Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Roco 2200 en 2400  (gelezen 18426 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Roco 2200 en 2400
« Gepost op: 29 December 2013, 09:02:06 »
Van de grote series NS diesellocomotieven heeft Roco zowel de 2200 als de 2400 uitgebracht.
Bij de 2200 is het helaas een aantal keer voorgekomen dat de uitvoering niet klopt met het nummer of is het nummer onwerkelijk groot uitgevallen.
Door de vele uitvoeringen en nummers begin ik de bomen door het bos niet meer te zien.
Welke uitvoeringen zijn er in de loop der tijd verschenen, en welke daarvan kloppen wel en welke niet?

Ook van de 2400 zijn verschillende nummers en verschillende uitvoeringen uitgebracht.
Zitten hier ook niet kloppende varianten tussen, of is hier het huiswerk beter gedaan?

Omdat ik niet altijd het dikke boek van De Alk bij me heb (eigenlijk nooit dus :P) als ik in een modelbouwwinkel of beurs ben, kan ik niet ter plekke controleren
of de variant die ik in de vitrine zie staan of in een doosje zie liggen wel of niet klopt met de werkelijkheid.
Toch zou ik wel een of twee van elk van deze locomotieven aan mijn verzameling willen toevoegen (het liefst in jaren '70 uitvoering, dus geel/grijs of bruin met logo),
maar met de kans op niet kloppende uitvoeringen ben ik daar nogal terughoudend in.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2013, 09:47:57 »
De Roco 2400'en kloppen bij mijn weten allemaal. Alleen de MTE 2456 (bruin) is twijfelachtig, omdat het Roco model lange handgrepen langs de huiven heeft, wat oorspronkelijk voorkwam op de 2401-2450.
In de loop der jaren zijn er wel wat huiven en deuren gewisseld, maar toch.

Bij de 2200 geldt voor alle modellen:

- cabine handgrepen dienen tot aan dakrand te lopen
- op cabinedak horen de dakluiken door te lopen (bij Roco zit er ruimte tussen)
- handgrepen lopen op de neus foutief door (juist vanaf 302282/2384)
- groot luik op huifdak hoort uit twee delen te bestaan (juist op 2201)
- op het rechthoekje daarvoor zitten twee bobbels die er niet horen
- frontseinen zijn te dik/grof uitgevoerd
- dikke klonten onderaan het hekwerk kunnen veel dunner
- sluitseinen zitten te hoog geplaatst (vooral storend op geel-grijze loc's)

Dan per uitgaveronde:

Oude gele uitvoering zonder nummer; verkeerde kleuren; te licht. Veel te groot 3e frontsein.
Oude bruine uitvoering zonder nummer; gele strepen i.p.v. beige. Veel te groot 3e frontsein.

2246: correcte uitvoering, maar handgrepen op de neus lopen te ver door.
2252: correcte uitvoering, maar handgrepen op de neus lopen te ver door.
2343: correcte uitvoering; maar handgrepen op de neus lopen te ver door, NS logo te ver naar achter geplaatst.

302282; correcte uitvoering
2384; correcte uitvoering
NMBS 7600-varianten; allen juist uitgevoerd

2305: foutief zilverkleurig cabinedak, te dikke zwaailampen.
2275: te dikke zwaailampen.

2225; foutieve grijze chassisranden. Te verhelpen door onderstel te ruilen met 2246, 2343, 2209 of 2241
2201; correcte oer-uitvoering. Hierbij is ook het huifdak aangepast.

2299; heeft ten onrechte hoge derde frontseinen.
2209; correcte uitvoering

2241; correcte uitvoering
2328; te grote/uitgerekte nummers op cabinezijdes

Met wat aanpassingen en extra details zou Roco hun 2200 makkelijk op het niveau van hun 2400 kunnen brengen.


« Laatst bewerkt op: 29 December 2013, 09:49:50 door Tedo »
Grtz!
Tedo

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2013, 13:09:36 »
Bedankt, ik ga dat lijstje de volgende keer meenemen als ik weer op pad ga.

Ik heb via google naar plaatjes van de uitvoeringen gekeken, om te zien welke het beste bij mijn tijdperk past.
Hoe zit het bij Roco met de zwaailichten, ik zie op sommige foto's rode en op andere foto's blauwe zwaailichten.
Het gebruik van blauwe of rode zwaailichten in het echt kan ik in de boeken opzoeken (blauw past het beste in mijn tijdperk),
maar hoe zit het bij Roco. Op foto's van Roco modellen zonder zwaailicht zit er een gat, wat er op duidt dat het zwaailicht niet
is gemonteerd. Zit er een bepaalde kleur zwaailicht bij of beide kleuren bij die je zelf naar keuze kunt monteren?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2013, 13:28:37 »

Met wat aanpassingen en extra details zou Roco hun 2200 makkelijk op het niveau van hun 2400 kunnen brengen.

Ben ik niet helemaal me je eens. Het model van de 2200 is inmiddels al zo'n 35 jaar oud en op alle punten (optisch en technisch) volkomen achterhaald. Je mag rustig stellen dat de mallen hun geld, ondanks diverse (kleine) aanpassingen hun geld ruimschoots hebben opgebracht. De vraag is nu eigenlijk of men dat bij Modelleisenbahn GmbH ook vind en een nieuw model wil ontwikkelen wat op ter zelfde niveau staat als de 2400 (en dan rekening gaat houden met nieuwe ontwikkelingen zoals PLuX, sound, etc.).

