Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 20:37:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 20:37:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Roco TEE RAm Edelweiss/Northlander (af pag34)  (gelezen 138891 keer)

WillemNS

• Gast
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #375 Gepost op: 05 October 2007, 19:09:59 »
Bij mij ook niet.
Ik zou er even mee terug gaan naar de dealer/winkel, Frank!

Willem

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #376 Gepost op: 05 October 2007, 20:54:20 »
Die winkel komt toevallig a.s. maandag bij mij langs om de defect   >:( geraakte Trix gasturbine 602 (stekkertje vervangen  :)) op te halen voor reparatie. Ik koppel de Ram er maar achter.....

« Laatst bewerkt op: 05 October 2007, 21:55:32 door Frank Oude Elferink »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #377 Gepost op: 06 October 2007, 12:47:37 »
Sinds gisteren dieselt bij mij hier ook de RAm 501 rond. Heb weliswaar eerst het geluidsvolume naar een iets realtischer niveau teruggeschroefd. De hoogte is bij mijn set ook geen probleem, overal hetzelfde. Het enige was dat ik met mijn Lenz 90 8 funkties kon aansturen. Door Koploper kon ik naderhand de overige aansturen waarbij mij opviel dat het lossen van de remmen en de "wendeschalter" vast niet te horen zijn. Logisch ook door het volume wat teruggeschroefd is, maar ook daarvoor wat het al niet erg sterk. De Venti's ook trouwens. Als ik op een echte Lok (bijv. een 425) de Venti's inschakel, maakt dat een flinke herrie.

Groeten uit Zwitserland

Bas

ps: RAm rules   ;D

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #378 Gepost op: 06 October 2007, 12:54:38 »
geen idee wat de ervaring van anderen zijn maar bij mijn TEE verliest regelmatig de lok een of meerdere rijtuigen, ondanks dat ik ze goed in elkaar klik.

Ik heb er nu maar een duwtrein van gemaakt.

Ik zie ook geen hoogteverschillen zoals eerder opgemerkt.

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #379 Gepost op: 06 October 2007, 13:58:18 »
Hallo Wim

Ik heb dat nog nooit gehad, hoewel ik 2 grote en lange stijgingen in mijn baan heb zitten. Druk je ze erin tot het ronde pinnetje ook in het midden van de stift zit om het zo maar te zeggen? Niet alleen dus dat de streepjes metaal met elkaar verbinding hebben, dat is niet ver genoeg.

Overigens, ik heb dan een turbo-uitvoering gekregen. De mijne reed volgens koploper bijna 148 km/h

Groeten

Bas

lokloods

• Offline Offline
« Reactie #380 Gepost op: 06 October 2007, 14:54:11 »
Heeft iemand al ervaring met het inbouwen van de interieurverlichting ?

Wiebe

stig

• Offline Offline
« Reactie #381 Gepost op: 06 October 2007, 18:33:13 »
Ik begin mij zo af te vragen of iedereen wel op de juiste manier zijn locsnelheid meet. Lijkt me stug dat ze halverwege de aandrijving veranderd hebben? Hoewel, met Roco weet je het maar nooit... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

TonM

• Offline Offline
« Reactie #382 Gepost op: 06 October 2007, 19:17:59 »
Citaat
Ik begin mij zo af te vragen of iedereen wel op de juiste manier zijn locsnelheid meet.

Ik heb een paar weken geleden mijn exemplaar ook opgehaald. Natuurlijk eerst ruimschoots genoten van de pracht van dit Roco produkt (ze zijn echt goed bezit in Oostenrijk), niet in de laatste plaats het geluid.
Inmiddels las ik op dit forum verontrustende berichten over de snelheid van het treinstel. Ik besloot om ook eens kritisch te kijken naar het gedrag op de baan. En ja hoor, ook mij viel het op dat het ding wel erg langzaam reed. Maar ja, meten is weten. Dus met een stopwatch en meetlint gekeken hoe lang hij over een recht stuk deed. Snelheid omrekenen van 1:87 naar 1:1 en ja hoor, ook ik kwam nog niet eens op 90 km/h. Dat was een domper op de vreugde van de aankoop.

Ik vond toch dat mijn meetmethode wel erg onnauwkeurig was, dus heb ik er vandaag een Tachowagon van Fleischmann tegenaan gehangen. En die gaf aan dat het stel een top had van 137 km/h  (op schaal). En dat op de standaardinstelling van de decoder! Op de decoder kan je dan nog met CV5 de maximumsnelheid aanpassen: standaard staat hij op de waarde 55, max is 64. Bij mij staat hij nu op 57 en het stel heeft keurig een Vmax van 139 km/h.
Met andere woorden: ik had wel de indruk dat het stel te langzaam reed, ik rekende het zelfs na, maar de objectieve meting toont aan dat ik ongelijk had en dat de snelheid wel goed is.

