Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06

Auteur Topic: "Marktwerking" op het spoor  (gelezen 6141 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
"Marktwerking" op het spoor
« Gepost op: 09 December 2013, 21:42:33 »
Vandaag werd ik opmerkzaam gemaakt op een interessant opiniestuk. Ik kan er helemaal mee instemmen.
De tien denkfouten over het Nederlandse spoor
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: "Marktwerking" op het spoor
« Reactie #1 Gepost op: 09 December 2013, 21:57:05 »
Goed stuk, Klaas.
Dit lijkt me een draadje met een hoge "slotpotentie" ;)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

jakop

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 09 December 2013, 22:00:21 »
De spijker op z'n kop!  (y)

Hemmo

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 09 December 2013, 22:20:18 »
Verdraaid ongelooflijk in simpele bewoording weergegeven waarheid.

Er zijn vele leugens en er is altijd maar één waarheid.

En juist hij, Thomas von der Dunk, zet de waarheid zo simpel mogelijk neer dat er niet aan te ontkomen valt!

Maar helaas, kijkend naar het verleden met al die Haagse politiek gekonkel.......
Ben een ongelooflijk leek, maar weet alles te overleven door keihard te bluffen

Tom Z.

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 09 December 2013, 22:29:53 »
Kleine aanvulling / correctie op het artikel van Von der Dunk uit februari van dit jaar: de Royal Mail in het Verenigd Koninkrijk is inmiddels WEL geprivatiseerd. Maakt de rest van het verhaal overigens niet minder treffend.

Grtzz, Tom Z

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 09 December 2013, 22:39:22 »
Als Richard III zich onder dat plein al heeft omgedraaid, mogen ze wel eens in Delft gaan kijken of er überhaupt nog iemand ligt...

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 December 2013, 00:12:43 »
 (y) een vermakelijkstuk met een waarheid als een koe ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 December 2013, 00:33:02 »
Helder en duidelijk stuk (y) en heel erg waar....

Mvg,

Tis

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 December 2013, 13:50:29 »
Hallo,

Ik ben het niet altijd eens met de schrijver van het stuk, maar in dit geval wél. In de discussie over de maatschappelijke positie van nutsbedrijven zoals de NS was ik in mijn ambtelijke tijd héél nadrukkelijk betrokken, en heb ervaren hoe het gezond verstand verpulverd werd door een stelletje neo-liberalen die het voor het zeggen kregen. Let op: neo-liberalen  zijn geen mensen met liberale opvattingen over de inrichting van de markt maar adepten van goeroes als Prof Hayek die de functie van de overheid in het maatschappelijk leven wilden minimaliseren. De schade die dat zeker ook in Nederland heeft opgeleverd is buitengewoon groot. Het door het "terugtreden van de nationale overheid" in gang gezette proces (sterk bevorderd door de EU die de macht van de nationale overheden maar al te gaarne wilde overnemen!) kostte ons als Nederlandse samenleving (als we het over vervoer hebben) al snel de fabrikant Fokker. Dit bedrijf dat perfecte vliegtuigen voor de kleinere markten bouwde werd weggekocht door het Duitse Daimler dat er daarna voor zorgde dat deze concurrent binnen de kortste tijd van de markt verdween. Nou ja, je zou kunnen stellen dat Fokker als belangrijk exporteur geen openbaar nut vertegenwoordigde net zoals de verkoop van Nutricia dit niet was. Maar wat te denken van de "verkoop" van de KLM?. Eén directeur kreeg er een premie van meer dan 20 miljoen voor, en foetsie was dat bedrijf. De Nederlandse overheid (die dat wél had gekund) deed daar niets tegen, alhoewel de positie van Schiphol met zijn "vaste" Nederlandse leverancier van vervoer door de lucht voor de Nederlandse economie met een van de grootste import- en export quota ter wereld van levensbelang voor ons is. En o ja, de verkoop van electriciteitsbedrijven (ook een transporttak!) aan het buitenland? De provincies gingen cashen weten we nog? Wat er met ABN-Amro gebeurde was van hetzelfde laken een pak (tientallen miloenen uitbetaald aan een directeur) en ook hier deed de Staat in eerste instantie niets . Nou ja, dat liep als snel mis en zou vanwege dreigend faillissement van deel-opkoper Fortis de Nederlandse economie ernstig aantasten zo niet omkieperen. Toen is een deel van de bank in het holst van de nacht door de Nederlandse Staat voor tientallen miljarden teruggekocht. Let wel, ik heb het in de meeste gevallen over openbare nutsbedrijven. Goed, die mochten van de EU ("lekker neo-liberaal gedacht") niet in overheidshanden blijven, er moest "concurrentie" op de markten komen. En waar gingen bijvoorbeeld die elektriciteitsleveranciers naar toe? Juist: naar Zweedse- en Duitse overheidsbedrijven! Moesten die niet aan de EU-regels gehoorzamen? En hoe "los"staat Air France eigenlijk van de Franse overheid? En hoe zit dat met Nederlandse vervoerders die tot de "Deutsche Bahn" (DB) behoren? Vroeger heette de DB Deutsche Bundesbahn, dat maakte het al meteen duidelijk van wie die spoorwegmaatschappij nu werkelijk was, en in de praktijk is dat nóg zo. En de NMBS (de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, en de Sociéte Nationale des Chemins de Fer Français?

Voorlopig laat ik het hier maar bij. Een ding staat voor mij vast: NS en Prorail moeten zo snel mogelijk weer worden verenigd (alleen de boekhoudingen mogen gesplitst blijven).  Dat kost zonder twijfel duizenden banen van medewerkers die noodzakelijkerwijs moesten worden aangenomen om beide onderdelen van dezelfde openbare nutsvoorziening (het Nederlandse spoorwegnet) met elkaar te laten "communiceren". Gelukkig gaan de laatste tijd "de ogen open", nu nog de daden.

En de slogan "wij als Nederland kunnen het niet op eigen houtje" is een van de grootste nonsense verhalen ooit verpreid. Waarom zou de weerstand tegen de EU zo immens groot zijn geworden dat het politieke bestel in Nederland erdoor begint te kraken? Vanwege de indertijd gehouden volksraadpleging in de vorm van een referendum waar zo'n 66% van de Nederlandse stemmers vond dat het nu wel genoeg was met de EU had de Nederlandse regering zijn koers moeten wijzigen. En dat deed ze niet. Ja, nu even vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen omdat men in Den Haag de bui nu wel ziet hangen!

Gegroet,

Rob   

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #9 Gepost op: 10 December 2013, 14:10:07 »
Ik heb de indruk dat het bij het goederenvervoer in Nederland wèl werkt, die privatisering. Daar kan je ook daadwerkelijk tussen meerdere aanbieders kiezen, in ieder geval theoretisch. Volgens mij is ook de klantvriendelijkheid sterk verbeterd.

Belangrijke aantekening is dat hier echte concurrentie veel meer mogelijk is: ze kunnen over hetzelfde spoor tijden.

Of is de situatie in het goederenvervoer minder rooskleurig dan het op mij overkomt?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 10 December 2013, 14:57:18 »
Belangrijke aantekening is dat hier echte concurrentie veel meer mogelijk is: ze kunnen over hetzelfde spoor tijden.
Dat is één van de punten van Von der Dunk, bij het reizigersvervoer kun je niet kiezen. Als je van Dordrecht naar Roosendaal wil, dan kan dat alleen met NS. Van Dordrecht naar Geldermalsen kan alleen met Connexxion en van Arnhem naar Zevenaar kun je kiezen uit Arriva of gaan fietsen.
Maar stel je voor dat je als reiziger echt kan kiezen tussen meerdere vervoerders op hetzlfde traject. Dan wordt het pas echt een puinhoop.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Henk Uijterwaal

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 10 December 2013, 15:41:51 »
Maar stel je voor dat je als reiziger echt kan kiezen tussen meerdere vervoerders op hetzlfde traject. Dan wordt het pas echt een puinhoop.

En waarom zou dit verschil uitmaken? Op dit moment rijden er op veel trajecten personentreinen van 1 maatschappij en goederentreinen van een aantal andere aanbieders. Waarom zou je dan niet personentreinen van 2 maatschappijen kunnen laten rijden? Uiteraard moet je netjes de sloten op de lijn vergeven en zal vertraging van de ene trein doorwerken naar de andere, maar je kan wel onderscheid maken in comfort, netheid, aantal zitplaatsen in de trein, aansluitingen en wat dies meer zij.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 10 December 2013, 15:48:49 »
Even een voorbeeld van wat een probleem zou kunnen zijn van 2 maatschappijen op 1 lijn. De spitsuren.

Hoe ga je dat regelen? Om en om? wel zo eerlijk, maar ik kan mij zo voorstellen dat mensen 1 bepaalde trein pakken omdat hen dat het beste uitkomt. Wachten op die andere kan misschien wel onvoordelig uitpakken. Vanwege aansluiting maar ook vanwege de aankomst tijd op je werk. Als je om 8:15 kunt beginnen kun je ook eerder naar huis. (even extreem gesteld)
Jeroen

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #13 Gepost op: 10 December 2013, 16:03:34 »
"Waarom niet meerdere reizigersverkeer-aanbieders op hetzelfde spoor": hoewel dit misschien marktwerking-technisch kloppend klinkt, werkt dit volgens mij niet als compleet systeem.

Je wilt als reiziger gewoon van A naar B. En dan niet als er vertragingen zijn niet weten wat je moet doen omdat de mededelingen via 3 verschillende kanalen moeten worden gecoördineerd.

En de investeringen: syntus huurde effectief het spoor in de achterhoek en zat steeds met troep ende rommel en gammele wissels en seinen. Als het spoor van hen was hadden ze graag beter onderhoud gepleegd! Maar nu moesten ze lijdzaam afwachten tot prorail wat deed. En prorail moet zo goedkoop mogelijk werken, dus die doet zo min mogelijk...

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #14 Gepost op: 10 December 2013, 16:06:33 »
Om en om enzo, spoorverdeling: dat gaat nu best eerlijk ten opzichte van vroeger. In principe heeft iedere vervoerder ongeveer evenveel rechten.

Dus... hebben de goederenvervoerders evenveel recht om overdag te rijden en moeten reizigerstreinen wachten. Of de dienstregeling moet ingeperkt worden omdat er paden voor goederentreinen vrij moeten zijn.

In de oneerlijke oude tijd was het voor de reiziger vaak beter. TEE had voorrang boven post. Post boven intercity. Intercity boven stoptrein. Stoptrein boven goederentrein. Oh, de koninklijke trein kwam geloof ik nog boven de TEE :-)

Reinout