Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door GerardvV
08 August 2025, 23:29:33
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Quantumtrain/ TU Delft  (gelezen 2349 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8860
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Quantumtrain/ TU Delft
« Gepost op: 30 December 2013, 10:24:34 »
De volgende 'inovatie' op het spoorgebied. Ik ben benieuwd ;)
Gevonden op Treinreiziger
Of de thuispagina van deze ontwikkeling: http://quantumtrain.com/

Groet,
Michel

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Quantumtrain/ TU Delft
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2013, 10:31:34 »
Maglev.
Je hebt natuurlijk al een tijdje de Transrapid.
dat is toch de enige operationele Maglev die er is?

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8860
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Quantumtrain/ TU Delft
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2013, 10:36:21 »
De transrapid heeft een iets ander systeem dan hier wordt voorgesteld. Het idee is niet nieuw, de uitwerking is anders.

Groet,
Michel

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Quantumtrain/ TU Delft
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2013, 10:46:56 »
Dus als ik het goed begrijp stellen ze voor de hoogspanningskabels ondergronds te leggen, en in het pad van die kabels wordt dan een spoorlijn aangelegd. Maar er is nogal een verschil tussen een hoogspanningsmast op je grond of een compleet stuk spoorlijn...

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Quantumtrain/ TU Delft
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2013, 10:48:29 »
lijkt wel ernstig op een denktank verhaal voor een lijn tussen LA en San Fransisco (inclusief zonnepanelen, die
doen het daar toch beter). En de site is nou niet overladen met technische info.

Een breinbreker kom ik in het filmpje tegen: een vacuumbuis (toch?), en dan toch een overweg..... Afgezien daarvan,
het gaat zo hard, dan mogen gelijkvloerse kruisingen gewoon niet.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Gert1

  • Gast
Re: Quantumtrain/ TU Delft
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2013, 12:41:46 »
Waaruit leid jij af dat het een vacuümbuis zou zijn?

mvg,
Gert

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Quantumtrain/ TU Delft
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2013, 12:58:00 »
staat in het artikel op treinreiziger

Ben benieuwd wat de toekomst brengt
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Quantumtrain/ TU Delft
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2013, 12:59:42 »
Uit hun plaatje op de site: 3000km ET3 bypass, daar staat het tussen.

Maar iets beter gekekeken, dan is het een soort van overkapping. Dus het een is het ander niet.

Hoge temperatuur supergeleiders klinkt trouwens leuk, maar die zijn nog lang niet praktisch. Ook het CERN koelt
nog met helium. Vind het geheel een gevalletje oliebollentijd, de winterse variant van komkommers.

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Gert1

  • Gast
Re: Quantumtrain/ TU Delft
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2013, 13:02:25 »
Het lijkt mij stug dat dat dan klopt. Je ziet in het filmpje immers de trein ook in en uit de 'buis' rijden op stations.

mvg,
Gert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Quantumtrain/ TU Delft
« Reactie #9 Gepost op: 30 December 2013, 15:16:02 »
Een citaat uit het artikel:

"De koperen 380 kiloVolt hoogspanningsleidingen zouden dan vervangen worden door ondergrondse supergeleidende kabels."

Om te beginnen zijn hoogspanningslijnen niet van koper, en ze willen kennelijk niet weten wat de technische en financiële consequenties zijn van het ondergronds leggen van zulke leidingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Quantumtrain/ TU Delft
« Reactie #10 Gepost op: 30 December 2013, 17:28:54 »
Financieel en sociaal in de verste verte niet haalbaar. Klinkt als de Noord-Zuid lijn x 100 en niemand wil met 600 km/h opgesloten zitten in een buis onder de grond.

Grtz,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Quantumtrain/ TU Delft
« Reactie #11 Gepost op: 30 December 2013, 17:33:49 »
Waar lees jij dat het reizigersvervoer onder de grond plaats gaat vinden?

Gert1

  • Gast
Re: Quantumtrain/ TU Delft
« Reactie #12 Gepost op: 30 December 2013, 17:35:42 »
Financieel en sociaal in de verste verte niet haalbaar. Klinkt als de Noord-Zuid lijn x 100 en niemand wil met 600 km/h opgesloten zitten in een buis onder de grond.

Och, mensen willen ook in een vliegend koekblik opgesloten zitten bij 1.000 km/h...

mvg,
Gert

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Quantumtrain/ TU Delft
« Reactie #13 Gepost op: 30 December 2013, 17:36:29 »
Och, je zit nu al onder de grond in de grote steden. Metro enzo. En met de trein ga je ook langer onder de grond. Kanaaltunnel, Gotthardtunnel, die tunnels worden steeds langer. Dus nog wat jaren en je ben niet anders meer gewend.
Jeroen

p-kokkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
    • Wassertalbahn Roemenië in schaal 0e
Re: Quantumtrain/ TU Delft
« Reactie #14 Gepost op: 30 December 2013, 17:40:41 »
Ik zit nu te googlen op maglev en transrapid. ik denk dat dit systeem echt de toekomst heeft.
Ik zal niet zeggen dat dit systeem van Siemens en ThyssenKrupp het bestaande spoor zal vervangen, ik denk eerder aan een hele snelle aanvulling naast de spoorverbindingen.

Laat die Duitsers maar schuiven met hun maakindustrie, voorlopig doen ze het toch maar even!

Groet,

Pascal

ps. wie gaat de er een werkende Transrapid in h0 bouwen?  :D
Volg de bouw van mijn nieuwe Roemeense Smalspoor beursbaan via https://www.facebook.com/romanianmodelrailroad/