Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
door
Pauldg
Vandaag
om 11:30:39
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Martijn193
Vandaag
om 11:28:41
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Herb73
Vandaag
om 11:23:12
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:09:17
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Huup
Vandaag
om 10:39:43
Märklin 2025
door
Quinzeedied
Vandaag
om 10:29:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Falkenberg
Vandaag
om 10:23:13
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 10:22:10
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:53:33
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 09:50:25
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:48:39
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
Vandaag
om 09:40:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
Vandaag
om 09:40:07
De Projecten van RetroJack
door
Hans GJ
Vandaag
om 09:33:39
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:23:10
Rangeren met een pec
door
j.ossebaar
Vandaag
om 09:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:19:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
V200-G2000
Vandaag
om 09:18:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:51:48
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:50:00
Bauarbeiten im gange
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 08:39:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 07:14:55
Pfarrerwinkel bahn
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 00:23:24
Fleischmann SGMm Deurrubbers?
door
Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0
door
rolfm
30 October 2025, 20:22:16
PPM kranen van Strukton
door
Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale
door
AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp (gelezen 3411 keer)
eenop87
Offline
Berichten: 1015
Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
«
Gepost op:
15 December 2013, 11:06:06 »
Ik gebruik voor mijn schaduwstation met Koploper een aantal lichtsluizen.
Tot nu toe gebruikte ik daarvoor de Sharp light detector in combinatie met een IR led SFH409.
Op zich werkt dit uitstekend en geen last van storing van andere lichtbronnen.
Echter is het bereik maximaal 30cm. Omdat ik de lichtsluizen diagonaal over de sporen gebruik kan ik hiermee maximaal 2 sporen overbruggen.
In mijn nieuwe schaduwstation moet ik daarvoor 16 lichtsluizen installeren.
Om dat aantal te verminderen ben ik daarom op zoek gegaan naar IR leds met een grotere lichtopbrengst en vond bij Conrad het type LD274.
Misschien heeft iemand ervaring met deze lichtsluis en een groter bereik door een ander type IR led?
Hieronder de data bladen van beide led's
Het LD274
datablad
Het SFH409
datablad
Groet,
Gerrit
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
«
Reactie #1 Gepost op:
15 December 2013, 12:08:33 »
Hi Gerrit, kijk es hiernaar:
http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm
, de LD274 wordt daar aangeraden.
Een modelspoor kennis van me past dit toe voor een afstand van 1 meter, voor meerdere opstelsporen tegelijk met Koploper.
«
Laatst bewerkt op: 15 December 2013, 12:10:57 door HansQ
»
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
eenop87
Offline
Berichten: 1015
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
«
Reactie #2 Gepost op:
15 December 2013, 15:14:11 »
Bedankt voor de link.
Wat ik al dacht geeft de LD274 een veel beter bereik (meer licht en een smallere bundel).
Zal die maar eens bestellen!
Groet,
Gerrit
Gelogd
Ben
Offline
Berichten: 6865
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
«
Reactie #3 Gepost op:
15 December 2013, 20:20:35 »
Ik heb de LD274 ook i.c.m. met het Maaskant printje. Werkt prima over 6 sporen diagonaal.
Gr, Ben.
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1015
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
«
Reactie #4 Gepost op:
19 December 2013, 15:19:36 »
De LD274's binnen en gelijk maar even getest.
Het bereik is inderdaad beter en is nu 60cm, dus een verdubbeling t.o.v. de SFH409. Echter voor mijn doel nog te weinig.
Ik heb toen 2 LD274's in serie gezet en de serieweerstand verlaagd naar 820 ohm. Het bereik ging toen naar 100 cm, hetgeen voor mij een bruikbare afstand is.
Gerrit
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
«
Reactie #5 Gepost op:
20 December 2013, 00:35:21 »
Uhm... 820 Ohm, bij welke spanning? 12 Volt?
Die LEDs hebben een maximale stroom van 100mA (piek 3A!) bij een spanning van ongeveer 1.5V (volgens de specs).
Met 820 Ohm loopt er dan met 2 LEDS maar iets van 10mA, dat lijkt me dan nogal weinig.
Dat verklaart dan waarom de lichtsluis niet goed werkte?
Ik zou het es proberen met 470 Ohm (20mA) of zelfs maar 220 Ohm (50mA) en een enkele LED.
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
«
Reactie #6 Gepost op:
20 December 2013, 00:43:09 »
Vraag: Kun je het gebruikte schema posten? Ik snap niet helemaal waar je die weerstand zet (als ik naar de IS471 specs kijk)?
«
Laatst bewerkt op: 20 December 2013, 00:45:41 door HansQ
»
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
eenop87
Offline
Berichten: 1015
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
«
Reactie #7 Gepost op:
20 December 2013, 09:41:13 »
Ik heb zitten slapen
De serieweerstand die ik verlaagd heb was helemaal niet van de IR led's, maar van het indicatieledje en de opto-coupler voor de output.
De IR led's zijn zonder serieweerstand aangesloten op de IS471 (heeft intern een constante stroombron).
Gerrit
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6360
***
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
«
Reactie #8 Gepost op:
20 December 2013, 10:26:10 »
Ik zit met belangstelling te lezen dat jullie schijnbaar een hele waaier aan sporen in het schaduwstation beveiligen met één lichtsluis over alle sporen ipv een detectie per afzonderlijk spoor. Een vraag die dan bij mij opkomt is: wat is het grote voordeel om een detectie over bij wijze van spreken 8 sporen te hebben die overgaan naar één uitgaand spoor ipv elk spoor appart te detecteren?
Wat wordt dan het schema naar bv een s88sd16n?
Voor mijn toekomstige baan ga ik zeer waarschijnlijk meerdere schaduwstations maken op twee niveaus om al mijn materieel kwijt te kunnen. Ik denk daarbij aan twee of drie waaiers van een spoor of 8 a 10, bereikbaar via een helix.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
«
Reactie #9 Gepost op:
20 December 2013, 10:56:09 »
Je bespaart natuurlijk best wel op het aantal bezetmelders door het gebruik van de lichtsluis. Bij jouw 3 waaiers van 10 sporen gaat het om 3 melders in plaats van 30 melders. De hele lichtsluis gebruikt dus slechts 1 enkele poort van de s88sd16n.
Een ander voordeel, wellicht zelfs een groter voordeel, is dat je nu de achterkant van de trein kunt detecteren zonder assen met detectie-weerstand te gaan gebruiken. Als je treinen 'achteruit' de sporen oprijden, dan zal de lichtsluis bewaken dat je niet door de stootblokken gaat.
In de handleiding van het programma Koploper is een specifiek hoofdstuk opgenomen voor deze manier van werken. De trein stopt bij het bereiken van de lichtsluis en gaat dan een klein stukje terug om de lichtstraal weer vrij te maken.
Sander
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1015
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
«
Reactie #10 Gepost op:
20 December 2013, 11:44:41 »
Het is precies zoals Sander zegt, met Koploper stopt de trein bij de laatste lichtsluis en rijdt vervolgens een stukje terug om de lichtsluis vrij te maken. De lichtsluis is op die manier weer klaar voor de overige sporen.
Bovendien kan Koploper het spoor tussen de lichtsluizen (1 aan het begin en 1 aan het einde van het spoor) benutten voor twee treinen, waarbij rekening houdend met de lengte van de treinen het schaduwstation maximaal wordt benut.
Als je dan Koploper ook nog zo instelt dat de treinlengte automatisch wordt gemeten, heb je er verder helemaal geen omkijken naar.
Dat is een prachtig systeem en werkte in mijn vorige baan ook perfect.
Gerrit
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6360
***
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
«
Reactie #11 Gepost op:
20 December 2013, 11:51:31 »
dan ga ik straks dus ook voor deze manier van detectie ism koploper.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Ben
Offline
Berichten: 6865
Re: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
«
Reactie #12 Gepost op:
20 December 2013, 16:25:20 »
Beetje beroerd filmpje van mijn station toen nog in aanbouw. Ik gebruikte 2x twee lichtsluizen, nu 2x één met de dikke IR led. binnenkomst en uitrijden. Het hele station draait dus op 2 melders met Koploper
http://www.youtube.com/watch?v=voqJTNxbhVc
Gr, Ben.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp