Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door puntenglijder
Vandaag om 22:15:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Ontsporen Brawa V100 op Fleischmann wissels  (gelezen 2952 keer)

evert

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Ontsporen Brawa V100 op Fleischmann wissels
« Gepost op: 16 November 2013, 22:59:34 »
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en heb het volgende probleem.
Op een beurs heb ik een V100 van Brawa gekocht die erg gevoelig is voor ontsporing op Fl wissels, naar mijn mening veroorzaakt door de lage en dikke flenzen.
Navraag bij Brawa leerde dat er geen andere wielsets beschikbaar zijn.
Graag zou ik horen of iemand deze ervaring ook heeft en of er een oplossing mogelijk is.
Groet,
Evert
« Laatst bewerkt op: 24 November 2013, 21:28:07 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Ontsporen Brawa
« Reactie #1 Gepost op: 16 November 2013, 23:10:43 »
Als je denkt dat het aan de flenzen ligt, vergelijk dan eerst eens wat maten met de NEM310
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Ontsporen Brawa
« Reactie #2 Gepost op: 17 November 2013, 06:31:11 »
Laat me raden: boogwissels en driewegwissels?

Fleischmann houdt zich niet aan NEM, wat zich met name in genoemde wissels wreekt. Daardoor past de speermaat van andere fabrikanten soms niet bij hun wissels.

Op zich is dat op te lossen door de wielen dichter naar elkaar te duwen. Daar heb je trekkers voor.  Geeft wel kans op scheve wielen tov de as.

Als het enigszins kan, zou ik de rails wisselen...
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

erwinz

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Ontsporen Brawa
« Reactie #3 Gepost op: 17 November 2013, 10:29:25 »
Hallo,

Gaat dit over N spoor of HO, ik heb geen ervaring met Brawa loks maar wel interesse in een lok van Brawa op  N spoor.
Ik rijd op minitrix rails en wissels en vroeg me af of dit wel kan met brawa loks?

Alvast bedankt voor een reaktie

Erwin

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ontsporen Brawa
« Reactie #4 Gepost op: 17 November 2013, 11:41:41 »
Hallo Erwin,

Zo te lezen gaat het over H0.


@Evert: Ik heb zelf geen problemen met Brawa loks. Alleen ik heb Rocoline-rails in gebruik. Wat Edgar aangeeft kan nog wel eens het probleem zijn. Dat moet je redelijk proefondervindelijk vaststellen. Welke fleischmann-rails gebruik je eigenlijk?

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Ontsporen Brawa
« Reactie #5 Gepost op: 17 November 2013, 14:50:24 »
Op zich is dat op te lossen door de wielen dichter naar elkaar te duwen.
Die oplossing zou ik beslist niet willen aanbevelen. De speermaat (maat B volgens NEM310) moet minimaal 14,4 mm zijn bij H0. Daar moet je niet onder gaan.
Je moet het probleem verhelpen waar het zit. Dus eerst de schuifmaat tegen de wielstellen en de wissels houden, en dan concluderen wat er mis is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

evert

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Ontsporen Brawa
« Reactie #6 Gepost op: 17 November 2013, 20:08:48 »
 :) Dank voor jullie reactie.
Ik gebruik HO profirails.
Het probleem doet zich voor bij afbuigende wisselstand bij zowel standaard- als kruiswissels.
Solo gaat het vaak goed maar met stammetje van 6 wagons gaat het mis.
De wielafstand is digitaal gemeten 14.4 mm, dus cf de NEM.
Meer afstand geeft het probleem dat het eerste linkerwiel wiel het metalen puntstuk van de hsw raakt en dus sluiting geeft.
Ik ga nu eerst de aangegeven opties na en kom dan weer terug.
Dank zover,
Evert

evert

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Ontsporen Brawa
« Reactie #7 Gepost op: 24 November 2013, 20:54:24 »
Na enig meet-, duw- en trekwerk heb ik het volgende geconstateerd:
Verandering van de wielafstand heeft geen effect.
De flenshoogte van de brawawielen bedraagt 0.55 mm; van Roco 0.97 ! en die blijven probleemloos in het spoor.
Navraag  bij onze treinendokter van de club leert dat Brawa wel  de NEM voor zijn wielen toepast en Fleischmann niet voor zijn rails en wissels.
Dezelfde locs rijden prima op rocoline, maar het gaat mij wat ver om voor éen loc mijn hele railsysteem te veranderen, dus kreeg ik het advies: in je vitrine of op marktplaats.
Als iemand hier nog iets verstandigs weet te zeggen hoor ik dat graag, maar wat mij betreft is het Brawaboek gesloten.
Evert

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Ontsporen Brawa
« Reactie #8 Gepost op: 24 November 2013, 21:23:21 »
op de duitse fora kom je soorgelijke klachten tegen (over de VT44.5), lage flenzen, en dat spoort
met oudere rails soms niet lekker

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Ontsporen Brawa V100 op Fleischmann wissels
« Reactie #9 Gepost op: 25 November 2013, 08:07:30 »
Het ligt aan de wissels. Mijn zoontje heeft Hornby Thomas de trein materieel, en de Engelsen hebben inmiddels ook lagere flenzen. Zijn baantje is nog aangelegd met oude Fl* modelrails en het gaat steevast mis op de wissels. Mijn modules met Tillig railmateriaal zijn geen probleem, dus de conclusie is terecht dat het tijd wordt voor andere rails..
RETROBAHN A.G.