Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
booster vraag door reinderlf
Vandaag om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46

Auteur Topic: Prijs/kwaliteit verschillende merken  (gelezen 12990 keer)

Lazer1

• Offline Offline
    • Fleischmann profi digitaal
Prijs/kwaliteit verschillende merken
« Gepost op: 26 December 2013, 20:25:23 »
Na enkele jaren ben ik terug begonnen aan de treinhobby. Nu lijkt het mij dat er wel een en ander veranderd is, niet enkel op 'digitaal' vlak, maar het lijkt mij dat er ook een heleboel merken zijn bijgekomen. Ik spreek dan vooral over het rollend materieel.
In 'mijn tijd' had je Marklin, Fleischmann, Roco en Lima, waarvan de laatste echt 'minderwaardig' materiaal was. Slecht gedetailleerd, slecht rijden, etc. ik heb indertijd vooral Fleischmann gekocht, daar ik steeds gelijkstroom gereden heb.

Nu zie ik veel verschillende merken en ook heel veel verschillende prijzen voor dezelfde locomotief en wagons. ik vraag me dan ook af of er nog steeds een groot verschil is in kwaliteit tussen bijvoorbeeld Piko, Roco, Fleischmann, etc ?
Voor mij zijn de rij eigenschappen en het niveau van detail belangrijk. Maar dezelfde loc driemaal goedkoper vinden bij een ander merk is geen zeldzaamheid, vandaar mijn vraag.

Wat zijn jullie bevindingen hierover ? Is de prijs nog steeds recht evenredig met het verschil in kwaliteit ? Of kan ik gerust (digitale) locs van Piko en andere goedkopere merken aanschaffen ?

mvg
Rudy
« Laatst bewerkt op: 26 December 2013, 22:41:20 door Bert van Gelder. Reden: Titel met hoofdletters »
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: prijs/kwaliteit verschillende merken
« Reactie #1 Gepost op: 26 December 2013, 20:49:21 »
Ja, je kan rustig alle merken loks van andere merken aanschaffen en op je baan laten rijden.

De ene persoon vindt het model wel mooi en van niveau. Iemand anders vind het krom, niet mooi gespoten  en zou het nooit aanschaffen. Je moet gewoon zelf gaan kijken of je het model mooi vindt. Laten proefrijden of het mooi rijdt. Bij twijfel: Niet aanschaffen.  Kijk goed hier op het forum of internet of er iets over een bepaald model op het internet staat. Doe dus iets van onderzoek voordat je het aanschaft. Dan kom je niet voor verrassingen te staan.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Noordpool

• Offline Offline
    • https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Re: prijs/kwaliteit verschillende merken
« Reactie #2 Gepost op: 26 December 2013, 20:49:55 »
Zoals je zelf al aangeeft is er een hoop verandert in modelspoorwereld. De laatste jaren zijn de wat grotere merken onder één paraplu gekomen. Zoals zijn nu Roco en Fleischmann onderdeel van Modeleisenbahn. De merken Lima, Jouef, Electrotren, Hornby, Arnold vallen onder de Bachmann Groep. Märklin is eigendom van een Duitse speelgoed fabrikant. Zelfstandige bedrijven zijn nog Piko, Gützold. Daarnaast zijn er nog vele kleine fabrikanten.
Veel wordt in Oost-Europa of China geproduceerd. En dat maakt het mogelijker treinen relatief goedkoper aan te bieden dan enkele decenia terug.

Van echte slechte kwaliteit kan je niet meer spreken. In principe kan je stellen dat de rijeigenschappen over het algemeen van elk merk goed zijn. De details kunnen wat verschillen. Maar dat zie je ook terug in de prijs en kwaliteitverhouding.
Zelf ben ik zeer te spreken over de prijs en kwaliteit verhouding van de wat goedkopere merken. De rijeigenschappen zijn uitstekend en voor mij gaat er toch even een kwast/verfspuit overheen om het te verouderen.
Wat mindere ervaring heb ik met het kopen van tweede hands materieel, met uitzondering van rijtuigen en goederenwagens. Maar met de loks/treinstellen was altijd wel wat. Daar ben ik dan ook maar van af gestapt.

Ga eens kijken op de grotere modelspoorbeurzen als Houten e.d. daar zie je wat verschillen en kan je het zelf allemaal nog eens beoordelen.

Ik hoop je hiermee een beetje opweg geholpen te hebben.
Lid: OMC Hilversum.
Gebouwde banen: KBS 562, Ergernisse I & II, Numéro 4, Less is More en in aanbouw Baan 6 (Nog Naamloos).

Hemmo

• Offline Offline
Re: Prijs/kwaliteit verschillende merken
« Reactie #3 Gepost op: 26 December 2013, 23:07:37 »
- eerst bij jezelf afvragen wat je wilt
- welke eisen stel je daarbij
- wat is het budget
- hoe perfectionistisch ben je op schaal van 1 tot 10
- moet het product per se tiptop zijn of wil je nog aan sleutelen
- deze website afstruinen om na te gaan welke reputatie de fabrikanten hebben
- maar.......de belangrijkste is: serviceverlening

Ook is het belangrijk om effe vooruit te kijken; uitbreiding, aanpassing, combinatiemogelijkheden, etc......

Inderdaad, er is een hoop veranderd in de modelbouwwereld, maar laat je niet inpakken!
Gewoon rustig hier en daar kijken.
Ga naar de beurzen, maak contact met de fabrikanten, kijk goed nar de showmodellen.

Als je alle bovenstaande hebt gelezen, bekeken en geproefd, maak je dan je eigen mening.
Nog effe goed erover nadenken en dan pas tot actie overgaan.
Ben een ongelooflijk leek, maar weet alles te overleven door keihard te bluffen

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 December 2013, 23:07:49 »
De merken Lima, Jouef, Electrotren, Hornby, Arnold vallen onder de Bachmann Groep.

Das nieuw voor mij. Dacht dat het simpelweg Hornby was.  Je vergeet Rivarossi nog trouwens.

Maar maakt voor de rest van je verhaal niet zoveel uit.

Aan Rudy. Zoek hier op het forum eens naar de materieeltesten van bijvoorbeeld de Roco BR 189 en de Piko BR 189. Vergelijk en kijk zelf wat je mooi/goed vindt. Ook de site van Chris (Groterdamproject) kan je helpen. Hij heeft veel producttesten op zijn site staan.

« Laatst bewerkt op: 26 December 2013, 23:12:14 door J J H S »
Jeroen

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 December 2013, 23:28:05 »
Lima, Jouef, Electrotren, Rivarossi en Arnold vormen samen Hornby International. Hornby zetelt in Margate (UK) en voert verder ook o.a. Hornby, Scalextric, Humbrol, Airfix en Corgi.
Bachmann, Liliput, Woodland Scenics en nog een paar andere merken vallen onder Kader, een Chinees bedrijf.

Leen.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #6 Gepost op: 26 December 2013, 23:29:49 »
Rivarossi (Lima) is tegenwoordig amper goedkoper dan Roco, maar de kwaliteit ligt nog steeds zoals begin jaren 90.
Als ik de prijs van een Plan V 1:87(Roco) naast een mat 46 1:87(Rivarossi) zet en de kwaliteit met elkaar vergelijk...

Maar goedkopere merken zoals Piko kunnen tegenwoordig heel mooi spul voor een bijzondere prijs verkopen zie de Hondekop in de schaal N en HO bijvoorbeeld, wat je ervoor krijgt. Soms heb ik het idee dat Fleischmann en Marklin de prijzen zo hoog maken dat ze het alleen voor de rijkere modelspoorder bedoeld zijn, zie strandbalsprinter ver boven de 300,- en de kwaliteit is nog steeds hetzelfde als de sprinter uit 1981... :-X
De Hondekop heeft wat (bekende) foutjes zoals een naad maar de prijs is vaak ook de helft lager dan bij een concurrent met hetzelfde formaat treinstel.

Tegenwoordig kijken we meer naar afwerking en de schaal, is het model 1:100 dan wordt het tegenwoordig *prut* genoemd en volledig afgekraakt, alles moet 1:87 zijn en op de millimeter na. Matige rijeigenschappen zoals Lima had zien we bij 2 rail niet meer tegenwoordig midden motoren met cardan as, nu stapt Marklin ook langzaam over, hoewel ze nog steeds antieke jaren 60 motoren in modellen stoppen (1200 bijv)
« Laatst bewerkt op: 26 December 2013, 23:41:01 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 December 2013, 09:43:09 »
Bij Piko is de 'hobby' reeks voor een deel oude DDR mallen waar ze NEM koppelingen onder hebben gezet. Die tank wagons zijn exact dezelfde vorm als in de jaren negentig.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

E.r.i.k.

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 December 2013, 10:06:14 »

Bij Piko is de 'hobby' reeks voor een deel oude DDR mallen waar ze NEM koppelingen onder hebben gezet. Die tank wagons zijn exact dezelfde vorm als in de jaren negentig.

