Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
Vandaag om 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
Vandaag om 22:04:03
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 21:44:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:28:29
Een leuke vrachtwagen door Hasenwald
Vandaag om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
  

Auteur Topic: Project Programmeerspoor-relais  (gelezen 4969 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Project Programmeerspoor-relais
« Reactie #15 Gepost op: 03 February 2014, 22:15:09 »
Maar dan ben je terug bij het relais ontwerp eigenlijk.

Als ik zo de IB handleiding lees moet het wel kunnen als in de instellingen prog. rail op automatisch staat. Als je dan nog sluiting hebt dan heb je denk ik de rode en de bruine draad van je programmeerspoor omgekeerd ten overstaan van de rest van je baan. Draai die dan maar eens om.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Project Programmeerspoor-relais
« Reactie #16 Gepost op: 04 February 2014, 12:02:20 »
Misschien een open deur, maar is je programmeerspoor niet per ongeluk andersom aangesloten (links en rechts verwisseld).
Toen bij mij de baan nog stond, reed ik ook zonder problemen het programmeerspoor op en af.

Ronald
Ronald Brandt

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re: Project Programmeerspoor-relais
« Reactie #17 Gepost op: 04 February 2014, 13:41:10 »
Ik zal dat vanavond eens checken.

Maar is dat bij "digitale"stroom (of nou ja, digitale besturing) dan nog relevant? ik dacht juist begrepen te hebben dat plus en min minder relevant waren, omdat het in principe een soort wisselspanning is?  ???
Gr,

Jan Willem

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Project Programmeerspoor-relais
« Reactie #18 Gepost op: 04 February 2014, 15:24:30 »
Jan Willem,

Ook bij digitale signalen blijft dit relevant, we spreken dan echter niet meer over + en - maar over de fase die gelijk moet zijn.
Als het signaal op het hoofdspoor op en zeker moment positief is, dan moet het signaal op het programmeer spoor op dat zelfde moment ook positief zijn (als hij tenminste niet in programmeer mode staat op dat moment).
Is dit echter negatief op dat zelfde moment, (dit gebeurd als de draden andersom aansluit) dan treed er een sluiting op, op het moment dat de onderbrekingen in de spoorstaven wordt bereden.
Het zelfde verschijnsel krijg je als je meerdere boosters op een baan gebruikt. Ook deze moeten allemaal op dezelfde manier (in fase noemen we dat) aangesloten worden om problemen bij de overgang van de ene naar de andere sectie te voorkomen.

Sterker nog, ook bij wisselstroom kun je dit probleem hebben, alleen uit zich dit een beetje anders.
Meestal zie dan dat de lok even versneld of vertraagt bij de overgang van de ene naar de andere sectie.

Voor decoders maakt het echter geen verschil. vooruit is vooruit, ongeacht hoe je de polariteit aansluit.


Willem.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2014, 15:31:15 door br194 »

phdirk

  • Online Online
  • Berichten: 1962
Re: Project Programmeerspoor-relais
« Reactie #19 Gepost op: 04 February 2014, 15:45:10 »
Beste Wummeke,

Ik heb al jaren één van mijn kopsporen als programmeerspoor in de baan liggen en dat werkt zonder problemen. Je moet er alleen voor zorgen dat als je gaat programmeren de loc niet zowel op het programmeerstuk, als de gewone rails stroom afneemt want dat vindt het TwinCenter (in mijn geval) niet zo leuk.
Het programmeerspoor werkt niet met een Edits booster ertussen. Dan krijg je wel kortsluiting als de trein het programmeerstuk oprijdt. Daarvoor heb ik een relaisschakeling gemaakt dat, zodra de booster wordt aangezet het programmeerspoor op gewone digitale spanning zet. Staat de booster uit en het TwinCenter rechtstreeks op de baan (ook met een relaisschakeling) dat werkt het programmeerspoor wel.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re: Project Programmeerspoor-relais
« Reactie #20 Gepost op: 09 February 2014, 17:08:24 »
Ik was er heilig van overtuigd dat ik alles goed aangesloten had, immers, als ik naar de verschillende aan de rail gesoldeerde draden keek, zat de bruine draad netjes overal aan de zelfde kant vast. Om het "probleem" op te lossen, heb ik een nieuw printje gemaakt, met twee relais, om het programmeerspoor te kunnen schakelen tussen normale aansturing en programmeer aansturing (want ik kreeg het niet werkend dacht ik), om het voorafgaande railstuk spanningsloos te kunnen maken en om een soort van sein te kunnen schakelen. Dus een dag zitten ploeteren op draadbruggen (wat een flut werk  >:( ).

Toen het eenmaal af was wilde ik de boel gaan testen. Met schaamrood op de kaken kwam ik er toen achter dat ik de bruine en rode draad van het normale traject verkeerd om in de intellibox had aangesloten... toen ik dat dus omgedraaid had, reed de loc zonder problemen van de ene naar de andere kant... *zucht*  ;)

Het nieuwe relais printje kan dus weer uit elkaar, want die werkte niet goed  >:( (ik vermoed kortsluiting of een defect relais, maar heb geen goede meetapparatuur.)
Gr,

Jan Willem

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Project Programmeerspoor-relais
« Reactie #21 Gepost op: 09 February 2014, 17:58:35 »
Dus toch die draadjes.
Alleen op een andere plek dan je verwacht had.
Maar ja het is opgelost gelukkig.

Ronald
Ronald Brandt

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Project Programmeerspoor-relais
« Reactie #22 Gepost op: 10 February 2014, 12:41:39 »
Jan Willem,

 (y)
Mooi zo...

Willem.