Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:17:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:13:09
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 05:11:33
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 04:23:51
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
01 November 2025, 23:47:35
Raadplaatje door chrvdv37402
01 November 2025, 23:43:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 November 2025, 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
  

Auteur Topic: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp  (gelezen 3427 keer)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
« Gepost op: 15 December 2013, 11:06:06 »
Ik gebruik voor mijn schaduwstation met Koploper een aantal lichtsluizen.
Tot nu toe gebruikte ik daarvoor de Sharp light detector in combinatie met een IR led SFH409.
Op zich werkt dit uitstekend en geen last van storing van andere lichtbronnen.
Echter is het bereik maximaal 30cm. Omdat ik de lichtsluizen diagonaal over de sporen gebruik kan ik hiermee maximaal 2 sporen overbruggen.
In mijn nieuwe schaduwstation moet ik daarvoor 16 lichtsluizen installeren.
Om dat aantal te verminderen ben ik daarom op zoek gegaan naar IR leds met een grotere lichtopbrengst en vond bij Conrad het type LD274.
Misschien heeft iemand ervaring met deze lichtsluis en een groter bereik door een ander type IR led?

Hieronder de data bladen van beide led's

Het LD274 datablad

Het SFH409 datablad

Groet,
Gerrit

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
« Reactie #1 Gepost op: 15 December 2013, 12:08:33 »
Hi Gerrit, kijk es hiernaar: http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm, de LD274 wordt daar aangeraden.
Een modelspoor kennis van me past dit toe voor een afstand van 1 meter, voor meerdere opstelsporen tegelijk met Koploper.

« Laatst bewerkt op: 15 December 2013, 12:10:57 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
« Reactie #2 Gepost op: 15 December 2013, 15:14:11 »
Bedankt voor de link.  (y)
Wat ik al dacht geeft de LD274 een veel beter bereik (meer licht en een smallere bundel).
Zal die maar eens bestellen!

Groet,
Gerrit

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6867
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
« Reactie #3 Gepost op: 15 December 2013, 20:20:35 »
Ik heb de LD274 ook i.c.m. met het Maaskant printje. Werkt prima over 6 sporen diagonaal.

Gr, Ben.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
« Reactie #4 Gepost op: 19 December 2013, 15:19:36 »
De LD274's binnen en gelijk maar even getest.
Het bereik is inderdaad  beter en is nu 60cm, dus een verdubbeling t.o.v. de SFH409. Echter voor mijn doel nog te weinig.
Ik heb toen 2 LD274's in serie gezet en de serieweerstand verlaagd naar 820 ohm. Het bereik ging toen naar 100 cm, hetgeen voor mij een bruikbare afstand is.  :)

Gerrit

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
« Reactie #5 Gepost op: 20 December 2013, 00:35:21 »
Uhm... 820 Ohm, bij welke spanning? 12 Volt?
Die LEDs hebben een maximale stroom van 100mA (piek 3A!) bij een spanning van ongeveer 1.5V (volgens de specs).
Met 820 Ohm loopt er dan met 2 LEDS maar iets van 10mA, dat lijkt me dan nogal weinig.
Dat verklaart dan waarom de lichtsluis niet goed werkte?
Ik zou het es proberen met 470 Ohm (20mA) of zelfs maar 220 Ohm (50mA) en een enkele LED.

HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
« Reactie #6 Gepost op: 20 December 2013, 00:43:09 »
Vraag: Kun je het gebruikte schema posten? Ik snap niet helemaal waar je die weerstand zet (als ik naar de IS471 specs kijk)?
« Laatst bewerkt op: 20 December 2013, 00:45:41 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
« Reactie #7 Gepost op: 20 December 2013, 09:41:13 »
Ik heb zitten slapen :(
De serieweerstand die ik verlaagd heb was helemaal niet van de IR led's, maar van het indicatieledje en de opto-coupler voor de output.
De IR led's zijn zonder serieweerstand  aangesloten op de IS471 (heeft intern een constante stroombron).

Gerrit

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6360
  • ***
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
« Reactie #8 Gepost op: 20 December 2013, 10:26:10 »
Ik zit met belangstelling te lezen dat jullie schijnbaar een hele waaier aan sporen in het schaduwstation beveiligen met één lichtsluis over alle sporen ipv een detectie per afzonderlijk spoor. Een vraag die dan bij mij opkomt is: wat is het grote voordeel om een detectie over bij wijze van spreken 8 sporen te hebben die overgaan naar één uitgaand spoor ipv elk spoor appart te detecteren?
Wat wordt dan het schema naar bv een s88sd16n?
Voor mijn toekomstige baan ga ik zeer waarschijnlijk meerdere schaduwstations maken op twee niveaus om al mijn materieel kwijt te kunnen. Ik denk daarbij aan twee of drie waaiers van een spoor of 8 a 10, bereikbaar via een helix.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
« Reactie #9 Gepost op: 20 December 2013, 10:56:09 »
Je bespaart natuurlijk best wel op het aantal bezetmelders door het gebruik van de lichtsluis. Bij jouw 3 waaiers van 10 sporen gaat het om 3 melders in plaats van 30 melders. De hele lichtsluis gebruikt dus slechts 1 enkele poort van de s88sd16n.

Een ander voordeel, wellicht zelfs een groter voordeel, is dat je nu de achterkant van de trein kunt detecteren zonder assen met detectie-weerstand te gaan gebruiken. Als je treinen 'achteruit' de sporen oprijden, dan zal de lichtsluis bewaken dat je niet door de stootblokken gaat.

In de handleiding van het programma Koploper is een specifiek hoofdstuk opgenomen voor deze manier van werken. De trein stopt bij het bereiken van de lichtsluis en gaat dan een klein stukje terug om de lichtstraal weer vrij te maken.

Sander

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
« Reactie #10 Gepost op: 20 December 2013, 11:44:41 »
Het is precies zoals Sander zegt, met Koploper stopt de trein bij de laatste lichtsluis en rijdt vervolgens een stukje terug om de lichtsluis vrij te maken. De lichtsluis is op die manier weer klaar voor de overige sporen.
Bovendien kan Koploper het spoor tussen de lichtsluizen (1 aan het begin en 1 aan het einde van het spoor) benutten voor twee treinen, waarbij rekening houdend met de lengte van de treinen het schaduwstation maximaal wordt benut.
Als je dan Koploper ook nog zo instelt dat de treinlengte automatisch wordt gemeten, heb je er verder helemaal geen omkijken naar.
Dat is een prachtig systeem en werkte in mijn vorige baan ook perfect.  (y)

Gerrit

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6360
  • ***
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
« Reactie #11 Gepost op: 20 December 2013, 11:51:31 »
 (y) dan ga ik straks dus ook voor deze manier van detectie ism koploper.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6867
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
« Reactie #12 Gepost op: 20 December 2013, 16:25:20 »
Beetje beroerd filmpje van mijn station toen nog in aanbouw. Ik gebruikte 2x twee lichtsluizen, nu 2x één met de dikke IR led. binnenkomst en uitrijden. Het hele station draait dus op 2 melders met Koploper

http://www.youtube.com/watch?v=voqJTNxbhVc

Gr, Ben.