Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
Vandaag om 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
Vandaag om 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46

Auteur Topic: Prijs/kwaliteit verschillende merken  (gelezen 12991 keer)

WWestley

• Offline Offline
Re: Prijs/kwaliteit verschillende merken
« Reactie #15 Gepost op: 27 December 2013, 15:09:02 »
Ik heb zelf een mengsel van PIKO en ROCO. Ben het met vele andere eens dat rij eigenschappen vrijwel allemaal het zelfde zijn. Bij PIKO is het een "nadeel" dat de Hobby locs geen wisselende lichten werking hebben. Je bent op een iets beter detail en dan die lichten aangewezen op de EXPERT uitvoering.

Over mijn Roco locs ben ik meer dan tevreden en dat is dan ook puur persoonlijk. Er zijn zat andere merken die al genoemd zijn en sommige zijn heel mooi maar ontzettend in de prijzen het is maar wat je wilt en wat voor budget heb je voor de hobby. 

Ben na 42jr weer begonnen met een PIKO een start set. Na een poosje was ik de rails helemaal beu en ben overgestapt op een digitaal start set van Roco. Heb toen meteen de PIKO rails etc verkocht en helemaal op de geoline overgestapt en ben daar heel gelukkig mee. Enkele zeggen dat had je niet moeten doen maar nogmaals ook in dit geval puur persoonlijk. 

Er is keuze in overvloed en voor iedere beurs ga op je gemak je zelf oriënteren. Vragen stellen op dit forum kost niks maar geef je een hoop informatie

Wim
« Laatst bewerkt op: 27 December 2013, 19:53:19 door WWestley »
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 27 December 2013, 17:02:16 »
Bij mij is het meeste spul tweedehands. Dan zit er nog een scheiding in tussen absolute koopjes en het serieuzere werk. De koopjes zijn om mee te experimenteren, als iets stuk gaat op een wagon van 5 euro rommelmarkt prijs is dat minder ernstig dan mijn tijdperk 1 materieel dat niet meer in de verkoop is.

En bij de meeste wagons zijn de koppelingen (en evt wielen) op een of andere manier te vervangen, dus kan je eigenlijk alles combineren waarvan jij vindt dat het aan je kwaliteit dan wel financiële eisen voldoet

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #17 Gepost op: 27 December 2013, 17:36:49 »
Van oudsher bestaat de kern van m'n rollend materieel uit Fleischmannspullen. Daar heb ik me eigenlijk nooit aan bekocht gevoeld en ik vind het van A1-kwaliteit.
Ook het meeste spul van Roco bevalt me kwalitatief heel goed, al komt het daar wel eens voor dat een loc of treinstel niet aan m'n verwachtingen voldoet op het punt van rijeigenschappen. Voor mezelf noem ik dit merk A2-kwaliteit.

Tegenover alle andere merken sta ik een stuk minder positief, ook tegenover een gerenommeerd merk als Trix. Sommige locs rijden geweldig, maar bij andere is het huilen met pet op wat rijeigenschappen en geluidsproductie betreft. Trix is voor mij dus een B-merk.
Dat geldt ook voor alle andere merken zoals Brawa, Piko, Liliput, LS Models en Lima/Rivarossi (dat ik nog steeds een C-merk vind). Je kunt het ermee treffen, je kunt er ook enorm veel pech mee hebben.

Tegenwoordig wacht ik vaak tests op internet of in de bladen af voordat ik een loc of treinstel koop en zelfs bij een positieve test pakt het niet altijd gunstig uit. De rijeigenschappen bleken dan op mijn baan toch een stuk minder goed.

Rijeigenschappen vind ik het belangrijkst, van locs en treinstellen, maar ook van wagons (want niets is beroerder dan een wagon die af en toe ontspoort - uiteraard op een moeilijk toegankelijke plek). Uiterlijk is ook wel een punt van aandacht, maar dat is meestal niet problematisch. Je kunt zien of iets in jouw ogen mooi of voldoende gedetailleerd is. Rijeigenschappen zijn nu eenmaal helaas niet zichtbaar.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 27 December 2013, 19:24:45 »
Ik heb al jaren Roco en als er iets fijn rijdt en fluisterstil is, dan is het vaak Roco. ook is de detaillering van Roco al jaren op een hoog niveau, zelfs soms grenzend aan finescale. Inmiddels heeft ook fleischmann dat niveau, maar die liepen een aantal jaren geleden toch wel achter. Brawa is een klasse apart en ook een duurdere klasse, als je daar iets van koopt mag je de portemonnee trekken, want dat zijn ontzettend mooi gedetailleerde modellen. Trix en marklin beginnen met hun reguliere spul nu pas een beetje bij te komen (alhoewel Trix een speciale klasse heeft met mooie professionele spullen en zelfs een lijn in messing modellen, ook hier hangt een prijskaartje aan), maar motorisch is er vaak nog wel het 1 en ander op aan te merken, terwijl ze wel beter kunnen. Blijft die rare schaal van 1:93...

Lima van nu is niet meer te vergelijken met toen. Lima is gedeeltelijk opgegaan in Vitrains (ex Lima medewerkers) en staat op een hoog niveau.

