Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 21:44:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 21:38:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:28:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:16:58
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 20:56:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 20:51:47
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:33
Een Rotterdams gebouw door Keska
Vandaag om 20:14:53
PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
Vandaag om 20:02:20
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 19:58:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:25:04
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
Vandaag om 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
Vandaag om 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
  

Auteur Topic: Roco TEE RAm Edelweiss/Northlander (af pag34)  (gelezen 140230 keer)

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #480 Gepost op: 11 December 2007, 21:09:31 »
De opstarttijd hebben ze gelukkig niet van deze engelse lok af gekeken.

link 1
http://nl.youtube.com/watch?v=XpUv9LlXtVY

Link 2

http://nl.youtube.com/watch?v=w4MjC1Ywofg

De meesten vinden de 30 seconde al wat aan de lange kant :)

Groeten Jeroen

« Laatst bewerkt op: 11 December 2007, 21:13:03 door Jeroen1975 »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #481 Gepost op: 12 December 2007, 09:23:36 »
Simpel te checken: de oorspronkelijke tandwielen waren rood, de tuning-set is geel.  Iemand een treinstel gekocht dat af fabriek al gele wormen en wormtandwielen had?

Volgens de meneer van Wentink heeft de mijne fabriek af al de nieuwe tandwielen/wormwielen, maar ik zal eerlijk zijn, ik heb het nog niet gecontroleerd.
Ik wil het wel eens bekijken, maar ik ga er niet speciaal de kap ervoor afhalen, want volgens mij moet je dat niet te vaak doen. Misschien als ie een keer een druppeltje olie nodig heeft.
Als één van jullie een manier weet om het te zien zonder de kap er af te halen hou ik me aanbevolen.

Ik kan wel bevestigen dat mijn DE-IV gaat als een speer op maximale snelheid bij digitaal bedrijf. Het is zelfs tegen gevaarlijk aan op mijn wisselstraten.

Groet Petertrein81,

« Laatst bewerkt op: 12 December 2007, 16:51:09 door Petertrein81 »

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #482 Gepost op: 12 December 2007, 15:36:47 »
Als hij als een speer gaat is het zeer aannemelijk dat het nieuwe setje er in zit. Het probleem was juist dat hij niet als een speer ging.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #483 Gepost op: 12 December 2007, 16:02:25 »
Nou, het feit is dat hij in digitaal bedrijf wel behoorlijk hard gaat. Maar in analoog bedrijf is hij ook wel een behoorlijk stukje langzamer.

Ik zal van het weekend wel even een tijdmeting doen en dan berekenen hoe hard hij ongeveer gaat.

Misschien als er iemand een video heeft waarop de maximale snelheid bij digitaal bedrijf voor de ombouwset goed is te zien, dan maak ik wel een filmpje van de mijne dan kunnen we het misschien vergelijken.

Groet Petertrein81,
« Laatst bewerkt op: 12 December 2007, 16:46:44 door Petertrein81 »

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1882
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #484 Gepost op: 12 December 2007, 16:52:11 »
Ben benieuwd naar de uitkomst.(ik heb niet zo'n grote baan vandaar)
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #485 Gepost op: 14 December 2007, 12:49:28 »
Al er geen opvoerset in zit vind ik het ook prima hoor, het treinstel rijdt mij best zoals het nu rijdt. Zowel in analoog als digitaal bedrijf.  Als hij niet zo hard rijdt kun je de mooie details ook beter bewonderen.

Als ik zo graag een racemonster had willen hebben had ik wel een model van een ICE-trein gekocht.  ;) Overigens krijg ik er in januari al weer een recordbrekend racemonster bij. 8) ;D

Groet Petertrein81,

« Laatst bewerkt op: 14 December 2007, 12:51:56 door Petertrein81 »

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #486 Gepost op: 14 December 2007, 14:49:16 »
Heeft er al iemand een 2 rail naar 3 rail omgebouwd.
Ze vragen namelijk schandalig meer geld voor die sleper in te bouwen.

