Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 22:11:50
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 21:01:05
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 18:50:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
  

Auteur Topic: Roco TEE RAm Edelweiss/Northlander (af pag34)  (gelezen 144378 keer)

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #480 Gepost op: 11 December 2007, 21:09:31 »
De opstarttijd hebben ze gelukkig niet van deze engelse lok af gekeken.

link 1
http://nl.youtube.com/watch?v=XpUv9LlXtVY

Link 2

http://nl.youtube.com/watch?v=w4MjC1Ywofg

De meesten vinden de 30 seconde al wat aan de lange kant :)

Groeten Jeroen

« Laatst bewerkt op: 11 December 2007, 21:13:03 door Jeroen1975 »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #481 Gepost op: 12 December 2007, 09:23:36 »
Simpel te checken: de oorspronkelijke tandwielen waren rood, de tuning-set is geel.  Iemand een treinstel gekocht dat af fabriek al gele wormen en wormtandwielen had?

Volgens de meneer van Wentink heeft de mijne fabriek af al de nieuwe tandwielen/wormwielen, maar ik zal eerlijk zijn, ik heb het nog niet gecontroleerd.
Ik wil het wel eens bekijken, maar ik ga er niet speciaal de kap ervoor afhalen, want volgens mij moet je dat niet te vaak doen. Misschien als ie een keer een druppeltje olie nodig heeft.
Als één van jullie een manier weet om het te zien zonder de kap er af te halen hou ik me aanbevolen.

Ik kan wel bevestigen dat mijn DE-IV gaat als een speer op maximale snelheid bij digitaal bedrijf. Het is zelfs tegen gevaarlijk aan op mijn wisselstraten.

Groet Petertrein81,

« Laatst bewerkt op: 12 December 2007, 16:51:09 door Petertrein81 »

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #482 Gepost op: 12 December 2007, 15:36:47 »
Als hij als een speer gaat is het zeer aannemelijk dat het nieuwe setje er in zit. Het probleem was juist dat hij niet als een speer ging.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #483 Gepost op: 12 December 2007, 16:02:25 »
Nou, het feit is dat hij in digitaal bedrijf wel behoorlijk hard gaat. Maar in analoog bedrijf is hij ook wel een behoorlijk stukje langzamer.

Ik zal van het weekend wel even een tijdmeting doen en dan berekenen hoe hard hij ongeveer gaat.

Misschien als er iemand een video heeft waarop de maximale snelheid bij digitaal bedrijf voor de ombouwset goed is te zien, dan maak ik wel een filmpje van de mijne dan kunnen we het misschien vergelijken.

Groet Petertrein81,
« Laatst bewerkt op: 12 December 2007, 16:46:44 door Petertrein81 »

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #484 Gepost op: 12 December 2007, 16:52:11 »
Ben benieuwd naar de uitkomst.(ik heb niet zo'n grote baan vandaar)
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #485 Gepost op: 14 December 2007, 12:49:28 »
Al er geen opvoerset in zit vind ik het ook prima hoor, het treinstel rijdt mij best zoals het nu rijdt. Zowel in analoog als digitaal bedrijf.  Als hij niet zo hard rijdt kun je de mooie details ook beter bewonderen.

Als ik zo graag een racemonster had willen hebben had ik wel een model van een ICE-trein gekocht.  ;) Overigens krijg ik er in januari al weer een recordbrekend racemonster bij. 8) ;D

Groet Petertrein81,

« Laatst bewerkt op: 14 December 2007, 12:51:56 door Petertrein81 »

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #486 Gepost op: 14 December 2007, 14:49:16 »
Heeft er al iemand een 2 rail naar 3 rail omgebouwd.
Ze vragen namelijk schandalig meer geld voor die sleper in te bouwen.

Mvg

Olivier
Digitale 3-rail, K-rails,

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #487 Gepost op: 14 December 2007, 16:15:31 »
En jij denkt echt dat het ombouwen naar het 3-rail systeem alleen uit het plaatsen van een sleper bestaat ?  ::)
« Laatst bewerkt op: 14 December 2007, 21:19:30 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #488 Gepost op: 14 December 2007, 17:38:31 »
Beste Ron,

Een sleper, andere wielen en andere elektrische verbindingen.
Al de rest zit er al in.

Olivier

Digitale 3-rail, K-rails,

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #489 Gepost op: 14 December 2007, 19:08:56 »
Hoezo andere wielen ? Gewoon omsporen van 14,3 naar 13,8 mm en dan loopt het prima op K- en C-rail !
Stroomafnemers doorverbinden en in de beide koprijtuigen een sleper monteren.

Totale kosten m.i. niet meer dan twee slepers en een uurtje knutselen.

Hans

P.S. Hoewel tweerail wielen een iets ander profiel hebben dan drierail wielen lopen tweerail wielen vrijwel altijd prima op drieraial banen als de afstand tussen de flenzen 0,5 mm wordt verkleind. Daar zijn zelfs speciale gereedschapjes voor te koop. Zelf een malletje maken van een blokje hout op de juiste dikte kan natuurlijk ook.

 

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #490 Gepost op: 14 December 2007, 19:18:32 »
Bedankt Hans,

Dat bedoelde ik dus.
Vanuit het fabriek zijn die kosten toch minimaal, enkel 2 slepers.
Mehano rekent toch ook een zelfde prijs voor loks voor 2 of 3 rail met decoder.

Heeft er ondertussen al iemand de ombouw al gedaan ?

Olivier
Digitale 3-rail, K-rails,

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #491 Gepost op: 14 December 2007, 20:00:41 »
[offtopic]
Ik vrees dat de trend die Märklin zet door zo veel mogelijk exclusief via shops en stores te leveren (met verticale prijsbinding) voor een veel hogere prijs dankbaar gebruitk wordt door de andere fabrikanten om de prijs van hun drierail modellen te verhogen. [/offtopic]

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #492 Gepost op: 14 December 2007, 20:21:00 »
Het prijsverschil wordt dan ook niet bepaald door die slepers, maar door de markt.
Zeg nou zelf, de prijs van de drierailversie is heel redelijk voor zo'n fraai vierdelig treinstel met geluid. Het is meer dat de tweerailvariant goedkoper is geworden dan de bedoeling was, vanwege de prijsconcurrentie met vooral Trix.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #493 Gepost op: 14 December 2007, 20:37:17 »
Henk,

Eigenlijk zeg je dus hetzelfde als ik: Als je de markt monopoliseert (Märklin met de shops en stores) kun je rekenen wat je wil.

Als er concurrentie is, zoals  Roco <--> LSM <--> Trix met de TEE vindt er heel andere prijsvorming plaats.

Overigens ben ik het ook over de absolute hoogte van de prijs niet met je eens. Bijna 500 Euro voor een model is voor heel veel mensen heel veel geld.

Hans

Lokpaint

  • Gast
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #494 Gepost op: 14 December 2007, 20:59:28 »
Hoezo andere wielen ? Gewoon omsporen van 14,3 naar 13,8 mm en dan loopt het prima op K- en C-rail !
Stroomafnemers doorverbinden en in de beide koprijtuigen een sleper monteren.

Totale kosten m.i. niet meer dan twee slepers en een uurtje knutselen.

Hans

P.S. Hoewel tweerail wielen een iets ander profiel hebben dan drierail wielen lopen tweerail wielen vrijwel altijd prima op drieraial banen als de afstand tussen de flenzen 0,5 mm wordt verkleind. Daar zijn zelfs speciale gereedschapjes voor te koop. Zelf een malletje maken van een blokje hout op de juiste dikte kan natuurlijk ook.

 

Volgens mij hoef je bij de nieuwere K-rail en de C-rail je binnenmaat niet eens aan te passen.

Voor M-rail wel, en hier moet je ook een beetje geluk hebben met het profiel. Een fleischmann wiel geeft eigenlijk nooit problemen, roco wielen willen nog wel eens over wisseltongen heenlopen. Hier zit blijkbaar t.o.v. GFN toch een kleine vormvariatie in.

Bart