Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door Michiel 80
Vandaag om 23:24:22
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
Vandaag om 23:14:12
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Besselspoor
Vandaag om 23:12:38
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
Vandaag om 22:46:27
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 22:40:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:27:52
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
Vandaag om 22:14:38
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
  

Auteur Topic: t-gauge 4.5v en DCC?  (gelezen 2785 keer)

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
t-gauge 4.5v en DCC?
« Gepost op: 22 December 2013, 11:53:23 »
Hoi,
Wegens verhuisplannen is mijn H0baan opgeruimd. Ben nu begonnen aan tgauge 1:450
Digitaal rijden kan dus standaard niet. Alleen pwm 4.5v analoog.

Nu vraag ik me af of het mogelijk is om een bloksysteem te maken waarbij een locdecoder tussen de rails en de centrale geplaatst wordt. Elk blok heeft dan eigen decoder. Natuurlijk moet het voltage omlaag.
Zou dit kunnen werken?

Vraag staat ook op het gauge forum, maar aantal leden is nog niet zo groot..
Alvast dank,
Joost

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2013, 12:43:12 »
Je zou de DCC spanning kunnen verlagen, maar dan heb je grote kans dat je decoders het niet meer doen.
De meeste decoders maken intern een spanning van 5 Volt voor de processor, dus als de totale spanning minder an dat wordt gaat het mis.
Je zou ook de spanning tussen de decoders en de rail kunnen verlagen maar dat is ook niet zo praktisch vanwege polariteitswisselingen.
Een spanningsdeler met twee flinke weerstanden achter iedere decoder zou kunnen...

Waarom kijk je niet naar een op bloksturing gebaseerd systeem?
Bij voorbeeld Dinamo van Leo van Perlo, dat werkt ook nog eens met KopLoper!  :D
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #2 Gepost op: 22 December 2013, 12:47:35 »
Dat is er al.  Beetje geluk gaat straks iemand posten die dat gebruikt. HCC die club heeft zoiets al uitgewerkt geloof ik

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #3 Gepost op: 22 December 2013, 14:07:34 »
Hoi hoi,

Heb nu een IB met een loconet aansturing en natuurlijk een flink aantal h0 (esu)decoders. Leukste zou zijn om dit te hergebruiken.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #4 Gepost op: 22 December 2013, 17:10:35 »
Hoi Joost,

Binnen onze club (DigiMRC) hebben we met succes T met dinamo aangestuurd.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #5 Gepost op: 22 December 2013, 23:28:50 »
Een spanningsdeler met twee flinke weerstanden achter iedere decoder zou kunnen...

Zou ik niet doen, het stroom verbruik van de loc zal niet constant zijn en dus is een spanningsdeler erg onbetrouwbaar.
(Of je moet de weerstanden zo laag maken dat je in princiepe de weerstanden aan stuurt met nog ergens een lokje eraan).

Je kunt in de decoder ook gewoon de maximum uitsturing beperken.
Stel dat je een voeding van 10V gebruikt, dan stel je de decoders op maximaal 45% in.

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2013, 09:17:21 »
Hoi Allemaal,

Op het tgauge forum werd terecht gevraagd of er geen problemen ontstaan bij het overgaan van ene blok naar andere blok (elk met eigen decoder)
Iemand een mening?
Groet,
Joost

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #7 Gepost op: 23 December 2013, 10:26:39 »
Citaat
(Of je moet de weerstanden zo laag maken dat je in princiepe de weerstanden aan stuurt met nog ergens een lokje eraan).

Dat bedoelde ik inderdaad. Geen idee wat een T-gauge treintje verbruikt, maar het kan nooit veel zijn. Meer dan 50mA zou me verbazen, even meten?
Dat komt overeen met een weerstand van ongeveer 100 Ohm bij 5 Volt. Als je de DCC spanning uit de decoder voor de veiligheid op 20V zet, zou je dus een spanningsdeler 3:1 moeten maken, dus bijvoorbeeld 100 Ohm "boven" en 47 Ohm plus trein "onder". Dan kom je op 100 + 1/(1/47 + 1/100) = 132 Ohm in totaal uit, wat bij 20V ongeveer 150mA per blok oplevert. Dus bij 20 blokken is dat totaal 3A. Ik zou weerstanden van 5 Watt nemen...

PS: Dit lost volgens mij ook het "blokovergangprobleem" op, als je een brug maakt met 3 weerstanden, ik kan wel es een tekeningetje maken?
« Laatst bewerkt op: 23 December 2013, 10:29:28 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5935
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #8 Gepost op: 23 December 2013, 10:40:21 »
je kan toch de max snelheid aanpassen
denk dat de meeste motoren met 10 v wel redelijk lopen
dan kan je daarmee terug naar 5 v
alleen de lage snelheid zal niet realistisch meer werken/zijn

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #9 Gepost op: 23 December 2013, 10:45:54 »
Het realiseren van een lagere snelheid gebeurt in een decoder door pulsbreedte sturing. Ik weet niet hoe een 4.5V motortje reageert op pulsen met een hoogte van tegen de 10V...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #10 Gepost op: 23 December 2013, 10:48:19 »
@Joost:

Dit is een hele leuke discussie, maar ik heb wel een wat fundamentele vraag...
Hoe wil je je treinen gaan adresseren als je decoders aan je blokken vastzitten?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5935
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #11 Gepost op: 23 December 2013, 12:19:47 »
 ::)gaat niet
maar dan zal je met stroomdetectie kunnen werken om bezetmeldingen te krijgen
alles op 1 adres zetten
beetje duur om zo annaloogte rijden met een digitale tint
kan je eens kijken bij dacht van perlo's
werkte die niet met analoog en toch apart te besturen

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #12 Gepost op: 23 December 2013, 12:38:24 »

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #13 Gepost op: 23 December 2013, 12:56:04 »
@Hans

Bij starten van de baan moet je natuurlijk aangeven welke loc in welk blok staat om de zaak logisch te koppelen. Kan natuurlijk alleen met zelfgeschreven software :)

Detectie via reed contacten?

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #14 Gepost op: 23 December 2013, 12:59:44 »
Ik zou niet weten waarom stroomdetectie niet zou werken, hoogstens de gevoeligheid wat bijstellen misschien.
Reedcontacten in combinatie met treintjes die magneten gebruiken om in de rails te blijven? Hmmm.... :)

Als je zelf software wilt schrijven, prima! Maar Dinamo+Koploper zou anders een goeie keuze kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 23 December 2013, 13:01:23 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix