Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:22:52
Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 01:46:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: Stoppen en starten in railspiraal  (gelezen 1927 keer)

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Stoppen en starten in railspiraal
« Gepost op: 05 August 2007, 22:26:15 »
Hallo,

Even mischien vreemd vraagje maar ik heb in mijn baan een railspiraal zitten.Ik rij nu nog analoog, de spiraal omhoog is nu 1 blok omdat ik niet wil dat de ( analoge treinen ) stoppen in de spiraal ( alleen omhoog ) i.v.m.
doorbranden van de motoren van de lok met een zware trein erachter met optrekken vooral ( dus dat de trein niet opgang komt terwijl er wel spanning op de motor staat).

Ik ga binnenkort digitaal rijden kan ik dan wel gewoon treinen laten stoppen en optrekken in de spiraal ( omhoog ) ?
Volgens mij kan dit nu wel ivm. de cruise control enz.

Wat is jullie mening hierover?
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: Stoppen en starten in railspiraal
« Reactie #1 Gepost op: 05 August 2007, 23:51:00 »
Wat zou de cruise-control voor verschil maken?
Als je digitaal rijdt, dan zorgt de cruise control ervoor dat de motor volle spanning krijgt als hij niet wil gaan draaien. Als de motor bij analoog bedrijf niet los wil komen krijgt hij uiteindelijk ook volle spanning. Dus wat is precies het verschil?
Er is wel een overeenkomst: in beide gevallen is de trein te zwaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Stoppen en starten in railspiraal
« Reactie #2 Gepost op: 06 August 2007, 03:11:20 »
Of de spiraal te stijl  ;)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Stoppen en starten in railspiraal
« Reactie #3 Gepost op: 06 August 2007, 07:31:10 »
Wat mij betreft moet een loc een trein in een spiraal kunnen wegtrekken. Het is niet meer dan een trein op een helling, alleen zit er een boog in.

Als het niet lukt, is je trein te zwaar, de loc te licht of de helling inderdaad te steil. Je zult dan iets moeten aanpassen, maar digitaalbedrijf gaat je daar niet bij helpen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Stoppen en starten in railspiraal
« Reactie #4 Gepost op: 06 August 2007, 09:15:34 »
Marco, als je analoog rijdend al een probleem met je spiraal hebt, zit het probleem dus letterlijk in de spiraal. Wat is je hellinghoek, wat voor bochten zitten erin? Als jij te steil door bochten met een radius van 350mm moet gaan aanzetten zal elke lok zeggen "dank je wel, doe het zelf maar".
Dus: spiraal aanpassen: ofwel ruimere bochten ofwel minder steile helling of een combi van beiden.
Alternatief: 100 onbeschilderde Preiser männchen kopen en in de spiraal parkeren zodat ze mee kunnen douwen als het weer zover is  :D
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

cbx

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Stoppen en starten in railspiraal
« Reactie #5 Gepost op: 06 August 2007, 14:23:00 »
Tenzij-tenzij je twee of nog meer locs er voor zet dat gaat digitaal wél natuurlijk tot vier locs toe. ;D

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Stoppen en starten in railspiraal
« Reactie #6 Gepost op: 06 August 2007, 17:08:53 »
Of geen stopsectie maken in spiraal. Goederentreinen mogen ook niet stoppen in de tunnels van Nedereland omdat het opgang komen dan moeilijk is of niet gaat.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Stoppen en starten in railspiraal
« Reactie #7 Gepost op: 06 August 2007, 18:26:55 »
bedankt voor de reacties allemaal.
ik heb nu geen problemen met mijn spiraal uiteraard alle treinen rijden goed omhoog maar de spiraal ( omhoog ) is nu 1 blok.dus ze rijden in 1 keer omhoog zonder te stoppen.Het liefste verdeel ik de spiraal ( omhoog ) in 2 of 3 blokken zodat ik meer treinen kan laten rijden op de gehele baan.

Nu denk ik ( vraag me niet waarom ) dat een digitale trein beter opstart op een helling dan een analoge trein.

maar goed ik zal het maar eens gaan testen dan.

N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: Stoppen en starten in railspiraal
« Reactie #8 Gepost op: 06 August 2007, 19:44:12 »
Nu denk ik ( vraag me niet waarom ) dat een digitale trein beter opstart op een helling dan een analoge trein.

Ik denk dat je idee in het voorgaande afdoende is weerlegd.
En als je nog steeds denkt dat een digitale trein dit beter kan, dan vraag ik je toch maar naar het waarom. Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Stoppen en starten in railspiraal
« Reactie #9 Gepost op: 06 August 2007, 22:55:27 »
@klaas

ik denk dat de decoder van een digitale lok veel meer vernuft heeft dan een analoge loc die alleen maar de motor laat draaien met die stroomt die hij opneemt van de rails.Terwijl een decoder volgens mij constant het toerental meet van de motor ( cruise control ) onder andere.Met andere woorden de decoders van tegenwoordig ( oa zimo,s ) hebben zoveel techniek in zich , vandaar mijn gedachtengang hierover.

Wel een beetje vaag verhaal misschien maarja ::)
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: Stoppen en starten in railspiraal
« Reactie #10 Gepost op: 06 August 2007, 23:04:14 »
Marco, ik snap je gedachtengang. Een decoder met cruise-control houdt op een helling inderdaad de snelheid min of meer constant, maar binnen zekere grenzen.
Als je probeert een loc tegen een helling van 45 graden op te laten rijden zal dat niet lukken. En als je hem langs diezelfde helling naar beneden wilt laten rijden, met een lage snelheid, dan zal dat ook niet lukken, hij valt dan bijna naar beneden.

De decoder kan wel veel vernuft herbergen, maar uiteindelijk zal het motortje het waar moeten maken. Het enige wat de decoder doet is meer "gas" geven als hij ziet dat de motor niet wil draaien. Maar als de motor het niet trekt, dan is zelfs de intelligentste decoder machteloos, en dan maakt het echt niet meer uit of de spanning nou uit een decoder komt of uit een analoge regelaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.