Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
  

Auteur Topic: Koploper of Itrain ?  (gelezen 15006 keer)

Bladerer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #30 Gepost op: 14 januari 2014, 23:12:56 »
Welk soort detectie is dat dan opa-bullcat?

Gr Arthur

opa-bullcat

  • De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #31 Gepost op: 14 januari 2014, 23:29:27 »
Op het LGB forum waren ze met RFID bezig en readers in loks weet alleen niet of je 3x3x1cm in een lok van H0 kwijt kan als reader, maar misschien wel in een volgwagon dan?

Van mij mogen ze opschieten daarmee scheeld draadjes trekken als je zo'n ship neer kan leggen op punten en uit kan lezen als de lok eroverheen rijd.
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #32 Gepost op: 14 januari 2014, 23:36:52 »
Denk niet dat met RFID het aantal draadjes minder wordt, in tegendeel zelfs, je moet data versturen. Enige meerwaarde zou zijn dat je spookmeldingen kan voorkomen als de trein bv een wissel mist. Prijs ligt iig veeeeeeele malen hoger dan gewoon stroomdetectie.

Naast RFID zijn er nog wel andere mogelijkheden in omloop. Barcode, RailCom, IR en barcode zijn ook mogelijkheden. Maar vangen allemaal niet het probleem op van volledige detectie. Als een wagon los op de baan komt te staan zie je hiet niets van. Zelfde geld als je ongedetecteerde stukken hebt. Maar zo kan iedereen kiezen wat hij wil en wat bevalt. Is idd vooral proberen.

Maar dat is wat ik dan denk he  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #33 Gepost op: 15 januari 2014, 09:44:43 »
In Koploper zal echt geen oplossing komen om data van rfid te verwerken, om de simpele reden dat het die info niet nodig heeft.
Koploper hoeft in principe alleen een signaal van de centrale te krijgen als een trein een blok binnenrijdt, de rest kan het programma berekenen.
Hoe dat signaal gegenereerd wordt, is voor koploper niet van belang. Massa- en stroomdetectie zijn gebruikelijk, maar andere mogelijkheden kunnen ook. Als bij zo'n andere mogelijkheid meer informatie wordt meegestuurd, doet koploper er niets mee. Ik kan me niet voorstellen dat dat nog gaat veranderen.

Verder is het een terugkerende discussie. Hoe je iets vindt smoelen is een kwestie van smaak en voor mij sowieso van ondergeschikt belang. Ik hoef het scherm alleen te zien als er op de baan iets gebeurt wat ik niet verwacht. En dan vind ik koploper beter scoren, maar dat is dus persoonlijk.
Ook hoe gebruiksgemak wordt ervaren is voor iedereen verschillend. Al denk ik dat de complexiteit van koploper zwaar overdreven wordt.
Zeker als je zoveel mogelijk van de default-instellingen gebruik maakt, hoef je je echt niet enorm in dat programma te verdiepen om het geheel rijdend te krijgen.
Voor simpel wat treinen beveiligd rond te laten rijden zijn beide programma's een beetje lood om oud ijzer. Allebei voor- en nadelen.

Wanneer je meer wilt, kan koploper heel ingewikkeld worden, maar dan zit je al snel op een niveau dat itrain al niet meer kan wat je zou willen.
Itrain (ook v3.0) is toch nog steeds een vrij basaal programma. Ik geloof nooit dat het gat met koploper in 1 tot 2 jaar is gedicht.

Huub

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #34 Gepost op: 15 januari 2014, 09:51:36 »
Sorry misschien was ik niet helemaal duidelijk.
Je hoeft niet elke wagon te voorzien van detectie als je dat niet wilt.

Als je wagon wel gedecteerd wordt dan blijft het blok bezet ook als de locomotief een wagon verliest zeker in een tunnel op op een moeilijk bereikbare plaats kan dit handig zijn.

Maar je bent het dus niet verplicht.

Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #35 Gepost op: 15 januari 2014, 13:27:32 »
De rompslomp om elke wagen van detectie te voorzien is toch nergens voor nodig?

heb het ook niet, en hoe vaak gebeurd het nu dat er daadwerkelijk een wagen achtergelaten wordt?
In al die jaren dat het al rijd is het denk ik op 2 handen prima te tellen.

Als het al vaak gebeurd misschien eerder daar eens naar kijken waarom dat gebeurd in plaats van detectie maken om het op te vangen? Als dat nu eenvoudig te doen was kon je dat als nog makkelijk doen, maar elke wagen van weerstandje voorzien, en dan moet je ook de wielen nog schoonhouden omdat anders de detectie alsnog mis kan gaan.

Wat programma betreft. Denk dat ik het wel eens ben met Karst zijn reactie eerder. Al begin ik nog maar net naar de uitgebreidere mogelijkheden van koploper te kijken. Met de basis info kun je al een mooi en betrouwbaar treinverloop krijgen.