Grtz,
Rob
Tbinnebarretije…

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2013, 13:44:39 »
De zwaailichten zijn of blauw of rood, afhankelijk van het locnummer. Ze zijn echter los te bestellen, ik heb al mijn locs direct na aanschaf van blauwe voorzien. Wat Tedo schrijft over de 2456 klopt grotendeels. Zoals op deze foto is te zien, gemaakt op 080783 op emplacement Botlek, heeft de gefotografeerde zijde alleen vooraan deuren met lange handgrepen gekregen. Ik heb nog geen foto van de andere zijde kunnen vinden.

Groet, Frank

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2013, 14:42:57 »
@Rob: zoveel geavanceerder is de 2400 ook weer niet t.o.v. de aloude 2200.
Met wat moderne techniek van binnen zijn zaken als jij aanhaalt te realiseren.
Voor de kap zou een aangepaste/nieuwe mal gemaakt kunnen worden. Frontseinen à la 2400. Wat meer detaillering en je bent al een heel eind.

@Spoorzeven: die deuren vooraan komen dus oorspronkelijk van een andere 2400. Er werd veel gewisseld; zo heeft de 2500 juist vrijwel alleen lange grepen.
Grtz!
Tedo

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #6 Gepost op: 12 April 2014, 10:44:58 »
2201; correcte oer-uitvoering. Hierbij is ook het huifdak aangepast.
2209; correcte uitvoering

Mede dankzij het overzicht in dit topic en twee buitenkansjes op een leuke aanbieding een Roco 2201 en 2209 weten te scoren.
Helemaal correct is de oer 2201 niet, het vlak achter de buffers is helemaal rood, dat kregen de locs pas later toen de dempers er al op zaten.
De oer-uitvoering had kleinere rode vlakken die niet helemaal naar onderen doorliepen.
Maar niet dat het mij stoort, hoor.
Ik ben er blij mee  (y)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #7 Gepost op: 12 April 2014, 12:06:53 »
De zwaailichten zijn of blauw of rood, afhankelijk van het locnummer.

Nee, afhankelijk van de inzetperiode.

Stephan.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #8 Gepost op: 12 April 2014, 12:42:50 »
Klopt.

Ergens in de jaren '80 kwam "men" er "plotseling" achter dat blauwe zwaailichten voorbehouden zijn aan de hulpdiensten.
Ergens logisch natuurlijk.

Dus toen zijn alle blauwe zwaailichten bij NS vervangen door oranje (meestal kwestie van een andere glasstolp erop.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #9 Gepost op: 12 April 2014, 12:46:50 »
Nee, afhankelijk van de inzetperiode.

Stephan.

Sorry, ben niet duidelijk geweest. Bedoelde het locnummer in model. Roco heeft zowel modellen met blauw zwaailicht als met rood zwaailicht uitgebracht.
Groet, Frank

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8945
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #10 Gepost op: 12 April 2014, 13:05:09 »
Ergens in de jaren '80 kwam "men" er "plotseling" achter dat blauwe zwaailichten voorbehouden zijn aan de hulpdiensten.

Vooral omdat ze ook door straten reden. Je zou je maar vergissen. ;D

Interessant verhaal. Hoop gehad aan het grote dikke boek van de bieb over deze serie locs.
Staat nog op mijn verlanglijstje.

Groeten Koen.

Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #11 Gepost op: 05 September 2014, 19:15:22 »
In recente Roco catalogi komen weer nieuwe geel/grijze 2200'en voor.
Iemand al enig idee welk nummer?

Ik meen een startset te hebben gezien met een gefotoshopt nummer '2200'. (En verder een een of ander Duitse spoorkraan met NS-logo's, maar goed.)
In het Extrablatt van deze herfst staat een nummerloze 2200 als losse loc.
Mag je dan zelf je nummer erop plakken?
Of weet Roco het ook nog niet welk nummer het wordt?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #12 Gepost op: 05 September 2014, 21:48:36 »
Volgens mij staat er 2233 bij (is echter slecht te lezen)
Groet, Frank

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #13 Gepost op: 21 November 2014, 13:55:05 »
Gisteren de startset met 2241 en kraanwagen in een winkel zien staan.
Betreft dit een nieuwe loc (wel op basis van de oude mal), of heeft Roco nog teveel 2241's na die dubbellocset over?

Van de winkelier begreep ik dat in januari ook een losse 2200 (dus niet in een startset) verkrijgbaar wordt.
Wordt dat een ander nummer, of weer een 2241?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #14 Gepost op: 22 November 2014, 14:23:01 »
Een startset met de 2241 heeft nooit bestaan (wel 2209 en 2299 in geel en 2256 in bruin), dus daar is kennelijk wat uitgewisseld. Een echt nieuwe mal is er ook nooit gekomen, wel zijn er diverse aanpassingen daaraan geweest over de jaren. De nog uit te komen losse loc gaat waarschijnlijk de 2233 worden.
Grtz!
Tedo