Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:59:04
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Koploper of Itrain ?  (gelezen 14989 keer)

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Koploper of Itrain ?
« Gepost op: 26 december 2013, 20:33:07 »
Om mijn digitale baan binnenkort via PC te besturen, zoek ik het beste programma. Na het doorlezen van vele topics op dit forum twijfel ik tussen Koploper en itrain. Ik weet dat koploper gratis is, maar dat de maker ermee gestopt is. Maar ik heb ook gelezen dat itrain genoeg heeft aan 1 terugmelder per sectie, omdat je via itrain kan bepalen waar in de sectie je loc moet stoppen, terwijl je voor koploper toch steeds 2 of 3 bezetmelders nodig hebt.
Als ik een en ander uitreken voor mijn baan, dan bespaar ik meer op bezetmelders dan dat itrain zou kosten (120 euro).

Vandaar een kleine oproep naar jullie : zijn er nog andere verschillen tussen Koploper en itrain ? Wat als beiden evenveel zouden kosten, is dan Koploper nog steeds favoriet ?

mvg
Rudy
« Laatst bewerkt op: 26 december 2013, 22:38:14 door Bert van Gelder. Reden: Titel met hoofdletter »
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Koploper of itrain ?
« Reactie #1 Gepost op: 26 december 2013, 20:41:32 »
Je geeft in je eerste regel al je antwoord.
Support bij een software pakket is altijd een sleutel argument. Geen support op een verouderd pakket is fnuikend voor het gebruik ervan.
Er zijn og vel meer software pakketten in omloop voor besturing van je baan. Errst altijd goed definieren wat je als eind resultaat wil en dan het juiste pakket erbij zoeken. En geloof die 120 tot 300euro is nooit weggegooid geld. De vreugde van iets gratis hebben loopt meestal uit op verdriet.
Succes met je keuze!

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Koploper of itrain ?
« Reactie #2 Gepost op: 26 december 2013, 20:43:27 »
Hallo Rudy,

Wat als beiden evenveel zouden kosten, is dan Koploper nog steeds favoriet ?

Wat als bestaat niet.... Mijn tip: Probeer ze allebeide uit. Je kan Koploper gewoon downloaden en daar mee beginnen. Met Itrain kan je ook downloaden en een tijdelijke registratie aanvragen. Dan kan je met beide programma's aan het stoeien.

Ik weet dat koploper gratis is, maar dat de maker ermee gestopt is.

Sinds de aankondiging dat er geen ondersteuning is zijn er nog steeds veel updates geweest.  Met commercieel pakket heb je ook geen zekerheid. Als die programmeur stopt heb je ook geen ondersteuning meer.

Maar ik heb ook gelezen dat itrain genoeg heeft aan 1 terugmelder per sectie, omdat je via itrain kan bepalen waar in de sectie je loc moet stoppen, terwijl je voor koploper toch steeds 2 of 3 bezetmelders nodig hebt.

Goed Koploper kan ook met 1 bezetmelder per blok werken. Het is niet aan te bevelen maar goed het kan. Met meerdere bezetmelders zal ook itrain beter reageren op wat er op de baan gebruikt.

Als ik een en ander uitreken voor mijn baan, dan bespaar ik meer op bezetmelders dan dat itrain zou kosten (120 euro).

tja dat is een keuze die je zelf moet maken. Die kunnen wij niet voor je maken. Blijft het advies over van zelf uitproberen. Kost je hoogstens wat meer tijd en energie om het een en ander uit te zoeken.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gamau

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
    • Harzerode 1992
Re: Koploper of itrain ?
« Reactie #3 Gepost op: 26 december 2013, 20:50:55 »
Rocrail is ook een gratis alternatief en vind ik persoonlijk er iets mooier uit zien dan Koploper. Probleem is steeds bij elk pakket dat je eerst tijd moet nemen om de werking ervan te begrijpen. Ook al heeft Koploper geen ondersteuning meer, het pakket werkt nog steeds.
Ik werk zelf met 3 bezetmelders per blok. Het is even een investering, maar de terugmelddecoders kun je in een eventuele nieuwe modelbaan opnieuw gebruiken.
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Koploper of itrain ?
« Reactie #4 Gepost op: 26 december 2013, 21:10:56 »
Denk dat je oo moet kijken naar gebruikers gemak. Bij het programeren is i-train duidelijk in het voordeel van koploper....