Mvg

Olivier
Digitale 3-rail, K-rails,

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #487 Gepost op: 14 December 2007, 16:15:31 »
En jij denkt echt dat het ombouwen naar het 3-rail systeem alleen uit het plaatsen van een sleper bestaat ?  ::)
« Laatst bewerkt op: 14 December 2007, 21:19:30 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #488 Gepost op: 14 December 2007, 17:38:31 »
Beste Ron,

Een sleper, andere wielen en andere elektrische verbindingen.
Al de rest zit er al in.

Olivier

Digitale 3-rail, K-rails,

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #489 Gepost op: 14 December 2007, 19:08:56 »
Hoezo andere wielen ? Gewoon omsporen van 14,3 naar 13,8 mm en dan loopt het prima op K- en C-rail !
Stroomafnemers doorverbinden en in de beide koprijtuigen een sleper monteren.

Totale kosten m.i. niet meer dan twee slepers en een uurtje knutselen.

Hans

P.S. Hoewel tweerail wielen een iets ander profiel hebben dan drierail wielen lopen tweerail wielen vrijwel altijd prima op drieraial banen als de afstand tussen de flenzen 0,5 mm wordt verkleind. Daar zijn zelfs speciale gereedschapjes voor te koop. Zelf een malletje maken van een blokje hout op de juiste dikte kan natuurlijk ook.

 

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #490 Gepost op: 14 December 2007, 19:18:32 »
Bedankt Hans,

Dat bedoelde ik dus.
Vanuit het fabriek zijn die kosten toch minimaal, enkel 2 slepers.
Mehano rekent toch ook een zelfde prijs voor loks voor 2 of 3 rail met decoder.

Heeft er ondertussen al iemand de ombouw al gedaan ?

Olivier
Digitale 3-rail, K-rails,

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #491 Gepost op: 14 December 2007, 20:00:41 »
[offtopic]
Ik vrees dat de trend die Märklin zet door zo veel mogelijk exclusief via shops en stores te leveren (met verticale prijsbinding) voor een veel hogere prijs dankbaar gebruitk wordt door de andere fabrikanten om de prijs van hun drierail modellen te verhogen. [/offtopic]

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22553
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #492 Gepost op: 14 December 2007, 20:21:00 »
Het prijsverschil wordt dan ook niet bepaald door die slepers, maar door de markt.
Zeg nou zelf, de prijs van de drierailversie is heel redelijk voor zo'n fraai vierdelig treinstel met geluid. Het is meer dat de tweerailvariant goedkoper is geworden dan de bedoeling was, vanwege de prijsconcurrentie met vooral Trix.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #493 Gepost op: 14 December 2007, 20:37:17 »
Henk,

Eigenlijk zeg je dus hetzelfde als ik: Als je de markt monopoliseert (Märklin met de shops en stores) kun je rekenen wat je wil.

Als er concurrentie is, zoals  Roco <--> LSM <--> Trix met de TEE vindt er heel andere prijsvorming plaats.

Overigens ben ik het ook over de absolute hoogte van de prijs niet met je eens. Bijna 500 Euro voor een model is voor heel veel mensen heel veel geld.

Hans

Lokpaint

  • Gast
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #494 Gepost op: 14 December 2007, 20:59:28 »
Hoezo andere wielen ? Gewoon omsporen van 14,3 naar 13,8 mm en dan loopt het prima op K- en C-rail !
Stroomafnemers doorverbinden en in de beide koprijtuigen een sleper monteren.

Totale kosten m.i. niet meer dan twee slepers en een uurtje knutselen.

Hans

P.S. Hoewel tweerail wielen een iets ander profiel hebben dan drierail wielen lopen tweerail wielen vrijwel altijd prima op drieraial banen als de afstand tussen de flenzen 0,5 mm wordt verkleind. Daar zijn zelfs speciale gereedschapjes voor te koop. Zelf een malletje maken van een blokje hout op de juiste dikte kan natuurlijk ook.

 

Volgens mij hoef je bij de nieuwere K-rail en de C-rail je binnenmaat niet eens aan te passen.

Voor M-rail wel, en hier moet je ook een beetje geluk hebben met het profiel. Een fleischmann wiel geeft eigenlijk nooit problemen, roco wielen willen nog wel eens over wisseltongen heenlopen. Hier zit blijkbaar t.o.v. GFN toch een kleine vormvariatie in.

Bart