Groet,
Roelco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #36 Gepost op: 15 januari 2014, 13:31:48 »
Er kunnen ook andere redenen zijn. Door volledige detectie kan een trein meerdere blokken bezet houden. Is het niet meer nodig dat de langste trein in het kortste blok past.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #37 Gepost op: 15 januari 2014, 13:51:29 »
En juist dat kun je in koploper ook zonder volledige detectie prima voor elkaar krijgen.
Voordeel van volledige detectie is wel dat je wisselstraten over het algemeen wat sneller kunt vrijgeven.
Maar zelfs daar is inmiddels ook een andere optie voor beschikbaar.
Misschien ga ik ooit nog eens weerstandjes aanbrengen op alle assen, de baan is al geschikt voor volledige detectie.
Maar tot nu toe vind ik het nog te veel werk ten opzichte van wat het me gaat opleveren.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #38 Gepost op: 15 januari 2014, 13:59:37 »
Precies Hubertus, dat was 1 van de redenen: 'Vrijgave wisselstraat bij volledig gedetecteerde trein'

De nieuwe optie, die gebaseerd is op de treinlengte is daarvoor 'in de plaats' gekomen. Enige voorwaarde is dan nog, dat je locs goed geijkt moeten zijn.

Met de nieuwe optie heb ik nog nooit problemen gehad, met 'volledige detectie' wel eens sporadisch, als een geleidende as een 'wackel' had. ;)


Overigens is het NU dus voldoende om de laatste as van de trein geleidend te maken, dan heb je ook de check op verloren wagens ;) En... als je de trein achteruit op een spoor wilt wegzetten, is het ook handig. Je raad het al, de DDPB zit vol met deze 'truuks' ;)

Grtzz,

Karst

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #39 Gepost op: 15 januari 2014, 15:56:53 »
En juist dat kun je in koploper ook zonder volledige detectie prima voor elkaar krijgen.

Maar niet met dezelfde flexibiliteit. Bij volledige detectie hoeft Koploper niet veel te weten over een trein om het toch goed te laten gaan. Als ik zin heb om een goederentrein een meter langer te maken, hoef ik dat niet te melden.
Ik geloof dat deze discussie al tien jaar geleden uitgebreid is gevoerd met als conclusie dat het maar net was waar je zin in had.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #40 Gepost op: 15 januari 2014, 16:30:24 »
Die flexibiliteit verschilt nauwelijks. Met automatische lengtemeting hoef je die meter langer ook niet zelf aan te passen.
En de kennis van de treinlengte is ook voor andere doeleinden heel nuttig, waar je dan weer meer mogelijkheden creëert.
De meeste voordelen die volledige detectie had, kunnen inmiddels ook op een andere manier bereikt worden.

Huub
 

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #41 Gepost op: 17 januari 2014, 12:11:14 »
Weet iemand of je alle loks en hun decoder settings op een geautomatiseerde wijze kan inladen in itrain ? Ik heb ergens gelezen dat dit met een ESU centrale wel zou kunnen ?
Een goede vraag. iTrain kan de decoderinstellingen niet uitlezen. Daar is andere apparatuur voor nodig. Kan die andere apparatuur die instellingen ergens opslaan? Als je het format van dat opgeslagen bestand kent, dan moet je nog iets bedenken die dat weer kan omzetten in het iTrain-format zoals dat voor #.tcd-bestanden geldt. Daarna moet je dat (vooralsnog) handmatig naar het #.tcd-bestand overbrengen.
Dat geldt ook voor de rijsnelheid die bij elke decoderstap behoort. Als dat met behulp van een ander programma is ingemeten en ergens is opgeslagen, dan moeten ook daar omzettingen plaatsvinden.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
  • Periode III - heden
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #42 Gepost op: 17 januari 2014, 12:34:28 »
Hoi,

Koploper kan uit de Ecos het adressenbestand uitlezen. (synchroniseren)
Zo neemt koploper dus de locs over die in de Ecos zitten.
Verder is het voor Koploper totaal niet interessant hoe de decoder verder ingeregeld is.

Ik weet niet of Itrain dat ook kan.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #43 Gepost op: 17 januari 2014, 12:40:54 »
Ja dat kan iTrain ook.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #44 Gepost op: 17 januari 2014, 13:19:50 »
Ik stuur mijn (buiten)LGB baan al weer heel wat jaartjes met koploper aan.
Echter afgelopen zomer en najaar heb ik iTrain als aansturingprogramma gebruikt zonder iets aan de baan of aan de (decoder)instellingen van de loks te wijzigingen.
De laatste rijdagen afgelopen najaar heb ik gebruik gemaakt van versie 3.0.0 bèta van iTrain.
Op variabel rijden en enkele kleine instellingen na, kon ik het zelfde als met Koploper.
Ik heb begrepen dat je met de nu verschenen versie van 3.0 ook variabel kan rijden.
Mijn conclusie is dat de gemiddelde gebruiker geen verschil zal merken tussen beide programma's, met dit verschil dat Koploper alleen onder Windows draait en iTrain onder veel meer platforms waaronder MAC en Linux.
Nu rij ik buiten wel weer met Koploper omdat mijn binnen HO-baan daar ook op draait en het makkelijker is om binnen en buiten met een en het zelfde programma te werken.
Hoewel ik nu voor een LGB-vriend aan het kijken ben naar Stellwerk (min of meer een voortzetting en uitbouw van het oude MZS van LGB) voor de buiten LGB-baan.
Ton