Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 18:46:34
fotowedstrijd 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 18:45:40
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Marc tramt
Vandaag om 18:43:07
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Joz
Vandaag om 18:39:49
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:38:31
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 18:37:53
Piko 2025 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:16:15
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door verst107
Vandaag om 18:03:37
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Rondom Charlois door 741230
Vandaag om 17:43:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:26:15
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:05:52
Zelfgemaakt BiDiB modules door AlbertG
Vandaag om 16:57:24
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:22:47
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
  

Auteur Topic: Piko A of Roco Line rails ?  (gelezen 4804 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2704
  • Wel Belg, niet gek !
Piko A of Roco Line rails ?
« Gepost op: 28 November 2013, 09:09:04 »
Ben aan het uitzoeken welke rails ik ga gebruiken voor men treinbaan, en blijf momenteel bij 2 merken zitten : Pika A sporen en Roco Line zonder bedding.
Zo snel even de voor en nadelen op een rijtje gezet :

Piko A :
- goedkoop
- tweedehands goed aan te komen
- bij wissels lopen de biels gelijk voor een heel stuk met het rechte stuk, en op het einde, wordt hun hoek plots omgezet, en lijkt er een soort "gat" te zijn tussen de biels waar ze van hoek verspringen, vindt dit beetje raar lijken.

Roco Line :
- tweedehands geen groot aanbod
- zien er prachtig uit, geen raar "gat" van verspringing hoek bij wissels
- wissel/kruising aanbod verkrijgbaar in 10° en 15°
- bochten tot R10.

Ik raak er eigenlijk niet echt uit. Iemand die me kan vertellen of je echt veel de 10° wissels/kruisingen zou gebruiken ? Waarom is er trouwens verschil in ? Volgens mij heb je hierdoor meer plek nodig om dezelfde afstand van een tweede spoor te komen als een 15° wissel. Ook de R10 bochten lijken handig, maar je moet dan wel al veel plek hebben als je een bochtje wil maken.

Wat is jullie mening over deze 2 soorten rails ?

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Piko A of Roco Line rails ?
« Reactie #1 Gepost op: 28 November 2013, 09:16:22 »
Roco Line vind je ook vrij veel tweede hands. Soms ook met bedding, maar die bedding kun je gewoon eraf halen. De bochten van Roco Line gaan btw tot R20, dit is een bocht van 5°. 2x deze bocht maakt de tegenbocht van een 10° wissel ;)
Vriendelijke groet, Servé.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re: Piko A of Roco Line rails ?
« Reactie #2 Gepost op: 28 November 2013, 09:24:10 »
Lange, slanke wissels ogen aanzienlijk fraaier. Dus ik heb lange wissels in het zicht en de 15 graden wissels in het schaduwstation. Ook de lagere railstaven ogen beter.
Maar het is maar net wat je belangrijk vindt. Ik heb liever wat minder sporen, maar wel met elegantere wisselstraten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5430
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Piko A of Roco Line rails ?
« Reactie #3 Gepost op: 28 November 2013, 09:41:32 »
Wat Henk al aangeeft: Roco line is code 83 materiaal met lagere railstaven. Dat oogt veel echter. Piko is dan een voordelig alternatief, maar dus dikkere rails: de kwaliteit is verder prima.
Als je een vaste baan aanlegt is Tiilig Elite nog mooier, maar dat wordt gebruikt zelden aangeboden.
RETROBAHN A.G.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Piko A of Roco Line rails ?
« Reactie #4 Gepost op: 28 November 2013, 10:37:08 »
Tillig Elite is echter een crime om te leggen en ik heb zo m'n twijfels over de langdurige betrouwbaarheid, gezien de flexibiliteit in de wissels en hoe oa tongen gemaakt zijn...

Roco Line is erg degelijk een heeft een vrijwel compleet assortiment qua geometrie. Zeker als je de ruimte hebt is 10 graden materiaal erg fraai, lange rijtuigen en treinstellen nemen een wisselstraat dan veel minder schokkerig als bij 15 graden (of erger...) De kwaliteit van Roco Line wissels is erg goed, mooie gefreesde tongen.

R10 bogen zijn handig als overgangsboog : ik gebruik vaak 1 * R10 + 2* R5 + 1* R10 voor een 90 graden boog, als het dubbelspoor is past voor de binnenboog dan precies 1* R9 + 2* R4 + 1* R9. Zo gaat een trein mooi vloeiend de boog in. Met flexrails kun je dit nog veel mooier doen maar ik ben daar te lui voor...  ::)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Piko A of Roco Line rails ?
« Reactie #5 Gepost op: 28 November 2013, 13:30:04 »
Het voordeel van Rocoline wissels is dat er metalen hartstukken in zitten die je mee kan schakelen bij het omzetten van de wissel. Hierdoor ontstaat er geen dood punt, waar een lok op kan stoppen. Ik weet niet of alle wissels van Rocoline dit hebben. Maar misschien levert Piko ook wel wissels die een schakelbaar metalen hartstuk heeft?
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Piko A of Roco Line rails ?
« Reactie #6 Gepost op: 28 November 2013, 14:51:14 »
Piko heeft dit niet in het assortiment.

Daar zijn de puntstukken van kunststof.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Piko A of Roco Line rails ?
« Reactie #7 Gepost op: 28 November 2013, 16:03:16 »
Weer wat geleerd!! (y)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2704
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Piko A of Roco Line rails ?
« Reactie #8 Gepost op: 28 November 2013, 21:32:42 »
Roco Line it will be :)

Bedankt allemaal !

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Piko A of Roco Line rails ?
« Reactie #9 Gepost op: 28 November 2013, 22:18:26 »
Je kan het ook heel goed mengen, schaarduwstation en sporen wat verder weg Piko A, hoofstation en sporen wat dicht in het zicht ligt Roco Line.
Er zijn overgang railtjes verkrijgbaar van code 83 naar code 100.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?