Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Kortsluiting bij wissels
door
Mark D.
Vandaag
om 15:59:56
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
Vandaag
om 15:50:22
Raadplaatje
door
Magic
Vandaag
om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:45
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 14:46:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
Les Billards du Vivarais
door
MaraNCS
Vandaag
om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
hervé
Vandaag
om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
Vandaag
om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:14:03
19 Toen
door
PlanU
Vandaag
om 11:01:05
Schrootplaats
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
TonM
Vandaag
om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo
door
MOVisser
Vandaag
om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
RBlok
Vandaag
om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
Vandaag
om 09:38:55
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:36:23
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten (gelezen 11081 keer)
daan2353
Offline
Berichten: 574
009, da's pas fijn.
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
«
Reactie #30 Gepost op:
10 januari 2014, 11:57:06 »
Hoi VFR,
Jouw liliput lokje is van de 2e generatie als die 15 jaar oud is. Die kunnen last hebben van kromme wieltjes en schommelen daardoor stevig. Zo stevig dat ze zichzelf uit de rails hijsen en continu problemen hebben met de stroomafname.
De HF 110 heeft een constructiefout. De motor drijft de achterste as aan, die drijft via de koppelstangetjes de andere assen aan. Zodra je de lok echt laat trekken (helling op met wagentjes) klemmen de stangetjes van de wieltjes doordat de astappen niet vast in de wielen zitten, maar er los in geklikt zitten. De 90graden verdeling verloopt dus iets, dat laat de stroom in de motor oplopen en de motor begeeft het. Ik heb ook op de site van o.a. countygate dezelfde ellende gelezen.
Ombouwen op basis van N-spoor (minitrix onderstelletjes) levert lokjes op die best rijden, maar ook niet echt geweldig. Hoge startsnelheid, lawaai, geschommel... Fleischmann "anna" lokjes doen het het best..
Verder is de combinatie van DCC met h0e een slecht huwelijk. Een vliegwiel op de motor trekt het lokje wel over een stroomloos stukje heen, je ziet dan analoog een variatie in de snelheid, misschien knipperen de lichtjes, bon, niks ergs. Bij DCC kapt meteen de hele lok ermee en de motor staat door de electronica ook direct stil. Het vliegwieltje doet niks meer..
om die reden zaten heel veel loks van mij vol met extra slepertjes op de wielen. De enige die echt keurig reden waren een ombouw op basis van een N spoor lifelike proto1000 lok en de nieuwe U25 van Liliput. Laatstgenoemd lokje was hoe ik graag een h0e lokje zou willen zien.
Overigens, op een 30+ jaar oude baan (de C&DR van Ted Polet) rijden de loks nagenoeg allemaal keurig. Die heeft geen DCC, daardoor blijft de vliegwielwerking in tact (motor wordt niet kortgesloten bij spanningsafval) en de regelaar is pulsbreedte gestuurd. Ook zit er een feature op die vervuiling wegbrandt doordat de spanning even heel hoog oploopt als de lok geen contact maakt. (tot 100 volt) Zodra de lok weer contact maakt is dat meteen weer weg, maar de rommel brandt wel van je rails. Als er al ooit iets smalspoorderigs terug komt, dan met zo'n voeding..
Overigens is smalspoor an sich ideaal voor waybill operation: je hebt weinig ruimte nodig voor de baan en dus kun je erg veel rijlengte kwijt in kleine ruimte. Daardoor kun je meerdere stationnetjes bouwen en vele bestemmingen inbouwen.
groet Daan.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten