Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 12:41:03
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:41:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:12:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21

Auteur Topic: herkenbare situatie?  (gelezen 3973 keer)

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
herkenbare situatie?
« Gepost op: 06 August 2007, 19:56:54 »
Gisteren op Zandvoort een (voor modelspoorders) herkenbare situatie.
Zie: http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=75406&tijdlijn=1.

In Koploper heet dit een dead-lock. Gelukkig zijn er geen slachtoffers gevallen, maar het blijft wel pikant hoe dit kan gebeuren.

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: herkenbare situatie?
« Reactie #1 Gepost op: 06 August 2007, 20:03:40 »
Vorige week hadden we een soort gelijke situatie met een stoptrein en een class66 met ketelbakken er achter, op/nabij station Tilburg west.

Dat scheelde 3 meters.  :-|

Zo zag het er uit vanaf perron Tilburg west.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 06 August 2007, 20:04:13 »
In model kan dit gebeuren als een wissel weigert, want de meeste modelspoorders werken zonder terugmelding van de echte wisselstand.
In het grootbedrijf mag dit niet kunnen, het lijkt me dat de machinist in ieder geval een stoptonend sein heeft gemist.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #3 Gepost op: 06 August 2007, 20:21:34 »
'T schijnt dat de bijna gebotste treinen er bijna 2 uur hebben gestaan.
Die DDAR een tiental meter acheruit zetten en die Sprinter kan in ieder geval weer vertrekken.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 06 August 2007, 20:25:14 »
Waneer gaan we nu eindelijk eens een ATB versie in voeren die ook bij 40km/u of lager werkt, want dit gebeurd toch te vaak >:( ::)

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

deRossa

• Offline Offline
    • Zolderbaantje
« Reactie #5 Gepost op: 06 August 2007, 20:25:37 »
Zo he, dat schilt ook maar een paar haartjes.. ;D :o
Modelbaantje, oog voor het detail! - deRossa | H0 | Tijdperk II/III | Website: Er komt een nieuwe!-

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #6 Gepost op: 06 August 2007, 20:25:57 »
In Tilburg was het de machinist van de stoptrein die een dwersein over het hoofd heeft gezien.

De goederentrein had eerst over die wissel gemoeten, om zo op het naast gelegen opstel terrein te kunnen komen om zo de intercity af te kunnen wachten alvorens door Tilbug heen te kunnen.

De stoptrein had dus even op deze goederen trein moeten wachten en daarna verder gemogen om de laatste 100 meter naar Tilburg west af te leggen wat tevens het eind punt is van de stoptrein.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 06 August 2007, 20:28:23 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Rutger

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 06 August 2007, 20:29:05 »
In model kan dit gebeuren als een wissel weigert, want de meeste modelspoorders werken zonder terugmelding van de echte wisselstand.

Ik ben een digitale Marklin baan aan het aanleggen, die ik ga besturen via PC/Koploper. Ik bouw in de baan keurig terugmelders in (massadetectie), maar dat terugmelding van de wisselstand mogelijk is wist ik niet. Ik zou dat graag willen, zeker voor de wissels in het schaduwstation. Hoe gaat het in z'n werk?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 06 August 2007, 20:53:28 »
Frank, terugmelden van de wisselstand kan op verschillende manieren, o.a. via het eindafschakelcontact. Zie b.v. dit schema op mijn site:
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#01
In plaats van de leds kun je er opto's aan hangen die dan via een s88 module de stand terugmelden naar de centrale.
Echter, als je met Koploper werkt heb je er niks aan, want Koploper kan de wisselstandterugmelding niet verwerken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Rutger

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 06 August 2007, 21:32:17 »
Klaas bedankt. Welke software en/of welk digitaal systeem kan wisselstandterugmelding wel aan?
« Laatst bewerkt op: 06 August 2007, 22:18:24 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

amber

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 06 August 2007, 21:41:16 »
Zo zie je maar dat een bijna botsing op je baan ook realistisch is. Valt me wel op hoeveel (bijna) botsingen er zijn de laatste tijd.
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

treinfan

• Offline Offline
  • 515,3 km/h - is toch al verbroken
    • Rens' Treinenpagina
« Reactie #11 Gepost op: 06 August 2007, 22:01:39 »
Botsingen op de treinbaan...
1 van mijn 2 ooms die allebei een modelbaan aan het herbouwen zijn had vorige keer toen ik er was al het merendeel van de rails liggen, met een verkorte keerlus. De baan komt neer op een gigantisch lang traject met 2 keerlussen waarin een opstelterrein zit.
Ik mocht er wat treintjes laten rijden :)
1 trafo, de baan bestaat uit 1 blok, op de opstelsporen na, die met een schakelaartje aan en uit kunnen.
Natuurlijk haal ik dan wel meerdere treinen van de opstelsporen af, eerst een 1700-loc met ICK rijtuigen, daar ruim achter een 2200-loc met veel goederenwagens en ruim daarachter stuurde ik een hondekop tweetje. Na een tijdje bleek dat de 2200-loc met goederentrein een stukje langzamer ging dan de 1700 met ICK en de hondekop: de hondekop was de goederentrein al op 10 centimeter genaderd toen ik toch maar de trafo naar de 0-positie stuurde. De treintjes moesten dus achteruit :-|
dat ging gelukkig goed, de goederentrein liet ik maar even op het enige opstelterrein staan :D
De treinen konden weer voorruit en de goederentrein mocht 10 centimeter achter de hondekop weer wegrijden, dit ging wel goed :D

ik ben overigens bezig een schakeloverzicht te maken hoe je met relaisen een soort ATB-systeem kan bouwen, maar dan nog erger: zo dat je de treinbaan met 2 trafo's: 1 voor volle snelheid en 1 voor langzaam rijden en tenslotte nog een adaptertje dat zorgt voor een miniem stroompje door een blok waar een trein stilstaat, zodat een blok niet als leeg wordt gezien als er een trein stil op staat te staan, geheel automatisch veilig kan laten rijden, ook bij wissels én kopstations. De trein mag dan wel op elk spoor slechts 1 richting uit rijden, bij enkelspoor is dit dus niet toepasbaar. Wissels waar de trein kan kiezen uit 2 richtingen moeten wel met de hand geschakeld worden, ook als je een trein stil wilt laten staan op een rangeerterrein moet dat blok met een schakelaar nog apart afgesloten worden. ;)
mvg, Rens Bloom

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 06 August 2007, 22:22:47 »
Waneer gaan we nu eindelijk eens een ATB versie in voeren die ook bij 40km/u of lager werkt, want dit gebeurd toch te vaak >:( ::)

Dat proces is al bezig. Het kost alleen vier tot zes miljard euro om het overal in Nederland te doen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/ERTMS

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 06 August 2007, 22:41:30 »
Klaas bedankt. Welke software en/of welk digitaal systeem kan wisselstandterugmelding wel aan?

Ik heb geen idee. Zelf rij ik analoog, en mijn systeem is heel simpel: als er een rijweg is aangevraagd en de wissels komen niet in de bijbehorende stand, dan komt er domweg geen rijspanning op de baan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

**Jelle**

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 06 August 2007, 22:58:17 »
Als het goed is kan dit bij mij op de baan niet gebeuren, daar zit op de baanvakken waar een dergelijke situatie voor kan komen een extra controle of het verderop gelegen baanvak wel vrij is.

Maar het probleem van fout- of niet geschakelde wissels komt helaas wel regelmatig voor, vooral als er veel treinen op weg zijn. Een onvolkomenheid waar ik nog eens naar op zoek moet.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB