Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Huup
Vandaag om 18:11:31
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 18:07:45
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 18:03:31
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
Vandaag om 18:02:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 17:39:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
Vandaag om 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:12:28
Ronald doet de Fork Challenge! door MOVisser
Vandaag om 17:05:01
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:52:40
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:11:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 14:06:02
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:44:05
vervolg op "veel AC wielen" door henk
Vandaag om 07:55:23
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
  

Auteur Topic: Wisselstraat  (gelezen 5032 keer)

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Wisselstraat
« Gepost op: 10 July 2006, 16:34:05 »
Hoi,

Ik heb verschillende wisselstraten gemaakt voor naar een drie-sporig station (rechts). Er wordt rechts gereden.

Welk van de wisselstraten zou nou in werkelijkheid het snelst gebruikt worden? (In werkelijkheid zullen ze denk ik die Engels wissels willen vermijden maar ok... dat past bij mij niet anders)
Ik vind optie A het mooiste, maar optie C is het voordeligst.




Het station komt boven het bovenste spoor.

Groetjes,
R-J

P.s. De streepjes geven aan of het om een heel of een half Engels wissel gaat.
« Laatst bewerkt op: 10 July 2006, 16:37:35 door RJ »

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Wisselstraat
« Reactie #1 Gepost op: 10 July 2006, 16:46:14 »
betreft het een doorgaand- of kopstation ?

Ik denk een kopstation .....

groet,
marco-

NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Wisselstraat
« Reactie #2 Gepost op: 10 July 2006, 16:55:53 »
Mis, het wordt een doorgaand reizigersstation.
Oh ja... het derde spoor (onderste spoor) krijgt een normale wissels rechts voor een (minder belangrijk) opstelspoor.
« Laatst bewerkt op: 10 July 2006, 16:59:18 door RJ »

Charlie

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Wisselstraat
« Reactie #3 Gepost op: 10 July 2006, 17:07:48 »
Hoi,

Ik heb verschillende wisselstraten gemaakt voor naar een drie-sporig station (rechts). Er wordt rechts gereden.


Hoi,
Je geeft aan, dat je rechts rijdt. Ik mag dus aannemen, dat je een dubbelsporige baan hebt.
Als dat zo is, is eigenlijk alleen optie A werkbaar.
Bij B en C vervalt het voordeel van een dubbelsporige baan. Namelijk het gelijktijdig in en uit rijden van het station.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Wisselstraat
« Reactie #4 Gepost op: 10 July 2006, 17:26:21 »
Er wordt rechts gereden.

Welk van de wisselstraten zou nou in werkelijkheid het snelst gebruikt worden? (In werkelijkheid zullen ze denk ik die Engels wissels willen vermijden maar ok... dat past bij mij niet anders)
Ik vind optie A het mooiste, maar optie C is het voordeligst.

Het station komt boven het bovenste spoor.

Waar het station komt te staan maakt volgens mij niet uit. Ik lees de wisselstraat even als stuk van een cirkel, vandaaruit links of rechts:

In optie C kan je nooit gelijktijdig uitrijden (links en rechtsom dus) omdat minimaal de kruiswissel 'enkel spoor' is
In optie B kan je het middelste spoor beter niet voor rechtsom verkeer gebruiken, omdat de bovenste kruiswissel dan 'enkel spoor' is en gelijktijdig uitrijden linksom van bovenste spoor beperkt. Als je daartoe besluit worden beide kruiswissels opeens onzinnig. Dat is wel heel goedkoop  ;D
In optie A kan het allemaal wel.

Goed, commentaar van Charlie nog eens goed gelezen, staat precies hetzelfde.

Bonus: als je optie A goedkoper wilt maken kan je besluiten het bovenste spoor te reserveren voor linksom verkeer. De bovenste kruiswissel wordt dan het links buigend enkel wissel uit het bovenste spoor  ::)

Sicco Jan

obicham

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Wisselstraat
« Reactie #5 Gepost op: 13 July 2006, 18:04:55 »
volgens mij zou het optie A zijn maar met gebruikmaking van een "hosentrager/kruiswissel" aan de linkerkant voor de enkele wissel.

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re: Wisselstraat
« Reactie #6 Gepost op: 20 July 2006, 14:58:04 »
Optie A is de meest logische, gelijktijdig in en uit rijden van de treinen uit het station. Maar voor de engelse wissels moet je wel halve engelse wissels gebruiken, zeker de meest rechtse want dat is zo onlogisch. En halve engelsmannen zijn ook goedkoper dan de hele in het echt.

Met vr.gr. Marcoo
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Wisselstraat
« Reactie #7 Gepost op: 20 July 2006, 15:01:50 »
Ja optie A is the one!
uitleg word hierboven al gegeven.

m.v.g

Mark
love to build realistic     let's be kind.

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Wisselstraat
« Reactie #8 Gepost op: 07 August 2006, 19:08:35 »
Om het nog even lastiger te maken: welk type beveiliging ligt (of heeft er gelegen). Dit heeft invloed op het toepassen van halve en hele engelse wissels.

Voor beveiliging is het namelijk wat lastiger te vertellen dat het een halve engelse wissel is. In de beveiliging zijn het gewoon twee losse wissels die achter elkaar liggen. Dit is geen probleem als het een heel engels wissel is. Echter bij een halve dient verteld te worden dat deze in 1 richting niet bereden kan worden. Schijnbaar is een hele makkelijker en goedkoper toe te passen dan een halve.

In Nederland kwam het daardoor vaak voor dat dus in plaats van een halve gewoon een hele werd toegepast. Voorbeelden zijn Haarlem (sp. 7) en Hoofddorp Opstel. Rotterdam CS was 281B/285A (sp. 6/7 westzijde) voeger ook een halve maar is al weer lange tijd een hele (vraag me niet waarom). Kost alleen maar veel 'roestrijtijd'.

In Duitsland wordt daarintegen wel weer consequent halfjes doorgevoerd.