Waarom heeft Roco dan toch de aandrijving veranderd? Misschien hebben ze bij de eerste stellen (Zwitsers) ontdekt dat er iets niet klopte en daarna snel een verbetering toegepast? Misschien denken ze bij Roco ook wel: "De klant heeft altijd gelijk"?

Door mijn eigen vergissing ga ik met Stig mee: Ik heb in eerste instantie niet goed gemeten. Toen ik dat wel deed, bleek er niets aan de hand.

Ton

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #383 Gepost op: 06 October 2007, 19:34:47 »
In de nieuwe Railmagazine is ze snel getest, en kwam men ook niet aan de juiste snelheid.
In het volgende nummer gaat men er dieper op in.

Reinier Z.

• Online Online
« Reactie #384 Gepost op: 06 October 2007, 20:11:21 »
Ik vond toch dat mijn meetmethode wel erg onnauwkeurig was, dus heb ik er vandaag een Tachowagon van Fleischmann tegenaan gehangen.

Je kan nauwkeuriger meten als je over een langere afstand meet, bv de trein tien rondjes laten rijden of zo. Hoe weet je trouwens zo zeker dat de tachowagen nauwkeurig is? Die kan ook best afwijken.
Reinier

TonM

• Offline Offline
« Reactie #385 Gepost op: 06 October 2007, 20:31:10 »
Citaat
Hoe weet je trouwens zo zeker dat de tachowagen nauwkeurig is? Die kan ook best afwijken.

@ Reinier:
Ik weet helemaal niet zeker dat de tachowagen nauwkeurig is en dat beweer ik ook helemaal niet.
Ik zeg ook niet dat ik gelijk heb of dat je mij moet geloven. Van mij mag je alles in twijfel trekken, Als er nog iemand met een meetmethode komt om de foute of goede snelheid van de TEE aan te tonen, gaan we die ook ter discussie stellen. Blijven we lekker bezig.

Neem mijn verhaal gewoon voor wat het is. Ik probeer niemand te overtuigen, ik deel mijn ervaring. Heb je er iets aan: prima. Heb je er niets aan: ook goed

Ton

henk

• Online Online
« Reactie #386 Gepost op: 06 October 2007, 20:35:17 »
Als het tachowagentje van Ton afwijkt, wijkt die van mij precies zo af. Ik heb hetzelfde Fleischmann wagentje en kwam tot hetzelfde resultaat.
Het kan zijn dat de Fleischmann tachowagentjes niet erg nauwkeurig zijn, maar ik herrinner me geen negatieve besprekingen toen dat wagentje op de markt kwam.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Reinier Z.

• Online Online
« Reactie #387 Gepost op: 06 October 2007, 20:39:16 »
Rustig maar heren  ;) Het kan best zijn dat het tachowagentje erg nauwkeurig is hoor. Ik vroeg alleen maar hoe men dat zo zeker wist. Misschien heeft iemand 'm wel eens geijkt. Maar daar is juist de methode van handmatig meten over langere afstand erg nuttig voor, dan heb je een redelijke vergelijking.
Reinier

stig

• Offline Offline
« Reactie #388 Gepost op: 06 October 2007, 21:18:43 »
Betekent dit dat er eigenlijk helemaal geen probleem is, maar men "vind dat het stel te langzaam oogt"? En zodoende het wil ondervangen met een ombouwset? Rare gang van zaken. Zijn we eindelijk van die sjeezende lima's af en bedenken we van alles om het spul te laten kruipen, willen we nu weer op volle toeren! ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

• Online Online
« Reactie #389 Gepost op: 06 October 2007, 21:26:24 »
Misschien heeft iemand 'm wel eens geijkt.
Ja, de ontwerpers van Fleischmann neem ik aan.   ;)

Het verschil tussen een schaalsnelheid van 90 km per uur en 140 km per uur is niet gering. De maximum snelheid van mijn TEE-stel was absoluut geen 90 schaalkilometers per uur. Daar heb ik dat tachowagentje niet eens voor nodig.

Andere mensen constateren een veel lagere maximum snelheid en ook dat zal kloppen. Het enige wat ik dan kan verzinnen is dat er exemplaren met een verkeerde overbrenging zijn geproduceerd. Wielstellen met een verkeerd tandwieltje is daarvoor genoeg. Zou ook verklaren waarom Roco zo snel een vervangsetje kan leveren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.