Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
  

Auteur Topic: Wisselaandrijving verbrand  (gelezen 2811 keer)

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re: Wisselaandrijving verbrand
« Reactie #15 Gepost op: 03 December 2013, 13:55:12 »
Maar dan nog brandt de spoel van een aandrijving toch niet door van een puls? Tenzij je er een heleboel achter elkaar geeft, minutenlang. Maar dat doet Koploper niet en wij evenmin handmatig.

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Wisselaandrijving verbrand
« Reactie #16 Gepost op: 03 December 2013, 14:12:36 »
Zijn alle afschakelingen uit de aandrijvingen gehaald?

Bij ons op de club zijn deze verwijderd omdat ook hier het systeem een dusdanig
korte puls geeft en daarna stopt dat deze interne schakeling in de aandrijving niet
meer nodig is, deze heeft alleen maar meer interne wrijving door de contacten.
Een draadje er overheen zetten en de aandrijvingen schakelen ook soepeler.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re: Wisselaandrijving verbrand
« Reactie #17 Gepost op: 03 December 2013, 14:22:48 »
Ja, wij hebben de eindafschakelingen ook overbrugt, omdat ze nogal eens problemen veroorzaakten t.g.v. stof. Maar volgens de "wet van het behoud van de ellende" haal je dan een nieuw probleem binnen: dat er een spoel kan verbranden als er een te lange puls op komt.

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Wisselaandrijving verbrand
« Reactie #18 Gepost op: 03 December 2013, 14:25:49 »
Klopt,

Ik vermoed dat het dan ergens in de aansturing zit, ik ben niet bekend met het
gebruikte systeem, onze clubbaan rijdt onder MPC, welke ook middels pulsen de
wisselaandrijvingen bediend.

Nu ik er nog over nadenk, worden wisselstraten of wissels altijd geschakeld, ook al liggen
deze reeds in de juiste stand? dit kan natuurlijk op termijn ook gevolgen hebben voor de
spoel, deze wordt dan wel bekrachtigd maar kan niks omdat de eindstand al is bereikt.

Zomaar een idee.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Wisselaandrijving verbrand
« Reactie #19 Gepost op: 03 December 2013, 15:13:06 »
Voor de volgende keer kun je tussen de wisselspoeldraden een elco zetten van 470 uF Hierdoor kan het ding niet meer doorbranden. De condensator laadt dan eenmalig over de spoel tot dat hij weer een puls te verduren krijgt. Gaat de wissel zo ie zo moeilijk om? Dan is een spanningsverdubbelingsschakeling toe te passen. Ook weer één diode en twee condensatoren. ;)
« Laatst bewerkt op: 03 December 2013, 18:03:06 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Wisselaandrijving verbrand
« Reactie #20 Gepost op: 04 December 2013, 17:41:36 »
Henk, die 16V voedingsspanning waar je het over had. Is dat wisselspanning?

Zo ja... Dat is wel aardig aan de hoge kant. De spanning wordt namelijk op de decoder gelijkgericht waardoor je zo'n 21V gelijkspanning op je spoelen over houdt. Afhankelijk van het type spoel kan dat op langere termijn niet gezond zijn.

Maar... Ik weet ook nog steeds niet hoe de decoder nu technisch in elkaar zit. Of dit exact volgens mijn ontwerp is, of een eigen variant daarop. Dat maakt het ook niet echt makkelijker op, want is dan het voedingsgedeelte wel identiek? En de eindtrap? Oftewel.. Geen idee of dit technisch wel in orde is. Om dat enigszins te kunnen beoordelen / op te nemen in het troubleshooten van je probleem is die informatie ook niet geheel onbelangrijk.

Wat ik zelf heb ervaren is dat bv. Minitrix spoelen een aardig hoge spanning wel lekker vinden. De meeste andere aandrijvingen die ik hier in handen heb gehad, schakelden al probleemloos met 12 tot 16V gelijkspanning. Aanzienlijk lager dan je aandrijvingen nu (mogelijk) voor hun kiezen krijgen, waarbij 21V gelijkspanning vaak teveel van het goede is.

Als je 100% mijn ontwerp decoder gebruikt, dan is een degelijke/stabiele voeding van 12 tot 16V gelijkspanning een aanrader. Voeden met wisselspanning is echter geen probleem, maar 16V aan de ingang kan afhankelijk van het type spoel resulteren in een te hoge gelijkspanning op de uitgangen.

