Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 18:19:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: Piko A of Roco Line rails ?  (gelezen 4535 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
  • Wel Belg, niet gek !
Piko A of Roco Line rails ?
« Gepost op: 28 November 2013, 09:09:04 »
Ben aan het uitzoeken welke rails ik ga gebruiken voor men treinbaan, en blijf momenteel bij 2 merken zitten : Pika A sporen en Roco Line zonder bedding.
Zo snel even de voor en nadelen op een rijtje gezet :

Piko A :
- goedkoop
- tweedehands goed aan te komen
- bij wissels lopen de biels gelijk voor een heel stuk met het rechte stuk, en op het einde, wordt hun hoek plots omgezet, en lijkt er een soort "gat" te zijn tussen de biels waar ze van hoek verspringen, vindt dit beetje raar lijken.

Roco Line :
- tweedehands geen groot aanbod
- zien er prachtig uit, geen raar "gat" van verspringing hoek bij wissels
- wissel/kruising aanbod verkrijgbaar in 10° en 15°
- bochten tot R10.

Ik raak er eigenlijk niet echt uit. Iemand die me kan vertellen of je echt veel de 10° wissels/kruisingen zou gebruiken ? Waarom is er trouwens verschil in ? Volgens mij heb je hierdoor meer plek nodig om dezelfde afstand van een tweede spoor te komen als een 15° wissel. Ook de R10 bochten lijken handig, maar je moet dan wel al veel plek hebben als je een bochtje wil maken.

Wat is jullie mening over deze 2 soorten rails ?

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Piko A of Roco Line rails ?
« Reactie #1 Gepost op: 28 November 2013, 09:16:22 »
Roco Line vind je ook vrij veel tweede hands. Soms ook met bedding, maar die bedding kun je gewoon eraf halen. De bochten van Roco Line gaan btw tot R20, dit is een bocht van 5°. 2x deze bocht maakt de tegenbocht van een 10° wissel ;)
Vriendelijke groet, Servé.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re: Piko A of Roco Line rails ?
« Reactie #2 Gepost op: 28 November 2013, 09:24:10 »
Lange, slanke wissels ogen aanzienlijk fraaier. Dus ik heb lange wissels in het zicht en de 15 graden wissels in het schaduwstation. Ook de lagere railstaven ogen beter.
Maar het is maar net wat je belangrijk vindt. Ik heb liever wat minder sporen, maar wel met elegantere wisselstraten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Piko A of Roco Line rails ?
« Reactie #3 Gepost op: 28 November 2013, 09:41:32 »
Wat Henk al aangeeft: Roco line is code 83 materiaal met lagere railstaven. Dat oogt veel echter. Piko is dan een voordelig alternatief, maar dus dikkere rails: de kwaliteit is verder prima.
Als je een vaste baan aanlegt is Tiilig Elite nog mooier, maar dat wordt gebruikt zelden aangeboden.
RETROBAHN A.G.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Piko A of Roco Line rails ?
« Reactie #4 Gepost op: 28 November 2013, 10:37:08 »
Tillig Elite is echter een crime om te leggen en ik heb zo m'n twijfels over de langdurige betrouwbaarheid, gezien de flexibiliteit in de wissels en hoe oa tongen gemaakt zijn...

Roco Line is erg degelijk een heeft een vrijwel compleet assortiment qua geometrie. Zeker als je de ruimte hebt is 10 graden materiaal erg fraai, lange rijtuigen en treinstellen nemen een wisselstraat dan veel minder schokkerig als bij 15 graden (of erger...) De kwaliteit van Roco Line wissels is erg goed, mooie gefreesde tongen.

R10 bogen zijn handig als overgangsboog : ik gebruik vaak 1 * R10 + 2* R5 + 1* R10 voor een 90 graden boog, als het dubbelspoor is past voor de binnenboog dan precies 1* R9 + 2* R4 + 1* R9. Zo gaat een trein mooi vloeiend de boog in. Met flexrails kun je dit nog veel mooier doen maar ik ben daar te lui voor...  ::)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Piko A of Roco Line rails ?
« Reactie #5 Gepost op: 28 November 2013, 13:30:04 »
Het voordeel van Rocoline wissels is dat er metalen hartstukken in zitten die je mee kan schakelen bij het omzetten van de wissel. Hierdoor ontstaat er geen dood punt, waar een lok op kan stoppen. Ik weet niet of alle wissels van Rocoline dit hebben. Maar misschien levert Piko ook wel wissels die een schakelbaar metalen hartstuk heeft?
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Piko A of Roco Line rails ?
« Reactie #6 Gepost op: 28 November 2013, 14:51:14 »
Piko heeft dit niet in het assortiment.

Daar zijn de puntstukken van kunststof.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Piko A of Roco Line rails ?
« Reactie #7 Gepost op: 28 November 2013, 16:03:16 »
Weer wat geleerd!! (y)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Piko A of Roco Line rails ?
« Reactie #8 Gepost op: 28 November 2013, 21:32:42 »
Roco Line it will be :)

Bedankt allemaal !

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Piko A of Roco Line rails ?
« Reactie #9 Gepost op: 28 November 2013, 22:18:26 »
Je kan het ook heel goed mengen, schaarduwstation en sporen wat verder weg Piko A, hoofstation en sporen wat dicht in het zicht ligt Roco Line.
Er zijn overgang railtjes verkrijgbaar van code 83 naar code 100.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?