Blijven er nog een paar over. Piko heeft waanzinnig mooie en goede modellen, maar ook lekker goedkope modellen waar je veel waar voor je geld krijgt. Bij piko heb ik me nog nooit bekocht gevoeld of getild, gewoon waar voor je geld. Dan lilliput, maakt ook mooie modellen, maar er is vaak wat (had een BR95 waar de wielen uiteindelijk los op de assen kwamen te zitten, nooit meer goed gekomen), desalniettemin maken zij wel speciale modellen die niemand anders heeft, dus een heel apart segment.

Zijn er dan nog slechte merken mijns inziens? Ja en nee, Roco laat regelmatig steken vallen voor wat betreft details, lilliput laat nog wel eens steken vallen met betrekking tot de bedrijfszekerheid, Philotrain is vooral mooi maar nogal bewerkelijk als je iets goed wil laten rijden en artitec heeft hele reeksen van fouten en problemen, maar presteert het wel iets unieks te brengen wat over het algemeen voldoet aan hoge detailleringsstandaarden. Maar, alles bij elkaar zijn het vaak geen onoverkomelijke problemen en zijn het allemaal mooie en goede merken. Marklin blijft wat mij betreft achter lopen met dat lelijke railsysteem van ze en ook die rare slepers onder de locs en sommige rijtuigen, werkelijk waar, het ziet er gewoon niet uit. Voor mij dus geen (nooit!) marklin, maar er zijn mensen (vooral de oudere generatie denk ik wel eens, want die zijn er mee opgegroeid) die er bij zweren. Als je moet beginnen en je wil realistisch bouwen, laat dan die rare marklin met die pukkels in de rails en die rare slepers achterwege, volledig achterhaald en gelijkstroom is net zo bedrijfszeker (veel gehoord maar slap excuus om nog marklin te gaan rijden).

Nou ja, wat je ook koopt, het is meer een kwestie van smaak en tsja, er is nog geen enkele fabrikant perfect...

Succes!
Spoor 0 adept

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 27 December 2013, 19:50:59 »
Van oudsher bestaat de kern van m'n rollend materieel uit Fleischmannspullen. Daar heb ik me eigenlijk nooit aan bekocht gevoeld en ik vind het van A1-kwaliteit.

Inmiddels heeft ook fleischmann dat niveau, ...

Hier zie dat mensen verschillende meningen hebben. Daarom ook moet je echt voor jezelf gaan uitzoeken wat je wilt.

Persoonlijk zijn voor mij Fl. & Roco 2 goede merken. Dat waren ze en nu ook onder Modelleisenbahn Munchen vlag blijven ze dat ook. Ook al maakt Roco wel eens een misser in Nederlands materiaal en lees je hier weinig over missers in buitenlands materiaal van Roco. (Das een andere discussie).

Vooral de stoomloks van Fleischman (H0) hadden en hebben een hoge kwaliteit detaillering.
« Laatst bewerkt op: 27 December 2013, 19:54:42 door J J H S »
Jeroen

Lazer1

• Offline Offline
    • Fleischmann profi digitaal
« Reactie #20 Gepost op: 27 December 2013, 20:10:00 »
Dank allemaal voor jullie reacties. ik vind rij eigenschappen voor mij ook prioritair.

Ik heb de proef op de som genomen en vandaag voor het eerst een splinternieuwe PIKO loc aangeschaft (NMBS BR186-2901) en er meteen een ESU sound decoder (LokSound V4.0) laten in plaatsen. De loc kostte amper 89 euro, de sound decoder was zelfs duurder (99 euro).
Samen dus minder dan 200 euro en net op de baan getest en 'oh my god' ! Wat een prachtige rij eigenschappen. Super traag en razendsnel, perfect te regelen met mijn Z21, momenteel gewoonweg de beste loc op mijn baan! Enkel mijn beide Gutzold locs komen wat in de buurt (die + 5 jaar oud zijn).
Dit is ook mijn eerste sound decoder. Ik was eerst wat sceptisch hiertegenover, maar wat een nieuwe dimensie aan het rijplezier !
Meteen ook 4 NMBS wagons gekocht en hier heb ik gekozen voor Heris (35eu/st) ipv Roco (49eu/st). Hier zal na verloop van tijd moeten blijken of dit een goeie zet was, momenteel rijden deze wagons (uiteraard) perfect, ook aan volle snelheid. Ik ga nu beginnen aan het inbouwen van verlichting.
Voorlopige stand tussen de 'goedkoop merk' en 'duurder merk' : 1-0.

Ook een nieuwigheid na vele jaren afwezigheid zijn de stroomgeleidende koppelingen en vooral die automatische koppelingen die je kan besturen via je decoder (weg met die ontkoppelrails!), maar dat moet ik nog uitproberen en is voor voor een latere topic.

MVG
Rudy

Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #21 Gepost op: 27 December 2013, 20:45:27 »
Het is net welke eisen je eraan stelt.  Modelspoor betekent bijna per definitie concessies doen. De vraag is eigenlijk niet; wil je realistisch bouwen, maar "in hoeverre wil je de realiteit proberen te benaderen". Artitec is voor mij het enige merk dat de realiteit bijna perfect heeft benaderd.  Alle andere fabrikanten doen concessies aan de modellen. In hoeverre je die concessies wel of niet acceptabel vindt, is een persoonlijke keuze.

En zeg nu zelf:
maakt het veel uit, Roco of Märklin?

Heußenstein : HO, DB 1957

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
« Reactie #22 Gepost op: 27 December 2013, 20:53:21 »
Ja! Het maakt veel uit... In dit geval bekt de R*141 gewoon het lekkerst!
Met dat uitgebleekte kleurtje groen.
Nu Fl* de 141 met de mal/onderdelen van R* 141 opnieuw op de markt heeft gebracht gaan waarschijnlijk de Tr* 141 de deur uit. Het zijn vaak maar kleine vorm en kleurverschillen, maar die doen het hem toch...

Fred
« Laatst bewerkt op: 27 December 2013, 20:55:49 door fred peters »
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #23 Gepost op: 27 December 2013, 21:35:59 »
Tegenwoordig rijden treinstellen/rijtuigen alleen door R3 bogen of groter, omdat ze tegenwoordig echt 1:87 zijn.
Veel her beginners vergeten dit en balen achteraf.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 27 December 2013, 21:43:39 »
Dat is voor mij een van de redenen dat ik op stoomtrein tijdperk ben overgegaan. Het is niet meer haalbaar om op een zolder formaat baan een moderne trein van aannemelijke lengte te rijden.

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
« Reactie #25 Gepost op: 27 December 2013, 22:31:42 »
Inhakend op het bovenstaande bericht voor mij nog steeds de te hoge drempel om een thuisbaan te bouwen...
Ik wil de 1:87 wagens en de scenery echt tot hun recht laten komen.
Ook al zijn het maar trein samenstellingen van 3 a 4 rijtuigen voornamelijk naar regionaal voorbeeld.
En idd dat komt niet geheel tot zijn recht op een baan bijvoorbeeld op zolder of in een studeerkamer.
Je wil eigenlijk paradesporen van een meter of 7- 8.
En dat is niet voor iedereen weggelegd.
En de stap naar een vereniging zie ik mezelf nog niet maken.. Ach keuzes...
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 27 December 2013, 23:38:01 »
Stel ik had ongelimiteerde financiële middelen... Dan zou ik een stolpboerderij kopen, alles gelijkvloers maken en dan de hele zolder als hobby ruimte inrichten. Dan heb je iets dat genoeg baan lengte kan bieden voor modern materieel (voor stoom ook trouwens, dan)

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 28 December 2013, 13:37:03 »
Ja die 2901 rijdt ontzettend goed. Deze is dan ook van de expert collectie van PIKO. Ik heb dus dan de gewone standaard decoder van ESU er in zitten en dat doet het ook perfect.

Maar de reeks 29 zijn van NMBS Logistic en hebben in het goederen verkeer gereden. De reeks 28 die ik ook dolgraag had gehad heeft zowel in het personen als goederen verkeer gereden. De reeks 29 kon alleen maar in Belgie rijden omdat deze niet voorzien was van enkele veiligheids systemen die oa op het NL spoor vereist zijn.
De reeks 28 kwam heel vaak in beide hoedanigheden in NL

Wim

Lazer1

• Offline Offline
    • Fleischmann profi digitaal
« Reactie #28 Gepost op: 28 December 2013, 14:55:34 »
Ik heb zonet UREN bezig geweest om verlichting in te bouwen in die nieuwe Heris NMBS wagons.
Sorry, maar wat een belabberde kwaliteit ! Dat is dus allemaal in plastiek (ook de gehele onderbouw op een klein metalen plaatje na) en inbouwen is een behoorlijke klus geweest.
Als je namelijk de wagons opendoet, dan heb je bv kans dat je het interieur er mee uitklikt : miserie !
Niet enkel is dit heel licht materiaal, het buigt ook gewoon door (zie foto's onderaan).
Ik heb het helemaal terug moeten verlijmen, met klemmen een nachtje laten drogen, etc.

Je krijgt constant problemen met de KK koppeling die er de hele tijd uitklikt als je de wagon terug in elkaar moet zetten. Na veel 'trial en error' toestanden heb ik alle vier de wagons verlicht gekregen, maar bij een wagon was het veertje van de KK koppeling helemaal uitgerokken en dus onbruikbaar. Van deze wagon heb ik dus de koppeling eruit gelaten en er noodgedwongen een sluitwagon van gemaakt.

Die PIKO lok = prachtig
Die Heris wagons = speelgoed. Ik had voor 15 euro meer beter de versie van Roco genomen, heeft iemand hier ervaring mee ?
Weet iemand of die Heris Classix reeks (NMBS wagons) beter van kwaliteit is ?

Tussenstand 'goedkope merken' vs 'duurdere merken' = 1-1.

Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 28 December 2013, 15:37:31 »
Dat is inderdaad een der meest waardeloze systemen die men kan bedenken. Heb een goederen wagon met dezelfde koppeling en het bekende veertje. Een brok ellende en ik pas er voor NOOIT EN NOOIT WEER

Wim