Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 20:38:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 20:34:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:06:47
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:59:23
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:35:16
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
  

Auteur Topic: Wisselstraat  (gelezen 5027 keer)

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Wisselstraat
« Gepost op: 10 July 2006, 16:34:05 »
Hoi,

Ik heb verschillende wisselstraten gemaakt voor naar een drie-sporig station (rechts). Er wordt rechts gereden.

Welk van de wisselstraten zou nou in werkelijkheid het snelst gebruikt worden? (In werkelijkheid zullen ze denk ik die Engels wissels willen vermijden maar ok... dat past bij mij niet anders)
Ik vind optie A het mooiste, maar optie C is het voordeligst.




Het station komt boven het bovenste spoor.

Groetjes,
R-J

P.s. De streepjes geven aan of het om een heel of een half Engels wissel gaat.
« Laatst bewerkt op: 10 July 2006, 16:37:35 door RJ »

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Wisselstraat
« Reactie #1 Gepost op: 10 July 2006, 16:46:14 »
betreft het een doorgaand- of kopstation ?

Ik denk een kopstation .....

groet,
marco-

NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Wisselstraat
« Reactie #2 Gepost op: 10 July 2006, 16:55:53 »
Mis, het wordt een doorgaand reizigersstation.
Oh ja... het derde spoor (onderste spoor) krijgt een normale wissels rechts voor een (minder belangrijk) opstelspoor.
« Laatst bewerkt op: 10 July 2006, 16:59:18 door RJ »

Charlie

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Wisselstraat
« Reactie #3 Gepost op: 10 July 2006, 17:07:48 »
Hoi,

Ik heb verschillende wisselstraten gemaakt voor naar een drie-sporig station (rechts). Er wordt rechts gereden.


Hoi,
Je geeft aan, dat je rechts rijdt. Ik mag dus aannemen, dat je een dubbelsporige baan hebt.
Als dat zo is, is eigenlijk alleen optie A werkbaar.
Bij B en C vervalt het voordeel van een dubbelsporige baan. Namelijk het gelijktijdig in en uit rijden van het station.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Wisselstraat
« Reactie #4 Gepost op: 10 July 2006, 17:26:21 »
Er wordt rechts gereden.

Welk van de wisselstraten zou nou in werkelijkheid het snelst gebruikt worden? (In werkelijkheid zullen ze denk ik die Engels wissels willen vermijden maar ok... dat past bij mij niet anders)
Ik vind optie A het mooiste, maar optie C is het voordeligst.

Het station komt boven het bovenste spoor.

Waar het station komt te staan maakt volgens mij niet uit. Ik lees de wisselstraat even als stuk van een cirkel, vandaaruit links of rechts:

In optie C kan je nooit gelijktijdig uitrijden (links en rechtsom dus) omdat minimaal de kruiswissel 'enkel spoor' is
In optie B kan je het middelste spoor beter niet voor rechtsom verkeer gebruiken, omdat de bovenste kruiswissel dan 'enkel spoor' is en gelijktijdig uitrijden linksom van bovenste spoor beperkt. Als je daartoe besluit worden beide kruiswissels opeens onzinnig. Dat is wel heel goedkoop  ;D
In optie A kan het allemaal wel.

Goed, commentaar van Charlie nog eens goed gelezen, staat precies hetzelfde.

Bonus: als je optie A goedkoper wilt maken kan je besluiten het bovenste spoor te reserveren voor linksom verkeer. De bovenste kruiswissel wordt dan het links buigend enkel wissel uit het bovenste spoor  ::)

Sicco Jan

obicham

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Wisselstraat
« Reactie #5 Gepost op: 13 July 2006, 18:04:55 »
volgens mij zou het optie A zijn maar met gebruikmaking van een "hosentrager/kruiswissel" aan de linkerkant voor de enkele wissel.

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re: Wisselstraat
« Reactie #6 Gepost op: 20 July 2006, 14:58:04 »
Optie A is de meest logische, gelijktijdig in en uit rijden van de treinen uit het station. Maar voor de engelse wissels moet je wel halve engelse wissels gebruiken, zeker de meest rechtse want dat is zo onlogisch. En halve engelsmannen zijn ook goedkoper dan de hele in het echt.

Met vr.gr. Marcoo
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Wisselstraat
« Reactie #7 Gepost op: 20 July 2006, 15:01:50 »
Ja optie A is the one!
uitleg word hierboven al gegeven.

m.v.g

Mark
love to build realistic     let's be kind.

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Wisselstraat
« Reactie #8 Gepost op: 07 August 2006, 19:08:35 »
Om het nog even lastiger te maken: welk type beveiliging ligt (of heeft er gelegen). Dit heeft invloed op het toepassen van halve en hele engelse wissels.

Voor beveiliging is het namelijk wat lastiger te vertellen dat het een halve engelse wissel is. In de beveiliging zijn het gewoon twee losse wissels die achter elkaar liggen. Dit is geen probleem als het een heel engels wissel is. Echter bij een halve dient verteld te worden dat deze in 1 richting niet bereden kan worden. Schijnbaar is een hele makkelijker en goedkoper toe te passen dan een halve.

In Nederland kwam het daardoor vaak voor dat dus in plaats van een halve gewoon een hele werd toegepast. Voorbeelden zijn Haarlem (sp. 7) en Hoofddorp Opstel. Rotterdam CS was 281B/285A (sp. 6/7 westzijde) voeger ook een halve maar is al weer lange tijd een hele (vraag me niet waarom). Kost alleen maar veel 'roestrijtijd'.

In Duitsland wordt daarintegen wel weer consequent halfjes doorgevoerd.