven.
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
g-j
Offline
Berichten: 1699
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
«
Reactie #4 Gepost op:
05 January 2014, 18:13:17 »
Hallo Hijlco, goed idee om ook met vaste treinen naar 1 bestemming te gaan rijden. Naast de dagelijkse heen en weer goederentrein. Ga ik zeker gebruiken dit idee! Fase twee van mijn baan eindigt in een beperkte weergave van Harlingen haven. Bloktreinen met m.n. agrarische producten zijn dus zeker een mogelijkheid.
In je bericht heb je het over mapjes (deze gebruik ik zelf ook) en daarnaast een kaart per wagen, wordt de hoeveelheid papierwerk voordat je kunt rijden dan niet erg groot? Ik werk zelf ook wel met een zgn. switchlist. 1 lijst met daarop alle info, zowel bestemming, wagennummers en belading. Dit meestal gecombineerd met een dobbelsteenmethode (kan even geen andere naam bedenken). Op de lijst staat dan ook welke wagens bij de verschillende bestemmingen moeten blijven staan en welke opgehaald moeten worden.
Mvg Gert-Jan
Gelogd
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
«
Reactie #5 Gepost op:
05 January 2014, 18:38:42 »
Hoi Gert-Jan,
Het produceren van alle scenariokaarten en wagonkaarten is wel even een werkje. Verder per emplacement/station enkele bakken aan de voorkant van de modelbaan maken. Hierin kunnen de kaarten van de wagonnen die op het emplacement(losstraat, havensporen of anderzins) staan. Eén bak voor "IN" (nog te lossen) en één bak voor "UIT" (lege wagonnen om weer mee te nemen door de plaatselijke goederentrein).
Om te starten heb je dus een stapel scenariokaarten nodig (waarbij de wagonkaarten al in het hoesje zitten). Via schudden, als ware het speelkaarten, enkele scenariokaarten door het lot laten kiezen (vergelijkbaar met de dobbelsteenmethode
).
En daarna de opdrachten uitvoeren. Doordat de samenstelling elke keer weer anders is, stel je in feite elke keer een goederentrein samen met unieke opdrachten.
't Is gewoon een verhoging van het spelelement eigenlijk.
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
haes
Offline
Berichten: 834
Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: rangeren volgens plan
«
Reactie #6 Gepost op:
05 January 2014, 20:25:23 »
Citaat van: g-j op 04 January 2014, 16:56:40
Ik heb gegoogled op Fremo, maar kwam niet echt verder.
Even zoeken op Fremo wagenkarte en je vind wat je hebben wil(zeer uitgebreide excel)
Gr Hans
Gelogd
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen
g-j
Offline
Berichten: 1699
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
«
Reactie #7 Gepost op:
05 January 2014, 21:34:40 »
Hallo Hans, Fremo karten gevonden dank je wel. Kan ik zeker wat mee!
Hijlco, goede tip ban de verzamelbakken aan de voorkant van de baan. Ga nog een derde bak toevoegen, bakje voor wagens die nog niet gelost/ beladen zijn en dus moeten blijven staan. Wordt alles nog gecompliceerder van.
Idee (ooit gelezen) een scenariokaart voor een wagen die defect is geraakt en meteen uit de trein gehaald moet worden of de snelheid van de trein ernstig verlaagd.
Mvg gert-jan
Gelogd
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
«
Reactie #8 Gepost op:
06 January 2014, 17:36:16 »
Ja, ook een leuk idee. Om de zaken te compliceren dus. Die wagon moet uit de trein, maar er moet alsnog vervanging komen.
Maar ook extra rijplezier
Heb je nog meer van die voorbeelden?
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
g-j
Offline
Berichten: 1699
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
«
Reactie #9 Gepost op:
06 January 2014, 20:56:55 »
Hallo Hijlco, zal eens verder denken/ zoeken naar andere scenario's. Heb nog wel een vraag over je kaarten. Als je de wagenkaart al in het bestemmingshoesje hebt zitten, staat dan niet iedere keer dezelfde wagen bij dezelfde bestemming? De dobbelsteen gebruik ik om de lengte van de trein te bepalen, daarna is het inderdaad blind kaarten pakken om de trein definitief vorm te geven. Op mijn andere baan zet ik meestal een aantal treinen rijklaar zodat als ik zin heb om te rijden ook meteen kan beginnen.
Mvg gert-jan
Gelogd
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
«
Reactie #10 Gepost op:
06 January 2014, 22:15:26 »
Dag Gert-Jan,
Ik begrijp je vraag, had namelijk ook nog niet alles uitgelegd.
Het zit hem waarschijnlijk in het volgende. Ik heb per wagon niet 1 wagonkaart, maar meerdere. Een wagon komt als wagonkaart in meerdere scenariokaarten voor.