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Koploper of itrain ?
« Reactie #5 Gepost op: 26 december 2013, 21:55:37 »
Het is altijd moeilijk om in een dergelijk geval een goed onafhankelijk advies te geven. Ik heb veel met 3 programma's gestoeid en op mijn testbaan werkende gekregen.

Als ik vanaf scratch nu moest beginnen koos ik direct voor iTrain, omdat het er mooier uitziet en omdat het veel sneller te begrijpen is.

Ik zou echter altijd kiezen voor 3 bezetmelders per blok, als je 2-richtingen oprijdt en 2 voor echt eenrichtingsverkeer. Dit geeft de meest betrouwbare controle over de baan.

Succes met de keuze.
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #6 Gepost op: 26 december 2013, 22:42:16 »
Zelf gebruik ik TrainController Bronze van Freiwald. Kost €109,-- kan heel veel, zeer duidelijke handleiding, zeer gemakkelijk in gebruik en is heel professioneel. Misschien het overwegen waard.

Sent from my Nokia Lumia 920 using Tapatalk.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2013, 22:46:44 door Harrie Denessen »
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #7 Gepost op: 26 december 2013, 22:58:32 »
Om mijn digitale baan binnenkort via PC te besturen, zoek ik het beste programma. Na het doorlezen van vele topics op dit forum twijfel ik tussen Koploper en itrain. Ik weet dat koploper gratis is, maar dat de maker ermee gestopt is.

Er komen zoveel updates door dat de maker kennelijk vooral de druk heeft weggehaald. De productie is er vooralsnog niet minder om. De directe ondersteuning loopt al sinds jaar en dag via het Koploperforum. Het is nog altijd één van de topprogramma's.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Koploper of itrain ?
« Reactie #8 Gepost op: 26 december 2013, 23:42:57 »
Ik zou echter altijd kiezen voor 3 bezetmelders per blok, als je 2-richtingen oprijdt en 2 voor echt eenrichtingsverkeer. Dit geeft de meest betrouwbare controle over de baan.
Juist de betrouwbaarheid van de controle over de baan wordt bij iTrain o.a. gevonden in de mogelijkheid om de wissels van een trein-bezetmelding te voorzien. Dat geldt ook voor het terugmelden van de bereikte eindstanden van de wisselstanden zoals o.a. bij Fulgurex- en Lemaco-wisselmotoren (met afzonderlijke eindcontacten). Daarbij wordt tevens gelet op het verbreken van het tegenovergestelde eindcontact! Dit betekent dat als de wisselmotor halverwege het omleggen van het wissel de geest geeft er geen trein wordt toegelaten.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #9 Gepost op: 27 december 2013, 13:46:46 »
Er komen zoveel updates door dat de maker kennelijk vooral de druk heeft weggehaald. De productie is er vooralsnog niet minder om.

Inderdaad, de nieuwe updates blijven komen. Ook kleine en grotere foutjes van jaren worden netjes opgelost!

Juist de betrouwbaarheid van de controle over de baan wordt bij iTrain o.a. gevonden in de mogelijkheid om de wissels van een trein-bezetmelding te voorzien.

In koploper is dat al jaren mogelijk. Door de wisselstraten op de juiste plaatsen te voorzien van extra bezetmeldpunten (ja, het kost je dus extra meldpunten op de printen) kan je met meerdere treinen door de wisselstraten rijden. Daarnaast zal de treinopvolging vlotter zijn.

Blijft:
Mijn tip: Probeer ze allebeide uit. Je kan Koploper gewoon downloaden en daar mee beginnen. Met Itrain kan je ook downloaden en een tijdelijke registratie aanvragen. Dan kan je met beide programma's aan het stoeien.

RocRail is trouwens ook een optie, zoals eerder genoemd. Je kan ze gewoon lekker uitproberen en daarna bedenken of je een pakket wil blijven gebruiken en eventueel wil aanschaffen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #10 Gepost op: 27 december 2013, 15:00:06 »
Op dit moment kan Koploper meer als het op automatisch rijden en het programmeren van bijv. omlopen van een loc aankomt. iTrain zet daar meer gebruiksgemak tegenover. Op termijn (een tot twee jaar) zal iTrain dezelfde mogelijkheden bieden als Koploper als ik zo de plannen van Xander beluister.

