Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 21:20:40
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Dat overkomt mij niet. door Nullem
Vandaag om 21:10:00
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 21:04:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Roco TEE RAm Edelweiss/Northlander (af pag34)  (gelezen 139140 keer)

Laurens

• Offline Offline
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #450 Gepost op: 23 October 2007, 17:38:45 »
@sneek:

Dat wil ik vanavond wel eens zien (als je het aandurft :P)

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #451 Gepost op: 29 October 2007, 22:45:59 »
Vorige week op de MSV ook even het tuning setje ingebouwd, het is inderdaad geen beginnersklus, het hele stel moet echt letterlijk uit elkaar... ik was redelijk snel klaar: in 40 min was het klusje geklaard.

Voor de mensen die in de buurt van Arnhem/ Nijmegen wonen en de ombouw niet aandurven en geen zin hebben hem op te sturen naar roco: Stuur even een pbtje.

Zojuist even in 1 bak een lichtbalkje met gele leds van Digirails ingebouwd (na een tip van Wentink Arnhem), ziet er erg netjes uit en is werkelijk een klusje van niks; ik was 20 min kwijt. De bedrading past precies, het balkje is makkelijk met dubbelzijdig (foam) tape vast te zetten in het dak en de verlichting is echt perfect!  ;D
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #452 Gepost op: 29 October 2007, 22:48:10 »
 gele LED's  :-|
De TEE was hoogstmodern voorzien van indirecte TL-verlichting. Waarom dan geen sunny-white LED's genomen....?
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

JoeriL

• Offline Offline
« Reactie #453 Gepost op: 29 October 2007, 23:02:06 »
Op Eurospoor hebben we de TEE van een van de clubleden geijkt en laten rijden op de baan. Prachtig model met een geweldig geluid  :D.
Digitaal valt de topsnelheid reuze mee, zoals henk al zei zo rond de 140. Na even inrijden kwam de top bij ons op 142 km/h, niets mis mee. Alleen jammer van het omschakelsysteem voor de sluitverlichting, maar een functiedecoder is zo ingebouwd  :).

Joeri

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #454 Gepost op: 02 November 2007, 17:17:21 »
Vanmiddag dan eindelijk de NS (DEIV-1002) versie aangeschaft!!
Het is een pracht model, en zal er ook zuinig mee omgaan (altijd natuurlijk met deze hobby).
'T valt me wel op bij analoog rijden dat het even duurt voor het model de sokken erin zet (er zit een heel ritueel aanvast).Mischien wel niet goed gelezen hier op het forum maar dat krijg je als je het druk hebt. Ook is het model ietwat gevoelig voor bevuilde rails (in het vervolg nog maar beter bijhouden).Maar dit alles zal mijn pret in iedergeval niet drukken om te zeggen dat ik dit weer een TOPPERTJE voor de NL markt van Roco is!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Dick van Aggelen

• Offline Offline
« Reactie #455 Gepost op: 02 November 2007, 21:35:38 »
Vandaag eindelijk de doos een uitgepakt en met de moterwagen een testrondje gemaakt.
Mooi geluid, wel jammer dat je niet snel van voor- naar achteruit kan wisselen, tenminste analoog.
Overgens ben ik in het bezit van het echte geluid van de laatste Edelweiss, twee gekoppelde stellen.
En je hoort een omroepbericht "Met de Oranje Express naar het WK 1974".
Jammer dat die opnamen mono zijn en vrij simpel zijn opgenomen.
Wie nog geluid heeft van ouder NS-spul, ik hou me aanbevolen.
http://www.nicospilt.com/grotestoominvasie.JPG

arjen

• Gast
« Reactie #456 Gepost op: 02 November 2007, 22:01:22 »
Mooi geluid, wel jammer dat je niet snel van voor- naar achteruit kan wisselen, tenminste analoog.

O jawel hoor, mits je het snel genoeg doet. Met een trafo die je door de nulstand heen moet draaien lukt het niet, maar met een losse ompoolschakelaar wél.

Arjen.

Dick van Aggelen

• Offline Offline
« Reactie #457 Gepost op: 03 November 2007, 16:45:33 »
O jawel hoor, mits je het snel genoeg doet. Met een trafo die je door de nulstand heen moet draaien lukt het niet, maar met een losse ompoolschakelaar wél.

Arjen.

Bedankt voor de tip!

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #458 Gepost op: 04 November 2007, 16:27:13 »
Om even terug te komen op het "tunen" van het treinstel (naja, het motorrijtuig) zoals beschreven door sneek (Wim).

De kap eraf krijgen is m.i. niet zo moeilijk. Bij het verwijderen van de aandrijfas werd het al iets moeilijker omdat ik A) de motor en aandrijfas niet wilde beschadigen en B) ik absoluut geen grip kreeg zonder in conflict te komen met hetgeen beschreven in A).

Dat en iemand die achter je staat te stofzuigen bezorgde mij alras voldoende irritatie om het hogerop te zoeken (zolder). Daar bedacht ik me dat ik met een soort van hefboom de motor wel zonder problemen omhoog kon krijgen. Een klein formaat schroevendraaier werkt niet omdat deze veel te lang is en tegen de aandrijfas aan kan komen.

Nu moest die hefboom ook niet te breed zijn omdat ik daar geen ruimte voor had (wederom aandrijfas). Het enige wat ik zo kon bedenken was het opofferen van een stuk rails van een profirails (100mm).

Ik heb dan ook, éénmaal op de zolder, de bergen rotzooi op mijn werkbank doorzocht en aldaar een profirails van 100 mm buitgemaakt. Daar vervolgens een rails van afgehaald met een tang en deze op circa 1 cm lengte omgebogen. Vervolgens het lange deel van de hefboom iets ingekort (ca 5 cm blijft over). Hiermee ben ik terug naar beneden gegaan.

De hefboom onder de motor geplaatst en deze iets naar links (of rechts naar gelang aandrijfas) bewogen. Let wel, dit is in de lengte richting en niet in de breedte. De motor liet zich nu heel makkelijk omhoog "wippen"  zodat ik de aandrijfas kon verwijderen en met de rest van de "operatie" verder kon.

Bartje81

• Offline Offline
« Reactie #459 Gepost op: 04 November 2007, 21:07:02 »
Hoi allemaal,

Ik heb sinds gisteren mijn modelbaan voor het eerst gedigitaliseerd door middel van een Roco Multimaus.

Wat me opvalt is dat de dieselmotor van de DE-IV nu niet meer harder en zachter gaat tijdens het rijden. Volgens mij moet dat met de functietoetsen 7 & 8, maar er gebeurt niets.  ???

Weet iemand misschien hoe ik dat voor elkaar krijg?

Alvast hartelijk dank.

Met vriendelijke groeten,

Bart Klaver

Edit: Het stel doet het inmiddels gewoon.
« Laatst bewerkt op: 05 November 2007, 17:51:53 door Bart Klaver »

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #460 Gepost op: 05 November 2007, 17:22:04 »
Hoi Allen

Ik ben nu bijna 2 weken in bezit van de RAm. Werkelijk helemaal top is dat ding.

Nu lees ik over tune setjes enzo, maar zou niet weten waar je het eigenlijk voor nodig hebt (als je digitaal rijd). Ik kan hem rustig met koploper eiken tot 130 km/u en dan houd ik nog een aantal stappen over. Dit is meer dan hard zat toch, in de jaren 60 en 70 reden ze toch in NL en CH toch niet veel harder dan dit.

Wat ROCO wel effe had moeten doen is de tandwielen helemaal dicht maken (stof)

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

arjen

• Gast
« Reactie #461 Gepost op: 05 November 2007, 18:02:15 »
Zoals al eerder opgemerkt: digitaalrijders hebben het setje niet nodig, maar analoogrijders des te meer. Kennelijk kan de motor in de analoge modus niet beschikken over de maximale voedingsspanning. Heb ik bij Trix ook al eens gemerkt, alleen lopen die motoren zo snel dat het geen probleem is...  Heeft iemand al geprobeerd hoe hard de TEE rijdt wanneer je niet de tandwielen vervangt, maar de decoderplug er uit trekt (en vervangt door een blinde stekker, uiteraard)?

Arjen.

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #462 Gepost op: 05 November 2007, 20:17:16 »
Ik weet niet of dit bericht al getoond was (geen zin om 31 pagina's terug te lezen), maar dit stond op de site van totaltrain, al een maand geleden:

Citaat
De RAm, met Roco-nummers 63120, 63121,63122,63123, alsmede de wisselstroom-versies 69121 en 69123, bereikt in de tot nu toe uitgeleverde uitvoering niet helemaal de topsnelheid van 140 km/u op schaal. Door een kleine aanpassing blijkt dat wel mogelijk.

Daartoe is een zogenaamde "Tuning-Schneckensatz" met onderdeelnummer 123317 (die bestaat uit 2x Schneckensatz en 2x Zahnrad) verkrijgbaar. Voor alle RAm-modellen die nu worden uitgeleverd, of nog geleverd moeten worden, heeft Roco de aanpassing in de fabriek al doorgevoerd.

Als dat klopt, dan is het logisch dat recente modellen wel snel genoeg rijden.

Reinier

arjen

• Gast
« Reactie #463 Gepost op: 05 November 2007, 20:22:16 »
Simpel te checken: de oorspronkelijke tandwielen waren rood, de tuning-set is geel.  Iemand een treinstel gekocht dat af fabriek al gele wormen en wormtandwielen had?

Lokpaint

• Gast
« Reactie #464 Gepost op: 05 November 2007, 21:02:30 »
Hoi,

Misschien een beetje een rare vraag, maar waarom haalt iedereen de printplaat en motor los bij de ombouw?

Het afdekkapje boven de worm wrik je met een kleine schroevendraaier zo los, je kunt het wormwiel er dan zo uitpakken en het hele draaistel valt naar beneden.

Ik rij zelf digitaal en heb de ombouw toch doorgevoerd. De motor draait nu minder snel bij de gewenste snelheid waardoor het treinstel nog geruislozer onderweg is,

Bart