En dus is het goed dat je dit opmerkt, want nu realiseer ik me dat ik wel eens in de situatie kan komen dat er meer wagonnen gevraagd worden dan dat ik heb!!! Immers, scenariokaarten worden door het toeval getrokken. Als ik dan net alle scenariokaarten pak waarin kolenbakken gevraagd worden, weet ik nu al dat ik niet uitkom met het aantal kolenbakken dat ik heb.
Ha, maar dan door redenerend; dat is in feite ook een voorbeeld van een complicatie, die je als treindienstleider (of hoe het ook maar mag heten) moet oplossen.
Hmmmm, soort van voordeel bij een nadeel dus. Denk ik.
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
Falkenberg
Offline
Berichten: 4052
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
«
Reactie #11 Gepost op:
07 January 2014, 09:26:45 »
Hier
http://www.fremo-net.eu/1018.html
staat het verkeer volgens de FREMO opzet uitgelegd.
dirkjan
Gelogd
daan2353
Offline
Berichten: 576
009, da's pas fijn.
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
«
Reactie #12 Gepost op:
07 January 2014, 12:58:59 »
Hoi Gertjan,
ik heb jaren een smalspoorbaan gehad die volledig liep op carcards en waybills volgens amerikaans systeem (
bregenzerwaldbahn
) maar had hiervoor bijna de gehele lijn nagebouwd. Op mijn huidige
baantje
heb ik een rangeerterrein en een station waar ik mbv een soort mechanische dobbelsteen rangeeropdrachten genereer.
Het lastige aan waybills op een kleine baan is het gebrek aan variatie. Ik had op de smalspoorbaan een stuk of 8 stations en nog een 2tal goederensporen en dus konden er echt wagonnetjes van a via b en c naar d gereden worden, hetgeen waybills interessant maakt. Op een kleine baan zoals ik nu heb, beperken waybills juist de rangeervariatie die zo broodnodig is.
Er is nog een andere variant, die van de gekleurde ringetjes. Een clubmaatje van de 009 society werkt daarmee. (
Craigcorrie&dunilistair
) De bedoeling van dat systeem is om elke wagon een ringetje te geven met daarop een kleurcode. De kleur correspondeert met een industrie waar de wagon naartoe moet. Elke ring heeft 2,3 of 4 kleurcode's die afgewerkt moeten worden en ze zitten op kleine stiftjes die boven uit de wagons steken. Hierdoor hoef je geen kastjes te hebben voor de waybills en ben je ook niet steeds de waybills kwijt als je bij het aanpikken van een wagon de waybill vergeet mee te nemen. Je handen blijven ook vrij, terwijl ik bij de BWB altijd een halve multomap aan kaartjes met de trein mee moest nemen.
Zelf is mijn grote droom nog altijd een amerikaanse baan die groot genoeg is voor waybill operation in combinatie met landschap. Nadeel van de bregenzerwaldbahn was voor mij de bedrijfsonzekerheid van de lokjes, die niet echt langzaam konden rijden zonder te blijven steken. Daarnaast was er op beurzen niks voor te krijgen of stikduur.. De loks die op een amerikaans N-spoor chassis gebouwd waren deden het echter prima, dus wellicht dat N spoor amerikaans ooit het waybill idee kan waarmaken..
Enfin, je moet wat te dromen hebben, maar rangeerspelletjes op welke manier dan ook op een modelbaan is "the way to go" om het leuk te houden!!
groet Daan.
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6046
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
«
Reactie #13 Gepost op:
07 January 2014, 15:56:57 »
Misschien leuk voor deze of gene, maak voor elkaar scenariokaartjes, zo ben je niet je eigen scenario's aan het uitwerken, maar komt er zo nu en dan een verassing voorbij. Maar dat kost misschien teveel tijd... Nou ja, zomaar een idee...
Gelogd
Spoor 0 adept
g-j
Offline
Berichten: 1699
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
«
Reactie #14 Gepost op:
07 January 2014, 21:01:36 »
Hallo,
Begin de uitwisseling steeds interessanter te vinden en het systeem wat ik wil gaan gebruiken begint steeds meer vorm te krijgen. Dank daarvoor!
Tomasso, leuk idee. De scenario's kunnen we ook hier uitwisselen. Bij deze: een wagon waarbij het verladen vertraging heeft opgelopen. Bestemming (bv een laaddeur) is nog bezet terwijl de volgende wagon al besteld is. De nieuwe wagon moet dus ergens geparkeerd worden, waar?
Hijlco, boeiend gegeven! Een tekort aan wagens...... kunnen we zeker wel iets mee! Je laatste uitleg maakt veel duidelijk. Jij start vanuit een scenario en ik voeg deze toe nadat de trein is samengesteld.
Daan, ik heb je baan bekeken, mooie sfeer ik heb zelf in mijn marklintijd een Frans/ Duitsbaantje gehad. Ik herkende zelfs enkele wagons (staan nog op zolder). Verder heb je gelijk dat een kleine baan niet geschikt is voor het systeem van waybills. Je hebt namelijk op een kleine baan niet meerdere bestemmingen voor dezelfde wagon.
Mvg gert-jan
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten