Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24

Auteur Topic: Digitaal beginnen, welke keuze besturing (Fleischman Piccolo als rails spoor N))  (gelezen 1836 keer)

WillemdeNie

• Offline Offline
Op mijn zoektocht voor mijn nieuwe modelbaan, ben ik inmiddels aanbeland bij de aanschaf van een stukje besturing.
Mijn onderbouw is klaar, de baan is ontworpen, ik weet nu hoe de baanvakken en secties verdeeld moeten worden en dat ik minimaal 2 digitale locs moet hebben.
Ik wil nl eea op een eerste deel van mijn baan eens testen en kijken hoe eea werkt.
(ik stam nog uit de tijd dat ik aan de trafo moest draaien :).

Ik wil (op termijn) de baan voor een stuk automatisch laten bereiden en oip een ander stuk rangeren etc met de hand.

Het baan ontwerp bestaat uit een schaduw station, een station in zicht, een rangeerterrein en een parade baantje; een deel het emplacement is enkelspoor!

Als ik nu bij de startsets kijk en ook op allerlei  sites lijkt het een wirwar van apparaten te zijn, dus de kans is groot dat ik het verkeerde koop, en dat wil ik natuurlijk niet.

Wat me in eerste instantie zou helpen als iemand mij in eenvoudige woorden kan uitleggen wat de (Multi) Maus en de Z21 onderscheidt van elkaar. Is dat alleen het feit dat de besturing in de Tablet komt bij de Z21? Of is er meer.

Verder zie ik dat er 2 Z21 's zijn de kleine z en de Grote Z. De grote Z heeft meer aansluitingen, maar wanneer heb je die nodig?

Verder is alle info voor alternatieven ook welkom.
Ik heb natuurlijk al uitgebreid gegoogeld en in de encyclopedie gekeken, maar ik mis het overzicht.

Vriendelijke nieuwsgierige groeten uit Bergen op Zoom

santerdam

• Offline Offline
Re: Digitaal beginnen, welke keuze besturing (Fleischman Piccolo als rails spoor N))
« Reactie #1 Gepost op: 18 December 2013, 11:29:56 »
Willem,

Je schrijft dat je digitale beginner bent. Zoals je gemerkt hebt heb je een ruime keuze aan systemen. Desondanks denk ik dat in jouw geval de keuze best wel makkelijk kan zijn.

Begin gewoon met de MultiMaus. Dat is een prima instap-systeem, de kosten zijn te overzien en de mogelijkheden zijn ruimschoots voldoende. Dat is ook de reden dat de MultiMaus enorm populair is - voor beginners maar ook voor gevorderden.

De z21 en Z21 systemen zijn de grotere en nog grotere broer van de MultiMaus. Veel meer mogelijkheden, maar functioneel (voor een beginner) is niet alles zo hard nodig.

Voordeel van de MultiMaus is dat je het ding voor een leuke prijs kunt kopen en dat er een levendige handel is in gebruikte muizen. Later - als dat nodig is - kun je de muis ook weer voor een nette prijs verkopen en alsnog de grotere z21 of Z21 kopen. Bijkomend voordeel is dat dat je aan de rest van je baan niets hoeft te veranderen.

Mijn advies is dus : Begin met de MultiMaus.

Sander

Luit

• Offline Offline
Re: Digitaal beginnen, welke keuze besturing (Fleischman Piccolo als rails spoor N))
« Reactie #2 Gepost op: 18 December 2013, 11:33:00 »
Het is net als met autorijden.
Begin nu eerst gewoon met een simpel ding.
Gaat het goed kun je er een Mercedes AMG, BMW M of wat voor ander sportief exemplaar dan ook aanschaffen.
Simpel is een muis en dan is het maar net wat je smaak(net als auto's heeft ieder zijn voorkeur) is. Grote centrale's met voor ieder zijn beperkingen of geweldige accessoires. ECOS, IntelliBox of Z21 hebben allen hun aanhangers zoals bij auto's ook. De z21 is een uitgeklede centrale met minder mogelijkheden en niet opvoerbaar.

0spoorder

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 18 December 2013, 12:44:38 »
Beste Willem de Nie,

Kijk op youtube onder de link torza2 wat je allemaal kan laten rijden is met een simpele multimaus met wat dingen van Rosoft.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18 December 2013, 12:53:13 »
Wat me in eerste instantie zou helpen als iemand mij in eenvoudige woorden kan uitleggen wat de (Multi) Maus en de Z21 onderscheidt van elkaar. Is dat alleen het feit dat de besturing in de Tablet komt bij de Z21? Of is er meer.

Verder zie ik dat er 2 Z21 's zijn de kleine z en de Grote Z. De grote Z heeft meer aansluitingen, maar wanneer heb je die nodig?

Verder is alle info voor alternatieven ook welkom.
Ik heb natuurlijk al uitgebreid gegoogeld en in de encyclopedie gekeken, maar ik mis het overzicht.
Daar heb je in een ander draadje ook al antwoord op gekregen met diverse links. Maakt het niet echt overzichtelijk om het nu weer te vragen.

Maar ik kan je ook de Multimaus aanbevelen.  (y)
Is voor een beginner een prima instapmodel. Later kan je die dan eventueel ook nog als handregelaar gebruiken als je overstapt op een grotere centrale of weer verkopen.
Het is een populaire centrale die je altijd wel weer kwijt raakt.
Gr.
Eric

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #5 Gepost op: 18 December 2013, 17:41:42 »
En bij het voorgaande coment sluit ik me graag aan.
Dubbel vragen is niet overzichtelijk en maakt de antwoorden echt niet anders  ;)
Dus lees de diverse comments in het andere draadje maar na en dan zie je wel wat men je adviseerd/wat t beste is  :P
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0