Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
  

Auteur Topic: Wisselstraat  (gelezen 4588 keer)

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Wisselstraat
« Gepost op: 10 juli 2006, 16:34:05 »
Hoi,

Ik heb verschillende wisselstraten gemaakt voor naar een drie-sporig station (rechts). Er wordt rechts gereden.

Welk van de wisselstraten zou nou in werkelijkheid het snelst gebruikt worden? (In werkelijkheid zullen ze denk ik die Engels wissels willen vermijden maar ok... dat past bij mij niet anders)
Ik vind optie A het mooiste, maar optie C is het voordeligst.




Het station komt boven het bovenste spoor.

Groetjes,
R-J

P.s. De streepjes geven aan of het om een heel of een half Engels wissel gaat.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2006, 16:37:35 door RJ »

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Wisselstraat
« Reactie #1 Gepost op: 10 juli 2006, 16:46:14 »
betreft het een doorgaand- of kopstation ?

Ik denk een kopstation .....

groet,
marco-

Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Wisselstraat
« Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2006, 16:55:53 »
Mis, het wordt een doorgaand reizigersstation.
Oh ja... het derde spoor (onderste spoor) krijgt een normale wissels rechts voor een (minder belangrijk) opstelspoor.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2006, 16:59:18 door RJ »

Charlie

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Wisselstraat
« Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2006, 17:07:48 »
Hoi,

Ik heb verschillende wisselstraten gemaakt voor naar een drie-sporig station (rechts). Er wordt rechts gereden.


Hoi,
Je geeft aan, dat je rechts rijdt. Ik mag dus aannemen, dat je een dubbelsporige baan hebt.
Als dat zo is, is eigenlijk alleen optie A werkbaar.
Bij B en C vervalt het voordeel van een dubbelsporige baan. Namelijk het gelijktijdig in en uit rijden van het station.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Wisselstraat
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2006, 17:26:21 »
Er wordt rechts gereden.

Welk van de wisselstraten zou nou in werkelijkheid het snelst gebruikt worden? (In werkelijkheid zullen ze denk ik die Engels wissels willen vermijden maar ok... dat past bij mij niet anders)
Ik vind optie A het mooiste, maar optie C is het voordeligst.

Het station komt boven het bovenste spoor.

Waar het station komt te staan maakt volgens mij niet uit. Ik lees de wisselstraat even als stuk van een cirkel, vandaaruit links of rechts:

In optie C kan je nooit gelijktijdig uitrijden (links en rechtsom dus) omdat minimaal de kruiswissel 'enkel spoor' is
In optie B kan je het middelste spoor beter niet voor rechtsom verkeer gebruiken, omdat de bovenste kruiswissel dan 'enkel spoor' is en gelijktijdig uitrijden linksom van bovenste spoor beperkt. Als je daartoe besluit worden beide kruiswissels opeens onzinnig. Dat is wel heel goedkoop  ;D
In optie A kan het allemaal wel.

Goed, commentaar van Charlie nog eens goed gelezen, staat precies hetzelfde.

Bonus: als je optie A goedkoper wilt maken kan je besluiten het bovenste spoor te reserveren voor linksom verkeer. De bovenste kruiswissel wordt dan het links buigend enkel wissel uit het bovenste spoor  ::)

Sicco Jan

obicham

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Wisselstraat
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2006, 18:04:55 »
volgens mij zou het optie A zijn maar met gebruikmaking van een "hosentrager/kruiswissel" aan de linkerkant voor de enkele wissel.

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re: Wisselstraat
« Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2006, 14:58:04 »
Optie A is de meest logische, gelijktijdig in en uit rijden van de treinen uit het station. Maar voor de engelse wissels moet je wel halve engelse wissels gebruiken, zeker de meest rechtse want dat is zo onlogisch. En halve engelsmannen zijn ook goedkoper dan de hele in het echt.

Met vr.gr. Marcoo
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Wisselstraat
« Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2006, 15:01:50 »
Ja optie A is the one!
uitleg word hierboven al gegeven.

m.v.g

Mark
love to build realistic     let's be kind.

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Wisselstraat
« Reactie #8 Gepost op: 07 augustus 2006, 19:08:35 »
Om het nog even lastiger te maken: welk type beveiliging ligt (of heeft er gelegen). Dit heeft invloed op het toepassen van halve en hele engelse wissels.

Voor beveiliging is het namelijk wat lastiger te vertellen dat het een halve engelse wissel is. In de beveiliging zijn het gewoon twee losse wissels die achter elkaar liggen. Dit is geen probleem als het een heel engels wissel is. Echter bij een halve dient verteld te worden dat deze in 1 richting niet bereden kan worden. Schijnbaar is een hele makkelijker en goedkoper toe te passen dan een halve.

In Nederland kwam het daardoor vaak voor dat dus in plaats van een halve gewoon een hele werd toegepast. Voorbeelden zijn Haarlem (sp. 7) en Hoofddorp Opstel. Rotterdam CS was 281B/285A (sp. 6/7 westzijde) voeger ook een halve maar is al weer lange tijd een hele (vraag me niet waarom). Kost alleen maar veel 'roestrijtijd'.

In Duitsland wordt daarintegen wel weer consequent halfjes doorgevoerd.