RocRail kan een alternatief zijn. Op een Mac heb ik het in elk geval nooit goed aan de praat gekregen. En als het me binnen een uur niet lukt om überhaupt een 'Stop' commando te kunnen geven, dan houdt het voor mij op. RocRail is met afstand de minst gebruiksvriendelijke van het stel, maar als je het aan de praat krijgt kan het wel veel.

Rairoad&Co (Traincontroller) is best een aardig programma. Kan veel en toch redelijk overzichtelijk. De gouden versie vind ik wel stevig aan de prijs. Op een groot scherm wordt de interface wel wat pielerig klein.

Qua bezetmelders: zoals Bert al aangeeft, kun je het beste 2 tot 3 melders per blok gebruiken. Je kunt je treinen dan toch preciezer sturen en zo duur zijn die melders nou ook weer niet.

Zelf heb ik in het verleden Railroad&Co gebruikt. Op het moment gebruik ik Koploper voor zowel een H0 (3-rail) baan en een 0 baan. iTrain gebruik ik af en toe om de ontwikkeling bij te houden. Werkt ook prima, maar sommige ingewikkelde dingen kunnen nog niet (zoals het automatisch omlopen in een kopstation). Als je geen moeilijke dingen wilt, zou ik voor iTrain kiezen. Is gewoon in het Nederlands en zijn geld meer dan waard.

Succes!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #11 Gepost op: 27 december 2013, 17:11:01 »
Hoi Huib,

Wat betreft RocRail op de Mac heb je gelijk. Het is wat lastig aan de gang te krijgen, als je geen computer-expert bent. Het is mij wel gelukt, evenals op Linux. Dit geldt in mindere mate ook wel een beetje voor iTrain, om over KopLoper maar te zwijgen, want dat draait alleen op Windows.

Ik houdt het met de huidige stand van zaken toch op iTrain op alle drie de platforms.

Groet,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2014, 17:36:22 »
Ik heb intussen itrain eens gedownload en ben wat aan het testen gegaan.
Ik werk met een Z21 en heb gewoon via ee nUTP kabel de PC verbonden met de wifi router die bij de Z21 geleverd is.
Ik moet zeggen : meteen verbinding, alles werkte meteen, ik kan nu gewoon treinen besturen via de PC.
Blokken etc moet ik nog maken, maar dit is alvast een goede start.

Weet iemand of je alle loks en hun decoder settings op een geautomatiseerde wijze kan inladen in itrain ? Ik heb ergens gelezen dat dit met een ESU centrale wel zou kunnen ?

MVG
Rudy
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2014, 18:01:40 »
Op dit moment kan Koploper meer als het op automatisch rijden en het programmeren van bijv. omlopen van een loc aankomt. iTrain zet daar meer gebruiksgemak tegenover. Op termijn (een tot twee jaar) zal iTrain dezelfde mogelijkheden bieden als Koploper als ik zo de plannen van Xander beluister.


Volgens mij staat en valt de verdere ontwikkeling van iTrain met het inbouwen van 'leren remmen' en daarover hoor ik niks. Met die functie ontstaat pas de nauwkeurigheid om bepaalde procedures te doorlopen, maar het scheelt ook gewoon in rijkwaliteit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Koploper of Itrain ?
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2014, 19:26:55 »
Wat dat betreft vind ik Itrain juist niet interessant: in mijn ogen bied het in mijn ogen geen meerwaarde boven bijvoorbeeld Koploper, ware het dan dat de weergave mooier is en het simpeler lijkt.
Zelf ben ik dan ook erg benieuwd naar RocRail, ik zou dit dan ook zeker als eerste proberen mocht Koploper om wat voor reden dan ook niet meer lukt. En dan ben ik eigenlijk vooral benieuwd naar de besturing in compinatie met de Raspberry Pi: gewoon een minicomputertje onder Linux wat als treinbaan-servertje werkt. In mijn ogen heb je dan alles, van automatisch rijden tot besturing met een tablet en het leren remmen.

Groet,

Richard