Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Albert de Heer
Vandaag om 14:12:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
  

Auteur Topic: Slappe binnenverlichting met stroomvoerende koppelingen  (gelezen 2133 keer)

Rutger

  • Gast
Slappe binnenverlichting met stroomvoerende koppelingen
« Gepost op: 06 August 2007, 20:14:13 »
Ik rij Marklin digitaal met een Uhlenbrock Intellibox en een Marklin 60 VA trafo.
Op dit moment zo'n 17 meter rails en 6 (bestuurde) electrische wissels, plus 3 locs met elk zo'n 5 a 6 personenwagons, allen met led verlichtingsstrips (van Tams WIB2 en WIB 4).
Die wagons hadden oorspronkelijk allemaal een eigen sleepcontact/massafvoer en de verlichting brandde perfect, te fel zelfs.
Maar omdat elk sleepcontact een potentiele bron van ellende is ben ik overgegaan op stroomvoerende koppelingen, zodat ik per combinatie van personenwagons maar 1 sleepcontact nodig heb.
Technisch/mechanisch heb ik met de stroomvoerende koppelingen geen enkel probleem. WEL is het zo dat hoe meer wagons ik achter elkaar hang, hoe slapper de led verlichting in de afzonderlijke wagons brandt. Bij 6 aan elkaar geschakelde wagons is het zelfs zo slap dat ik medelijden krijg met de passagiers.
Kan iemand mij vertellen wat hier het probleem veroorzaakt en hoe ik het kan oplossen?




Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Slappe binnenverlichting met stroomvoerende koppelingen
« Reactie #1 Gepost op: 06 August 2007, 20:34:54 »
Eh, moeten die LED-strips nu niet met zijn zessen delen wat eerst per wagon ging?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rutger

  • Gast
Re: Slappe binnenverlichting met stroomvoerende koppelingen
« Reactie #2 Gepost op: 06 August 2007, 20:40:12 »
Eh, moeten die LED-strips nu niet met zijn zessen delen wat eerst per wagon ging?

En hoe los ik dat op, d.w.z. hoe zorg ik dat ze aan elkaar gekoppeld elk krijgen wat ze oorspronkelijk via hun eigen sleepcontactje kregen?

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Slappe binnenverlichting met stroomvoerende koppelingen
« Reactie #3 Gepost op: 06 August 2007, 20:43:22 »
Gaat de verlichting in ALLE rijtuigen minder branden als je de trein langer maakt, of branden ze minder fel naarmate de rijtuigen verder van de sleper af zitten?
Reinier

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Slappe binnenverlichting met stroomvoerende koppelingen
« Reactie #4 Gepost op: 06 August 2007, 20:43:48 »
Hoe heb je ze aangesloten?
Het klinkt alsof ze in serie staan.
Je moet iedere ledstrip met één pool aan de stroomvoerende koppelingen en met één pool aan de massa van het betreffende rijtuig aansluiten. Dan staan ze parallel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Slappe binnenverlichting met stroomvoerende koppelingen
« Reactie #5 Gepost op: 06 August 2007, 20:45:50 »
Laat maar.........
Je was me net voor Henk.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Rutger

  • Gast
Re: Slappe binnenverlichting met stroomvoerende koppelingen
« Reactie #6 Gepost op: 06 August 2007, 20:53:50 »
Ze staan nu dus in serie. Tja, m'n laatste natuurkunde les dateert van zo'n 30 jaar terug. Er is blijkbaar onvoldoende blijven hangen.
Heren bedankt.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Slappe binnenverlichting met stroomvoerende koppelingen
« Reactie #7 Gepost op: 06 August 2007, 22:25:10 »
Grappig, dat was ook het eerste wat ik dacht. Maar eh... als ze in serie staan, zouden ze het toch niet moeten doen tenzij je de lus aan de andere kant sluit?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40