Bij Piko is het inderdaad een beetje opletten: de Hondekop is prachtig (voor z'n prijs) als nieuwe ontwikkeling, maar bijvoorbeeld de bietenwagons (type E) vielen mij vies tegen.  Ik heb die E-tjes via marktplaats gekocht voor een vriendelijke prijs, maar de winkelprijs is vrijwel gelijk aan de Roco's en dat is niet terecht.

Groeten,
Erik

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 December 2013, 10:16:02 »
Ja, maar dat is toch uitzondering geworden. Piko maakt vooral spullen met een prima prijs-kwaliteitverhouding. Alleen kan het zijn dat de kwaliteit net lager is dan je wilt. Het blijft vaak wat grover dan bijvoorbeeld Roco. Ik heb liever één Roco BR189 dan drie stuks van Piko. En die Hondekop ziet er niet uit vind ik. Maar er zit ontwikkeling in. De recent ontwikkelde producten vind ik erg goed.
Kortom, het is persoonlijk en je moet tegenwoordig bij ieder merk kijken wat het precies wordt. Vooruit bestellen doe ik alleen nig bij hoge uitzondering.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Daafs128

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 December 2013, 10:29:32 »
Alle merken zijn goed want het ene merk maakt een 1200 beter dan de andere

Groetjes David

Hollandspoor

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 December 2013, 10:34:42 »
In alle bovenstaande berichten spreekt men uiteraard over nieuw, in de winkel, aan te schaffen materieel. Voordeel is dat beroep kan doen op garantie en service. Bij de ene winkel soms wat meer als bij de andere winkel. Het kan ook nog wel eens verschillen per merk. Vervangende onderdelen zij bij het ene merk ook makkelijker te verkrijgen als bij een ander merk.

Maar ook zie je in de tweede hands markt dat de vraagprijzen wel erg aan het doorschieten zijn en vraagt men voor een regelmatig aangeboden model vaak een prijs die de oorspronkelijke nieuwprijs  heel erg dicht benaderen.
Veel materieel is al jaren oud en heeft als je geluk hebt enige lichte speelschade, maar vaak is de schade vele malen groter en is van alles afgebroken en of onderdelen ontbreken en dat heb ik het nog niet eens over de rijeigenschapen en elektronica. Ik heb nauwelijks budget voor mijn hobby en heb dus simpelweg niet veel te besteden en moet dus erg op de centjes letten en kijk dus erg veel op veilingsites maar als ik sommige aanbiedingen zie dan denk ik vaak " Als je dit bedrag wilt ontvangen voor je aangeboden materiaal en in die staat, houd het dan maar lekker zelf "
Ook hier speelt Prijs/kwaliteit dus een rol. Steeds vaker kom je op veilingsites dezelfde  "particuliere " tegen die hun broodwinning halen uit de verkoop van 2e hands matrerieel" . En daar geldt maar 1 ding en dat is de verkoop(hoofd)prijs
Dit verhaal heeft misschien een iets andere als de insteek die bedoeld is door starter van dit topic, maar ik voelde de behoefte om het toch ook maar even op te merken.

Ik kan best leven met iets minder materiaal dat kun he vaak door te pimpen ook behoorlijk verbeteren. Is dan trouwens een extraatje van de hobby.

Soms spoor ik, soms niet

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #12 Gepost op: 27 December 2013, 12:02:22 »
Ik heb juist hele positieve ervaringen met 2de hands kopen (zowel hier als via MP). Veel artikelen die pas 1 a 2 jaar oud zijn (zowel locs, wagons als rijtuigen) tegen 50 - 70% van de nieuwprijs gekocht. En alles ziet er als nieuw uit.

Wel is het zo dat je soms wat meer geduld moet hebben voor je het artikel tegenkomt dat je wil hebben. En als die dan te duur is gewoon laten lopen en verder wachten..

Groet,
Chris

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 December 2013, 13:32:38 »
Het grootste gedeelte van mijn collectie heb
ik ook op die manier opgebouwd :)

Pas sinds de laatste jaren koop ik wel eens nieuwe modellen,
en dat zijn dan meestal Piko-modellen (y)

Mvg,

Tis

Jopie

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 27 December 2013, 14:35:41 »
En de hele modeltrein wereld is in Europa fors aan het inkrimpen en vergrijzen. De omzetten van nu zijn tientallen procenten minder dan 10 jaar geleden. Ook het aantal modeltreinwinkels is gehalveerd en zal nog verder afnemen.
Dit zijn allemaal harde feiten.