Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 06:16:38
EL11 NSB sound file door GerardH
Vandaag om 02:53:29
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door bask185
Vandaag om 00:39:31
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 00:03:02
booster vraag door AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41
  

Auteur Topic: Rail geometrie Tillig Elite  (gelezen 4048 keer)

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Rail geometrie Tillig Elite
« Gepost op: 20 December 2013, 09:34:57 »
Heren Tillig gebruikers,

Ik kom even niet uit de Tillig geometrie. Ben gewend aan Piko en daar past (zowat) alles  ;D.

Ik wil in mijn baan de Tillig elite wissels gebruiken. Qua formaat de EW3. Echter welke DKW of Engelse wissel past hier bij? In Anyrail kom ik hier niet goed uit. Dit kan op zich kloppen de EW3 is een 12 graden wissel en de DKW's zijn 15 graden.

Met welke Tillig wissels krijg ik dit wel voor elkaar?

Dit is het baanplan (nog piko):



Rechts is nu zonder DKW, maar met DKW kan ik ruimte creëren.

Groet,

Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26694
    • Pagina van klaas
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #1 Gepost op: 20 December 2013, 16:15:08 »
Tillig heeft alleen maar Engelse wissels in 15o uitvoering.
Die kun je combineren met EW1 of EW2 wissels, die zijn ook 15o
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2013, 21:07:14 »
Het gaat wel, een DKW en EW3 of EW5.
Ik ben nu bezig met een hosenträger te maken met EW5 en DKW van Tillig.
Je moet een grotere spoorafstandhouden, waardoor je een stukje flex er tussen kan zetten en zo een vloeiend spoorverloop maken.
Tillig laat dat ook zien in de catalogus.

Gr,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26694
    • Pagina van klaas
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2013, 23:28:08 »
Je moet een grotere spoorafstandhouden,
Dat moet je maar net willen. In de normale geometrie is de spoorafstand al te groot. Als je dan door tussenvoegen van een stuk flex de afstand nog groter maakt komt het er wel erg onrealistisch uit te zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #4 Gepost op: 20 December 2013, 23:34:58 »
Klopt, het is helemaal afhankelijk van de situatie.
Bij mij komt het goed uit, vanwege perron en een splitsing.
Je kan natuurlijk ook flink richting zelfbouw:
http://www.noetzel24.de/index.php?id=68
In dit geval niet helemaal wat de vraagsteller zoekt, het geeft echter wel een idee.

gr,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2013, 10:56:29 »
heren dank!

Hoewel een slanke wissel natuurlijk erg mooi is, moet het uiteindelijk ook allemaal wel passen op de baan. Zelfbouw zie ik niet zo zitten  ;D.

Modeltreintjes is ook compromissen sluiten met je zelf. Ben met de EW1 aan het plannen gegaan + de DKW en dat komt dan wel uit in het plan. Nu de EW1 versie gebruikt voor de doorgaande sporen, de EW2 gebruikt voor de "nebenbahn".

Zo ziet het er nu uit:



Iemand trouwens ervaring met de bochtwissels van Tillig?

Groet,

Jeroen

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2013, 11:06:36 »
Ik mis een perron tussen spoor 3 en 4. Waar moeten de hoofdlijntreinen stoppen zonder de sporen te doorkruisen?
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #7 Gepost op: 23 December 2013, 11:08:02 »
Ja, wat wil je weten. Heb er een stuk of 5 in de baan. (Wel grotendeels in opbouw)
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #8 Gepost op: 23 December 2013, 11:16:34 »
@ Cambalou: Klopt, het station in het huidige baanplan betreft een regionaal station, waar de hoofdlijnen passeren.

@ Hans: Met name of de bochtwissels problemen geven zoals ontsporen, kortsluiting geven voor de grotere stomers zoals BR01, BR44 etc. Met de Piko bochtwissels ging dit niet altijd goed.

sijsje

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #9 Gepost op: 23 December 2013, 11:30:42 »
Jeroen,
Mijn ervaring met bochtwissels van Tillig zijn op zich positief. De aarzeling komt voort uit de wijze van besturing. Ik schakel met servo's en het strak aan laten sluiten van de tongen is wel cruciaal en daarbij is na enkele experimenten de ServoSwitch mij het best bevallen. Deze houdt de servo vast in zijn laatste stand en dat helpt. Ook rekening houden met de bekende eis om na een bochtwissel een stuk rechte rails te leggen alvorens eventueel weer een wissel.
Met de servoSwitch heb je geen enkel probleem met de polarisatie van het middenstuk. (als je het maar goed in het begin aansluit)
Succes
Rob

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #10 Gepost op: 23 December 2013, 12:44:35 »
@ Cambalou: Klopt, het station in het huidige baanplan betreft een regionaal station, waar de hoofdlijnen passeren.
Dat is niet logisch. Je baan is een typisch voorbeeld van 'hoofdlijn met afbuigende zijlijn'. Zo'n station is juist bedoeld om van de zijlijn over te kunnen stappen op de hoofdlijn.  Het is jouw feestje hoor, maar ik zou tussen spoor 3 en 4 toch echt een perron neerleggen. Dan kun je nog steeds de doorgaande intercity's laten doorrijden en andere treinen laten stoppen.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #11 Gepost op: 23 December 2013, 19:17:22 »
@ Hans: Met name of de bochtwissels problemen geven zoals ontsporen, kortsluiting geven voor de grotere stomers zoals BR01, BR44 etc. Met de Piko bochtwissels ging dit niet altijd goed.

Mijn PCM BR01 gaat er zonder problemen doorheen. Evenals de BR103's en de V320 van Wiebe (grote 6 assige diesel)
De Roco BR023 en BR03 liggen nog opgeslagen, ben nog niet in de gelegenheid geweest daarmee te testen.
Wat Sijsje ook zegt, zorgen dat de tongen goed aangedrukt worden, en je hebt nergens last van.

gr,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: Rail geometrie Tillig Elite
« Reactie #12 Gepost op: 23 December 2013, 19:23:06 »
Hans, dank, helder.

Binnenkort maar eens een boodschappenlijstje maken  :)

Gr.

Jeroen