Gr. Dave
« Laatst bewerkt op: 04 December 2013, 17:43:12 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Wisselaandrijving verbrand
« Reactie #21 Gepost op: 05 December 2013, 10:37:00 »
Hallo,

Als de spannings waarden en alles goed is, en de spoel verbrand toch op den duur, zou ik mechanisch gaan denken.
Komt de (magneet)kern wel volledig in zijn eindstand in de wissel-aandrijving?

je zou daardoor(ligt aan soort spoeltje) een piekstroompje kunnen krijgen, waar de aandrijvingen misschien niet goed tegen kunnen.
(ben dit op grote diesels in de scheepvaart vaak tegen gekomen, maar dat zijn wel anderen spoelen)
Maar misschien speelt dit hier absoluut niet, maar denk alleen maar mee.
Mvg, Marcel

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re: Wisselaandrijving verbrand
« Reactie #22 Gepost op: 06 December 2013, 15:03:04 »
@RobbertJan:
Wij dachten ook aan de aansturing. Maar de aandrijvingen zijn met hun 3 draden aangesloten op een uitgang van een wisseldecoder. Daar zou dan die foute aansturing vandaan moeten komen. Er zitten onderweg nergens punten waar er een vreemde spanning bij kan komen.

Dat er altijd geschakeld wordt, ook als er de wissel al in de juiste stand ligt, zou m.i. geen probleem mogen geven. Het anker ligt dan al in de bekrachtigde spoel en daardoor is de zelfinductie maximaal, met als gevolg geen te hoge stroom. Iets anders is natuurlijk als er constante spanning op de spoel komt, of een reeks pulsen in korte tijd.

@zuylen:
Ik snap niet hoe je dit bedoelt. Condensator parallel over de spoel of in serie? Kun je dit ff in schema zetten?
Een spanningsverdubbelaar ken ik trouwens wel.

@Dave:
Dank voor je uitvoerige antwoord. Ik heb je een PB gestuurd.

@Marcel:
Mechanisch is er geen probleem, dat hebben we ook onderzocht.

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Wisselaandrijving verbrand
« Reactie #23 Gepost op: 06 December 2013, 15:10:41 »
Het anker ligt dan al in de bekrachtigde spoel en daardoor is de zelfinductie maximaal, met als gevolg geen te hoge stroom.
Die zelfinductie speelt helemaal geen rol. Je schakelt met gelijkspannnig. Dus de stroom wordt bepaald door de ohmse weerstand.
En zelfs bij schakelen met wisselspanning denk ik dat de zelfinductie verwaarloosbaar is t.o.v. de ohmse weerstand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: Wisselaandrijving verbrand
« Reactie #24 Gepost op: 06 December 2013, 15:23:28 »
Die zelfinductie speelt helemaal geen rol. Je schakelt met gelijkspannnig. Dus de stroom wordt bepaald door de ohmse weerstand.
Dat is niet helemaal waar. Op het moment dat de spoel wordt ingeschakeld en wordt uitgeschakeld veranderd het magnetisch veld van de spoel zeer snel. Dat veranderende veld induceerd vervolgens weer een spanning en daarmee een stroom in de spoel. Als de schakelaar (of decoder) geen vrijloopdiode heeft om die stroom veilig te laten lopen dan kan die stroom of de schakelaar (decoder) of de spoel beschadigen.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Wisselaandrijving verbrand
« Reactie #25 Gepost op: 06 December 2013, 16:19:51 »
Wanneer je iets uitschakelt valt de spanning en/of stroom maar ook een magnetisch veld weg in het geval van een spoel.
M.i. gaat je bewering voor wat betreft uitschakelen dan niet op.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Wisselaandrijving verbrand
« Reactie #26 Gepost op: 06 December 2013, 16:31:25 »
Sander L: het magnetisch veld valt niet in een keer weg. Het afschakelen van een spoel veroorzaakt dan ook een spanningspiek door inductie. In een decoderuitgang zit daarom een vrijloopdiode die dat voorkomt.
Desondanks denk ik nog steeds dat de zelfinductie van een wisselspoel een marginale rol speelt vergeleken met de ohmse weerstand. Maar om het zeker te weten zou iemand dat eens moeten meten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Wisselaandrijving verbrand
« Reactie #27 Gepost op: 06 December 2013, 16:37:13 »
Klaas, heldere uitleg! Dank je!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re: Wisselaandrijving verbrand
« Reactie #28 Gepost op: 06 December 2013, 16:42:08 »
Het punt zelfinductie in mijn vorige bericht sloeg op de vraag die RobbertJan stelde, nl. dat er een hogere stroom zou lopen door de spoel, als hij bekrachtigd wordt terwijl de aandrijving al in de juiste stand ligt.
Dan hebben we het dus niet over een (constante) gelijkstroom, maar over een (gelijkstroom)puls. Daarbij heeft de zelfinductie wel invloed, maar die is niet afhankelijk van de stand van de aandrijving, dus de kern in de spoel. Daarmee is m.i. de stroom dus ook niet afhankelijk van hoe de kern staat.

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Wisselaandrijving verbrand
« Reactie #29 Gepost op: 06 December 2013, 17:26:10 »
De maximale stroom wordt bepaald door de ohmse weerstand. Als de zelfinductie al een rol speelt, dan kan daardoor de stroom in ieder geval niet groter worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.