Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco AC modellen
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 23:41:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 23:22:00
Mooi weer om buiten te spelen
door
daan2353
Vandaag
om 23:20:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
NS264
Vandaag
om 23:19:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 22:44:15
Treinbotsing tussen Almelo en Hengelo 1972
door
1200blauw
Vandaag
om 22:35:36
Info gezocht voor vakantie Dresden 2026
door
phdirk
Vandaag
om 21:42:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DavidNS400 Grote sik
Vandaag
om 21:32:51
Rondom Charlois
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 19:47:01
hoe programmeer ik een Uhlenbrock 76150 PLUX16 decoder zonder motor
door
Josephes
Vandaag
om 19:39:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 19:32:33
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 19:24:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 18:40:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Martin Welberg
Vandaag
om 18:35:28
Locatie van foto gezocht
door
dh3201
Vandaag
om 18:22:14
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 18:16:45
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe
door
Arjan6511
Vandaag
om 18:05:57
Probleem bij inbouw decoder
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 17:12:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:59:51
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 16:32:39
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
Dennis1984
Vandaag
om 15:47:01
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:36:38
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:12:54
Camp 3
door
GD
Vandaag
om 14:50:37
Show je realistische treinsamenstelling
door
ES44C4
Vandaag
om 14:13:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 13:47:07
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025
door
R1954
Vandaag
om 12:23:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan
door
Bert V
Vandaag
om 12:12:54
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Alewijn
Vandaag
om 12:07:11
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:47:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten (gelezen 12378 keer)
daan2353
Offline
Berichten: 594
live steam en oude treinen
Re: Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten
«
Reactie #30 Gepost op:
10 January 2014, 11:57:06 »
Hoi VFR,
Jouw liliput lokje is van de 2e generatie als die 15 jaar oud is. Die kunnen last hebben van kromme wieltjes en schommelen daardoor stevig. Zo stevig dat ze zichzelf uit de rails hijsen en continu problemen hebben met de stroomafname.
De HF 110 heeft een constructiefout. De motor drijft de achterste as aan, die drijft via de koppelstangetjes de andere assen aan. Zodra je de lok echt laat trekken (helling op met wagentjes) klemmen de stangetjes van de wieltjes doordat de astappen niet vast in de wielen zitten, maar er los in geklikt zitten. De 90graden verdeling verloopt dus iets, dat laat de stroom in de motor oplopen en de motor begeeft het. Ik heb ook op de site van o.a. countygate dezelfde ellende gelezen.
Ombouwen op basis van N-spoor (minitrix onderstelletjes) levert lokjes op die best rijden, maar ook niet echt geweldig. Hoge startsnelheid, lawaai, geschommel... Fleischmann "anna" lokjes doen het het best..
Verder is de combinatie van DCC met h0e een slecht huwelijk. Een vliegwiel op de motor trekt het lokje wel over een stroomloos stukje heen, je ziet dan analoog een variatie in de snelheid, misschien knipperen de lichtjes, bon, niks ergs. Bij DCC kapt meteen de hele lok ermee en de motor staat door de electronica ook direct stil. Het vliegwieltje doet niks meer..
om die reden zaten heel veel loks van mij vol met extra slepertjes op de wielen. De enige die echt keurig reden waren een ombouw op basis van een N spoor lifelike proto1000 lok en de nieuwe U25 van Liliput. Laatstgenoemd lokje was hoe ik graag een h0e lokje zou willen zien.
Overigens, op een 30+ jaar oude baan (de C&DR van Ted Polet) rijden de loks nagenoeg allemaal keurig. Die heeft geen DCC, daardoor blijft de vliegwielwerking in tact (motor wordt niet kortgesloten bij spanningsafval) en de regelaar is pulsbreedte gestuurd. Ook zit er een feature op die vervuiling wegbrandt doordat de spanning even heel hoog oploopt als de lok geen contact maakt. (tot 100 volt) Zodra de lok weer contact maakt is dat meteen weer weg, maar de rommel brandt wel van je rails. Als er al ooit iets smalspoorderigs terug komt, dan met zo'n voeding..
Overigens is smalspoor an sich ideaal voor waybill operation: je hebt weinig ruimte nodig voor de baan en dus kun je erg veel rijlengte kwijt in kleine ruimte. Daardoor kun je meerdere stationnetjes bouwen en vele bestemmingen inbouwen.
groet Daan.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Rangeren volgens plan, dienstregeling of bestemmingskaarten